مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید

از دست ندهید

پس از حدود سه دهه، موتور XU7 به روز رسانی شد. موتور XU7 پلاس در واقع نمونه بهبود یافته موتور XU7 است. توانایی موتور بهینه ایران خودرو نسبت به قبل افزایش یافته است. در ابتدا، این موتور روی چهار محصول ایران خودرو نصب خواهد شد.

بیت ران – مهدی درفشی: حدود سه دهه است که موتور XU7 در خط تولید ایران خودرو، روی محصولات مختلفی نصب می شود. در ابتدا پژو ۴۰۵ با این موتور وارد بازار شد. بازدهی مناسب موتور XU7 سبب شد تا ایران خودرو، این موتور را روی نخستین محصول ملی خود، یعنی سمند نیز نصب کند. پژو پارس نیز با تجهیز به این موتور، وارد بازار شد. اخیرا موتور XU7 بهینه و به روز رسانی شد. با رستم مهرزاد، مدیر پروژه انطباق موتور XU7 پلاس با خودروهای، پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند، در مورد مشخصات و ویژگی های موتور XU7 پلاس گفت و گو کردیم.

بیت ران: تفاوت موتور XU7P با XU7 چیست؟

رستم مهرزاد: موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند،  مانند  میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند.  همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است.

مشخصات موتور XU7 پلاس موتور پژو پاری ایران خودرو

اصلاحات انجام شده برای افزایش عمر واشر سرسیلندر موتور XU7 پلاس

بیت ران: موتور XU7 مشکل سوزاندن واشر سر سیلندر دارد. آیا این مشکل در موتور XU7P رفع شده است؟  واشر سر سیلندر موتور XU7 پلاس چه تفاوتی با XU7 دارد؟

رستم مهرزاد: در موتور XU7P از واشر سر سیلندر مشابه موتور XU7 دوگانه سوز استفاده می شود که دارای بهبود کیفی است. همچنین در این موتور سیستم خنک کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 بطور اتوماتیک انجام می شود.

چگونگی افزایش توان موتور XU7 پلاس

بیت ران: توان موتور XU7 پلاس چقدر است؟

رستم مهرزاد: توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود ۵۰۰rpm کمتر است.که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از  ۹.۳ به ۱۰.۵ افزایش پیدا کرده است.

دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان وگشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست های انجام شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است.

میانگین قدرت موتور XU7، حدود ۶۵ کیلو وات است. این رقم در موتور XU7 پلاس ۷۲ کیلو وات است. حداکثر توان موتور XU7 در دور ۶۰۰۰rpm و در موتور XU7 پلاس در دور ۵۵۰۰rpm  حاصل می شود. گشتاور موتور XU7 در دور ۳۰۰۰ دور در دقیقه، حدود ۱۳۳ نیوتن متر بوده و در موتور XU7P گشتاور موتور ۱۴۶ نیوتن متر در دور ۴۲۰۰rpm  است.

موتور XU7 پلاس را می توان موتوری بهینه تر و بروزتر از XU7 توصیف کرد. تکنولوژی موتور XU7 متعلق به ۳۰ سال گذشته است. اما با اعمال تکنیک های جدید، موتور بهبود یافته است. توان نسخه گازسوز موتور XU7P با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت به XU7 نیزبهبود یافته است.

بیت ران: موتور XU7 پلاس هم هشت سوپاپ است؟

رستم مهرزاد: این موتور همانند موتور XU7 هشت سوپاپ است. خانواده XU از اولین موتورهای پژو هستند. در این خانواده موتور نیز موتور ۱۶ سوپاپ وجود دارد، همانند موتوری که روی پارس ELX و سیتروئن زانتیا نصب شده است. به علت داشتن هزینه های زیاد، از طرح ۱۶ سوپاپ شدن این موتور صرف نظر شده است.

تغییرات صدای موتور در XU7 پلاس

بیت ران: صدای موتور XU7P نسبت به XU7 کمتر است؟

رستم مهرزاد: دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود۱۵۰rpm کاهش داشته و دور آرام آن  ۷۰۰rpm است. موتورXU7  و XU7P  در دورهای پایین دارای سطح صدای یکسان بوده ولی در سرعت‌های بالاتر موتورXU7P بدلیل دور کمتر (۵۰۰rpm کمتر نسبت به موتور مبنا) دارای سطح صدای پایین تری نسبت به موتور مبنا است.

موتور بهبود یافته با استاندارد یورو پنج

بیت ران: از لحاظ استاندارد آلایندگی، موتور XU7 پلاس در چه سطحی قرار می گیرد؟

رستم مهرزاد: این پیشرانه سطح استاندارد یورو۵ را به خوبی پاس کرده و مجوزها آن از سازمان محیط زیست و استاندارد ایران نیز دریافت شده است. محصولات مجهز به موتور XU7P می توانند استاندارد آلایندگی یورو ۵ با EOBD را پاس کنند.

بیت ران: درباره تغییر ریل سوخت در XU7 پلاس نیز توضیح می دهید؟

رستم مهرزاد:در موتور XU7P ریل سوخت نیز تغییر و ارتقاء نسبی پیدا کرده است.

موتور XU7 پلاس با نشان ایران خودرو

بیت ران: تاکنون، موتور XU7 نصب شده روی پژو ۴۰۵، پارس و حتی سمند، دارای لوگوی پژو است. موتور XU7 پلاس نیز با نشان پژو روی محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد؟

رستم مهرزاد: موتور XU7P با نشان ایران خودرو روی محصولات نصب خواهد شد. حق مالکیت این موتور با ایران خودرو است. ۹۵ درصد از قطعات این موتور، ساخت داخل است.

بیت ران: نسبت به موتور XU7، در موتور XU7 پلاس ECU چه تفاوت هایی دارد؟

رستم مهرزاد: پلتفرم و سخت افزار ECU در موتور XU7 پلاس، مشابه با XU7 مبنا است. دراین پروژه نرم افزار ECU تغییر یافته و کالیبراسیون آن برای واریانت بنزینی و دوگانه سوز متفاوت است.

بیت ران: دریچه گاز در این موتور برقی است؟

رستم مهرزاد: چون در موتور XU7 دریچه گاز مکانیکی است، در موتور XU7P نیز همانگونه است. در آینده دریچه گاز برقی نیز روی این موتور نصب خواهد شد تا قابلیت نصب کروز کنترل ممکن باشد.

بیت ران: جعبه دنده موتور XU7 پلاس چه تفاوتی با جعبه دنده موتور XU7 دارد؟

رستم مهرزاد: در جعبه دنده این موتور، نسبت دنده نهایی تغییر یافت و سبک تر شد. مابقی نسبت ها در جعبه دنده این موتور، مشابه با XU7 هستند. ماهیت جعبه دنده، مشابه با جعبه دنده پژو ۴۰۵ است.

بیت ران: این موتور روی چه محصولاتی نصب خواهد شد؟

رستم مهرزاد: این موتور روی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب خواهد شد. نسخه تک سوز موتور XU7 پلاس روی خودروهای پژو پارس و سمند و نسخه دوگانه سوز، روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس نصب خواهد شد. موتور XU7P روی پژو ۴۰۵ صرفا برای کاربری تاکسی نصب خواهد شد.

بیت ران: بازدهی موتور XU7 پلاس روی چه پارس بیشتر است یا سمند؟

رستم مهرزاد: از لحاظ توانایی، پژو پارس به خاطر سبک تر بودن می تواند شتاب بهتری داشته باشد. ولی از لحاظ ایرودینامیکی و تلفات مکانیکی، سمند بهتر است.

بیت ران: امکان اتصال جعبه دنده شش سرعته هست؟

رستم مهرزاد: درحال حاضر برنامه ای درخصوص استفاده از گیربکس شش دنده در محصولات مذکور با موتور XU7 پلاس در دست اجرا نیست. اما امکان تعریف جعبه دنده شش سرعته نیز برای پیشرانه XU7P وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران

موتور EF7 یا ملی و نگاهی به مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو

جزئیات فنی موتور سه سیلندر / امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو

موتورهای سه سیلندر ایران خودرو را بشناسید

نسل جدید موتور TU5 ایران خودرو چقدر توان و گشتاور دارد؟




5 دیدگاه

  1. دست از این ۸ سوپاپ ور نمیدارن خودشان میگویند ۱۶ سوپاپش هم هست ولی استفاده نمی‌کنند باید استانداد ۸سوپاپ را ممنوع کند

    • خیلی مسخرست.آخه موتور ۸ سوپاپ دیگه تو کدوم کشور ها ساخته می‌شه؟
      تا بازار رو رقابتی نکنید پیشرفتتون در حد حلزون خواهد بود.

      • تا […] هست اونم فراون وصف هم می کشن پول تویوتا کمری هم می دن کاکا هم می گن و سوار لگن ۴۰سال پیش می شن که درفرانسه برادی نشون بایدبلیط موزه خود وبگیرم […] سوارم فراونه ۴۰ساله درهای مملکت رابستن بدترازکره شمالی هرکاری عشقشون می کنن۰سوارهمین فرغون هابشیدسالی ۴۰هزارنفرتیکه تیکه ۱۰۰هزارمعلول حقشونه بریدم خریدتشکیل بدیدخودکرده راتدبیرنیست۰یکسال این […] رانخرن بساط این فرغون سازهاجمع می شه

  2. تازه فهمیدن پراید چی بوده که دارن فرمول همون رو اجرا میکنن یعنی یه موتور با تراکم بالا و ضرایب دنده سبک تر تا موتور زودتر زود لود بره و در محدود با bsfc بهینه قرار بگیره.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تولید پارس ۷۵ درصد افزایش می‌یابد

براساس تصمیم سازمان ملی استاندارد برای تمدید مجوز تولید پارس از سوی ایران خودرو، این خودروساز اعلام کرد که...

پست‌های مرتبط