زمانی برای تست یک خودروی خودران ؛ گشت خبرنگار ایرانی در مرکز تحقیقات رنو

از دست ندهید

اینک زمانی ست برای تست یک خودروی خودران . با گشت خبرنگار ایرانی در مرکز تحقیقات رنو محصول خودران این شرکت را بشناسیم.

بیت ران – امین آزاد: تب خودروهای خودران در حال فراگیر شدن است. پس تست یک خودروی خودران را با هم بخوانیم.

شاید زمانی که تسلا در این مسیر پیشگام شد، خودروسازان قدیمی با نگاهی پر از شک به مسیری که این شرکت در پیش گرفته بود می نگریستند، اما چندی نگذشت که قدیمی‌ترین خودروسازان جهان یعنی مرسدس بنز، فورد و رنو هم با تمام محافظه‌کاری در این مسیر قدم گذاشتند. حالا این شرکت‌ها برای آن که نشان دهند در مقابل تسلا عقب نیستند، دست به هر کاری می‌زنند. حتی اگر لازم باشد در مراکز تحقیقاتی خود را باز و خودروهایی را که برای یک دهه‌ی آینده در دست طراحی دارند، تست کنند.

تابستان ۱۳۹۶ رنو از حدود ۳۰ خبرنگار از سراسر جهان دعوت کرد تا از پروژه خودروهای خودران برقی این شرکت در مرکز تحقیقات رنو بازدید کنند. از هر منطقه‌ جغرافیایی تعداد محدودی خبرنگار خودرویی انتخاب شده بودند. ابتدا زمان این بازدید که ۱۵ روز قبل از نمایشگاه خودرو فرانکفورت برگزار می‌شد، برایم گنگ به نظر می‌رسید.

عجیب‌تر این که باید برگه‌ای را امضا می‌کردیم که بر اساس آن تا قبل از نمایشگاه خودرو فرانکفورت حق انتشار هیچ عکس و خبری را نخواهیم داشت.

در یک صبح تابستانی پا به مرکز تحقیقات رنو معروف به تکنوسنتر در حاشیه‌ی پاریس گذاشتیم. مرکزی که حدود دوازده هزار مهندس در آن در حال کار و طراحی محصولات آینده‌ی این گروه خودروسازی بودند. برای اولین بار در برخی بخش‌های این مرکز مانند آتلیه طراحی این شرکت به روی خبرنگارها باز شده بود. اما چرا؟

مبلمان داخل خودرو بخشی از طراحی داخلی خانه است. سیستم صوتی خودرو هم جزیی از وسایل سرگرمی خانه محسوب می‌شود.

تست یک خودروی خودران

خبرنگاران وارد می شوند

ابتدا از چند در باکدهای امنیتی مخصوص گذشتیم و وارد یک مرکز کاملا ایزوله شدیم. روی خودرویی را با پارچه پوشانده بودند. کمی گذشت و طراحان رنو همراه با طراح ارشد معروف سوئدی رنو به نام «ون دن اکر» (Van Den Acker) وارد شدند. در آن روز از خودرویی مفهومی با نام «سیمبیوز» (Symbioz) رونمایی شد؛ خودرویی هوشمند، برقی و خودران. اما ایده‌ی رنو برای این خودرو از این هم فراتر رفته است. چرا که رنو می‌خواهد ثابت کند هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود.

آن‌ها می‌خواستند در برابر تسلا گردوخاکی به پا کنند. برای همین محافظه‌کاری رایج فرانسوی‌ها را کنار گذاشته بودند. این خودرو قرار است با محل زندگی هم در ارتباط باشد و از برق سلول‌های خورشیدی خانه استفاده کند. اما در زمان نیاز، خانه هم می‌تواند از برق ذخیره شده در باطری خودرو بهره ببرد. مبلمان داخل خودرو بخشی از طراحی داخلی خانه است و سیستم صوتی خودرو هم جزیی از وسایل سرگرمی خانه محسوب می‌شود. رنو اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ این خودروی کانسپ را تولید کند.

تست یک خودروی خودران

در بخشی از مسیر از عینک واقعیت مجازی استفاده کردم. خودرو در جاده‌ای در اطراف پاریس حرکت می‌کرد، اما گویی من داشتم در جاده‌ای در کره‌ای دیگر یا یک شهر فضایی یا شهری در آینده می‌راندم.
اولین تجربه

چند ماه گذشت و این بار هم برای تست همان خودرو دعوت شدیم. حدود ۲۰۰ نفر خبرنگار از سراسر جهان برای تست این خودرو دعوت شده بودند. پنج خبرنگار خودرویی ایرانی و خبرنگارهای چینی اولین گروه بودند.

پیش از تست برایم یک مساله باقی مانده بود؛ مگر می‌شود یک خودروی کانسپت را تست کرد؟ تا پیش از این نه سابقه‌ی تست خودروی کانسپت، آن هم در مرحله تحقیقاتی، را داشتم، و نه خوانده بودم که نشریه‌ای این کار را کرده باشد.

این سوال تا روز تست برایم حل نشده باقی ماند. روز تست متوجه شدم واقعا قرار است یک خودروی کانسپت و خودران را تست کنیم.

البته چند خودرو از مرکز تحقیقات رنو ما را هنگام تست همراهی می‌کردند و سه مهندس ارشد رنو هم هنگام تست در خودرو بودند. یک نفر با رایانه از عقب و یک نفر با کنترل‌های دستی روی صندلی شاگرد بر اوضاع نظارت می‌کردند و یک مهندس هم وظیفه‌ی رهبری را بر عهده داشت.

تست یک خودروی خودران

پیش از تست یک خودروی خودران با شبیه‌ساز رانندگی این خودرو کار کردم. می‌توان گفت پیشرفت چشمگیری رخ داده اما هنوز جای کار بسیاری باقی مانده است. به وضوح هوش مصنوعی کارایی لازم را نداشت.

یک بار در شبیه‌ساز پس از سه مانور یا به قول خودمان لایی کشیدن خودرو را روی حالت خود ران قرار دادم؛ اما خودرو و سیستم شبیه‌ساز از درک چنین شرایطی عاجز بودند و تصادف رخ داد. البته مهندسان رنو می‌گفتند شبیه‌ساز را برای رانندگی در چنین شرایطی آماده نکرده‌اند.

تست یک خودروی خودران

معضلی به نام باتری

می‌توان گفت با توجه به سنگین شدن کف خودرو با باطری و قرارگیری پیشرانه در عقب خودرو، گویی با یک خودروی سوپراسپرت سرکش روبرو بودیم. هر بار که پا را روی گاز فشار می‌دادم در صندلی فشرده می‌شدم.

اما آیا چنین قدرتی را می توان در اختیار حالت خودران قرار داد؟ جواب کمی ترسناک است اما واقعیت دارد؛ خودرو می توانست با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در اتوبان در حالت خودران رانندگی کند. البته با نظارت شدید مهندسان رنو.

در پشت یکی از ایست‌های عوارضی، حالت خودران یک بار با خطای جهت‌یابی مواجه شد اما مشکل حاد نبود. خودرو برای تبادل داده با سیستم‌های ارتباطی اطراف جاده به سیستم فایو جی مجهز شده بود تا بتواند حجم بالای داده را انتقال دهد. شرکت‌های مختلفی برای طراحی این خودرو با رنو همکاری کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به ال‌جی، تام تام، IAV وSanef اشاره کرد.

در بخشی از مسیر از عینک واقعیت مجازی استفاده کردم. در این حالت، خودرو همچنان داشت در جاده‌ای در اطراف پاریس حرکت می‌کرد، اما گویی من داشتم در جاده‌ای در کره‌ای دیگر یا یک شهر فضایی یا شهری در آینده می‌راندم.

پس از خروج از اتوبان دیگر حالت خودران قابل استفاده نبود. چرا که این خودرو از نوع سطح ۴ خودران است. این در حالی است که خودروهای تسلا در سطح ۳ خودران قرار دارند.

کامل‌ترین حالت خودران که هنوز شرکتی به آن نرسیده است سطح ۵ است. حالتی که خودرو می‌تواند از در منزل به حالت کاملا خودران حرکت را آغاز کند.

بیشتر بخوانید:



4 دیدگاه

  1. سلام.
    به نظرم روشن قراردادن دوربین و آن را به روشن بودن اتفاقی نسبت دادن، یک بی اخلاقی محسوب میشه. وقتی شما رو جای یک آدم با فرهنگ حساب می‌کنند این کار شما بی اخلاقی و سو استفاده از اعتماد هست. به نظرم ماشین خودران برای شما طراحی نشده برای اروپایی ها طراحی شده. شما تشریف بیارید در ایران خودرو و خودتون خودروی خودران بسازید. اگر میتوانید. واقعا متاسف شدم. اگر رنویی ها این فیلم رو ببینند دفعه بعد عمرا شما رو راه بدهند توی جمع خودشون.

    • سلام دوست عزیز
      ما در هنگام تست اجازه داشتیم دوربین خود را روشن نگاه داریم این یک تست برای روزنامه نگاران خودرویی جهانی بود ودر طول تست ما اجازه فیلم برداری را داشتیم ،اگر این اتفاق در دوارن تحقیقاتی و سری انجام می شد حق با شما بود اما ما به دعوت خود رنو برای این تست رفته بودیم و حق تهیه فیلم داشتیم، بعد از اینکه خودرو از حالت خودران خارج شد من باید رانندگی می کردم و چاره ای نبود و باید دوربینی که در دست داشتم را روی پایم می گذاشتم اما فرصت نشد دوربین را خاموش کنم و این تصاویر بطور اتفاقی ضبط شدند ولی طبق قرار دادی که امضا کرده بودیم ما حق داشتیم در تمام طول تست فیلمبرداری کنیم پس کار غیر قانونی و غیر اخلاقی مرتکب نشده ایم اما این از شانس ما بود که تصاویر ثبت شدند

  2. سلام، ویدیوی خوب و جالب توجهی بود، و کاملاً مشخص بود که کلی زحمت براش کشیده شده…
    خدا قوت، موفق باشید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط