روش گازسوز کردن خودرو / تفاوت LPG و CNG + معایب و مزایای آنها

از دست ندهید

با توجه به افزایش قیمت بنزین افراد زیادی به دنبال دوگانه سوز کردن خودرو خود هستند اما روش گازسوز کردن خودرو چیست؟

بیت ران – الهام زهره وند: با سه برابر شدن قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، گازسوز کردن خودرو می تواند راهی مناسب برای کاهش هزینه ها باشد.

برای گازسوز کردن خودرو اما نیازمند به دانستن این هستیم که آیا این روش به خودرو – این کالای سرمایه ای – آسیب نمی زند؟

آیا کاهش نرخ مصرف سوخت، خود باعث ایجاد هزینه های اضافه برای تعمیرات خودرو نمی شود؟

و مهم تر از این ها خودرو را مجهز به سیستم گاز LPG کنیم یا CNG؟

CNG-LPG روش گازسوز کردن خودرو

سی ان جی چیست؟

گاز طبیعی فشرده یا سی ‌ان‌ جی سوختی است که بیشتر به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌ رود.

سی ‌ان‌ جی نسبت به این سه سوخت آلودگی کمتری ایجاد می ‌کند.

همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می ‌شود.

سی‌ ان‌ جی با فشرده ‌سازی گاز طبیعی بصورت خام ایجاد می‌شود.

به گونه‌ ای که حجمی که اشغال می‌ کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال می‌کند.

سی‌ان‌جی هم در خودروهای بنزین‌سوز که موتور آنها برای استفاده از سی‌ان‌جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور ویژه سی‌ان‌جی سوز ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود.

چگالی انرژی سی‌ان‌جی ۴۲ درصد گاز طبیعی مایع‌شده و ۲۵ درصد گازوئیل است.

یعنی سی‌ان‌جی در حجم مساوی یک‌چهارم گازوییل انرژی تولید می‌کند.

ال پی جی چیست؟

ال پی جی یکی از محصولات جانبی صنعت نفت است که شامل پروپان، پروپلین، بوتان و بوتیلن است.

البته قسمت عمده LPG از پروپان و بوتان با نسبتی تقریبا مساوی تشکیل شده است.

ال‌پی‌جی در پالایشگاه محصول فرعی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است.

روش گازسوز کردن خودرو

اما کدام یک بهتر است LPG یا CNG؟

در مقایسه ای کوتاه بین ال پی جی و سی ان جی ، به روشنی می توان دریافت که برای مالک خودرویی که تمایل به دوگانه سوز کردن خودرو دارد، LPG بسیار جذاب تر و مفید تر از CNG است.

دلایل این نتیجه گیری چیست؟

پیمایش بیشتر با ال پی جی

۱- خودرو CNG سوز با مخزن پر، حداکثر ۱۵۰ کیلومتر را می پیماید.

که بسته به نوع خودرو و شرایط محیطی و ترافیک تا ۶۰ کیلومتر هم کاهش پیدا می کند.

ولی خودرو LPG سوز، بیش از ۴۰۰ کیلومتر با یک مخزن پر می تواند تردد کند.

با این حساب به دلیل لزوم سوخت گیری های متعدد، تعداد جایگاه های CNG باید تا پنج برابر بیش تر از جایگاه های LPG باشند.

این موضوع بیش از هر چیز اهمیت لزوم ساخت جایگاه در کشور را نشان می دهد.

شهروندانی که به دنبال دوگانه سوز کردن خودرو خود هستند باید صرف وقت برای سوخت گیری را در نظر بگیرند.

قیمت CNG روش گازسوز کردن خودرو

شروع کار خودرو با بنزین در CNG سوزها

۲- خودرو CNG سوز باید با سوخت بنزین شروع به کار کند.

در حالیکه خودرو LPG سوز چنین الزامی ندارد. ( به ویژه در فصل های گرم و منطقه های گرمسیری )

شتاب بیشتر با سوخت LPG

۳- شتاب ایجاد شده توسط سی ان جی کمتر از نصف شتاب ایجاد شده توسط ال پی جی است.

به این ترتیب خودرو سی ان جی سوز عملا امکان حرکت در شیب ها را ندارد و باید به سوخت اولیه خود رجوع کند.

حال باید یه این فکر کرد که طی راه در جاده های کوهستانی و حتی خیابان های پر شیب شمال تهران چگونه با سی ان جی امکان پذیر خواهد بود؟

روش گازسوز کردن خودرو
روش گازسوز کردن خودرو

وزن مخازن CNG و LPG

۴- وزن مخزن سی ان جی بیش از ۶۰ کیلوگرم است.

در حالیکه مخزن ال پی جی جدود یک پنجم آن وزن دارد.

به این ترتیب با مخزن سی ان جی خودرو همیشه حتی در حالت توقف، حامل یک مسافر بالغ است.

به این ترتیب میزان استهلاک لاستیک های عقب، کمک فنرها و شاسی به مقدار زیادی بالا می رود.

خوردگی قطعات خودروهای گازسوز

۵- میزان خوردگی ناشی از گاز سی ان جی به مراتب نسبت به ال پی جی برای خودروهای بنزین سوزی که دوگانه سوز می شوند، بیشتر است.

روش گازسوز کردن خودرو
روش گازسوز کردن خودرو

هزینه دوگانه سوز کردن خودرو

۶- هزینه دوگانه سوز کردن خودرو بنزین سوز با CNG نسبت به LPG بیش از سه برابر خواهد بود.

تجهیزات ایرانی و وارداتی

۷- تمام تجهیزات مورد نیاز برای دوگانه سوز کردن خودروها با ال پی جی در داخل تولید می شود.

ولی برای سی ان جی حداقل مخزن آن وارداتی است و برای کشور ارزبری دارد.

مصرف برق برای سوخت گیری

۸- جایگاه های CNG برای مکیدن گاز از خطوط لوله و تزریق آن به مخزن خودرو به کمپرسورهایی به توانی در حدود ۵۰۰ کیلو وات نیاز دارند.

لذا غیر از هزینه برق تامین این حجم توان الکتریکی خود مورد دارای اهمیتی است.

با این حساب اگر مسیر سی ان جی کردن خودروها با این شتاب ادامه یابد روزی می رسد که بیش از یک میلیون خودرو سی ان جی سوز در شهری مثل تهران وجود دارد.

با یک حساب سرانگشتی می بینیم که به حدود یک هزار جایگاه سی ان جی در سطح شهر تهران نیاز است.

که با تمام توان گاز را از لوله ها می مکند و به مخازن خودروها تزریق می کنند.

جدای از نیاز به حدود پنج مگاوات توان اضافی در شبکه برق ( که باید دید از کجا تامین خواهد شد) فشار بی امان این جایگاه ها به شبکه گاز منجر به اقت فشار می شود.

و باید دید در سرمای زمستان به چه ترتیب می توان نیاز تمام بخش ها به گاز را تامین کرد.

روش گازسوز کردن خودرو
روش گازسوز کردن خودرو

نیاز به تقویت بخش های متعددی از خودرو

همچنین هزینه احداث ایستگاه‌های سوختگیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخش های متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (به دلیل افزایش وزن)، سیستم خنک کاری و غیره در خوروهای تبدیلی، از معایب استفاده از سوخت CNG هستند.

آلایندگی کمتر خودروهای پایه گازسوز

از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می‌توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (۱۳۰)، افزایش راندمان ۱۵ درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب آن نام برد.

خروجی اگزوز خودروهایی که با گاز طبیعی کار می کنند در حالت ایده آل تنها بخار آب و دی اکسید کربن است.

بنزین ۱۸ برابر آلایندگی بیشتری نسبت به گاز طبیعی دارد.

البته باید به این نکته توجه کرد که خودروهای پایه گازسوز آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارند و اصطلاحا سوخت پاک هستند.

خودروهای دوگانه دستی به علت احتراق ناقص آلایندگی بیشتری نسبت به بنزین دارندزیرا موتور بر پایه بنزین طراحی شده است؛

از سیستم خنک کننده گرفته تا قطعات موتوری باید بر پایه دوگانه طراحی شود.

در این باره حتما بخوانید:

سوخت LPG از سوخت CNG بهتر است؟

خودروهای دوگانه سوز باید از گاز CNG استفاده کنند یا LPG

آغاز گاز سوز کردن خودرو در ایران

پروسه گازسوز کردن خودروها در ایران با نصب کیت LPG روی برخی از خودروها از سال ها پیش آغاز شد.

سال ۱۳۶۳ اما در میانه راه با انواع و اقسام توجیهات سعی شد تا این گونه القا شود که CNG به عنوان گاز طبیعی به دلیل وجود منابع عظیم آن در کشور و قیمت صادرات بالاتر LPG و هزار دلیل و برهان دیگر از LPG بهتر است.

و از اواسط دولت هشتم برنامه ای برای جایگزینی جایگاه های LPG با CNG آغاز شد.

چگونه خودرو را گازسوز کنیم؟

سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به آدرس irngv.ir به متقاضیان تبدیل خودرو به گازسوز اعلام کرده است:

در مرحله اول فقط پیش ثبت نام خودرو را در سامانه انجام دهند.

در مرحله دوم، چند روز پس از بررسی درخواست، سامانه به این متقاضیان پیامک ارسال می کند.

پس از دریافت پیامک نسبت به رزرو مرکز خدمات و انجام مراحل بعدی اقدام کنند.

دوگانه سوز کردن رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو

شورای اقتصاد در جلسه فوق‌العاده روز دوشنبه ١١ آذرماه ۱۳۹۸ بنا بر پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه مصوبه را به تصویب رساند.

هدف آن حمایت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، بود.

مصوبه ای با عنوان «حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز».

طبق این مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها تا سقف ۶۵۰۰ میلیارد تومان تضمین و بازپرداخت پرداخت می‌کند.

بر اساس این مصوبه، قرار است که یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو به صورت رایگان دوگانه‌سوز شوند.

از این مقدار، یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه وانت است که تا کنون دوگانه سوز نشده‌اند.

مصرف بنزین این وانت ها تا ۱۵ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

بازگشت سرمایه تبدیل تاکسی‌ها و وانت‌های تک‌سوختی، از محل اختلاف سهمیه آن‌ها در حالت تک‌سوختی و دوگانه‌سوز تأمین خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که در پایان اجرای این طرح، ۱۸ میلیون لیتر بنزین در روز صرفه جویی شود.

صرفه اقتصادی آن در صورت صادرات این مقدار به سالیانه حدود ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

گازسوز کردن خودرو چقدر صرفه جویی برای خانواده ها دارد؟

حمید قاسمی مجری طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است:

سود حاصل از تبدیل تاکسی‌ها و وانت‌های تک‌سوختی برای رانندگان حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه است که سالانه تقریبا به ۵ میلیون تومان می‌رسد.

اگر این رقم درست باشد گازسوز کردن خودروها سالانه ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر خانوار صرفه‌جویی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

تیونر ایرانی خودرو شورولت کوروت، را تبدیل به هیولا کرد

هشدار نسبت به نصب مخازن CNG دست دوم و دست کاری شده

آب سوز کردن خودروها در ایران از رویا تا واقعیت

کوییک s و ساینا s ؛ کدام را بخریم؟ + مشخصات فنی، امکانات و قیمت

داستان پیکان به روایت تصویر / این خودرو از کجا آمد به کجا رسید

بررسی تایرهای ایرانی و خارجی خودرو + راهنمای خرید تایر




53 دیدگاه

      • سلام.داداش من ال پی جی ۶۰ کیلویی بستم رو پراید.آمپر روی مخزن و چراغ های داخل زود کم میشه.آیا اشکال از آمپر یا سوخت زیاد شده.چون شبی بیشتر از ۲۵۰ تا نمیرم تو خیابون.اسنپ کار میکنم.ممنون میشم راهنمایی کنی.ببینم مصرف زیاده یا آمپرام خرابه

    • نانوسا ال پی جی رو رسمی کنین اینقدر تنمون نلرزونین واسه راننده جاده سی ان جی هیچی نمیارزه ماشین نابود میکنه من سی ان جی داشتم جوون نداره اصلا سربالایی پارش هم کنی بالا نمیرفت ال پی جی بستم خداشاهده مث ماست ۱۵۰ تا میره ماشین

  1. مقایسه جالب مسخره ای بود کلا یک طرفه بود گاز lpg که معایب بیشتر آلایندگی بیشتر داره.مایع پروپان باعث کربن زدن سر شمع پیستون سوپاپ ها سیاه شدن سریع روغن موتور میشه.

    • سلام دوست عزیز من سال ۹۳ تا ۹۷ ماشینم ال پی جی بوده موتورش عین ساعت کار میکرد و سال ۹۷ که ب دوستم فروختمش الان یک سال ک زیر پاشه هنوز هم هیچ مشکلی نداره ب غریبه هم نفروختم که بگی موتور باز کرده من خبر ندارم هر روز جلو صورتمه
      بیش از اون چیزی ک شما فکر میکنی بهتر از سی ان جی هست
      این مشکلاتی که شما گفتی سرویس ب موقع شمع ها استپ موتور و تعویض ب موقع روغن وووو هر چند وقت یکبار با تمیز کاری مشکلی ایجاد نمیکنه
      ماشینی ک زیر پام هست رو هم میخوام ال پی جی کنم فقط مشکلش اینه ک جایگاه نداره
      سی ان جی مثل بمب متحرک میمونه والا من با یکی دوستان رفتیم جایگاه سی ان جی من کیلومتر ها دورتر ایستادم تا گاز زد
      ولی ال پی جی کنار ماشینمم
      در کل ریدن تو زندگی مردم ۱۰ هزار تومن میشه ۳ لیتر با ی تف لیتر
      خدا خودت ی کاری کن

  2. سلام من ماشینم ۴۰۵ال پی جی نصب کردم مخزن ۸۰لیتری سوختش خیلی زیاده وقتی مغزن پر میکنم ۳۸۰کیلومتر میتونم باهش برم پیش ده تا نصاب بردم چک کردم نشتی نداشته تنظیم سوخت انجام دادن پای بازم مشکلم برطرف نشده موندم چکار کنم اگه کسی پیشنهادی دارم بهم بگه ممنون میشم ۰۹۱۵۳۴۱۰۹۲۹

    • سلام.ریگلاتور نو بستی یا دست دوم؟اگه دست دوم بستی احتمالن ایراد داره.منم همین مشکلو داشتم ریگلاتور نو شهاب بستم درست شد

    • اطلاع چندانی از ماشینت ندارم که دقیقتر بگم ولی شمهای ماشینتو اگه عوض نکردی عوض کن تاثیرش مثبته

  3. سلام شما فرمودید قیمت نصب گاز SNG ۱۴۶۰۰۰میباشد اگه واقعا درست میگید و تمام این نوشتار هم به سود مصفر کنندس و هم دولت بفرمایید کجاس ما اقدام کنیم

  4. اصلا گاز سوز کردن به صرفه نیست . ضررش بیشتره … و همون پولی که باید بدی بنزین رو چند برابرش باید خرج موتور کنی.. تجربه ش رو دارم

  5. باور کنید قبل از گرانی بنزین من در طول یک سال غیر از هزینه ی سوخت و روغن موتور فقط یک بار لنت ترمز ماشین را عوض کردم اما الان هفته ای یک بار در تعمیرگاه هستم درست هم نمیشه که نمیشه

  6. سلام مزدادوگانه فابریک می‌شود ال پی جی سوار کرد رگلاتور دست نزنی فقط مخزن عوض کرد

    • سلام.نه نمیشه. اولا ریگلاتور سی ان جی با ال پی جی تفاوت دارن.دوما شما میگی دوگانه فابریک یعنی سیستم میکسری نیست سکونشناله.باید اون سیستمو کلن باز کنی یه سیستم ال پی جی سوار کنی

    • سلام
      سمند ۸۴ X7 شخصی دارم می‌خوام LPG کنم هزینه‌اش با مخزن بزرگ چقدره ؟
      این طرح دولت برای دوگانه سوز کردن رایگان خودرو برای LPG هم هست ؟
      کجا باید جهت سوخت گیری اقدام کنم؟
      استهلاک موتور چقدر بالا می‌ره اصلا استهلاک داره؟
      و الان که گاز مایع سهمیه‌بندی شده پیدا کردنش سخت نیست ؟
      خطری هم داره LPG کردن ممنون میشم اگه راهنمایی کنید …
      با تشکر

  7. سلام می خوام ما
    شینمو LpGگاز سوزش کنم .سمند ۹۸ هر که تجربه ایی داره .راهنمایی کنید .ممنون دوستان

    • ال پی جی خیلی خوبه.رو تیبا ۷۵ بستم ۸۰۰کیلومتر رفتم باهاش.۶۰هزار دادم بابت سوخت گیری اگه همینو با بنزین میرفتم باید ۱۸۰هزار کم کم میدادم.۲تا مشکل داره اولیش جای صندوق که گرفته میشه دومی سوختگیریش سخته گاهی وقتی گاز نیس ولی با این حال خیلی راضی هستم مخصوصا برای من که کارم با ماشینه

  8. بالاترین مصرف برق جایگاه های گاز خودرویی تو ایران۲۵۰ کیلوواته که با ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب در ساعت، با ۸تا نازل همزمان میشه سوختگیری کرد. کیت‌های دوگانه ال پی جی ساخت داخل همشون نسل اول اند که راندمان خیلی پایینی دارند. البته ۹۹درصد دوگانه سوز کردن کارگاهی خودروها تو ایران بازم نسل اوله باید نسل چهارم یا سکوئنشیال انجام بشه مثل دوگانه های کارخانه‌ای. پیمایش اکثر خودروهای کارخانه ای بالای ۲۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتره

  9. سلام به دوستان
    اول باید یه تشکر ویژه از مسئولین بکنم که قشنگ ریدن تو مملکت بلاخره اینم یه هنره
    دوم اینکه از خدا میخوام خودش ظهور کنه بزنه دهن اینارو .‌‌‌…
    شاید ما هم از ماشینای مزخرف داخلی راحت بشیم

  10. سلام دوستان میگن گاز ال پی جی نشت کنه تو ماشین با یه جرقه منفجر میشه یعنی خطرش بیشتر از س ان ج هست؟؟ میخواستم ببینم واسه پراید خودم ال پ ج ببندم یا س ان جی؟ در مورد خطر انفجارش بگید؟؟

    • نه اقا.هردوش از تظر خطر انفجار یکیه.فقط زمانیکه گاز نشر کنه وجرقه زده شه انفجار صورت میگیره.باید حواصت به نشر گاز باشه.هر وقت بوی گاز بمشامت رسیدبرو نشریو پیدا و رفع کن.در کل lpgاز نظر شتاب و مسافت بهتره.

    • سی ان جی از هوا رقیق تره خیلی کم پیش میاد اگه نشتی داشته باشه بره رو هوا ولی ال پی جی غلظت بالا تری داره و هر از چند گاهی باید با اسفنج اتصالاتت چک کنی که نشتی نداشته باشن
      هیج وقت منفجر نمیشی اگه رعایت کنی
      ولی در مورد انفجارش بگم بهت
      ال پی جی تقریبا مث بنزین رو زمین حوضچه تشکیل میده و اتیشش راحت خاموش نمیشه و انفجار نداره
      ولی سی ان جی چون فشار مخزن خیلی بالاست مث بادکنک میترکه و ترکش داره که خطر ترکشاش خیلی بالاست

  11. دوستان من سمند معمولی دارم مدل ۸۳ تازگیا یه مخزن ۸۰ لیتری ال پی جی نصب کردم اما همش ۳۰۰ کیلومتر رفتم و تموم شد با اینکه خیلیا میگن باید ششصد هفتصد کیلومتر بره.. کسی میدونه دلیلش چیه کمکم کنه؟؟

    • به عنوان یه مهندس شیمی که سالهاست در صنایع نفت و گاز کار کردم ، میگم : آیا تا حالا دیدید که یک مخزن lpg منفجر شه، آیا تا حالا دیدید که گاز ال پی جی انفجار ایجاد کنه، گاز ال پی جی گازی است که به دوصورت مایع میشه،از هوا سنگینتر و سردتره، به علت مایع بودن به مخزن فشار نمیاره ، درصورت ترک خوردن کپسول خارج میشه و در صورت رسیدن شعله در عوض انفجار فقط آتیش میگیره ، شما سر یه کپسول گاز رو باز کنید و به اون کبریت بزنید ،هیچ وقت منفجر نمیشه بلکه فقط آتیش میگیره، سر یه مخزن cng رو باز کنید و شعله رو بهش نزدیک کنید سریع انفجار ایجاد میشه ….امنیت lpg به مراتب از cng بیشتره ، تنها دلیل cng کردن خودروها در ایران ، تحریم ها و عدم توانایی ایران از صادرات cng است در صورتی که lpg توسط کشتی ها مخصوص صادر میشه …

  12. من ال پی جی بستم روی سمند موتور ملی تک گانه صفر کیلومتر. سیستم ترکیه هست و ای سی یو داره یعنی سکوئنشیاله. روی گاز ماشین خیلی بهتره چون اکتان بنزین ایران در بهترین حالت ۹۵ هست ولی اکتان گاز مایع ۱۱۰ یعنی خیلی پرانرژی تر از بنزین سوپر هست

  13. من روی پژو ۲۰۶ SD ال پی جی نصب کردم مخزن ۹۵ لیتری هر بار که گاز میزم ۱۱۰۰ کیلومتر توی شهر راه میرم خیلی عالیه ستایش از بنزین هم بیشتره

  14. باسلام،من از وقتی ال پی جی نصب کردم ماشینم هرروز مکانیکیه، ۴۰۵ مدل ۸۸ کسی هست کمکم کنه ،یا کلا بردارمش

  15. سلام خدمت دوستان عزیز
    این بنده خدایی که است مطالب رو نوشته فکر کرده که همه مثل خودشون بی سوادی
    بزرگوار من چندین ماشین دوگانه از دوگانه دستی تا کارخونه CNG داشتم و همگی رو همیشه در مسیر کوهستانی پر شیب استفاده کردم و داری دروغ هدفدار تحویل میدی خجالت بکش

  16. اقا گاز lpgمیگن موتور ماشینو خورد میکنه راسته یا نه میخام رو ۴۰۵ مدل ۹۸ ببندم دو دل شدم

  17. من روی پراید مخزن ۸۰ لیتری ال پی جی بستم.
    به صورت دستی پنج تا کپسول (البته کمی کمتر از ۵ تا) میریختم. تا خرخره پر میشد.😀
    ۱۰۵۰ کیلومتر😀😀 می رفتم.
    از یزد تا خلخال با یه باک.
    معرکه بود.😀
    به جان خودم بنزین ماهها در باک می ماند. 😀
    با کمتر از ۳۰ ه تومان.
    حدودا یک چهارم قیمت بنزین میشد.
    البته چراغ چک گاهی روشن می شد.

  18. دوستان مخازن مختلف ال پی جی با چند کپسول چند کیلویی گاز پر میشن؟ مخازن مختلف بطور متوسط چند کیلومتر یه ۲۰۶ رو راه میبرن؟ چقدر طول می‌کشه تا هر مخزن
    ال پی جی پر بشه؟ نسبت به راهی که ماشین رو میبره، هزینه ال پی جی چقدر کمتر از معادلش برای بنزین آزاد هست؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط