تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

تست فنی تارا توسط تیم بیت ران در پیست آزادی انجام شد، اما عملکرد این خودرو چگونه است و آیا ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مهدی درفشی: تارا محصول جدید ایران خودرو است که به تازگی عرضه آن به بازار آغاز شده است.

این خودرو روی پلت‌فرم PF1 پژو سیتروئن ساخته شده است. پلت‌فرم تارا با سیتروئن سی سه، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ مشترک است. ایران خودرو تارا برادر ایرانی پژو ۳۰۱ محسوب می شود.

اگر چه در نمای جلو و عقب، طراحی تارا با پژو ۳۰۱ متفاوت است. اما در نمای جانبی و کابین، شباهت ایران خودرو تارا با پژو ۳۰۱، کاملا مشهود است.

ایران خودرو در ساخت بدنه این خودرو از ورق‌های فولادی دو فازی استفاده کرده است. ایران خودرو مدعی است که تارا، در صورت شرکت در تست تصادف موسسه یورو ان کپ، امکان کسب سه ستاره ایمنی را دارد.

الهام گرفتن از یوز ایرانی و الگو برداری از معماری بناهای تاریخی در طراحی محصول جدید ایران خودرو

ایران خودرو مدعی است که در طراحی نمای جلو تارا از یوز پلنگ ایرانی بهره گرفته است. در طراحی قسمت عقب تارا نیز از معماری بناهای تاریخی الگو برداری شده است.

تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو
تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو
موتور TU5 پلاس قلب تپنده آیکو تارا

آیکو تارا مجهز به پیشرانه TU5 پلاس است. پیشرانه TU5 پلاس مجهز به اویل ماژول برقی، سیستم متغیر زمان بندی سوپاپ ها و دریچه گاز برقی است و سطح استاندارد آلایندگی یورو پنج را پاس کرده است. این موتور توانایی تولید حداکثر توان ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر را دارد.

نیروی موتور به واسطه اتصال به جعبه دنده پنج سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود. این گیربکس برای استفاده در تارا، بهبود یافته و ضرایب آن تغییر یافته است.تعویض دنده ها در تارا نسبت به دنا، سورن و رانا، نرم تر و بهتر است. در آینده تارا با گیربکس شش سرعته دستی و خودکار، وارد بازار خواهد شد.

درباره تارا بیشتر بخوانید:

موتور خودرو تارا و دیگر ویژگی های این محصول

ایمنی بدنه خودرو تارا ایران خودرو از زبان مدیران این شرکت

طراحی خودرو کی ۱۳۲ – چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو
تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو
تارا در پیست آزادی

امروز محصول جدید ایران خودرو در پیست آزادی توسط بیت ران بررسی شد. با توجه به اینکه تارا در سگمنت سی قرار گرفته است، فضای کابین مناسبی دارد. فضای بار این خودرو نسبت به سایر رقبا بیشتر است. به طور مثال، فضای بار دنا حدود ۵۰۰ لیتر است. اما در تارا، این رقم ۶۴۰ لیتر است. با این حساب که دنا در سگمنت دی قرار گرفته است.

همانطور که پیش تر گفته شد، تارا روی پلتفرم PF1 ساخته شد. در ساخت رانا و ۲۰۶ صندوقدار نیز از همین پلت‌فرم استفاده شد. اگر چه در ظاهر، تارا بزرگ تر است و فضای بیشتری دارد. صندلی های تارا سرنشینان را در بر می گیرند و جنس مناسبی دارند. اگر چه روکش آن ها در نسخه های دنده ای، کاملا پارچه ای است.

در داخل خودرو اعم از داشبورد و رو دری ها، از پلاستیک خشک استفاده شده است. تنها در رو دری ها، از کمی پارچه استفاده شده است. می توان گفت که کیفیت متریال داخلی تارا، از دنا پلاس بیشتر است. داشبورد تارا ارگونومی خوبی دارد. کلیدها در دسترس راننده هستند.

یک مانیتور هفت اینچی لمسی در قسمت میانی داشبورد قرار گرفته است. کیفیت این صفحه نمایشگر متوسط است. زیر مانیتور دکمه های مربوط به تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته است.

سیستم تهویه مطبوع تارا برقی است. فن تهویه مطبوع، پرتاب باد مناسبی دارد و صدای زیادی ندارد. کولر با توجه به اینکه تارا در طول روز توسط گروه های مختلف تست شد، افت چندانی نداشت. کولر تارا از لحاظ عملکرد، مشابه با دنا پلاس است. سیستم تهویه مطبوع تارا دارای یک نمایشگر است. این نمایشگر اطلاعاتی نظیر میزان سرعت فن و دما را نمایش می دهد.

تارا از سطح امکانات مناسبی برخوردار است. از این تجهیزات می توان به سیستم های کنترل پایداری و کنترل کششی اشاره کرد. این تجهیزات بسیار کارامد هستند و در پیچ های پیست، توانستند خوب عمل کنند و مانع از خروج خودرو از پیچ ها شوند. سیستم تعلیق تارا نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو، عملکرد نرم تری دارد. این سیستم در عقب از نوع توئیست بیم است. سیستم تعلیق توئیست بیم استحکام مناسب و وزن کمتری نسبت به سایر سیستم تعلیق ها دارد.

هنگام رانندگی با تارا در پیست آزادی، کاملا مشخص شد که سوار محصولی متفاوت با سایر محصولات ایران خودرو شدیم. حس رانندگی ۲۰۶ و ۴۰۵گونه ای که در اغلب محصولات ایران خودرو وجود دارد، در تارا نیست. فرمان پذیری تارا مناسب است و در پیچ ها راننده تسلط مناسبی دارد. سیستم فرمان تارا برقی است و در سرعت های بالا، کمی سفت می شود. ترمزهای تارا در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و عملکرد مناسبی دارند. امیدواریم که در آینده، اپیدمی ۲۰۶ تیپ دو گریبان تارا را نگیرد و ترمزهای عقب این خودرو کاسه ای نشود!

تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو
تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو در پیست آزادی
تارا از نظر خبرنگار بیت ران چگونه است؟

تارا بدون انکار، نسخه ایرانی پژو ۳۰۱ است. تولید تارا این نوید را داد که بزودی، پلتفرم پژو ۴۰۵ و مشتقات آن، از چرخه تولید حذف خواهند شد. پلتفرم PF1 پلتفرمی مناسب است. قابلیت ساخت خودرو در کلاس های مختلف روی آن وجود دارد. در کنار پلتفرم، ایران خودرو در حال به روز رسانی پیشرانه های خود است. TU5 پلاس از جمله پیشرانه های ارتقا یافته ایران خودرو است. با به روز رسانی پلتفرم و موتور، محصولات بهتری تولید خواهد شد. محصول خوب، لایق مشتری ایرانی است. تارا همانند پژو ۳۰۱، خودرویی اقتصادی است که در سگمنت سی قرار گرفته است. بنابراین نمی توان انتظار آپشن های آنچنانی و موتور قدرتمند از آن داشت. اما متناسب با وضعیت رقبای تارا از جمله شاهین، این خودرو در سطح بالاتری قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی تارا برقی چیست؟ / الگوبرداری از تکنولوژی تسلا؟

تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک تارا ایران خودرو چیست؟

تارا ایران‌خودرو با چند درصد داخلی‌سازی به دست مشتریان خواهد رسید؟

تارا اتوماتیک و سمند نیمه اتوماتیک چه زمانی وارد بازار خواهند شد؟




39 دیدگاه

  1. به نظر من انگار یه بچه راهنمایی این تست و بررسی رو نوشته. اصلا تست و بررسی نیست. واقعا این مطلب انگار تبلیغاتیه و سطح بیتران رو واقعا پایین اورد

  2. چرا این بررسی رو در شاهین نداشتی؟! جنگ زرگری هستش دیگه هر کی بیشتر پول بده بیشتر ازش تعریف میکنید. متاسفانه اعتبارتون رو خراب کردید

    • با سلام و ممنون از توجه شما دوست عزیز
      این برنامه تست به دعوت ایران خودرو از همه رسانه ها و با برنامه ریزی این خودروساز برگزار شد
      کاری که سایپا انجام نداد و ماشین رو برای تست در اختیار بیت ران قرار نداد

  3. من تارا سوار شدم با این قیمت ارزش خرید نداره ، سواری تارا با رانا یکی هست ، ماشین آنچنانی نیست فریب تبلیغات را نخورید

  4. سلام.خوبه‌رویت‌این‌ماشین‌همون‌تارا‌عالیه‌داخلیش خوبه‌ولی‌همون‌موتور‌سمند‌روش‌هس‌ب‌نظر‌من‌‌بیشتر‌ باید‌رو‌فنی‌ماشین‌دقت‌کنید‌ی‌موتور‌جدید‌الان‌‌ماشین پلوس‌جلو‌خیلیه‌‌بهتر‌ایران‌خودرو‌برای‌فروش‌ماشینش‌ی چیز‌جدید‌رو‌کنه‌مثلا‌ماشین‌های‌پلوس‌عقب‌هم‌مانورش بیشتر‌هم‌طرفدار‌خودشو‌داره‌اگه‌میشه‌ی‌ماشین‌مثل‌پژو۵۰۴ ک‌هم‌قدرت‌ماشین‌بیشتر‌هم‌میتونه‌‌نظر‌خیلی‌هارو‌ب‌خودش جلب‌کنه‌.باتشکر‌

    • من یه دور باهاش زدم بد نبود خوبه ، خیللی جاداره ، موتورش تی یو فایو پلاسه خیلی قوی نیست ولی خوبه ، رخش هم خوبه ، فقط چرغ عقبش خوشم نیومد ،

  5. ازرخش که خوشگله داخلیش هم خدایش قشنگه ولی قیمتش منصفانه نیست حداقل قیمت بایدباپارس تیوفایویکی باشه نه۳۵۰الی۴۰۰چه خبره مگه شماانصاف نداریدیه قیمتی بدین حداقل مردم هم بتونن وصعشون برسه بخرن هم استقبال خوبی داشته باشن ازش والابه ندرت کمترکسی توان خریدشوداره مردم عادی عمراداشته باشن.

  6. ازایران خودروخواهش میکنم حداقل اینباراگه قرعه کشی بشه منم تولیست برنده اعلام کنه چی میشه مگه بخاطررضای خداخیلی وقته بدون وسیله موندم وجدانن اینبارشرکت کردم منم برنده کنیددم ایران خودروگرم 😘😘😘

  7. خدایا خودت به مردم خوب میهنم و خودم‌ هر آنچه از زندگی خوب و رفاه و وسیله نقلیه خوب و مسکن خوب هست، بی منت ببخش. نذار آرزو و حسرت بشه.
    آخه کجای دنیا مردم آنقدر باید بدوند برای نیازهای ضروری بشر (خوراک-پوشاک-مسکن-حمل و نقل) ؟؟؟!؟

  8. کارشناس بیت ران ؟
    فک کردم اصغر اقای بقال تست رو انجام داده ، مطلب خیلی بی کیفیت بود
    ایرانخودرو کنس یه دوربین دنده عقب بذار روش و پولشم بگیر که ملت برای یه دوربین دنده عقب نرن دیگه دست بزنن برق ماشین رو

  9. به نظر بنده تارا خلی ماشین خوبیه
    از نظر طراحی بیرونی و داخلی خیلی خوبه
    اولین ماشینی هست که کنترل پایداری رو در ایران داره
    هر چی باشه از شاهین اشغال بهتره
    قیمتش هم تا یکی دو ماه اینده میاد پایین

  10. مزایا تارا
    کم مصرف بودن
    داشتن کنترل پایداری
    داشتن وسعت دید مناسب به نسبت دنا
    استفاده از موتور تیو فایو بهینه شده
    فرمان برقی و فرمان پذیری نرم
    جادار بودن فضای داخلی و صندوق خودرو
    بی صدا بودن کابین خودرو در جاده و سرعت بالا
    معایب
    قیمت بالا
    برقی نبودن صندلیهای در نسخه دنده دستی
    نداشتن رینگ با توجه به قیمت بالا در نسخه دستی و نداشتن دوربین دنده عقب

  11. سلام. من خودم دنا داشتم’ فروختم و تارا خریدم. اولین کاری هم که کردم باش ایرانگردی کردم. لذت سفر و ایمنی ماشین و کروز کنترل. و کابین جادار و کم صدا نسبت به بقیه محصولات ایرانخوردو. خیلی تارا رو متمایز کرده. من که خیلی راضی هستم. انشاالله که روز به روز ماشینهای بهتری وارد بازار بشه

  12. اوناییکه نظر منفی میدن احتمالا شاهین کفتر دارن با موتور تیبا، بهشون فشار میاد بالاترشو میبینن. بین ماشینای ایرانی در حال حاظر بهترین ماشین تاراس که خیلیا سعی دارن بدش کنن، مثل سال ۹۷ که دنارو خراب میکردن ،میگفتن سیم کشیش آتیش میگیره بعد الان دارن براش له له میزنن

  13. سلام تا زمانی که سوار نشدید لطفا نظر ندین..واقعا از ماشینهای ایرانی بهتره…رانندگی راحتی داره … امکانات فنی مناسب مثل سیستم تعلیق و کنترل پایداری…متاسفانه مردم فقط ظاهر رو در نظر می‌گیرند البته حق دارند چون سلیقه است اما به نظر من امکانات‌ فنی مهمتر از طراحی ظاهره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط