تیونر ایرانی خودرو شورولت کوروت، را تبدیل به هیولا کرد

از دست ندهید

شورولت کوروت نسلی از خودروهای عضلانی آمریکایی است که به سفره ماهی (استینگری) معروف است. یکی از قشنگترین و پرفروش ترین‌های کوروت، نسل سوم آن است که برادران کلهر  تیونر‌های ایرانی، با انجام تغییراتی این سفره ماهی زیبا را به یک شیرماهی بدل کرده است.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: کوروت یکی از خودروهای رویایی و پر طرفدار آمریکایی است که تولید آن از دهه ۵۰ میلادی آغاز شده و خوشبختانه تا به امروز ادامه داشته است.

شورولت کوروت از ابتدا به عنوان یک خودرو اسپرت دو در دونفره طراحی و تولید شده است.

امروزه شاهد تولید هشتمین نسل این خانواده هستیم که تمام تلاش خود را کرده است تا میراث خانوادگی را به خوبی حفظ کند.

ما در بیت ران به سراغ نسل سوم کوروت رفته ایم تا از نزدیک با این آمریکایی جذاب آشنا شویم.

این خودرو، کوروت نسل سوم مدل ۱۹۷۴ با سقف تی شکل است.

کوروت c3

نام کوروت (Corvette) به معنای کشتی جنگی کوچک است که شورولت برای این نسل از خودروهای خود انتخاب کرده است.

نسل سوم با کد C3 در سال ۱۹۶۸ روانه بازار شد.

این نسل از خودرو تا سال ۱۹۸۲ بر خط تولید قرار داشت.

نسل سوم با ثبت دو رکورد بازه تولید و میزان فروش همراه بود.

بازه تولید این خودرو حدود ۱۳ سال است و بیشترین زمانی است که یک نسل از کوروت تا کنون روی خط تولید مانده.

کوروت نسل سوم (C3) به پرتیراژترین و شاید محبوب‌ترین مدل شورولت کوروت بدل شد به طوری که در ۱۳ سال، بیش از ۵۴۰ هزار خودرو از این مدل تولید شد.

قیمت این خودرو در زمان تولید ۶۰۰۰ دلار بود اما اکنون به علت جذابیت این خودرو برای کلکسیونرها با قیمت های بسیار بالاتری در دسترس است.

نظرات حمید کلهر درباره اینکه آیا ریمپ برای خودرو نیاز است یا خیر؟ و بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟ و نیز خودرو تیبا از نگاه علی کلهر؛ راننده مسابقات رالی قهرمانی کشور را نیز بخوانید.

پیشرانه های کوروت

نسل سوم کوروت با چندین مدل پیشرانه از ۳۰۵ (۵.۰ لیتری) تا ۴۵۴ (۷.۴ لیتری)اینج مکعب قابل سفارش بود.

که توانایی تولید ۱۶۵ تا ۴۶۰ اسب بخار را داشتند.

کوروت ۱۹۷۴ تنها با دو پیشرانه هشت سیلندر خورجینی بلوک کوچک ۵.۷لیتری با توان ۱۹۵ اسب بخار (V8 small block 350 cu in) و هشت سیلندر خورجینی بلوک بزرگ ۷.۴ لیتری با توان ۲۷۰ اسب بخار (V8 big block 454 cu in) عرضه شد.

پیشرانه ۴۵۴ اما از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ بر شورولت کوروت نسل سوم قابل سفارش بود.

اما این پیشرانه از سال ۱۹۷۲ به بعد با افت چشمگیر توان خروجی مواجه شد.

به این ترتیب که این پیشرانه در سال ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ در بهترین حالت قادر به تولید ۴۶۰ اسب‌بخار بود، اما این قدرت خیره‌کننده در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ تنها به ۲۷۰ اسب‌بخار کاهش یافت.

این داستان درخصوص پیشرانه ۳۵۰ نیز روایتی مشابه دارد.

مدل مورد بررسی در ابتدا موتور ۵.۷ لیتری داشته است ولی در حال حاضر موتور آن با یک موتور جایگرین شده است.

برای تقویت این خودرو از موتور LS2 استفاده شده که نسل جدیدتری از موتورهای جنرال موتور است و روی کوروت های جدید تر نصب شده است.

موتور LS2 دارای سیستم انژکتوری است و با حجم ۶ لیتر می تواند ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

برای نصب این موتور روی خودرو، تغییراتی روی شاسی و دسته موتور ها انجام شده است تا موتور با زاویه مناسب در جای خود قرار بگیرد.

همچنین هدرزهای موتور کاملا دست ساز مناسب با فضای کمی که در محفظه موتور وجود داشت ساخته شده است.

گیربکس سه دنده اتوماتیک

گیربکس‌های قابل سفارش برای نسل سوم شورولت کوروت شامل چهار نسخه ۳ و ۴ سرعته اتوماتیک و دستی است.

بدون شک نسخه دستی ۴ سرعته از محبوب ‌ترین انتخاب ‌ها میان این چهار گزینه به حساب می‌آید.

چراکه ضمن ارائه سواری جذاب‌ تر و کنترل بهتر روی خودرو، بهترین شتاب ممکن را نیز برای آن به ارمغان می ‌آورد.

اما این نسخه که در تصاویر می بینید، دارای گیربکس سه سرعته اتوماتیک است.

تمامی زیر بندی و سیستم ترمز این خودرو تغییر کرده و به صورت افتر مارکت و تقوییت شده نصب شده است.

همچنین سیستم فرمان خودرو از فابریک به سیستم rack and pinion تغییر کرده است که باعث شده مشکلات خودرو برطرف شود و هندلینگ و فرمان پذیری عالی پیدا کند.

شورولت کوروت

مسیر و داکت های ورودی هوا در این خودرو روی بدنه تعبیه شده است که ظاهر خودرو را به یک سفره ماهی تمام عیار تبدیل کرده است.

شورولت کوروت

پشت خودرو طراحی خاص و زیبایی دارد، همچنین در این خودرو چیزی به نام صندوق عقب یا در آن وجود ندارد.

هرچند در پشت صندلی ها فضایی برای گذاشتن وسیله تعبیه شده است.

طراحی چراغ های خودرو که به صورت دوگانه دایره ای در هر طرف است. این طراحی  تا نسل ها در خودرو کوروت به همین صورت حفظ شده است.

شورولت کوروت

بیشتر بخوانید:

تیمور ریشار استاد بازسازی خودروهای کلاسیک/ بخش اول؛ عشق آلفارومئو

عاشق ماشین های آمریکایی ؛ دنده خور کمتر ، شکوه بیشتر و جای فراختر

پیشرانه ‌های کلاسیک چندکاربراتوری آمریکایی را بشناسیم

تقویت خودرو و دردسرهای ماشین بازها

موتور پراید با قدرت ‍۱۸۰ اسب بخار چرا و چگونه؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط