آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

از دست ندهید

ریمپ یکی از داغ ترین بحث های روز برای تقویت خودرو است، اما واقعا ریمپ برای خودرو نیاز است و هرگونه ریمپی باعث بهبود شرایط خودرو می شود؟

بیت ران – امین آزاد: حمید کلهر، تیونر و ریمپر حرفه ای در گفت و گو با بیت ران درباره شرایط ریمپ، نحوه اجرا یک ریمپ خوب و بهترین خودرو ها برای ریمپ توضیح داد.

فیلم در یوتیوب

بیت ران – در مورد خوتان و کارتان کمی توضیح بدهید؟

از سال ۸۸ به شکل حرفه ای وارد کارگاه تیونینگ برادرانم شدم.

ما از سال ۸۵ نمایندگی برند Haltech را در ایران داریم و از قبل روی این ایسیوها کار کرده و با آن ها مسابقه هم داده بودیم.

اما سال ۲۰۱۵ سری جدید ایسیوهای این شرکت تولید شد که حتما نیاز به دوره های حرفه ای داشت.

بنده در آن سال در استرالیا این دوره را گذراندم که آن دوره بسیار به من در زمینه مپینگ کمک کرد.

در سال ۹۲ به ایسیوهای آماده و فابریک کارخانه برخوردیم که ساخت داخل بودند.

برای اولین بار روی یک پراید ۱۱۱ ریمپ را انجام دادیم و در مسابقه شرکت کرد.

سپس در سال ۹۳ موتور یورو چهار را با همان ایسیو فابریک موتور روی این پراید نصب کردیم.

در این ایسیو از برد الکترونیکی و پایه نرم افزاری زیمنس استفاده شده بود، اما در شرکت کروز تولید می شد.

آن موقع از پورت OBD (سوکت عیب یابی از طریق دیاگ) فقط می توانستیم عیب یابی موتور را انجام دهیم و دسترسی به برنامه ایسیو نداشتیم.

به همین دلیل با بخش کالبیراسیون شرکت مگاموتور مذاکره کردیم و توانسیم از طریق تجهیزات آن ها به برنامه ایسیو برای انجام تغییرات (ریمپ) دست پیدا کنیم.

اینگونه ریمپ این خودرو را برای مسابقه انجام دادیم و نتیجه خوبی هم از آن گرفتیم.

این سرآغاز ریمپ ایسیوهای فابریک خودروهای داخلی برای ما بود.

ریمپ ایسیو

بیت ران – شما در استرالیا چه دوره ای دیده اید و این دوره چه تاثیری روی دید و نحوه ریمپ کردنتان داشت؟

در واقع ریمپ یک کار علمی و تخصصی است که نیاز به شناخت کامل از موتور و نحوه کار آن دارد.

هرچند هرکس می تواند با جستجو در اینترنت به برخی طلاعات برسد، اما آموزش به صورت عملی زیر نظر اساتید حرفه ای کاملا متفاوت است.

زیرا کار مپینگ موتور علاوه بر پایه علمی که نیاز دارد، پر است از جزییات تجربی و آزمایشی که باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک کار حرفه ای و بدون آسیب انجام شود.

قویترین موتور تنفس طبیعی ایران

بیت ران – بیشترین قدرت موتوری که تا الان در ایران از یک موتور با تیونینگ گرفته اید چه مقدار بوده است؟

بیشترین قدرت را از یک موتور تویوتا ۲JZ که برای مسابقات سرعت جمع کرده ایم گرفتیم.

با یک بوست توربو نرمال، ۶۵۰ اسب بخار روی چرخ بود و با نهایت بوست آن، به ۷۵۰ اسب بخار می رسد.

در موتورهای تنفس طبیعی نیز یک موتور تیونینگ کردیم که حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت می توان از آن گرفت.

البته این عدد تخمینی است که کارخانه سازنده قطعات به ما اعلام کرده و هنوز آن خودرو داینو نشده است.

ریمپ خودرو

بیت ران – آیا ریمپ کردن برای موتور خودرو مفید است؟

به نظر من ریمپ با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه واجب است.

خودرویی که در تهران کالیبره می شود، زمانی که به سطح دریا می رود دیگر در بهینه ترین حالت خود نیست به همین دلیل با توجه به آب و هوای هر منطقه اگر ریمپ به درستی اجرا شود، می تواند خیلی مفید باشد.

همچنین با توجه به کیفیت بنزین ایران و شهرهای متفاوت، نیاز است که خودرو ریمپ شود تا از ناک زدن جلوگیری شود.

بیت ران – ریمپ اصولی با ریمپ عادی چه تفاوت هایی دارد و چه صدمه هایی می تواند به موتور بزند؟

خودروهایی که غیر اصولی ریمپ  شده اند دچار صدمه های بسیاری می شوند و حتی ممکن است نابودی کامل موتور اتفاق بیفتد.

اما در طرف دیگر اگر با دستگاه هایی مانند داینو و شرایط درست ریمپ انجام شود، می تواند استهلاک را کاهش بدهد و قدرت بیشتری را در اختیار راننده بگذارد.

چون موتور را به بهینه ترین حالت خود برای هر منطقه جغرافیایی می رساند.

حمید کلهر به همراه برادر بزرگتر خود، علی، شورولت کوروت، را تبدیل به هیولا کرده اند. درباره تیونینگ این خودرو و آشنایی با تغییرات ایجاد شده اینجا کلیک کنید.
بیت ران – چرا کارخانه زمانی که کالبیراسیون را انجام داده موتور را در حالت بهینه و بیشترین توان قرار نمی دهد؟

کارخانه محدودیت هایی دارد که باید بتواند محدودیت های استاندارد آلایندگی را بگذراند، در واقع تمام تمرکز کارخانه روی آلایندگی خودرو است و قدرت موتور برای کارخانه اولویتی ندارد.

آن ها خیلی از پارامترها را فدای گذراندن استاندارد آلایندگی می کنند.

میزان تقوییت محصولات سایپا با ریمپ

بیت ران – اگر بخواهید خودرو پراید با موتور ۱۳۰۰ سی سی را بدون تغییرات سخت افزاری در موتور ریمپ کنید، به چه قدرتی می توانید دست پیدا کنید؟

درواقع بحث مصرف شهری با استفاده برای پیست خیلی متفاوت است.

برای مسابقه شما می توانید باهمین قطعات فابریک اندکی تغییر در خود موتور بدهید.

ما در حال حاضر برای مسابقه به قدرت ۸۶ اسب بخار روی چرخ رسیده ایم که معادل حدود ۱۰۰ اسب بخار روی فلایویل می شود.

بیت ران – اگر خودرو تیبا را بخواهید فقط با ریمپ تقویت کنید بدون آسیب به موتور، به چه قدرتی می رسید؟

با ریمپ بین ۵ تا ۱۰ اسب بخار روی چرخ می توان اضافه کرد که به ذات خود موتور نیز بستگی دارد که چقدر بهینه کار می کند.

بیت ران – حالا اگر بتوانید در یک خودرو تیبا، توربو نصب و قطعات موتور را تعویض کنید که برای مصرف شهری مناسب باشد تا چه اندازه می توانید از موتور قدرت بگیرید؟

موتور تیبا چون از نیم موتور ریو بهره می برد، با اندکی تغییر در طراحی و آلیاژ کمی بهتر شده است، اما واقعا از نظر سر سیلندر ضعف دارد.

چون سر سیلندر هشت سوپاپ از نظر توان و مصرف سوخت و … خیلی مشکل دارد.

در این باره ولین کاری که انجام می دهم این سر سیلندر را با مدل ۱۶ سوپاپ تعویض می کنم.

از این موتور حدودا ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار می توان روی فلایویل قدرت گرفت.

بیت ران – در حال حاضر شرکت سایپا روی این موتور توربو نصب و قدرت آن را ۱۰۸ اسب بخار اعلام کرده است. شما بدون توربو، فقط با سرسیلندر ۱۶ سوپاپ و سیستم سوپاپ متغییر چقدر توان می توانید بگیرید؟

به راحتی ۱۱۵ تا ۱۲۰ اسب بخار قدرت می دهد.

چون نیم موتور آن توانایی آن را دارد که توان های تا این حد را تحمل کند.

مزایای ریمپ خودرو

بهبود ۵ تا ۱۰ اسب بخاری محصولات ایران خودرو با ریمپ

بیت ران – در بین محصولات ایران خودرو کدام پتانسیل بیشتری برای ریمپ شدن دارد؟

موتور EF7 خیلی خوب است چون از سیستم تایم متغییر سوپاپ (VVT) استفاده می کند و دست تیونر برای گرفتن توان بیشتر باز است.

بیت ران – برای تیونینگ با تغییر لوازم، از بین سه موتور EF7، TU5 و XU7 کدام بهتر است؟

درواقع برای تیونینگ موتور TU5 بهتر است.

زیرا لوازم افترمارکت بسیار زیادی برای آن وجود دارد.

اما اگر به همین مقدار لوازم برای دو موتور دیگر وجود داشت، قطعا EF7 موتور بهتری برای تیونینگ بود چون سیستم VVT دارد.

بیت ران – با ریمپ چقدر می توان از EF7، TU5 و XU7 قدرت گرفت؟

موتور TU5 بین ۹۱ تا ۹۳ اسب بخار و از موتور EF7 نیز ۹۸ اسب بخار می توان گرفت.

اما موتور XU7 چون طراحی خیلی قدیمی دارد و در سیلندر آن از بوش تر استفاده شده است، حدود ۷۷ اسب بخار روی چرخ قدرت گرفته ایم.

بیت ران – اگر یک موتور تیبا توربو و ۱۶ سوپاپ شده و یک موتور EF7 را به شما بدهند، از کدام می توانید قدرت بیشتری بگیرید؟

در واقع این دو موتور با یکدیگر اختلاف حجم دارند.

ممکن است از EF7 از نظر حجم بیشتر، توان بهتری بگیریم اما از نظر استهلاک، موتور تیبا استهلاک کمتری خواهد داشت.

بیت ران – چرا موتور تیبا تقویت شده ممکن است استهلاک کمتری داشته باشد؟

چون سیلندر آن از جنس چدن است و نیم موتور آن را از روی ریو طراحی کرده اند.

همچنین ما در این سال ها دیده ایم که استهلاک ریو بسیار پایین تر از EF7 است.

بیت ران – موتور Z24 (نیسان آبی) را یکبار با ریمپ و یکبار با نصب توربو و لوازم، چقدر می توانید تقویت کنید؟

با ریمپ می توان بین ۵ تا ۱۰ اسب بخار به قدرت آن افزود.

اما با نصب توربو و سیستم VVT حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ اسب بخار می توان از آن توان گرفت.

این موتور پایه قدرتمندی دارد و با این تغییرات می توان از آن در محصولات روز و خودروهای شاسی بلند استفاده کرد.

ریمپ صحیح چگونه انجام می شود؟

بیت ران – چرا بعضی خودرو ها که در یک شهر ریمپ می شوند، در شهرهایی مانند شمال کشور به مشکل بر می خورند؟

بخاطر شرایط اتمسفری که سطح دریا دارد و اختلاف فشاری است که وجود دارد.

چون فشار هوا متفاوت می شود، مخلوط سوخت و هوا رقیق تر یا غلیط تر می شود.

یکی دیگر از مشکلات کیفیت پایین بنزین در بعضی از شهرها است.

بیت ران – برای انجام یک ریمپ اصولی باید حتما روی داینو این کار را انجام داد؟

بهترین حالت تنظیم کردن روی داینو است، اما اگر دسترسی نداشته باشید باید حداقل ابزارهایی که نسبت سوخت و هوا را به شما بدهند را داشته باشید.

ریمپ ایسیو ماشین

بیت ران – چه ابزارهایی برای ریمپ کردن نیاز است؟
  • دستگاه هایی که بتوانند برنامه ایسیو را از پورت OBD بخوانند و بنویسند.
  • دستگاه سنجش میزان نسبت سوخت و هوا
  • دستگاه تشخیص ناک
  • و در بهترین حالت می توانند خودرو را روی دستگاه داینو که مخصوص این کار است ریمپ کنند.
بیت ران – آیا امکان دارد بعد از مدتی ریمپ از بین برود و ایسیو به حالت کارخانه برگردد؟

در بعضی ایسیوها (بیشتر در مدل بوش) بخاطر نوع برنامه نویسی و نوع سنسور اکسیژن امکان کمی تصحیح وجود دارد، اما به این صورت نیست که کاملا به حالت اولیه برگردد.

ریمپ ایسیو

بیت ران – در بین ایسیوهایی که روی محصولات ایرانی وجود دارد کدام یک بیشتر قابلیت ریمپ دارند؟

ایسیوهای زیمنس کمی راحت تر هست اما ایسیوهای بوش دقیق تر هستند و اگر به خوبی ریمپ شوند بهتر نتیجه می دهند.

بیت ران – آیا بعد از ریمپ کردن باید کاتالیست را بردارند؟

اگر می خواهند قدرت بیشتری بگیرند، باید بردارند ولی اگر می خواهند حافظ محیط زیست باشند، خیر!

بیت ران – گیربکس را هم می شود ریمپ کرد؟

بله گیربکس های اتوماتیک که ایسیو دارند را می توان بادستگاه های خاص ریمپ کرد.

بیشتر برای خودروهایی استفاده می شود که موتور را دست کاری و تغییر داده باشند.

در این صورت گیربکس را هم ریمپ می کنند تا با موتور منطبق شود و بهتر دنده ها را تعویض کند.

تنظیم: امیرحسین اسماعیل بیگی

 

بیشتر بخوانید:

ریمپ ایسیو چیست؟ بامزایا و معایب آن آشنا شوید

تقویت خودرو و دردسرهای ماشین بازها

تیونینگ خودرو و روش های آن / بخش اول: تنفس بهتر موتور

تیونینگ خودرو و روش های آن / بخش دوم؛ نصب توربوشارژر

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو شامل چه اجزایی ست و چگونه کار می کند؟

آشنایی با انواع باتری ماشین، فناوری‌ها و نحوه نگه‌داری از آنها




11 دیدگاه

  1. سلام وقت خوش

    ایا می توان گیربکس ساندرو را ریمپ کرد؟ چون یه مقدار کند دنده ها را عوض میکند و به اصطلاح عامیانه کمی خنگ است. اگر جواب مثبت است به کجا میشه مراجعه کرد برای این کار؟

  2. من ساندرو اتومات دارم مدل ۹۵ ارور دریچه گاز برقی میداد و روشن شدن چراغ چک ریمپ که کردم همه چی عالی شد و شتاب و خیلی موارد تصحیح شد

  3. Ef7 همینجوری هیولاس و ریمپ هم که بشه میشه هیولای ۷ سر که هفتی که اونجا اومده برای همینه

  4. موتور هایی با پیشرانه xu7 نیاز به ریمپ ندارن چون طوری طراحی شده اند که در برخی موتور ها دیده شده تو دنده دو تا ۱۱۰ تا بدون ریمپ رفته ولی همین رو اگه موتور ای اف سون امتحان کنین شاتون میزنه چون موتورش هم سنگینه نسبت به پژو هم شتاب کمتری داره اگه ترکیب یه ایکس یو هفت با گیربوکس دنده ریز داشته باشید قطعا به هیچی نیاز ندارید حتی کیت مکش

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

اطلس دنده ای هم قیمت پژو ۲۰۶ صفر کیلومتر!

اطلس دنده ای G سایپا یا همان کوییک فیس لیفت، جدیدترین خودرو سایپا است که وارد بازار شده‌ و...

پست‌های مرتبط