رانا یا تیبا ؛ کدام خودرو برتر است و ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

رانا یا تیبا ، کدام خودرو ارزش خرید دارد؟ آیا خودرویی با پلت فرم پراید و ریو ارزش خرید دارد یا محصولی با پلت فرم پژو ۲۰۶.

بیت ران -امین آزاد :  تولید آزمایشی رانا چند ماه پس از تیبا آغاز شد هر دو خودرو پس از سمند پسوند ملی دارند.

دو خودرویی که با کمک مشاوران خارجی از ایتالیا، آلمان و انگلیس گرفته تا کره و چین طراحی و ساخته شده اند.

دو خودرویی که روی پلت فرم خودروهای قبلی ایران خودرو و سایپا یعنی پژو ۲۰۶ و پراید و ریو طراحی شده اند.

هر دو نیز قیمتی نزدیک به هم دارند. اما رانا یا تیبا کدام خودرو در این بررسی برتر خواهند بود؟

بررسی دو خودروی رانا و تیبا

رانا همان خودرویی است که ابتدا قرار بود نام پیکان جدید را رویش بگذارند.

اما با برخی فشارها ابتدا اسم نوند و پس از آن رانا روی آن گذاشته شد.

در ابتدا قیمت فروش هر دو خودروی رانا و تیبا، قیمت پایه ای در حدود ۱۱ میلیون تومان اعلام شد.

البته قیمت در بازار بیشتر از اعلام کارخانه بود، به ویژه در مورد رانا که خودرو از پلت فرم مشترکی با پژو ۲۰۶ صندوقدار بهره می برد و قیافه بهتری هم نسبت به تیبا دارد.

پس گران تر بودن رانا نسبت به پژو ۲۰۶ با همین توجیه در بازار مطرح شد.

رانا یا تیبا

تیبا که در ابتدا با نام مینیاتور معرفی شده بود، بیشتر بر پایه ریو و پراید است.

و رانا بر پایه پژو ۲۰۶ و کمی هم پژو ۴۰۵ و سمند طراحی و تولید شد.

در طراحی بدنه  طراحان انگلیسی و ایتالیایی در دو خودرو مشاوره‌ داده‌اند.

هزینه طراحی و ساخت هر دو خودرو نیز نزدیک به هم و در حدود ۱۲۰ میلیون دلار است.

مجید شیخانی قائم مقام پیشین ایران خودرو در سال ۱۳۸۹گفته بود باید ۱۰۰ هزار دستگاه از رانا تولید شود تا هزینه طراحی آن بازگردد؛و قیمت تمام شده رانا  ۸.۵ میلیون تومان است.

طراحی 

طراحی رانا ساده است و تا حدودی ایران‌خودرو سعی کرده در این خودرو سنت سورن را  دنبال کند.

جلوی خودرو شباهت زیادی به مدل‌های آن سال های آئودی دارد که گویی با طرح‌های پژو ترکیب شده است.

البته برخی نیز می گویند جلوی این خودرو بی شباهت به فیات پالیو نیست.

چرا که مشاوران ایتالیایی این خودرو را طراحی کرده اند.

از طرفی در طراحی بدنه رانا خطوط بدنه پژو ۲۰۶ کاملا مشهود است.

به گونه ای که اگر دو دست را در عکس این خودرو روی صندوق عقب و داشبورد بگذارید کاملا پژو ۲۰۶ را خواهید دید.

پس به نظر می رسد شرکت ایران خودرو با کمک مشاوران ایتالیایی تنها جلو و عقب خودرو را در بخش بدنه دوباره طراحی کرده است.

اما تیبا طراحی عجیبی در بین خودروهای ایرانی دارد.

برخی مانند علی رضا محمدزاده، کارشناس طراحی، به عنوان جشنواره خطوط از  آن یاد می‌کنند.

و معتقدند که سایپا در طراحی خطوط خودرو اغراق کرده است.

همچنین می گویند برخی خطوط بدنه با هم هماهنگی ندارند.

عده ای نیز این خودرو  را شبیه خودروهای لانچیای ایتالیایی می بینند.

جالب است این خودرو نیز بنابر اعلام رئیس مرکز تحقیقات سایپا با کمک مشاوران ایتالیایی طراحی شده است.

با این همه در یک کلام می‌توان گفت رانا ساده و زیبا و تیبا طراحی پیچیده ای دارد.

فرمان‌پذیری و تعادل

رانا از سیستم‌های فنربندی توسعه یافته پژو ۲۰۶ بهره می‌برد به گونه‌ای که سیستم تعلیق عقب دوباره طراحی شده و به اصطلاح طراحی بومی تعلیق، در ایران است.

البته این سیستم با کمک مرکز طراحی پورشه توسعه یافته است.

طراحی بدنه خودرو نیز به گونه‌ای است که بطور مناسب به زمین می چسبد.

چرا که گرانیگاه‌های خودرو نزدیک به زمین است.

در تیبا از ترمز توسعه یافته پراید و سیستم فنر بندی ریو و فرمان توسعه یافته پراید بهره گرفته شده است.

و گرانیگاه و ارتفاع خودرو زیاد بالا است که سبب پایین آمدن تعادل خودرو می شود.

در مجموع فرمان پذیری رانا بهتر از تیبا است.

رانا یا تیبا

قوای محرکه

تا قبل از رونمایی تیبا قرار بود موتور رانا ۱۴۰۰ سی سی از خانواده موتور ملی باشد.

که با مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان بصورت مشترک طراحی شده بود.

این موتور ۹۰ اسب‌بخار قدرت داشت.

اما پس از آنکه مشخص شد تیبا مجهز به موتور ۸۰ اسب‌بخاری با حجم ۱۵۰۰ سی سی شده است، موتور رانا هم تغییر کرد.

موتور ۱۷۰۰ سی سی ملی با قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار روی رانا قرار گرفت.

در ادامه ماجرا این خودرو با موتور پژو ۲۰۶ تیپ پنچ با قدرت ۱۰۵ اسب بخار ارائه شد.

قرار بود پس از مدتی موتور ۱.۴ لیتری ملی نیز رویش قرار گیرد اتفاقی که رخ نداد .

موتور تیبا بر پایه موتور پراید است که محفظه احتراق آن کوچک شده و حجم موتور افزایش یافته تا راندمان موتور افزایش یابد.

عدد تراکم موتور ۹.۷ است که در موتور کنونی پراید حدود ۸.۵است. (عدد تراکم هرچه بیشتر باشد بازده بیشتر می شود.)

با این همه هنوز هم موتور تیبا موتور کندی محسوب می شود.

در زمینه موتور رانا یا تیبا ؟ می‌توان گفت که رانا سر تر از تیبا است.

رانا یا تیبا

بیشتر بخوانید:

تست و بررسی میتسوبیشی میراژ در ایران

چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب

میتسوبیشی اوتلندر توسط بیت ران تست و بررسی شد ؛ آفرودِ مناسب شهر

مشکلات سایپا شاهین پس از هشت هزار کیلومتر!




19 دیدگاه

  1. این چه متنیه نوشتید کلی ایراد داره چند جا اسم ماشینارو جابجا نوشتیید اطلاعات موتور رانا هم که غلطه رانا اصلا موتور ملی روش نیست که نوشتید

    • دادش اطلاعات نداری حرف نزن
      قرار بود یک متور ملی کم حجم ساخته شود که۱۴۰۰ سیسی باشه
      روش بندازم ولی به دلایلی نشد

    • سلام دوستان وقت بخیر من تیبا خریدم ولی بین تیبا و رانا مردد بودم خیلی پرس و جو کردم از آدمای فنی و کسایی که یکی از این ماشینا رو داشتن قطعاً پلتفرم رانا برتره چون ۲۰۶ هست ، ولی ارزش خرید تیبا نسبت به پولی که داری میدی بیشتره و این تفاوت قیمت خیلی توجیه نداره ، من تیبا دارم و رانا هم سوار شدم به نظرم تیبا چابک‌تره شتابش بهتره جادارتره کم خرج‌تره و نسبت به پولی که میدی معقول‌تره و نسبت به رانا بازار خرید و فروشش هم بهتره ، در عوض رانا زیباتره موتورش جدیدتره پرستیژش بهتره و ایمن‌تره ولی خب هزینه‌هاش قطعاً بالاتره و قیمتش

  2. ماریو داریم خیلی خوبه ولی رانا هرچی باشه خوبه ولی رانا چیزی خوبی نداره اینو از کسی بپرس که رانا داره

  3. سلام من هم پراید داشتم هم سمند ۱۸۰۰اس ای هم تیبا تازگی دو یک ساله رانا دارم شتاب رانا خیلی بالاست اما نسبت به سمند شتاب ثانویش کمه یعنی از ۱۰۰ به بالا کم میاره کلا خوانواده سایپا واسه داخله شهر خوبه

  4. سلام من رانا از سال ۹۱ دارم و هنوز هم دارمش
    یک ماشین بسیار عالی و کم مصرف و پرشتاب هست و من بسیار راضی هستم به من که خیلی خدمت کرده هست قابل مقایسه با تیبا و کوییک و …. محصولات سایپا نیست

  5. مقایسه ی خیلی بی ربطیه دو خودرویی که نه توان موتورشون قابل قیاسه نه پلت فرمشون قابل قیاسه نه از نظر طراحی و قیافه میشه باهم قیاسشون کرد و نه قیمتاشون ربطی بهم داره !!!!

  6. ما برای استفاده درون شهری بین رانا و تیبا بخاطر نوسانات بالای بازار و گرونی الکی مجبود شدیم تیبا بخریم. همه چیزش راضی کنند مصرف سوخت و استهلاک از پراید کمتر ولی بازدهی بیشتر و موتور قدرتمند. سرو صدای زیاد موتور ۸ سوپاپ آزار دهندس و موتور همیشه در حال گاز خوردن الکیه…
    ماشین مناسبی هست برای توی شهر در مقایسه با پراید و دویس شیش تیپ دو پیشنهادم تیبا هست بهتون. ولی کاش الکی گاز نمی‌خورد و کوک کار می‌کرد موتورش

  7. سلام من قبلا ۲۰۶ تیپ دو داشتم حالا رانا خریدم احساس میکنم ایران خودرو هرچی جنس بی کیفیت ۲۰۶ بوده روی رانا انداخته واقعا با ۲۰۶ حتی تیپ ۲ قابل مقایسه نیست تو سرعت ۱۰۰ به بالا تازه یادش میوفته باید شتاب بگیره ظاهرا گیربکس ۴۰۵ روشه و با موتور tu5 سازگاری نداره برای اینکه برای برابری کردن با سرعت تیبا باید حتما دور موتور به بالای ۵۰۰۰ بره حرکت کردن رانا واقعا با سختی انجام میشه برای همین باید هر ۴۰۰۰۰ دیسک و صفحه تعویض بشه

    • آخه خر سایپا رو با رانا مقایسه می کنن من خودم تیبا۲ داشتم صفر خریده بودم سال ۹۷ همیشه تعمیر گاه بودم که سرعت شتاب ماشین رو بالا ببرم هم ریمپ کردم هم تقویت که هیچ تاثیری سرش نزاشت تیبا رو فروختم ۱۳۲ خریدم مدل ۹۰ ماشین فوق‌العاده بود یک بار ریمپ کردم ماشین قول بود این ۱۳۲ رو سال ۹۹ فروختم ۴۰۵ XY7P GLX که تعریفش رو خیلی شنیده بودم صفر خریدم خدایی خوب بود که تا امسال رانا پلاس صفر خریدم ماشین فوق‌العاده پرشتاب و پرسرعت هست ۴۰۵ به پای رانا پلاس نمیرسه چه برسه تیبا که خر سایپا هس

  8. رانا و تیبا عیارشون باهم جور نیست که رانا رو با تیبا مقایسه بشه کرد همون عیار تیبا با ساینا و کوئیک بهتر در میاد نه با رانا!
    رانا و رو بهتره با ۲۰۶ صندوق دار و رانا پلاس رو با ۲۰۷ مقایسه کرد نه با تیبا!

  9. سلام
    من خودم تیبا دو دارم و همسرم جدیدا رانا پلاس براش خریدیم. متاسفانه ماشین در ایران شانسی است و فکر میکنم تولیدلت کنترل کیفی نمی شود.
    در مورد ما تیبا خیلی بهتر از رانا بوده هم داخل شهر و هم بیرون شهر ولی موارد زیادی رو سراغ دارم که برعکس بوده و رانا بهتر عمل کرده. ماشین کلا شانسی هست و هر چه مدل بالاتر میره کیفیت بدتر میشه

  10. متاسفم که رانا رو با تیبا مقایسه میکنید
    من پرشیا صفر داشتم بعدش رانا tu5 گرفتم
    از رانا بیشتر راضی هستم تا پرشیا
    چه برسه به اینکه بخایین با تیبا مقایسه اش کنید
    رانا رو باید استفاده کنید تا بدونین چی هستش

  11. سلام ودرود اینقدر بحث نمیخاد دیگه هر کی هرچی پول داره بخره وسوار بشه وحالشوببیره محصولات سایپا وایران خودرو فقط تخم مرغ شانسی هستن خودم همه ماشینایه ساخت اینارو داشتم الان دوساله تیبا مدل ۹۶دارم باهیچی عوضش نمیکنم ازبس خوبه داداشم رانا۱۴۰۰داره یه بار سوار تیبایه. من شده الان میخاد باتیبا معاوضش کنه ولی در کل تیبا یه ماشینه بی قر وفر هست فقط به نظر من تنها عیبش قیافه زشته ضایعش هست که در برابر سواری نرم وشتاب عالیش قابل چشم پوشیه دوستان گلم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط