جلوبندی خودرو به چه دلایلی آسیب می بیند؟ + راهکارهای طول عمر سیستم تعلیق

از دست ندهید

جلوبندی خودرو به چه دلایلی آسیب می بیند؟ همچنین راهکارهای طول عمر سیستم تعلیق چیست؟

بیت ران – از آن‌جا که جلوبندی یا سیستم تعلیق، یکی از مهم‌ترین ارکان فنی همه خودروها محسوب می‌شود، بهتر است که دلایل آسیب به این سیستم و توصیه‌های لازم جهت ارتقای طول عمر آن را بدانیم.

آسیب جلوبندی خودرو چه دلایلی دارد؟

سیستم تعلیق یا جلوبندی، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فنی خودرو است که پیوسته در حال تحمل ضربات مختلف از سمت جاده بوده و در عین حال، وزن زیاد خودرو در همه طول مدت خدمت خود، تحمل می‌کند.
این سامانه از اجزای مختلفی مثل فنر، کمک‌فنر، انواع بوش‌های ضربه‌گیر، سیبک و… تشکیل شده است که در صورت نقص هرکدام از آن‌ها، کیفیت سواری خودرو به نحو چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و حتی در موارد حاد ممکن است استفاده از خودرو غیر ممکن شود.
آسیب جلوبندی خودرو چه دلایلی دارد؟

دلایل آسیب به جلوبندی خودرو

عبور ناگهانی از روی چاله‌ها، ناهمواری‌ها، سرعت‌گیر‌ها
سیستم تعلیق و اجزای آن به گونه‌ای طراحی شده‌ است که بتواند ضربات وارده از طرف ناهمواری‌های سطح جاده را تا حد امکان به خود، جذب و نیروی آن را به‌تدریج آزاد کند تا به این ترتیب، کوبش کمتری به سرنشینان کابین وارد شود و کیفیت سواری به میزان مطلوبی افزایش پیدا کند.
اگر خودرو به‌طور ناگهانی وارد پستی و بلندی‌های شدید شود یا به درون گودال‌های کوچک روی جاده بیافتد، ضربات مهلکی به اجزای ضربه‌گیر سیستم تعلیق، مانند انواع بوش‌ها، فنرها، کمک‌فنر و سایر بخش‌ها وارد می‌شود که در صورت تداوم یا شدت بالای این ضربه‌ها، احتمال آسیب رسیدن به کل مجموعه سیستم تعلیق و جلوبندی افزایش پیدا خواهد کرد.
بنابراین، توصیه می‌شود تا حد امکان با حداقل سرعت از روی موانعی مثل سرعت‌گیر یا چاله‌های کوچک و به‌طور کل، مسیر‌های ناهموار عبور کنید تا سیستم تعلیق بتواند نیرو‌های شدید وارده را به آرامی درون خود جذب کند، بدون آن‌که صدمه جدی به اجزای این سامانه مهم خودرو برسد.
آسیب جلوبندی خودرو چه دلایلی دارد؟
تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها و بالانس نبودن وزنی آن‌ها
یکی دیگر از دلایل آسیب به جلوبندی خودرو، تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها و بالانس نبودن آن‌ها است. اگر چرخ‌های خودرو از نظر زاویه و وزن در حالت بالانس قرار نداشته باشند، در این صورت، فشار نامعمول و غیر متعادل به صورت مداوم به اجزای سیستم تعلیق وارد خواهد آمد.
این مسأله موجب می‌شود تا ضمن خراب شدن آج لاستیک خودرو، فشار‌ها و لرزش‌های غیر عادی نیز به سیستم تعلیق اعمال شوند که پس از مدتی خرابی زودتر از موعد اجزای سیستم تعلیق را به‌دنبال خواهد آورد.
بنابراین، توصیه می‌شود در طول بازه‌های زمانی چندماهه، نسبت به تنظیم زوایا در چرخ‌ها و همچنین بالانس وزنی آن‌ها به‌دست تعمیرکار ماهر اقدام کنید.
آسیب جلوبندی خودرو چه دلایلی دارد؟
خرابی بلبرینگ چرخ‌ها
بلبرینگ چرخ‌ها حرکت روان رینگ و لاستیک روی سطح جاده را تضمین و به عنوان تحمل‌کننده بخشی از نیروی وارده از سطح مسیر به سیستم تعلیق، نقش مهمی در سلامت جلوبندی خودرو ایفا می‌کند.
به این ترتیب، اگر این بلبرینگ دچار مشکل شود، فشار‌های نامتعادل زیادی از سوی چرخ‌ها به صورت لرزش و کوبش به سمت سیستم تعلیق و جلوبندی هجوم می‌آورند و باعث می‌شوند تا اجزای سیستم تعلیق، زودتر از موعد دچار خرابی شوند.
در صورتی‌که احساس می‌کنید از سوی چرخ‌ها سر و صدای اضافی شنیده می‌شود یا چرخ‌ها به حالت نامیزان و غیر مطمئن می‌چرخند، حتما باید خودرو را جهت بازبینی سلامت بلبرینگ‌ها و سایر اجزای سیستم تعلیق به یک تعمیرگاه متخصص جلوبندی برسانید تا از بروز حوادث ناگوار و آسیب به جلوبندی، پیشگیری کرده باشید.
آسیب جلوبندی خودرو چه دلایلی دارد؟
رعایت نکردن میزان بار مجاز خودرو
هر خودرو بر اساس نوع پلتفرم و میزان مقاومت سیستم تعلیق، مجاز است که میزان معینی بار یا مسافر را جابجا کند. بنابراین، اگر به‌طور گسترده از هر خودرو جهت حمل بار بیش از حد توان آن استفاده شود، فشار مضاعف به جلوبندی خودرو وارد می‌شود.
همین مسأله می‌تواند یکی از دلایل آسیب به جلوبندی خودرو باشد و توصیه می‌شود تا حد امکان از حمل بار بسیار سنگین با خودرو، به‌ویژه انواع غیر تجاری و خانوادگی، خودداری شود تا جلوبندی، آسیب و صدمه زودرس نبیند.
استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد و کاهش غیر مجاز ارتفاع خودرو
در مراحل طراحی و ساخت سیستم تعلیق هر خودرو، اندازه رینگ و لاستیک و نوع آن‌ها از سوی مهندسان شرکت سازنده در نظر گرفته می‌شود تا میزان فشار وارده بر سامانه تعلیق، از حد استاندارد فراتر نرود. ارتفاع خودرو نیز در محاسبات طراحی سامانه تعلیق به عنوان یک متغیر مهم مد نظر کارشناسان قرار دارد و یک حد مجاز در آن تعریف می‌شود.
بنابراین، اگر اندازه رینگ و لاستیک یا ارتفاع خودرو بدون رعایت استاندارد‌های شرکت سازنده تغییر یابد، آن‌گاه فشار مضاعف روی سیستم تعلیق وارد می‌آید و می‌تواند تا حدی روی خرابی زودتر از موعد سیستم تأثیرگذار باشد و باعث آسیب به جلوبندی خودرو شود.
جلو بندی خودرو / سیستم تعلیق
جمع‌بندی دلایل اصلی آسیب به جلوبندی خودرو
در صورت بروز علائمی مانند شنیده شدن صدا‌های ناهنجار از سمت سیستم تعلیق، لرزش بیش از حد فرمان، کشیده شدن فرمان به یک سمت و سایر موارد مشابه، توصیه می‌شود هر چه زودتر به یک تعمیرکار متخصص جلوبندی‌سازی مراجعه کنید تا هم ایراد احتمالی سیستم تعلیق را برطرف و هم خطر تصادف به‌دلیل پایدار نبودن خودرو ناشی از خرابی جلوبندی را دور کرده باشید.
برای آشنایی با اینکه سیستم تعلیق و فنربندی خودرو شامل چه اجزایی ست و چگونه کار می کند؟ اینجا کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:

سیستم برق خودرو و آشنایی با عملکرد آن

آشنایی با انواع باتری ماشین، فناوری‌ها و نحوه نگه‌داری از آنها

۵ نشانه که می‌گوید خودرو شما نیاز به تعویض روغن موتور دارد

۵ نشانه خرابی واتر پمپ خودرو که باید حین رانندگی به آن توجه کنید

کارشناسی برق خودرو و لزوم آن پیش از خرید خودرو کار کرده

منبع: باشگاه خبرنگاران



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط