خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۷ مشخص شد؛ آپشن‌های بیشتر برای افزایش قیمت

از دست ندهید

ماجرای توقف  تولید چند خودرو در ایران خودرو در حالی به گوش می رسد که حالا برخی رسانه‌ها  خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۷ را معرفی کرده اند .

بیت ران -پس از شکل گیری پروژه K132 یا همان تارا در ایران خودرو، برای بسیاری از کارشناسان این سوال به وجود آمد که چرا به جای مونتاژ محصولات قدیمی پژو، خودروهای ملی مشابه با آنها را تولید نمی‌کنیم؟ این انتقاد همواره به خودروسازان ایرانی وارد بوده است. اما از صحبت‌های تازه فرشاد مقیمی، مدیر عامل ایران خودرو، می‌توان برداشت کرد که گویی به اجرای این ایده، اکنون از هر زمان دیگری نزدیک‌تر شده ایم. طبق جدیدترین گفته‌های وی، احتمالا در سال ۱۴۰۰، جرقه کاهش سهم تولید خانواده پژو ۲۰۶ زده می‌شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون تولید مدل‌های مختلف پژو ۲۰۶ و جایگزین محصولات خانواده این خودرو:

توقف تولید پژو 206

خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۷ مشخص شد [به روز رسانی] – شهریور ۱۴۰۰

ایران‌خودرو خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۷ هاچ‌بک را اعلام کرد. این خودروهای جایگزین به شرح زیر است:

  • ۱. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ پانوراما جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ سقف فلز؛
  • ۲. پژو ۲۰۷ اتوماتیک دو رنگ جایگزین پژو ۲۰۷ اتوماتیک؛
  • ۳. پژو ۲۰۷ دو رنگ جایگزین پژو ۲۰۷ سقف فلز .

مطابق با شایعه‌ای که پیش از این منتشر شده بود ایران‌خودرو تمایل خود برای عرضه تعدادی از مدل‌های خانواده ۲۰۶ را از دست داده و به همین دلیل نیز به دنبال آن است که تعهدات معوق مربوط به این محصولات را هر چه زودتر صفر کند.

این شایعه در کنار کاهش عرضه سبب شد که قیمت مدل‌های مختلف ۲۰۶ به خصوص تیپ ۲ این خودرو در بازار آزاد افزایش قابل‌توجهی یابد. به طوری که نوسانات قیمتی تیپ ۲ پژو ۲۰۶ در در یک ماه گذشته به بیش از ۴۷ میلیون تومان رسیده است.

گفته می‌شود نبود قطعه و زیان تولید بالای تعدادی از خودروهای خانواده ۲۰۶ سبب شده که ایران‌خودرو تمایل خود برای عرضه این محصولات را از دست بدهد. در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات خانواده ۲۰۶ در پارکینگ‌ سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو موجود هستند که متاسفانه به دلیل نقص قطعه تجاری‌سازی نشده و در بازار عرضه نمی‌شوند.

حالا با اعلام خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۷ هاچ‌بک به نظر می‌رسد که التهاب قیمتی این خودروها در بازار آزاد کاهش خواهد یافت. عده‌ای معتقد هستند که با عرضه سقف شیشه‌ای ۲۰۶ این خودرو با افزایش محبوبیت مواجه خواهد شد.

باید منتظر ماند و دید که عرضه خودروهای جایگزین چه تاثیری در بازار آزاد خواهد گذاشت اما آنچه واضح است اینکه تغییر مشخصات و آپشن‌های خودرویی مانند پژو ۲۰۶ تیپ دو نه به درخواست مشتریان بلکه در راستای اخذ مجوز افزایش قیمت مجدد از شورای رقابت صورت گرفته‌است.

کاهش سهم تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار و تیپ ۵؛ برنامه ایران خودرو برای سال ۱۴۰۰

خودروهای فرانسوی سالهاست که در بازار و صنعت خودرو ما جا خوش کرده اند. بسیاری از خودروهای ملی ما بر اساس همین خودروها شکل گرفته اند و دیگر باید امتیاز پلت فرم‌های آنها را متعلق به خودمان بدانیم. برند پژو بدون شک، سردمدار قدیمی بازار خودرو ایران است. شراکت ایران خودرو و پژو از سال‌های دور، منجر به سلطه سیری ناپذیر این شرکت بر بازار کشور شده است.

در این میان، با اینکه پژو دائما در رفت و آمد بوده و اکنون بسیاری از محصولاتش، بدون حضور مستقیم خود او و با تکیه بر توان داخلی به تولید می‌رسند، اما به نظر می‌آید که همچنان در پشت پرده، منافعی برای این خودروساز فرانسوی در بازار بزرگ ایران، وجود دارد.

توقف تولید پژو 206

پس از خداحافظی دیر هنگام با پژو ۴۰۵ در سال ۹۹، اکنون نوبت به دیگر مدل‌های این برند رسیده است. هر چند که ایران خودرو فروش خیره کننده‌ای را با خانواده پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ تجربه می‌کند. اما سیاست‌های جدید این شرکت، بر توسعه محصولات با نشان ملی استوار گردیده اند. طبق شنیده‌ها، در سال ۱۴۰۰ از خانواده پژو ۲۰۶، قرار است که تولید ۲۰۶ هاچ بک تیپ ۵ و ۲۰۶ صندوقدار V8، به تدریج رو به کاهش رود. تیپ ۵ پر طرفدارترین تیپ ۲۰۶ در بین جوانان است. با این حال، گویی ایران خودرویی‌ها بالاخره جسارت جایگزین کردن آن را به خود داده اند و امسال شاهد کاهش سهم تولید آن در سبد محصولات ایران خودرو خواهیم بود.
توقف تولید پژو 206

می‌توان حدس زد که پژو ۲۰۷ دنده‌ای و مدل هاچ بکی بر مبنای پلت فرم تارا، جانشین احتمالی این خودرو باشد. معمولا قریب به ۹۰ درصد طرفداران تیپ ۵، تیپ دنده‌ای ۲۰۷ را هم می‌پسندند. هر چند که خرید ۲۰۷، پرداخت هزینه بیشتر برای آنها را به دنبال دارد و شاید این موضوع، تنها نکته منفی پیرامون کاهش تولید پژو تیپ ۵ به شمار آید.

از طرفی، آبی‌های جاده مخصوص فعلا برنامه‌ای برای توقف تولید تیپ ۲ اعلام نکرده اند. تیپ ۲ اگرچه به اندازه دیگر تیپ‌های ۲۰۶ پر فروش نبوده است، اما در نقش یک هاچ بک اقتصادی برای مقابله با خودروهای سایپا، جایگاه مهمی در سبد محصولات ایران خودرو دارد.
توقف تولید پژو 206

پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 که تنها تیپ باقی مانده از این خودرو بود هم، به تدریج با کاهش تیراژ روبرو خواهد شد. از یک سو به نظر می‌رسد که شرکت ایران خودرو بر روی نسخه‌های جدید رانا، حساب ویژه‌ای باز کرده است.

رانا پلاس می‌تواند جایگزینی ایده آل برای V8 باشد. به خصوص که ایران خودرو هیچ گاه از فروش رانا راضی نبوده و اکنون با اخراج ۲۰۶ SD V8 از خط تولید، بهترین فرصت برای درخشش بیشتر رانا پلاس، فراهم می‌گردد.

در عوض، ایران خودرو هم سعی می‌کند با ایجاد جذابیت‌های جدید در این خودرو همچون سقف شیشه‌ای پانورامیک، فرمان الکتریکی، سیستم کنترل پایداری و گیربکس ۶ دنده، مشتریان بیشتری را برای خرید آن، متقاعد سازد.

در یک جمع بندی، سیاست کاری جدید ایران خودرو در راستای تقویت جایگاه برند ملی با حذف همزمان برندهای مونتاژی را راه و روشی درست و منطقی باید دانست. به خصوص که شرکت‌هایی همچون پژو، هیچ گاه احساس مسئولیتی در قبال قراردادهای خود با ایران نکرده اند و بنابراین به نظر می‌رسد که اکنون با استفاده از دستاوردهای حاصل شده از دوران تحریم، بهترین فرصت برای پایان دادن به چند دهه باج دهی به خودروسازان فرانسوی باشد.
منبع :دیجیاتو



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط