پدر تولید انبوه در دنیا کیست؟ چه ارتباطی با دنیای خودرو دارد؟

از دست ندهید

شاید باورش سخت باشد که تولید انبوه چطور توانست در صنعت و به دنبال آن زندگی روزمره تحول ایجاد کند. پدر تولید انبوه در دنیا کیست؟ چه ارتباطی با دنیای خودرو دارد؟

بیت ران – امین آزاد: بهترین رکورد تولید صنعت خودروی ایران در سال ۹۰ و با تولید حدود ۱.۵ میلیون دستگاه رقم خورده است. حال آنکه  فورد با روش نوین تولیدش در سال ۱۹۲۳ یعنی حدود ۹۰ سال قبل توانسته بود سالی بیش از دو میلیون خودرو در سال تولید کند. همین روش تولید جدید در آن روزها بود که فورد را تا همین امروز به پدر تولید انبوه در صنعت خودرو معروف کرده است. مردی که با ابتکارش دیترویت را به شهر خودروسازی جهان تبدیل کرد.

هنری فورد در سال ۱۸۶۳ در نزدیکی دیترویت بزرگترین شهر حال حاضر صنعت خودرو در جهان به دنیا آمد. اما آن روزها در دیترویت خبری از خودرو نبود. البته این شهر آن زمان هم شهر صنعتی بزرگی بود و هنری فورد هم در ۱۶ سالگی حدود ۳ سال در این شهر کار کرد تا به اصرار پدرش دوباره به مزرعه خانوادگیشان بازگشت و این اتفاق اولین جرقه های آینده روشن فورد را زد.

در مزرعه آنها یک ماشین بخار شرکت وستینگهاوس وجود داشت. هنری جوان شیفته این ماشین شده بود وی شروع به کار با این ماشین کرد. مدتی کار و تعمیر کردن این ماشین بخار، از او یک تعمیرکار مجرب ساخت. این مهارت به قدری بود که هنری به استخدام شرکت وستینگهاوس در آمد.

همه چیز از علاقه او به کار فنی شروع شد

او عاشق کار فنی شده بود و این عشق هر روز به مهارت هایش می افزود. به گونه ای که مدت زیادی طول نکشید تا به استخدام شرکت ادیسون در آمد.

شرکت ادیسون آن روزها با اختراع برق بسیار معروف شده بود و هر روز به دنبال اختراع یک دستگاه جدید بود.

پس از دو سال کار، هنری مهندس ارشد شرکت ادیسون شد. حالا چه از نظر مالی و چه از نظر فنی او به جایگاهی رسیده بود که به آرزوی خود جامع عمل بپوشاند.

هنری فورد در سال ۱۸۹۶ نخستین وسیله نقلیه خود را که با نیروی موتور درون سوز حرکت می کرد ساخت.

البته این طراحی جدید را نمی توان یک اختراع نامید، چرا که ده سال قبل از آن کارل بنز و گوتلیب دایملر یک خودروی سه چرخ با موتور درون سوز را ساخته بودند.

با این همه فورد را می توان پیشگام ساخت خودروی مدرن در آمریکا دانست.

یک خودروی مسابقه ای طراحی کرد، در مسابقات سرعت خوش بدرخشد، سرمایه گذاران جذب سرمایه گذاری در یک شرکت جدید شدند و شرکت “هنری فورد” تاسیس شد.

تولید انبوه

و نخستین خودرو

نخستین خودروی فورد از موتور دو سیلندر چهار زمانه بهره می برد که می توانست با سوخت اتانول، تا چهار اسب بخار قدرت تولید کند. این قدرت از طریق زنجیر به چرخ های عقب می رسید. خودرو دو دنده برای حرکت رو به جلو داشت و از دنده عقب هم خبری نبود. ضمن آنکه ترمز هم نداشت و برای متوقف کردنش بعد از خلاص کردن دنده ها، باید با فشار دادن پا روی زمین ترمز گرفته می شد.

این خودروی پیش پا افتاده تنها می توانست ۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و هنوز بیشتر شبیه یک محصول اولیه بود تا محصولی برای عرضه به بازار.

با این محصول هنری سعی کرد نظر ادیسون را برای سرمایه گذاری فراهم کند. در ملاقات هنری فورد با ادیسون، او تشویق شد تا مدل جدیدی را طراحی کند. در سال ۱۸۹۸ نیز این مدل طراحی شد. اما ادیسون حاضر به سرمایه گذاری روی این طرح جدید نشد.

ولی فورد نا امید نشد و یک سال بعد با سرمایه چند سال کارش در شرکت ادیسون و با کمک یک سرمایه دار، شرکت خودروسازی دیترویت را در سال ۱۸۹۹ تاسیس کرد.

تولید انبوه

تکرار شکست ها و پیروزی ها

پس از مدتی با هزینه حدود ۹۰ هزار دلاری وی در این شرکت نتوانست هیچ خودرویی قابل عرضه به بازار بسازد. و عملا شرکت دیترویت متولد نشده مرد.

فورد با این همه دست از کار نکشید و طی ۱۰ ماه یک خودروی مسابقه ای طراحی کرد که توانست در مسابقات سرعت خوش بدرخشد و این سبب شد سرمایه گذارانی برای سرمایه گذاری در یک شرکت جدید جذب شوند و به این ترتیب شرکت “هنری فورد” در نوامبر ۱۹۰۱ تاسیس شد.

اما چندی نگذشت که دوباره فورد عصبانی شد و شرکتی که خودش ساخته بود را ترک کرد.

علت ترک هم این بود که یکی از سرمایه داران، فردی را به عنوان مشاور، به شرکت آورده بود. این فرد، للاند یک مهندس و مکانیک و مخترع بود و در کارنامه فعالیتش ساخت و فروش موتور به شرکت اولدزموبیل و ساخت خودرو به چشم می خورد. این اتفاق برای هنری فورد بسیار سنگین بود. او نمی توانست حضور یک رقیب قدرتمند را تحمل کند.

پس از ترک شرکت از سوی فورد، چون شرکت با نام وی شکل گرفته بود عملا شرکت منحل شد.

به نظر من هیچ کس نمی تواند هرگز کسب و کار خود را رها کند. او باید روزها فکر آن را کند و شب ها خوابش را ببیند.

ساخت خودروی مسابقه ای

هنری که حالا کمی هم کج خلق شده بود، از کار دست نکشید و خودروی مسابقه ای ۹۹۹ را ساخت. او می خواست به همه ثابت کند در مهندسی بهترین است.

با این اتفاق دوباره سرمایه گذاران به فورد روی خوش نشان دادند و شرکت فورد و مالکومسون در سال ۱۹۰۳ تاسیس شد.

خودروی  A اولین محصول شرکت فورد بود. این خودرو تنها یک ماه پس از تاسیس شرکت آماده شد.

تولید مدل A ریسک بزرگی برای شرکت فورد بود. چرا که از ۲۸ هزار دلار سرمایه اولیه شرکت تنها ۲۲۳ دلار در بانک باقی ماند تا نخستین مدل A آماده فروش شود و عدم فروش مناسب آن به معنی ورشکستگی شرکت بود.

البته این بار شانس با هنری فورد بود، گویی دیگر دوران شکست وی تمام شده است.

خودرو با قیمت ۷۵۰ دلار آماده فروش شد

خودرویی که در آن روزها ارزان ترین خودرو در جهان محسوب می شد تنها ۷۵۰ دلار قیمت داشت. این خودروی دو نفره هشت اسب بخار قدرت (قدرتی در حدود یک موتور سیکلت کوچک  امروزی) داشت و تنها با رنگ قرمز عرضه می شد. طی مدت یک سال ۱۷۵۰ دستگاه از این مدل به فروش رفت.

تولید انبوه

در سپتامبر ۱۹۰۸ نخستین فورد T کارخانه فورد در دیترویت را ترک کرد. تا شروعی برای موفقیت های بیشتر فورد باشد. فورد مدل T از یک موتور ۲.۹ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۰ اسب بخار بهره می برد که می توانست تا حدود ۷۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.

این خودرو هنوز با روش های معمول آن روزها ساخته می شد و خبری از تولید انبوه نبود. تولید هر خودرو حدود ۱۲ ساعت زمان می برد اما با این حال با قیمت ۸۵۰ دلاری اش خودرویی ارزان قیمت محسوب می شد. چرا که خودروهای رقیب فورد بالای دو هزاردلار قیمت داشتنند.

مدتی نگذشت که ایده تولید انبوه هنری همه چیز را تغییر داد. این ایده وقتی به ذهن او رسید که خط مکانیزه بسته بندی گوشت را دید.

با این ایده بود که زمان تولید فورد T از  ۱۲ ساعت به ۹۰ دقیقه رسید. قیمت خودرو هم تا ۲۹۰ دلار کاهش یافت.

حالا مردم طبقه متوسط هم می توانستند یک خودروی فورد T بخرند. با انقلاب تولید انبوه دیگر خودرو کالایی اشرافی نبود. ۱۲ کارخانه در نقاط مختلف جهان از برزیل تا انگلستان شروع به تولید این مدل فورد کردند و بیش از نیمی از خودرورهای تولیدی در سال فورد T شده بودند.

شروع حمایت از کارگران

در سال ۱۹۲۳ کارخانه فورد بیش از دو میلیون خودرو تولید می کرد. این حجم بالای کار سبب شد به کارگران فشار زیادی بیاید و هر کارگر پس از مدت کمی کار به دلیل فشار بالا، این شرکت را ترک می کرد.

به همین خاطر  فورد یکی از اولین قوانین حمایت از کارگران را اجرا کرد.

تولید انبوه

هنری فورد در ۵ ژانویه ۱۹۱۴، سیستم حقوق و دستمزد جدید را معرفی کرد که در آن زمان انقلابی در جامعه کارگری بود. در شرایطی که سایر شرکت ها در بهترین شرایط، اندکی بیش از دو دلار در روز برای ۹ ساعت کار روزانه پرداخت می کردند، هنری فورد اعلام کرد پنج دلار در روز به ازای هشت ساعت کار روزانه می پردازد. ضمن آنکه کارگران در سود شرکت سهیم اند.

با موفقیت فروش فورد T، هنری مغرور شده بود و  دیگر به دنبال نو آوری نبود همین غرور ضربه سختی به وی زد . شرکت جنرال موتورز در حال معرفی محصولات جدید بود و مدل T قدیمی شده بود اما  هنری فورد نمی خواست این واقعیت را قبول کند.

مهندسان شرکت که متوجه خطر شده بودند، مدل جدیدی از فورد T را طراحی کردند.

اما زمانی که آن ها خودرو را به هنری نشان دادند او از شدت عصبانیت شیشه های خودرو را خرد کرد. مدتی نگذشت که کاهش فروش فورد T دیگر امیدی برای ادامه تولید باقی نگذاشت.

تولید انبوه

بازنشستگی نزدیک بود

طی مدت شش ماه، تنها ۳۰۰ هزار دستگاه از این مدل فروش رفته بود. تولید فورد T قطع شد و شش ماه کارخانه تعطیل شد. دلیل تعطیلی آماده شدن برای تولید خودروی جدید اعلام شد، اما مدل جدیدی وجود نداشت. حالا دیگر فورد گویی به پرتگاه نزدیک شده بود. پس از گذشت چند ماه، مدل جدید فورد طراحی شد اما فورد بازار را به رقبا واگذار کرده بود.

این شرکت در سال های قبل از جنگ جهانی دوم به رده سوم خودروسازی در آمریکا پس از جنرال موتورز و کرایسلر سقوط کرده بود.

با این اوضاع دیگر زمان بازنشستگی فورد فرا رسیده بود. البته میراث هنری به خانواده اش رسید.

وی در سال ۱۹۴۷ در ۸۳ سالگی چشم از جهان فرو بست.

تولید انبوه

بیشتر بخوانید:

داستان موسس رنو ؛ پیشرو در خودروسازی یا خائن به فرانسه؟

قدیمی ترین شرکت های خودروسازی جهان کدامند؟ + تصاویر

محمود خیامی چگونه پیکان را به ایران آورد؟ + فیلم




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط