مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید

از دست ندهید

پس از حدود سه دهه، موتور XU7 به روز رسانی شد. موتور XU7 پلاس در واقع نمونه بهبود یافته موتور XU7 است. توانایی موتور بهینه ایران خودرو نسبت به قبل افزایش و مصرف سوخت آن، کاهش یافته است. در ابتدا، این موتور روی چهار محصول ایران خودرو نصب خواهد شد.

بیت ران – مهدی درفشی: حدود سه دهه است که موتور XU7 در خط تولید ایران خودرو، روی محصولات مختلفی نصب می شود. در ابتدا پژو ۴۰۵ با این موتور وارد بازار شد. بازدهی مناسب موتور XU7 سبب شد تا ایران خودرو، این موتور را روی نخستین محصول ملی خود، یعنی سمند نیز نصب کند. پژو پارس نیز با تجهیز به این موتور، وارد بازار شد. اخیرا موتور XU7 بهینه و به روز رسانی شد. با رستم مهرزاد، مدیر پروژه انطباق موتور XU7 پلاس با خودروهای، پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند، در مورد مشخصات و ویژگی های موتور XU7 پلاس گفت و گو کردیم.

فیلم کامل تست پژو پارس با موتور جدید در یوتیوب 

بیت ران: تفاوت موتور XU7P با XU7 چیست؟

رستم مهرزاد: موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند،  مانند  میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند.  همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است.

مشخصات موتور XU7 پلاس موتور پژو پاری ایران خودرو

اصلاحات انجام شده برای افزایش عمر واشر سرسیلندر موتور XU7 پلاس

بیت ران: موتور XU7 مشکل سوزاندن واشر سر سیلندر دارد. آیا این مشکل در موتور XU7P رفع شده است؟  واشر سر سیلندر موتور XU7 پلاس چه تفاوتی با XU7 دارد؟

رستم مهرزاد: در موتور XU7P از واشر سر سیلندر مشابه موتور XU7 دوگانه سوز استفاده می شود که دارای بهبود کیفی است. همچنین در این موتور سیستم خنک کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 بطور اتوماتیک انجام می شود.

چگونگی افزایش توان موتور XU7 پلاس

بیت ران: توان موتور XU7 پلاس چقدر است؟

رستم مهرزاد: توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود ۵۰۰rpm کمتر است.که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از  ۹.۳ به ۱۰.۵ افزایش پیدا کرده است.

دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان وگشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست های انجام شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است.

میانگین قدرت موتور XU7، حدود ۶۵ کیلو وات است. این رقم در موتور XU7 پلاس ۷۲ کیلو وات است. حداکثر توان موتور XU7 در دور ۶۰۰۰rpm و در موتور XU7 پلاس در دور ۵۵۰۰rpm  حاصل می شود. گشتاور موتور XU7 در دور ۳۰۰۰ دور در دقیقه، حدود ۱۳۳ نیوتن متر بوده و در موتور XU7P گشتاور موتور ۱۴۶ نیوتن متر در دور ۴۲۰۰rpm  است.

موتور XU7 پلاس را می توان موتوری بهینه تر و بروزتر از XU7 توصیف کرد. تکنولوژی موتور XU7 متعلق به ۳۰ سال گذشته است. اما با اعمال تکنیک های جدید، موتور بهبود یافته است. توان نسخه گازسوز موتور XU7P با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت به XU7 نیزبهبود یافته است.

بیت ران: موتور XU7 پلاس هم هشت سوپاپ است؟

رستم مهرزاد: این موتور همانند موتور XU7 هشت سوپاپ است. خانواده XU از اولین موتورهای پژو هستند. در این خانواده موتور نیز موتور ۱۶ سوپاپ وجود دارد، همانند موتوری که روی پارس ELX و سیتروئن زانتیا نصب شده است. به علت داشتن هزینه های زیاد، از طرح ۱۶ سوپاپ شدن این موتور صرف نظر شده است.

تغییرات صدای موتور در XU7 پلاس

بیت ران: صدای موتور XU7P نسبت به XU7 کمتر است؟

رستم مهرزاد: دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود۱۵۰rpm کاهش داشته و دور آرام آن  ۷۰۰rpm است. موتورXU7  و XU7P  در دورهای پایین دارای سطح صدای یکسان بوده ولی در سرعت‌های بالاتر موتورXU7P بدلیل دور کمتر (۵۰۰rpm کمتر نسبت به موتور مبنا) دارای سطح صدای پایین تری نسبت به موتور مبنا است.

کاهش مصرف سوخت و روغن در موتور XU7 پلاس

بیت ران: کاهش مصرف سوخت موتور XU7P نسبت به XU7

رستم مهرزاد: از دیگر مزایای این موتور نسبت به موتور مبنا، می توان به کاهش ویژه مصرف سوخت اشاره کرد. مصرف روغن موتور XU7P نیز نسبت به XU7 کاهش یافته است. همه ی شرکت های خودروساز دنیا از جمله هیوندای و تویوتا نیز مصرف یک لیتر روغن در هزار کیلومتر پیمایش را مجاز می دانند. البته دلیل بر این نیست که سطح روغن موتور، حتما به ازای هر هزار کیلومتر پیمایش، یک لیتر کم شود. شاید یک موتور، اصلا روغن مصرف نکند یا موتور دیگری در هر هزار کیلومتر، ۲۰۰ سی سی روغن مصرف کند.

بیت ران: مصرف سوخت و مصرف روغن XU7 پلاس نسبت به XU7 چند درصد کمتر است؟

رستم مهرزاد: میانگین مصرف سوخت XU7 بین ۹.۱ تا ۱۰.۲ لیتر بود. هنگام تعریف پروژه، برای XU7P میانگین مصرف سوخت ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هدف گذاری شد. اکنون به هدف خود رسیدیم. می توان گفت که میانگین مصرف سوخت پژو پارس مجهز به موتور XU7P حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

بیت ران: از لحاظ استاندارد آلایندگی، موتور XU7 پلاس در چه سطحی قرار می گیرد؟

رستم مهرزاد: این پیشرانه سطح استاندارد یورو۵ را به خوبی پاس کرده و مجوزها آن از سازمان محیط زیست و استاندارد ایران نیز دریافت شده است. محصولات مجهز به موتور XU7P می توانند استاندارد آلایندگی یورو ۵ با EOBD را پاس کنند.

بیت ران: درباره تغییر ریل سوخت در XU7 پلاس نیز توضیح می دهید؟

رستم مهرزاد:در موتور XU7P ریل سوخت نیز تغییر و ارتقاء نسبی پیدا کرده است.

موتور XU7 پلاس با نشان ایران خودرو

بیت ران: تاکنون، موتور XU7 نصب شده روی پژو ۴۰۵، پارس و حتی سمند، دارای لوگوی پژو است. موتور XU7 پلاس نیز با نشان پژو روی محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد؟

رستم مهرزاد: موتور XU7P با نشان ایران خودرو روی محصولات نصب خواهد شد. حق مالکیت این موتور با ایران خودرو است. ۹۵ درصد از قطعات این موتور، ساخت داخل است.

بیت ران: نسبت به موتور XU7، در موتور XU7 پلاس ECU چه تفاوت هایی دارد؟

رستم مهرزاد: پلتفرم و سخت افزار ECU در موتور XU7 پلاس، مشابه با XU7 مبنا است. دراین پروژه نرم افزار ECU تغییر یافته و کالیبراسیون آن برای واریانت بنزینی و دوگانه سوز متفاوت است.

بیت ران: دریچه گاز در این موتور برقی است؟

رستم مهرزاد: چون در موتور XU7 دریچه گاز مکانیکی است، در موتور XU7P نیز همانگونه است. در آینده دریچه گاز برقی نیز روی این موتور نصب خواهد شد تا قابلیت نصب کروز کنترل ممکن باشد.

بیت ران: جعبه دنده موتور XU7 پلاس چه تفاوتی با جعبه دنده موتور XU7 دارد؟

رستم مهرزاد: در جعبه دنده موتور XU7 پلاس، نسبت دنده نهایی تغییر یافت و سبک تر شد. مابقی نسبت ها در جعبه دنده این موتور، مشابه با XU7 هستند. ماهیت جعبه دنده، مشابه با جعبه دنده پژو ۴۰۵ است.

بیت ران: این موتور روی چه محصولاتی نصب خواهد شد؟

رستم مهرزاد: این موتور روی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب خواهد شد. نسخه تک سوز موتور XU7 پلاس روی خودروهای پژو پارس و سمند و نسخه دوگانه سوز، روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس نصب خواهد شد. موتور XU7P روی پژو ۴۰۵ صرفا برای کاربری تاکسی نصب خواهد شد.

بیت ران: بازدهی موتور XU7 پلاس روی چه پارس بیشتر است یا سمند؟

رستم مهرزاد: از لحاظ توانایی، پژو پارس به خاطر سبک تر بودن می تواند شتاب بهتری داشته باشد. ولی از لحاظ ایرودینامیکی و تلفات مکانیکی، سمند بهتر است.

بیت ران: امکان اتصال جعبه دنده شش سرعته هست؟

رستم مهرزاد: درحال حاضر برنامه ای درخصوص استفاده از گیربکس شش دنده در محصولات مذکور با موتور XU7 پلاس در دست اجرا نیست. اما امکان تعریف جعبه دنده شش سرعته نیز برای پیشرانه XU7P وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران

موتور EF7 یا ملی و نگاهی به مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو

جزئیات فنی موتور سه سیلندر / امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو

موتورهای سه سیلندر ایران خودرو را بشناسید

نسل جدید موتور TU5 ایران خودرو چقدر توان و گشتاور دارد؟




166 دیدگاه

  1. ایکاش ظاهرشم یکم بهتر میشد و همه دل و روده اش پیدا نبود. عین موتورهای جدید درپوش داشت

    • تراکم رفته بالا خوبه…منیفولد ایکس یو ام هم عالی جواب میده…و دنده ۵سبک شده مثل پژو ۲۰۰۰قدیمی ها ک سرعت روی ۱۲۰دور موتور روی ۳۰۰۰هستش..ولی بازم نسبت به اون گیربکس سنگینتره.دور موتورش روی ۱۲۰سرعت روی ۳۵۰۰هستش

    • این موتور از قرار با همون بلوک سیلندر قبلی که عامل اصلیه واشر زدنه طراحی شده و اینو نمیدونم چرا اونو درستش نکردن ولی عوضش یاتاقاناشو از نظر شکل عوض کردن .🤣.وحشتناکترین مسئله تو این موتور که ازش اسم نبردن روغن مصرفیشه ایشون روغن ۰۲۰ میخورن که از ۸۰۰ تا یه میلیونه تازه قیمت روغن ایرانیشه.وبا این حرارتی که این موتور مزخرف داره تولید میکنه چطور میخواد دوام بیاره این روغن نمیدونم اومدین میل بادامک عوض کردین ؟ مصرفش اومده پایین؟ چطور یه ماشینو که داره ۱۳ تا ۱۴ تا بنزین میسوزونه با عوض کردن شکل شمع و سوپلپ رسوندین به ۷ تا مصرف؟
      این همه کار کردین زحمت کشیدین میرفتین از ژاپن یه موتور ۳۰ سال پیششونو میآوردین میساختین والا بهتر بود .موتور ایکس یو سون اگر خوب بود توسط پژو تا ایکس یو ۱۰ ارتقا داده نمیشد .داریم کجا میریم ما؟
      از سیستم ترمز حرفی زده نشد ترمز این ماشین هم مشکل داره نسبت به سرعتی که میگیره قابلیت جمع کردن سریع ماشینو نداره امیدوارم رو این زمینه هم فعالیت کرده باشن

  2. مریدی از شیخی پرسید تعریف اختلاص چیست
    شیخ گفت اون پروژه رو میبینی
    مرید گفت نه
    شیخ گفت افرین، برای همین پروژه که نمیبینی هزارد میلیارد خرج شده است!
    (توی پرانتز شتاب پارس مگه ۱۱ ثانیه نبود؟ الان با کاهش یک ثانیه ای شده ۱۲.۵ ثانیه!)

  3. انگار انجینxumبرداشتن دوباره ساختنش فقط یکم بی درو پیکرتر درب سوپاپ برداشته شده
    بجاش سمت باطری جعبه فیلتر زانتیارو گذاشتن
    منیفولد xum زیر متور تا سرسیلندر هم همونxum با همون تراکم اگ این ماشین بخاطر گرفتن یورو۵ نبود میتونست توان بهتری بده و دیگ واشر عمل واشر زدنو مشاهده نمیکنیم

  4. برای چی مثلاً ۴۰۵ رو تولید نمیکنید شما ها که کلا اینا رو از ۴۰۵ کپی کردید بعد میگید روی پژو پارس سمند نصب میکنیم چون ماشین های خودتون این موتور اگه روی ۴۰۵ نصب بشه پیشرانه بهتری خواهد داشت
    یه چیز دیگه واقعا قیافه موتور زشت شده اول که دیدم یاد موتور آردی افتادم .
    انگار ۴ تا موتور رو با هم ترکیب کردین یه چیز ناقص و علیل‌ به وجود اومده

  5. داداش مصرف کننده و خریدارش هست،تولید هم میشه.
    ببین واسه همین موتور ۲ سال دیگه چطوری مردم از رو سر هم یورش میبرن

  6. اخرش نفهمیدیم چی ساختن تو کشور های خارجی بحث اسب بخار میشه رو ۶۰۰ به بالا دارن کار میکنن کارخونه افتابه سازی ما هم ۵ تا اسب بخار کم میکنه میگه ۱۰ تا سرعتش رفت بالا ههههههه

  7. الان با توجه به مشخصاتی که تو سایت ایرانخودرو گذاشته قدرت و گشتاور موتور کاهش پیدا کرده ضریب انبساطش هم تغییری نکرده ممکنه شفاف سازی کنید کدوم اطلاعات درسته

  8. شبیه موتور اردی شده . همه چی بیرونه . من خودم روا سال داشتم یکن تغییر دادم تو سیم ها و لوله ها تا تونستم یه درب موتور بذارم خیلی هم با کلاس شد . ینی اینم نمیتونستن بکنن ؟

  9. نه مشکل واشر رو حل کردن نه ۱۶ سوپاپش کردن
    یعنی همونه فقط بخاطر تغییرات کوچکی که انجام دادن میخوان …

  10. با سلام من خودم پژو با موتورxu7 دارم یکی از بزرگترین ایرادات این موتور مربوط به طراحی سرسیلندر میشه که بدلیل اینکه دو تا سوپاپ دود در کنار هم قرار گرفته حرارت در اون قسمت از محفظه احتراق و سرسیلندر زیاده و اکثراً با عث از بین رفتن واشر میشه از قرار معلوم در اون قسمت هیچ تغییری صورت نگرفته و همه اینهایی که نوشتی کشکه فقط برای ترکه کردن جیب مردمه.

  11. وقتی فیلم درگ میذارید از این آشغالای ساخت داخل و میزارید شبکه های مجازی و زیرشم می نویسید سلطان باید به فکر این روزها هم باشید هم میهنان عزیز. تمام این تغییرات رو قبلا تو شبکه های مجازی دیده بودم که تعمیرکاران برای پایین اوردن دما و یا بهبود شتاب این کارارو میکردن. بنظرم شرکت های سایپا و ایرانخودرو باید هرچه سریع تر جمع بشوند و خودرو از خارج وارد بشود، و بعد از آن با شرایط عادلانه زمینه های احداث کارخانه های مدرن خودرو سازی با مالکیت عمومی فراهم بشود و تمام مدیران این دو خودروساز متخلف به دادگاه کشیده بشوند

  12. پلتفرم سمند و موتور EF7 هر دو توسط شرکت سئات اسپانیا طراحی شدن ولی چون استاندارها رو پاس نکردن توسط ایران ایرانخودرو خریداری شدن اول بنام ملی بعدش گندش درومد کسانی که خودرو با موتور EF7 دارن سنسور میل سوپاپ باز کنید دم دستم هست انگشتشون در محل نصب سنسور فرو کنید کلی براده حاصل سایش موتور بهش میچسبه من تا امتحان نکردم باورم نمیشد واقعا جای تاسف داره

    • بسه بابا چقدر آخه چرت و پرت میگید… اَه اَه
      پلتفرم سمند رو سئات طراحی کرده؟؟؟؟ دیگه هر منگولی میدونه پلتفرم سمند همون پلتفرم پژو ۴۰۵ هستش، راجع به موتور ef7 هم برو حداقل یه سرچ تو اینترنت بکن تا بفهمی کجا و به کمک کدوم کشور طراحی شده، الباقی حرفاتم مثل چرندیات اولت …

  13. با سلام انشالله موتور خوبی از آب در میاد من یکیشو گرفتم. انشالله خیره همگی با هم دعا کنید.

      • یک لیتر در هزار کیلومتر؟!!!!من ماشین پژوپارس xu7 مدل ۸۷ دارم بعد از ۳۰۰ کیلومتر هنوز تا نه هزار کیلومتر ربع لیتر کم نمیکنه خیلی جالبه میگه تیوتا اینقدر کم میکنه ……جک گفته

  14. اگه همین پارس با موتور EF7 بود
    دلم میخواست بدونم کدوم ماشین ایرانی به گرد پای این پارس می‌رسید :)))))

  15. سلام
    با این طرحی که واسه هواگیری خودکار اجرا کردن خواستن از واشر زدن جلوگیری کنن
    چرا سوپاپ دود در سیلندر ۲ و ۳ رو جابجا نمیکنن که کنار همدیگه نباشن؟؟؟ کار سختیه؟ یا درآمدزایی نداره؟؟
    چرا از پیستون بهینه استفاده نمیکنن که دیگه مشکل سوپاپ کج کردن و تراشکاری حذف بشه؟؟(درآمدزایی نداره)

    • ماشینای موتور پژو یک دنده کم دارن و بخاطر همین مثلاً در دنده ۵ دور موتور ۳۰۰۰ سرعت سمند ساده ۱۰۸ کیلومتره در پارس ساده حدود ۱۰۰ کیلومتره
      ولی در پراید موتور یورو۲ دنده ۵ و دور ۳۰۰۰ سرعت ۱۲۰ رو نشون میده و همین مسئله باعث مصرف پایین این ماشین شده

      خانواده ایرانخودرو اگر بخواد دنده ۵ با دور ۳۰۰۰ سرعت ۱۲۰ رو نشون بده موتور تنبل میشه و شتاب خیلی میاد پایین، پس باید یک دنده اضافه کنن
      یا اینکه سیستم موتور رو تقویت کنن

  16. داداش پالانش هم همونه!!
    قیمتشم از پارس TU5 بیشتره!!!!!!!!!!
    هر ماشینى میخرید و سعى کنید موتور tu5 باشه حتى ماشین دست دوم.
    چون واقعا کم خرج و با کیفیته.

  17. اون برادری که میگه اف سون برا شرکتی اسپانیایی بوده به عرضش برسونم که این موتور طراحی شرکت زیمنس آلمانه و برای ایرانخودرو طراحی کرده، کل اون حرفاتم اشتباهه.

  18. چرا توی ایران همه چیز مادام العمر هستش ، خب ایران خودرو و سایپا چی دارند که فقط اشغال به مردم تحویل می دهند
    واقعا لیاقت ما از مردم ترکیه ، یا اعراب کمترهستش؟
    یا ثروت مان ؟

    • اولا که داداش ما عقبیم به اعراب چه کار داریم اگه می خوای مقایسه کنی باید بگم داداش ول کن چون اونا فقط لند کروز سوار میشن.
      یه سر به اعراب بزن ببین چی به چی هست جای پیشرفت هست ولی ایران خودرو گیر داده به ۳۰سال پیش یعنی نمی تونستن یه ساروف بندازن براش؟؟؟
      elx قدیمی کلی اپشن داشت که پارس۱۴۰۱اونارو نداره

  19. مطابق اعلام رسمی ایران خودرو در سایت این موتور نه تنها افزایش توان ندارد بلکه کاهش توان دارد از ۱۰۰ اسب شده ۹۷ و از ۱۵۴ نیوتون متر گشتاور شده ۱۴۶ ، با شیطنت جوری میگه یک ثانیه شتاب کاهش دارد که خواننده فکر میکند یعنی بهبود اما در واقع یعنی افزایش و تنبل شدن ماشین

  20. سال ۲۰۲۲ مافیای خودروی کشور موتور ۳۰ سال پیش رو یه رنگ و لعاب دروغ کردن بهمون به عنوان پلاس تحویل میدن . ما هم کلی ذوق میکنیم . لعنت بر این دو خودروساز دزد . لعنت بر همتون . بامید ورشکستگی و نابودی ایران خودرو و سایپا

  21. واسه این موتور روغن 0w20 گفته شده
    با هزینه سرسام آور قیمت این روغن آیا جوابگوی هوای ایران میتونه باشه.. مخصوصا ما جنوبی ها که تابستون گرمتر از پنجاه درجه رو داریم

    • سلام من برج ۱تحویل گرفتم xu7p سرعت۱۸۰بیشتر نمیره مصرفش رو سرعت هر ۱۰۰تا ۱۶لیتر البته اگه دنده ۵کنیش سرعتش کم میشه و ۱۶۰ تا بیشتر نمیره کولر بگیری تو حرکت اولیه کم میاره حتما باید دور موتور بالا ببری تا حرکت کنه و دنده کشی قبل دور موتور ۴ اصلا نمیشه انجام داد چون ماشین بیجون میشه دور نمیگیره کلاجش تا حداکثر سفت کردن که موتورو بتونه شتاب بده و اینکه مصرفش رو سرعت ۹۰تا ۷لیتره ولی دنده ۵نمیشه بکنی چون برا هر سبقت یا سربالایی باس دنده چهار کنی درکل خیلی اشغال اصلا توسیه نمیکنم روغن موتورش ۰w20قیمتش ۱۲۰۰۰۰۰یک میلیون دویست ولی دوگانه گاز دست خیلی عالی جواب میده

      • شما در همه سایت ها این نظر و نوشتین معلومه که دروغ میگین چون آدم ماشین خودش و بد تعریف نمیکنه لعنت بر آدم های دروغگو

        • درسته..دقیقا رفته همه سایتا اینو گفته😂😂😂
          من هرکجا میرم میبینم نوشته اشغاله . چرنده نداره اصلا

      • سلام داداش من این ماشین رو برج ۱۱تحویل گرفتم همه این چیزایی که نوشتی صحت ندارد مخصوصا سوختش روغنش گرون هست ولی جواب میده تو گرمای جنوب

  22. سلام البته باید اینو گفت که اگه از واشر خوب مسی و یدونه سنسور حرارتی نصب کنیین میتونین از واشر سوزی جلو گیری کنین

  23. سلام من برج ۱تحویل گرفتم xu7p سرعت۱۸۰بیشتر نمیره مصرفش رو سرعت هر ۱۰۰تا ۱۶لیتر البته اگه دنده ۵کنیش سرعتش کم میشه و ۱۶۰ تا بیشتر نمیره کولر بگیری تو حرکت اولیه کم میاره حتما باید دور موتور بالا ببری تا حرکت کنه و دنده کشی قبل دور موتور ۴ اصلا نمیشه انجام داد چون ماشین بیجون میشه دور نمیگیره کلاجش تا حداکثر سفت کردن که موتورو بتونه شتاب بده و اینکه مصرفش رو سرعت ۹۰تا ۷لیتره ولی دنده ۵نمیشه بکنی چون برا هر سبقت یا سربالایی باس دنده چهار کنی درکل خیلی اشغال اصلا توسیه نمیکنم روغن موتورش ۰w20قیمتش ۱۲۰۰۰۰۰یک میلیون دویست ولی دوگانه گاز دست خیلی عالی جواب میده

    • اینکه میگن روغن گرونه نه نیست من بهران سوپر رانا گرفتم ۵۵۰ دیگه کجاش گرونه
      سربالایی هم رفتم باهاش گردنه تو دمایی ۵۵ درجه جنوب عالی و بدون مشکل با قدرت رفت
      دنده دو این ماشین ۱۰۰ تا به راحتی میره
      تا ۱۷۵ تا هم رفتم باهاش که دیگه خودم ترسیدم گاز ندادم
      مصرف سوخت تو شهر هم پایین هست با کولر تو گرمایی بندرعباس داره ۱۰۰/۸.۵ میسوزه
      من سه ماهه دارم عالی هست

  24. من شغلم ماشین بازی هست ، این مدل جدید پارس دست کمی از اون ای ال ایکس قدیمی نداره شایدم بهتر از لحاظ شتاب و هندلینگ .. ماشین مورد تایید است ، ماشین بازها بی خیال خرید کنند

  25. سلام به همگی. بابا مورچه چیه کله پاچه ش چی باشه. حیف نیست وقت میزارید برای بررسی این ماشینهای آشغال در حالی که تولید کننده هاشون به ما میخندند.
    همشون یه گوه هستند. اگر پول داشتیم ماشین خارجی میخریم.
    اگر نداشتیم فرقی نداره یکی از این گوه ها رو بدون بررسی میخریم.

    • درکل حرفت درست وجالب بود..همه اش یه چیزه.فقط میبینم یه مشت جوون که فکر کن زیر سی سال وحدود سی سال هستن انگار میان اینجا و ازماشینشون تعریف میکنند باتعصب..هههه

  26. با سلام من برج ۳ تحویل گرفتم تازگیا شایعه در اومده که یاتاقان میزنه نمی‌دونم درسته یا نه من قبلاً پارس ۸۷ سفارشی کروز داشتم با اون امکانات این هیچی نداره نگه داشتن این ماشین درسته یا بفروشم

  27. من الان سه ماهه دارم عالی هست بی صدا کم سوخت
    قوی
    شتاب عالی
    شهر بندرعباس هم زندگی میکنم اصلا گرم نمیکنه و دمای موتور خوبه
    کولر هم عالی
    در کل ماشین خوبیه از tu5 بهتره
    داشتم که میگم

  28. هرکی بخره به ضررشه اگه میخاید پولتون رو دور بندازید این ماشینو بخرید من خودم همیمن رو داررم ۵ روز نیست از کارخونه اوردم توی جاده اتیش گرفت هرکی باور میکنه از من میشنوید نخرید tu5 صد برابر اینا هستش تورو خدا نخرید

  29. قیمه ها رو چرا ریختن تو ماستا . از هر پژو ی تیکه برداشتن سنبل کردن حداقل چراغ جلو هاشو ۵۰۴ میزدین

  30. همش حرف مفته من دارم اشتباه کردم خریدم صدای موتور شبیه چرخ خیاطی شده ، مصرف بالا ، شتاب افتضاح
    صدای موتور پژوهای زیر‌مدل ۹۰ خیلی کمتره
    ولی کلاچش نرم شده ک تنها نکته مثبتش
    در کل اشغاله
    میگن بخاطر هزینه زیاد ۱۶ سوپاپش نکردن دروغه چون مشتری با جون و دل میده نهایت ۱۰ تومن فرقش میشد

  31. موتور ایرانی فقط ef7 توربو
    لذت رانندگی باهاش متفاوته
    من سون توربو دارم خیلی پرشتاب و قدرتمنده

  32. واقعا عالیه من دارم خیلی بهتر از موتور قدیمیشه کم مصرف تر موتور تو دنده ۴و ۵اصلا صداش نمیاد تو کابین خلاصه خیلی خوبه من که راضیم ازش

  33. وقتی میگن این مدل خاص روغن رو باید ریخت و اینقدر روغن کم کردن عادیه بدونید یه جای کار خراب طراحی شده

    • خدا برکت بده ملت اشغال سوار رو که روی موتور از رده خارج تعصب دارند و هنوز همچین ماشینی رو میخرند و با مشکلات زیاد و استهلاک بالا و خرج سنگین دست و پنجه نرم میکنند خدا قوت برید بخرید موتور بزک شده که تغییرات کم و غیر اصولی روش انجام شده که مشکلات قبلی پا پرجا مانده و مشکلات جدیدی رو به وجود اورده از جمله واشر زدن و تعویض روغن گران قیمت صفر بیست فاجعه هست که اگه روغن خودش رو نریزید هم یاتاقان و شاتون و واشر را با هم میزنید

  34. تغییراتی ‌روی سر سیلندر و مسیر وردی هوا و سیستم خنک کاری داده شده
    من به تازگی گرفتم و قطعا تایید می کنم که این تغییرات نتیجه مثبتی داشته که شامل موارد زیر میشه
    ۱- مصرف سوخت به خاطر افزایش نسبت تراکم و افزایش گشتاور و سبک شدن دنده ها کم شده
    ۲- صدای موتور تغییر کرده اما عایق بندی خوب کابین باعث آرامش داخل خودرو شده
    ۳- با آب هوای جنوب که کولر ماشین هم زیاد روشنه ندیدم آمپر آب به وسط برسه

    اما
    این موتور در مقایسه با موتور قبلی بهتر شده چون قبلش یه جک جی ۴ داشتم میتونم بگم موتور جک از تکنولوژی بالاتر برخوردار بوده و ایران خودرو باید باز هم به ارتقای محصولاتش ادامه بده تا از تکنولوژی روز عقب نمونه

  35. داداش صدا که همه موتورا دارن . چرخ خیاطی چیه صدامشابه موتور زانتیاست.شتابش حرف نداره شما بپرس ببین مشکلش چیه.

  36. من یکی دارم متاسفانه مشکل درب سوپاپ دارن اکثرشون و باعث روغن ریزی شده ماشینی که یکماه میشه تحویل گرفتم واقعا متاسفم به این روند خودرو سازی داخلی که به جای پیشرفت روزافزون،پس رفت روز افزون میکنه

  37. سلام من یگ ماه بخدا یکی دارم ۲۲۰کیلومترم باهاش پر کردم جاده ساوه نمیدونم چرا بعضیا میگن ۱۸۰بیشتر نمیرن فقط تنها مشکلی که دارن زمان راه افتادن کپ میکنن دیگه تمام روغنم سوپر رانا پنج سی ریختم هیچ مشکلی نداره با تشکر

  38. لطفا فنی ها جواب بدن

    فرق توان و اسب بخار؟

    می گن XU7 پلاس توان و گشتاورش ۱۰ درصد افزایش یافته اما همه جا حتی تو دفترچه اش حداکثر قدرتش را مثل قبل ۹۷ اسب بخار نوشتند. پس این توان و گشتاور اضافی کجا میره؟

    • آقا حسین بیتران نظرات منو منتشر نمیکنه واقعیت اینه که اینا گفتن تراکم از ۹.۷ رسیده به ۱۰.۵ پس کم کم ۱۰ درصد اسب بخار و گشتاور زیاد میشه ولی واقعیت به خاطر محدودیت های یورو ۵ و کیفیت بنزین ایران که تراکم بالای ۱۰ حتما ناک میزنه این موتور از xu7 ضعیف تره مگر اینکه کاتالیزور برداشته بشه و ریمپ بشه و بنزین با اکتان بهش برسه

  39. یکی از مشکلات ایران خودرو اینه که وزن ماشین تولید شده با قدرت و شتاب موتور استفاده شده همخوانی نداره
    موتور tu5 فقط روی ۴۰۵ و ef7 فقط روی پارس
    و برای سمند یه موتور ۲۰۰۰ یا elx ی جوابه چون بدنه هیچکدومشون حالت ایرودینامیک امروزی ندارن و طراحی ۳۰ سال به قبل هست
    انشالله تحریم مردم توسط دو شرکت تولید ملی قطع بشه و برای هر کالایی میخریم هرچقد پول میدیم همون قدر آش بخوریم

    • عمو یه تحقیق بکنی بد نیست ضریب درگ ۴۰۵ از زانتیا هم بهتره ۰/۳۱ در مقابل ۰/۳۵ حالا سمند و پرشیا هم فوقش بشه ۰/۳۷ چون ال ۹۰ با اون طراحی مکعبی ضریب درگش ۰/۳۸ هست

  40. دنا پلاس موتور ef7روشه با بدنه سبک تر اگر موتور ef7روی پارس نصب کنی که ماشین باهاش نمیاد

  41. منم یک پارس موتور جدید ای ال ایکس دیماه گرفتم. صداش وحشتناک ولی در داخل کابین خفه اش کردن تو سرعت بالای ۱۱۰ لرزش فرمان شدید و بدنه ضعیف و…خلاصه فروختمش مردم برای خریدش خودشونو می کشتن ما این آشغالا را سوار نمی شدیم چنین نمی شد

  42. حالا کی داره که دیده واشرزده پارس جدید.بعدیه بنده یه نفری تعریف سمندای اف.میکنه.بدونه سمندهرموتوری هرجوری باشه ماشین پیرمرداس

  43. به جای ساختن این چرت وپرتا .برید یه موتور سفارش بدید به همین داداش چین براتون بسازه .بزارید رو این اتاق چهل ساله .با این خودروهای مزخرف

  44. بنده ۱۵ساله مکانیک هستم انواع موتور هم تعمیرکردم . بنظر من اصلا سراغ خودروهایی با پسوند پلاس وبهینه شده نرید. بخاطر تحریم و ازطرف دیگه بخاطر تولید ملی خودروهای بهینه شده مثله ساینا اس . دنا پلاس . و….. بخصوص از ۹۶به اینور آشغال وبدرد نخوره . بعنوان مثال . ساینااس بهینه.پارس بهینه . دنا پلاس وتوربو. دیسک وصفحه کلاچ بخاطر سایز بندی صفحه ودسک نمونه خارجی نداره فقط دوسه تا شرکت ایرانی مزنن آشغال کلاچ سفت ماشین لش بعداز چندهزارتا کار به لرزش و …میافته. اینا همش کلک پول و بقول خودشون افزایش تولید ملیه. که تاوانشو مردم بیچاره پس میدن.

  45. سلام.. من موتور جدید با دریچه گاز سیمی دارم ۱۴۰۱… اتاق فقط صدا داره وگرنه عالی… مصرف.. قدرت و سرعت عالی.. یکم روغنش گرونه ولی ۱۰۰۰۰هزارتایی و ۱۵۰۰۰تایی بریزید سالی یکی دوبار عوض میکنید…تاحالا ۲۰۰۰۰تا راه رفتم و توجاده با کولر و چهارنفر کم نمیاره… داغ نمیکنه… البته محصولات خودروهای ایران مثل لپ لپ شانسیه😜

  46. سلام من این ماشین و یکسالی هست که خریدم یک سری ایرادات ریز داره مثلا بد استارت میخوره گاهی اوقات یا ایرادات مونتاژی اما در مورد موتور به نظرم این متور برای شهر مناسب نیست خودم خیلی استفاده نمیکنم داخل شهر ولی برای جاده مناسبه تو سرعت ۱۲۰ با دنده پنج دور موتور رو ۲۵۰۰ هست و سواری نرمی تجربه میکنید تو این سرعت با دنده پنج اصلا صدای موتور داخل کابین نمیاد. توی گردنه با دمای هوای ۴۴ درجه کولر روشن و با چهار سرنشین تستش کردم آمپر نزدیک وسط میره و مشکلی پیش نمیاد.در مورد سرعت من ۱۴۰ تا تا حالا بیشتر نرفتم باهاش که همینشم خیلی خطرناکه به شما هم توصیه میکنم نرین چون ایمنی ماشین کم هست. ترمز هاش خیلی خوبه چهار چرخ دیسک هست. کلاج بسیار نرمی داره . در مورد روغن موتور هزینه تعویض روغن موتور به همراه فیلتر روغن یک میلیون و دویست هفتاد در نمایندگی هزینه داره چهارو نیم لیتر روغن میخوره که البته نمایندگی پنج لیتر روغن به شما میده که نیم لیتر سیو میشه برا سری بعد هزینتون یه مقدار میاد پایین . در کل با توجه به پولی که هزینه کردم برای خرید این ماشین حدود ۲۱۰ میلیون و با توجه به اینکه قبلاً پراید سوار میشدم میتونم بگم که راضی هستم از این ماشین و اینم بگم بین محصولات داخلی دنبال ماشین بدون ایراد نگردید که پیدا نمیکنید. یا حق

  47. به نظرم ایراد این موتور جدی گرفته نشده و فقط باهاش بازی بازی کردن…موتور بوش تره این تکنولوژی روی موتورهای ۲۰۶ ۱۳۰۰ هم هست که بیشتر موتورهایی که واشر سر سیلندر میسوزه روی این خودرو ها سواره.
    علت واشر زدن ربطی به منبع انبساط و اندازه رادیاتور نداره شما کافیه تو جاده واتر پمپتون از کار بیافته قطعا واشر میزنه یا ترموستات قفل کنه باز هم با واشر خداحافظی کنید و یا رله فن از کار بیافته و فن ها روشن نشن باز هم واشر سوخته یا تسمه پاره بشه ۱۰۰% واشر میزنه چونکه ایراد از متریال خود پوسته موتوره .کسی هم نمیتونه این ایرادو رفع کنه.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط