بیت ران – امین آزاد: اگر میخواهید تمامی این «…ترین»ها را در یک جا مشاهده کنید، چارهای ندارید جز اینکه سری به کلکسیون حیرتآور سلطان برونئی سلطان خودروهای عتیقه بزنید.
یکی از ثروتمندترین مردان جهان که به ظاهر مهمترین دغدغه زندگیاش یافتن راهی برای خرج کردن ثروت انبوهی است که جمع آوری کرده است.
سلطان برونئی در مجموعه ۵۰۰۰ خودرویی خود بهترینها را گردهم آورده است.
در این مجموعه از گرانترین خودروی جهان تا سریعترین آنها را میتوانید بیابید.
سلطان برای نگهداری این انبوه خودروها ۵ گاراژ وسیع را در مجموعه سلطنتی خود احداث کرده است.
در کلکسیون رویایی سلطان هماکنون تعدادی از خودروهای منحصر بهفردی که صرفا برای وی ساخته شدهاند به چشم میخورند.
گاراژهایی وسیع
نزدیکان او میگویند سلطان گاه برای رسیدن به خودرویی که دوست دارد آن روز سوار بر آن به گردش و یا بازدید از نقاط مختلف برود، مجبور است بیش از ۹۰ دقیقه در میان انبوه خودروهای پارک شده قدم بزند!
تصور زمان لازم برای رسیدن به خودرو بهطور قطع تصویری از عظمت این گاراژها را در برابر چشمان شما قرار میدهد.
استفاده از این خودروها منحصرا در اختیار سلطان، اعضای خاندان سلطنتی و نیز وزرای دولت، مقامات رسمی و سایر اعضای خاندان سلطنتی قرار دارد.
البته در این میان برخی خودروها انحصارا متعلق به سلطان هستند و هیچکس دیگری حق استفاده از آنها را ندارد.
هر نوع تجاوز به این محدوده مساوی تجاوز به حریم سلطان محسوب می شود.
و بدیهی است که مجازات آن هم اعدام یا حبسهای طولانیمدت است.
اگر زمانی فرصت قدم زدن در میان این مجموعه ۵۰۰۰ خودرویی را یافتید میتوانید ۳۵۰ رولزرویس، ۸ خودروی افوان مکلارن، ۶ خودروی دائور ۹۶۲ الام، تنها مرسدس سیالک- جیتیآر جهان که فرمان آن در سمت راست قرار گرفته است، یک لامبورگینی دیابلو جوتا، دو جاگوار ایکسجیآر-۱۵، انبوهی از فراریها، مرسدسها، جاگوارها، پورشهها و بنتلیها را بیابید.
البته در نظر داشته باشید که تا زمان دیدار شما بهطور قطع چند صد یا حداقل چند ده خودروی دیگر به این مجموعه اضافه خواهند شد.
غیر ممکن است آقای کلکسیوندار از خیر خودرویی جدید و چشمگیر بگذرد!
درباره تاریخ صنعت خودرو بخوانید:
اولین ها در اتومبیل سواری
گفتگو با خسرو معتضد درباره ورود نخستین اتوموبیل ها به ایران
تاریخچه واردات خودرو در ایران با چه برندها و مدل هایی آغاز شد؟
تاریخ خودرو در ایران ؛ از سلیقه مظفرالدین شاه تا مینیاتوری که تیبا شد
اسباببازی ها گران قیمت سلطان
در ۱۵ سال گذشته سلطان بطور مداوم بهترین خریدار خودروهای شیک و گران قیمت در سطح جهان بوده است.
برای مثال بد نیست بدانید که سالانه ۴۰-۵۰ دستگاه از آخرین مدلهای ساخت شرکت رولزرویس به مجموعه خودروهای سلطنتی اضافه میشوند.
برخی از این خودروها که لوکستر و سفارشی هستند، وارد مجموعه سلطان می شوند.
و بقیه برای امورات عادی کاخ مورد استفاده قرار میگیرند.
آستون مارتین نیز در ۱۵ سال گذشته در مجموع حدود ۳۰۰ خودرو فوقلوکس خود را به برونئی فروخته است.
اما گذشته از این خودروهای پر زرق و برق، سلطان برونئی دیوانه خودروهای تک و منحصر بهفرد است.
اتومبیلهایی چون بنتلی جاوا، بنتلی دامینیتور دو دیفرانسیل او را به وجد می آورد.
او در مجموعه آستون مارتینهایش هم مدلهای کمیاب و نادری دارد.
آستونمارتین آ.ام۳، آستونمارتین دیبی ۷ (تقویت شده توسط پینینفارینا)، از آن جمله اند.
همچنین وی آستون مارتین آ.ام ۲ (تقویت شده توسط پینینفارینا) را نگهداری میکند.
شش رولزرویس ضد گلوله و زرهپوش از نوع فانتوم هم در جمع ماشینهای مورد علاقه سلطان قرار دارند.
سالانه ۴۰-۵۰ دستگاه از آخرین مدلهای ساخت شرکت رولزرویس به مجموعه خودروهای سلطنتی اضافه میشوند.
سلطان سفارش میدهد!
سیاستمدار ثروتمند برونئی با توجه به منابع غنی معدنی و آلی کشورش نیازی به نگرانی برای گذر امورات شهروندان خود ندارد.
پس ترجیح داده است همه توجه خود را صرف جمعآوری مجموعهای منحصر بهفرد از خودروهای تک در جهان کند.
هنوز جمعآوری بهترین خودروهای روانه شده به بازار (ولو با تیراژ محدود) نتوانسته است حس برتری طلبی او را ارضا کند.
سلطان اکنون خود خودرو دلخواهش را سفارش میدهد!
در کلکسیون رویایی سلطان هماکنون تعدادی از خودروهای منحصر بهفردی که صرفا برای وی ساخته شدهاند به چشم میخورند.
شش فراری افایکس، که با ترکیبی از موتور تخت ۱۲ سیلندر فراری تستاروسا و جعبهدنده ۷ موقعیت به کار گرفته شده در اتومبیلهای مسابقهای فرمول وان بیامو ساخته شدهاند، گل سرسبد کلکسیون فراریهای سلطان محسوب میشوند.
از سایر اعضای مجموعه می توان به فراری تستاروسا اف۹۰ اشاره کرد.
همچنین فراری اف۵۰ بولیده توب (تقویت شده توسط پینینفارینا)، نیز در این کلکسیون وجود دارد.
فراری ۵۵۰ بارچتا اسپیشیاله و فراری ۴۵۶ جیتیآ نیز در این مجموعه قرار دارند.
بیشتر بخوانید:
گفتگو با خسرو معتضد درباره ورود نخستین اتوموبیل ها به ایران
بهرام عظیمی خالق انیمیشن های سیا ساکتی از علایق خود به خودرو می گوید
تیونر ایرانی خودرو شورولت کوروت، را تبدیل به هیولا کرد
روزی روزگاری کادیلاک ایران ؛ تاریخچه تولید خودروی آمریکایی در کشور