23.4 C
Tehran
دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

رانا یا تیبا ؛ کدام خودرو برتر است و ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

رسانه آمریکایی نوشت؛ آینده مبهم پیش روی صنعت خودروسازی جهان

پایگاه خبری رسانه آمریکایی «اتونیوز» آمریکا در گزارشی نوشت: خودروسازان بزرگ جهانی هفته آینده در شانگهای چین گرد هم...

نسل بعدی آئودی R8 هیبریدی خواهد بود

نسل بعدی آئودی R8 به احتمال قوی از پیشرانه‌ی V10 هیبریدی استفاده خواهد کرد. بیت ران - حسین ریحانی: به...

اختصاص بودجه ۶ میلیاردی برای گازسوز کردن خودرو ها

براساس مصوبه  تصویب شده دولت از این پس خودروسازان موظف به تولید تعداد بیشتر خودرو گازسوز هستند و در...

رانا یا تیبا ، کدام خودرو ارزش خرید دارد؟ آیا خودرویی با پلت فرم پراید و ریو ارزش خرید دارد یا محصولی با پلت فرم پژو ۲۰۶.

بیت ران -امین آزاد :  تولید آزمایشی رانا چند ماه پس از تیبا آغاز شد هر دو خودرو پس از سمند پسوند ملی دارند.

دو خودرویی که با کمک مشاوران خارجی از ایتالیا، آلمان و انگلیس گرفته تا کره و چین طراحی و ساخته شده اند.

دو خودرویی که روی پلت فرم خودروهای قبلی ایران خودرو و سایپا یعنی پژو 206 و پراید و ریو طراحی شده اند.

هر دو نیز قیمتی نزدیک به هم دارند. اما رانا یا تیبا کدام خودرو در این بررسی برتر خواهند بود؟

بررسی دو خودروی رانا و تیبا

رانا همان خودرویی است که ابتدا قرار بود نام پیکان جدید را رویش بگذارند.

اما با برخی فشارها ابتدا اسم نوند و پس از آن رانا روی آن گذاشته شد.

در ابتدا قیمت فروش هر دو خودروی رانا و تیبا، قیمت پایه ای در حدود 11 میلیون تومان اعلام شد.

البته قیمت در بازار بیشتر از اعلام کارخانه بود، به ویژه در مورد رانا که خودرو از پلت فرم مشترکی با پژو 206 صندوقدار بهره می برد و قیافه بهتری هم نسبت به تیبا دارد.

پس گران تر بودن رانا نسبت به پژو 206 با همین توجیه در بازار مطرح شد.

رانا یا تیبا

تیبا که در ابتدا با نام مینیاتور معرفی شده بود، بیشتر بر پایه ریو و پراید است.

و رانا بر پایه پژو 206 و کمی هم پژو 405 و سمند طراحی و تولید شد.

در طراحی بدنه  طراحان انگلیسی و ایتالیایی در دو خودرو مشاوره‌ داده‌اند.

هزینه طراحی و ساخت هر دو خودرو نیز نزدیک به هم و در حدود 120 میلیون دلار است.

مجید شیخانی قائم مقام پیشین ایران خودرو در سال ۱۳۸۹گفته بود باید 100 هزار دستگاه از رانا تولید شود تا هزینه طراحی آن بازگردد؛و قیمت تمام شده رانا  8.5 میلیون تومان است.

طراحی 

طراحی رانا ساده است و تا حدودی ایران‌خودرو سعی کرده در این خودرو سنت سورن را  دنبال کند.

جلوی خودرو شباهت زیادی به مدل‌های آن سال های آئودی دارد که گویی با طرح‌های پژو ترکیب شده است.

البته برخی نیز می گویند جلوی این خودرو بی شباهت به فیات پالیو نیست.

چرا که مشاوران ایتالیایی این خودرو را طراحی کرده اند.

از طرفی در طراحی بدنه رانا خطوط بدنه پژو 206 کاملا مشهود است.

به گونه ای که اگر دو دست را در عکس این خودرو روی صندوق عقب و داشبورد بگذارید کاملا پژو 206 را خواهید دید.

پس به نظر می رسد شرکت ایران خودرو با کمک مشاوران ایتالیایی تنها جلو و عقب خودرو را در بخش بدنه دوباره طراحی کرده است.

اما تیبا طراحی عجیبی در بین خودروهای ایرانی دارد.

برخی مانند علی رضا محمدزاده، کارشناس طراحی، به عنوان جشنواره خطوط از  آن یاد می‌کنند.

و معتقدند که سایپا در طراحی خطوط خودرو اغراق کرده است.

همچنین می گویند برخی خطوط بدنه با هم هماهنگی ندارند.

عده ای نیز این خودرو  را شبیه خودروهای لانچیای ایتالیایی می بینند.

جالب است این خودرو نیز بنابر اعلام رئیس مرکز تحقیقات سایپا با کمک مشاوران ایتالیایی طراحی شده است.

با این همه در یک کلام می‌توان گفت رانا ساده و زیبا و تیبا طراحی پیچیده ای دارد.

فرمان‌پذیری و تعادل

رانا از سیستم‌های فنربندی توسعه یافته پژو 206 بهره می‌برد به گونه‌ای که سیستم تعلیق عقب دوباره طراحی شده و به اصطلاح طراحی بومی تعلیق، در ایران است.

البته این سیستم با کمک مرکز طراحی پورشه توسعه یافته است.

طراحی بدنه خودرو نیز به گونه‌ای است که بطور مناسب به زمین می چسبد.

چرا که گرانیگاه‌های خودرو نزدیک به زمین است.

در تیبا از ترمز توسعه یافته پراید و سیستم فنر بندی ریو و فرمان توسعه یافته پراید بهره گرفته شده است.

و گرانیگاه و ارتفاع خودرو زیاد بالا است که سبب پایین آمدن تعادل خودرو می شود.

در مجموع فرمان پذیری رانا بهتر از تیبا است.

رانا یا تیبا

قوای محرکه

تا قبل از رونمایی تیبا قرار بود موتور رانا 1400 سی سی از خانواده موتور ملی باشد.

که با مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان بصورت مشترک طراحی شده بود.

این موتور ۹۰ اسب‌بخار قدرت داشت.

اما پس از آنکه مشخص شد تیبا مجهز به موتور 80 اسب‌بخاری با حجم 1500 سی سی شده است، موتور رانا هم تغییر کرد.

موتور 1700 سی سی ملی با قدرت 110 اسب‌بخار روی رانا قرار گرفت.

در ادامه ماجرا این خودرو با موتور پژو 206 تیپ پنچ با قدرت 105 اسب بخار ارائه شد.

قرار بود پس از مدتی موتور 1.4 لیتری ملی نیز رویش قرار گیرد اتفاقی که رخ نداد .

موتور تیبا بر پایه موتور پراید است که محفظه احتراق آن کوچک شده و حجم موتور افزایش یافته تا راندمان موتور افزایش یابد.

عدد تراکم موتور 9.7 است که در موتور کنونی پراید حدود 8.5است. (عدد تراکم هرچه بیشتر باشد بازده بیشتر می شود.)

با این همه هنوز هم موتور تیبا موتور کندی محسوب می شود.

در زمینه موتور رانا یا تیبا ؟ می‌توان گفت که رانا سر تر از تیبا است.

رانا یا تیبا

بیشتر بخوانید:

تست و بررسی میتسوبیشی میراژ در ایران

چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب

میتسوبیشی اوتلندر توسط بیت ران تست و بررسی شد ؛ آفرودِ مناسب شهر

مشکلات سایپا شاهین پس از هشت هزار کیلومتر!

10 دیدگاه

  1. این چه متنیه نوشتید کلی ایراد داره چند جا اسم ماشینارو جابجا نوشتیید اطلاعات موتور رانا هم که غلطه رانا اصلا موتور ملی روش نیست که نوشتید

    • دادش اطلاعات نداری حرف نزن
      قرار بود یک متور ملی کم حجم ساخته شود که۱۴۰۰ سیسی باشه
      روش بندازم ولی به دلایلی نشد

  2. ماریو داریم خیلی خوبه ولی رانا هرچی باشه خوبه ولی رانا چیزی خوبی نداره اینو از کسی بپرس که رانا داره

  3. سلام من هم پراید داشتم هم سمند ۱۸۰۰اس ای هم تیبا تازگی دو یک ساله رانا دارم شتاب رانا خیلی بالاست اما نسبت به سمند شتاب ثانویش کمه یعنی از ۱۰۰ به بالا کم میاره کلا خوانواده سایپا واسه داخله شهر خوبه

  4. سلام من رانا از سال ۹۱ دارم و هنوز هم دارمش
    یک ماشین بسیار عالی و کم مصرف و پرشتاب هست و من بسیار راضی هستم به من که خیلی خدمت کرده هست قابل مقایسه با تیبا و کوییک و …. محصولات سایپا نیست

  5. مقایسه ی خیلی بی ربطیه دو خودرویی که نه توان موتورشون قابل قیاسه نه پلت فرمشون قابل قیاسه نه از نظر طراحی و قیافه میشه باهم قیاسشون کرد و نه قیمتاشون ربطی بهم داره !!!!

  6. ما برای استفاده درون شهری بین رانا و تیبا بخاطر نوسانات بالای بازار و گرونی الکی مجبود شدیم تیبا بخریم. همه چیزش راضی کنند مصرف سوخت و استهلاک از پراید کمتر ولی بازدهی بیشتر و موتور قدرتمند. سرو صدای زیاد موتور 8 سوپاپ آزار دهندس و موتور همیشه در حال گاز خوردن الکیه…
    ماشین مناسبی هست برای توی شهر در مقایسه با پراید و دویس شیش تیپ دو پیشنهادم تیبا هست بهتون. ولی کاش الکی گاز نمی‌خورد و کوک کار می‌کرد موتورش

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کیسه هوای عابر پیاده چیست و چگونه عمل می کند؟ / دانستنی های خودرو

کیسه هوای عابر پیاده چیست و اولین خودروسازی که از آن استفاده کرد کدام است؟ بیت ران - در دو...

مکانیسم عملکرد سنسور باران در خودرو چیست؟ / دانستنی...

مکانیسم عملکرد سنسور باران که در خودروهای رده متوسط و لوکس وجود دارد، چیست؟ بیت ران - الهام زهره وند: در ماشین های معمولی و...

دلکو چیست؟ در سیستم جرقه‌زنی خودرو چه وظیفه‌ای برعهده...

دلکو چیست از چه اجزایی تشکیل شده است؟ و چه وظیفه‌ای در سیستم جرقه‌زنی خودرو برعهده دارد؟ بیت ران - دلکو یکی از مهم‌ترین قطعات...

جدیدترین نیسان GT-R با پیشرانه ای ۵۶۵ اسب بخاری...

جدیدترین نمونه‌ از نیسان GT-R با پیشرانه ای ۵۶۵ اسب بخاری و تغییراتی در ظاهر و باطن این خودرو با نام T-spec معرفی شد. بیت...

قیمت لوازم یدکی خودرو کوییک + جدول

قیمت انواع لوازم یدکی خودرو کوییک را در این گزارش بخوانید. بیت ران - خودرو کوییک محصول سایپا در انواع دنده ای، اتوماتیک و کوییک...

پست‌های مرتبط