بررسی تایرهای ایرانی و خارجی خودرو + راهنمای خرید تایر

از دست ندهید

بهترین برند در میان تایرهای ایرانی کدام است؟ نشانه ها و علایم روی تایرها به چه معناست و چگونه می توانیم بهترین تایر را برای خودروی خود انتخاب کنیم؟ در این گزارش به بررسی انواع تایرهای ایرانی و خارجی می پردازیم.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: بر طبق مصوبه وزارت صمت، واردات تایرهای خارجی در سایزهای سیزده، چهارده و پانزده ممنوع شده است.

این گروه از تایرها پر مصرف ترین تایرها هستند چرا که خانواده پراید، پژو، سمند، دنا و اکثر خودروهای سواری چینی از این نوع تایرها استفاده می کنند.

البته هنوز تعدادی از تایرهای وارداتی در انبار تایرفروشان وجود دارد و می توان آن ها را خریداری کرد، اما با اتمام این موجودی تنها برندهای تایر ایرانی در دسترس خواهند بود.

بررسی تایرهای ایرانی و خارجی + راهنمای خرید تایر
بررسی تایرهای ایرانی و خارجی + راهنمای خرید تایر
بررسی تایرهای ایرانی بازار

در میان تایرهای ایرانی برندهای بارز، یزد و کویر شناخته شده ترین ها هستند.

اما این تایرها از لحاظ دوام، نرمی، چسبندگی و… چه تفاوت هایی با هم دارند؟

بنا بر گفته فروشندگان تایر، برندهای بارز و یزد تقریبا در یک سطح قرار دارند، اما چیزی که آن ها را از هم متمایز می کند میزان نرمی و دوام آن ها است.

تایرهای بارز دوام و طول عمر بیشتری دارند در حالی که تایرهای یزد نرم تر هستند و چسبندگی بیشتری دارند، اما طول عمر آن ها کمتر است. برند بارز در سال های گذشته با عنوان تحت لیسانس شرکت کنتیننتال آلمان روانه بازار می شد. اما این عنوان در حال حاضر از روی تایرهای بارز حذف شده است و حتی بسیاری معتقد هستند این برند هرگز تحت لیسانس آلمان تولید نمی شده است.

در واقع اگر تایرهایی با طول عمر بیشتر می خواهید باید برند بارز را انتخاب کنید. اما اگر چسبندگی بیشتر و کیفیت سواری بهتر را مد نظر دارید باید برند یزد را انتخاب کنید که به طبع طول عمر کمتری نسبت به تایرهای بارز دارند.

همچنین انتخاب تایر تا حد زیادی به نحوه رانندگی و طرز استفاده شما از خودرو بستگی دارد. به این معنی که اگر عادت دارید خودرو را به جدول بچسبانید یا از مسیرهای پر دست انداز عبور می کنید، تایرهای بارز مناسب تر و مستحکم تر هستند.

در بررسی تایرهای ایرانی و خارجی دیگر برند شناخته شده در تایرهای ایرانی برند کویر تایر است که در جایگاه بعدی قرار می گیرد.

قیمت این تایرها از بارز و یزد کمتر است اما کیفیت پایین تری دارند. همچنین این تایرها از چسبندگی کمتری برخوردار هستند و راحت تر سُر می خورند که در صورت انتخاب این برند باید به این نکته توجه داشته باشید.

برندهای خارجی در تایر خودرو

جدول زیر نشان دهنده رده بندی جهانی تایرهای چهارفصل و شهری است که به سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مربوط می شود.

بررسی تایرهای ایرانی و خارجی

البته لازم به ذکر است که رده بندی ها هر سال در حال جابجایی است، اما برندهای بالایی همواره جزو برترین تایرهای شهری هستند.

سرآمد بهترین برند تایر در جهان برند Michelin است. این تایر علاوه بر نرمی بسیار زیاد و چسبندگی بالا همزمان استحکام بسیار بالایی هم دارد.

Michelin در نوزده کشور جهان تولید می شود.

Pirelli هم بهترین تولید کننده تایرهای مسابقه ای است که چندین سال است به صورت انحصاری تایرهای مسابقات فرمول یک را تامین می کند.

Nexen کره جنوبی تایری بسیار نرم و با چسبندگی فوق العاده بالاست اما بیش از حد نرم و استحکام دیواره آن کم است که منجر به ترکیدگی، کم کردن باد و… می شود.

Maxxis هم یک برند تایر آمریکایی است که در تایوان تولید می شود. چسبندگی و استحکام آن مناسب است. همچنین تا چندی پیش هفدهمین برند تایر در دنیا بود که با یک جهش عالی به رتبه ده در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

باید به این نکته اشاره کرد که به طور کلی کائوچوی به کار رفته در تایرهای کره ای نرم تر از تایرهای ژاپنی است.

علایم و حروف درج شده روی تایر چه معنایی دارند؟

بررسی تایرهای ایرانی و خارجی

علایم اختصاری و حروف و اعدادی که در تصویر بالا می بینید روی تمام تایرهای تولید شده در دنیا حک می شوند و در واقع بین المللی هستند.

در عکس نمونه بالا که مربوط به یک تایر خودرو  است، حرف P نشانگر کلمه Passenger یا خودروی سواری است.

عدد ۲۱۵ نشان دهنده عرض مقطع تایر به میلی متر است.

عدد ۶۵ به نام نسبت منظر معروف است یعنی فاق یا دیواره لاستیک ۶۵ درصد از عرض مقطع تایر است.

حرف R به ساختار تایر اشاره دارد که به معنای رادیال است که در تایرهای امروزی همین ساختار وجود دارد.

عدد ۱۵ قطر رینگ خودرو به اینچ است.

۹۵H نشان دهنده حداکثر سرعت قابل پیمایش توسط تایر (H) و ۹۵ نشان دهنده حد بارگذاری هر حلقه لاستیک است. به این معنی که هر حلقه از تایر چقدر وزن را می تواند تحمل کند.

جدول زیر نشان دهنده حداکثر سرعت قابل پیمایش توسط تایر است که با حروف انگلیسی مشخص می شود.

بررسی تایرهای ایرانی و خارجی

جدول پایین هم نشان دهنده میزان وزن قابل تحمل توسط هر تایر است.

برای اینکه بدانید باید چه تایری را انتخاب کنید باید به پلاک ثبت شده در لای در خودرو نگاه کنید و در صورتی که آن را نیافتید باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

بررسی تایرهای ایرانی و خارجی

M+S نشان گر چهار فصل بودن تایر است و شما می توانید روی سطوح خیس و خشک حرکت کنید.

شما باید با توجه به نحوه رانندگی خود و همچنین مشخصات فنی وسیله نقلیه و علایم اختصاری در عکس بالا نسبت به خرید تایر مناسب اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید:

لاستیک خودرو و هر چیزی که درباره آن باید بدانید + راهنمای خرید تایر

تایر خودرو گران می شود + جزئیات زمان و میزان افزایش قیمت

تایر خودرو را چگونه نگهداری و چه زمانی تعویض کنیم؟

باد لاستیک خودرو خود را در تابستان کم کنید + دلایل




1 دیدگاه

  1. همه لاستیک های وطنی پر صدا و خشک هستن و شما با تعویض لاستیک کهنه با نو ایرانی فکر میکنید خیلی نرمن اما نرمیشون رو پس از یک سال زیر ماشین کاملا از دست میدن! اینو منی میگم که قبلا طرفدار تولید داخلی بودم ولی باید از جنس خوب طرفداری کرد نه بد و بنجل! پس از سالها استفاده از کویر و یزد و بارز و گلدستون با اطمینان کامل میگم کیفیت لاستیک های وطنی ۱۰ به هیچ از لاستیک های ژاپنی و کره ای عقب هستش!!! چسبندگی که یه لاستیک کره ای و ژاپنی بهتون میدن رو یه لاستیک وطنی ۳۰ درصدش رو هم بهتون میده! کافیه یکم پول خرج کنید و لاستیک خارجی رو روی همین پراید و پژو و تولیدات داخلیتون حتی تجربه کنید اونوقت نمیتونید ماشین با لاستیک وطنی برونید. همه لاستیک های وطنی سر و ته یه کرباسن با کمی تفاوت در کیفیت و آج و نرمی و… تفاوت شاخص های لاستیک های خارجی اعم از چسبندگی و ترمزگیری و سرعت و عمر مفید بالا و کم صدایی و حفظ کیفیت از بدو خرید تا چندین سال با نمونه های وطنی مثل …

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط