انژکتور چیست؟

از دست ندهید

کارشناسی برق خودرو و لزوم آن پیش از خرید خودرو کار کرده

بررسی سیستم برق خودرو نیاز به آشنایی با این سیستم و ارتباط بخش های مختلف با یکدیگر دارد. در...

پیش‌بینی مصرف روزانه بنزین ۹۶ میلیون لیتری در سال 1399 واقع‌بینانه نیست

براساس بررسی‌های انجام شده در مرکز پژوهشهای مجلس، یکی از مواردی که به اصلاحاتی در بودجه سال آینده در...

بیت ران – الهام زهره وند: برای اینکه بینیم انژکتور چیست؟ باید بدانیم در خودروهای قدیمی بنزینی، ترکیب سوخت و هوا به وسیله کاربراتور انجام می‌شد.

اما در خودروهای جدید به صورت مستقل سوخت تزریق می شود.

در این خودروها هوا نیز به صورت مستقل وارد موتور می شود.

وجود انژکتور در خودروهای انژکتوری به کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور کمک کرده است.

انژکتور چیست؟

انژکتورها سوخت را به ذرات ریز تبدیل می‌کنند تا ‌آسان‌تر با هوا ترکیب شوند و احتراق ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود.

در خودروهای قدیمی سیستم های کنترل الکتریکی و کامپیوتر وجود نداشت.

و با آمدن سیستم‌های کامپیوتری سیستم‌های مکانیکی جای خود را به سیستم های انژکتوری دادند.

حالا پاشش سوخت توسط انژکتور و همچنین ورود هوا با توجه به خواست راننده توسط رایانه های موتور کنترل می شوند.

انژکتور ها معمولا روی خود سوراخ های گوناگونی دارند.

برخی تک سوراخه و برخی دیگر چند سوراخه هستنند.

برخی خودروها تک انژکتوری و برخی دیگر در هر سیلندر یک انژکتور دارند.

در موتورهایی که برای هر سیلندر یک انژکتور وجود دارد ممکن است انژکتور پشت سوپاپ ها یا در داخل محفظه احتراق قرار داشته باشد.

در خودروهای سواری بنزینی، استفاده از انژکتور جدید محسوب می شود.

اما برای خودروهای دیزلی امری عادی است.

قدیمی ترین خودروهای دیزلی هم دارای انژکتور بوده اند.

البته فشار پاشش سوخت در خودروهای دیزلی و بنزینی متفاوت است.

فشار پاشش سوخت در خودروهای دیزلی بیشتر از خودروهای بنزینی است.

انژکتور در موتورسیکلت

اجبار در تولید موتور انژکتوری به جای موتورسیکلت های 125 سی سی کاربراتوری، چند سالی است که گریبان صنعت موتورسیکلت سازی ایران را گرفته است.

بیت ران – ورشکستگی بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات موتورسیکلت های چینی از عواقب این اقدام بود.

اما حالا چندماهیست که معدود تولیدات موتورسیکلت مجهز به موتور انژکتوری در نهایت توسط خریداران کاربراتوری می شوند.

این اتفاق عجیب شاید در جهان کم نظیر باشد.

تبدیل موتور انژکتوری به کاربراتوری معمولا باعث افزایش آلودگی و کاهش توان می شود.

این درحالیست که به گفته نایب رئیس انجمن قطعه سازان موتورسیکلت: موتور انژکتوری موتورسیکلت ها در تعمیرگاه ها کاربراتوری می شود!

براساس برخی گفته ها، کیفیت پایین سیستم انژکتور دلیل کاربراتوری کردن این موتورهاست.

افزایش آلودگی هوا از مهمترین مضرات این اقدام است.

موتور انژکتوری به طور کلی سوخت کمتری مصرف می کند.

در پی این تحولات قیمت موتورسیکلت های ارزان در کشور به شکل چشمگیری پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

سیستم خنک کاری خودرو چگونه کار می‌کند؟ و از چه قطعاتی تشکیل شده؟

تبدیل کاربراتور به انژکتور در موتورسیکلت‌ها چگونه انجام می‌شود

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

سوخت LPG از سوخت CNG بهتر است؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تاثیر دلار ۳۰ هزار تومانی در افزایش چند میلیونی قیمت خودرو ؛ پژو ۲۰۷ نیم میلیاردی شد

نرخ دلار از ۳۰ هزار تومان عبور کرد و روی قیمت خودرو  اثر مستقیم داشت؛حالا با پژو ۲۰۷ نیم...

شورای نگهبان خواستار اصلاح کدام بند از طرح ساماندهی...

درخواست اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی از سوی سخنگوی شورا اعلام شد. اما کدام بند باید...

قیمت دوچرخه در انواع مختلف شهری، کوهستان، بچه و...

در این گزارش جدول قیمت دوچرخه در انواع مختلف شهری، کوهستان، بچه و نوجوان را در بازار در برندهای مختلف بخوانید. بیت ران – در ادامه...

عرضه خودرو در بورس کالا با کدام خودروها آغاز...

بنابر دستور وزیر اقتصاد و امور دارایی عرضه خودرو در بورس کالا با کدام خودروها آغاز خواهد شد؟ بیت ران - وزیر امور اقتصادی و...

سرنوشت خودروی YP110 چه شد؟ آیا خودرو ایرانی رقیب...

سال گذشته خودروی YP110 با نشان ایرانی خبرساز شد این خودرو می تواند رقیب جدی برای محصولات ایران خودرو و سایپا باشد اما سرانجام...

پست‌های مرتبط