23.4 C
Tehran
دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

انژکتور چیست؟

از دست ندهید

تفاوت بلوک سیلندر موتور EF7 توربو با معمولی چیست؟

به گفته کارشناس ماشین کاری شرکت کروز، بلوک های سیلندر ساخته شده توسط کروز دارای کیفیت یکسان است. جنس...

ممنوعیت ورود به شمال کشور در تعطیلات پایان هفته

رئیس پلیس راه گیلان از ممنوعیت ورود خودروها به شمال کشور و استان گیلان در تعطیلات پایان هفته خبر...

کمبود تراشه‌ کامپیوتری خودرو دردسرساز شد؛ آلمان کم آورد

در پی تداوم کمبود تراشه‌ کامپیوتری خودرو ، خودروسازان به ناچار به کاهش تولید در خطوط کارخانه های خود...

بیت ران – الهام زهره وند: برای اینکه بینیم انژکتور چیست؟ باید بدانیم در خودروهای قدیمی بنزینی، ترکیب سوخت و هوا به وسیله کاربراتور انجام می‌شد.

اما در خودروهای جدید به صورت مستقل سوخت تزریق می شود.

در این خودروها هوا نیز به صورت مستقل وارد موتور می شود.

وجود انژکتور در خودروهای انژکتوری به کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور کمک کرده است.

انژکتور چیست؟

انژکتورها سوخت را به ذرات ریز تبدیل می‌کنند تا ‌آسان‌تر با هوا ترکیب شوند و احتراق ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود.

در خودروهای قدیمی سیستم های کنترل الکتریکی و کامپیوتر وجود نداشت.

و با آمدن سیستم‌های کامپیوتری سیستم‌های مکانیکی جای خود را به سیستم های انژکتوری دادند.

حالا پاشش سوخت توسط انژکتور و همچنین ورود هوا با توجه به خواست راننده توسط رایانه های موتور کنترل می شوند.

انژکتور ها معمولا روی خود سوراخ های گوناگونی دارند.

برخی تک سوراخه و برخی دیگر چند سوراخه هستنند.

برخی خودروها تک انژکتوری و برخی دیگر در هر سیلندر یک انژکتور دارند.

در موتورهایی که برای هر سیلندر یک انژکتور وجود دارد ممکن است انژکتور پشت سوپاپ ها یا در داخل محفظه احتراق قرار داشته باشد.

در خودروهای سواری بنزینی، استفاده از انژکتور جدید محسوب می شود.

اما برای خودروهای دیزلی امری عادی است.

قدیمی ترین خودروهای دیزلی هم دارای انژکتور بوده اند.

البته فشار پاشش سوخت در خودروهای دیزلی و بنزینی متفاوت است.

فشار پاشش سوخت در خودروهای دیزلی بیشتر از خودروهای بنزینی است.

انژکتور در موتورسیکلت

اجبار در تولید موتور انژکتوری به جای موتورسیکلت های 125 سی سی کاربراتوری، چند سالی است که گریبان صنعت موتورسیکلت سازی ایران را گرفته است.

بیت ران – ورشکستگی بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات موتورسیکلت های چینی از عواقب این اقدام بود.

اما حالا چندماهیست که معدود تولیدات موتورسیکلت مجهز به موتور انژکتوری در نهایت توسط خریداران کاربراتوری می شوند.

این اتفاق عجیب شاید در جهان کم نظیر باشد.

تبدیل موتور انژکتوری به کاربراتوری معمولا باعث افزایش آلودگی و کاهش توان می شود.

این درحالیست که به گفته نایب رئیس انجمن قطعه سازان موتورسیکلت: موتور انژکتوری موتورسیکلت ها در تعمیرگاه ها کاربراتوری می شود!

براساس برخی گفته ها، کیفیت پایین سیستم انژکتور دلیل کاربراتوری کردن این موتورهاست.

افزایش آلودگی هوا از مهمترین مضرات این اقدام است.

موتور انژکتوری به طور کلی سوخت کمتری مصرف می کند.

در پی این تحولات قیمت موتورسیکلت های ارزان در کشور به شکل چشمگیری پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

سیستم خنک کاری خودرو چگونه کار می‌کند؟ و از چه قطعاتی تشکیل شده؟

تبدیل کاربراتور به انژکتور در موتورسیکلت‌ها چگونه انجام می‌شود

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

سوخت LPG از سوخت CNG بهتر است؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کیسه هوای عابر پیاده چیست و چگونه عمل می کند؟ / دانستنی های خودرو

کیسه هوای عابر پیاده چیست و اولین خودروسازی که از آن استفاده کرد کدام است؟ بیت ران - در دو...

مکانیسم عملکرد سنسور باران در خودرو چیست؟ / دانستنی...

مکانیسم عملکرد سنسور باران که در خودروهای رده متوسط و لوکس وجود دارد، چیست؟ بیت ران - الهام زهره وند: در ماشین های معمولی و...

دلکو چیست؟ در سیستم جرقه‌زنی خودرو چه وظیفه‌ای برعهده...

دلکو چیست از چه اجزایی تشکیل شده است؟ و چه وظیفه‌ای در سیستم جرقه‌زنی خودرو برعهده دارد؟ بیت ران - دلکو یکی از مهم‌ترین قطعات...

جدیدترین نیسان GT-R با پیشرانه ای ۵۶۵ اسب بخاری...

جدیدترین نمونه‌ از نیسان GT-R با پیشرانه ای ۵۶۵ اسب بخاری و تغییراتی در ظاهر و باطن این خودرو با نام T-spec معرفی شد. بیت...

قیمت لوازم یدکی خودرو کوییک + جدول

قیمت انواع لوازم یدکی خودرو کوییک را در این گزارش بخوانید. بیت ران - خودرو کوییک محصول سایپا در انواع دنده ای، اتوماتیک و کوییک...

پست‌های مرتبط