دلایل باز نشدن ایربگ تیگوآن در جریان حادثه ای در ایران

از دست ندهید

در حادثه واژگونی یک خودروی فولکس واگن تیگوآن که به تازگی در ایران اتفاق افتاده ایربگ های جانبی این خودرو باز نشده اند. اما دلایل باز نشدن ایربگ تیگوآن چه بود؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: با پیگیری های بیت ران و تماس با روابط عمومی ماموت خودرو، این شرکت درباره دلایل باز نشدن ایربگ تیگوآن توضیحاتی داد.

فولکس واگن تیگوآن در سال ۲۰۱۸ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از یورو ان کپ شد و در همان سال از سوی موسسه (NHTSA) آمریکا هم جزو ایمن ترین خودرو های شهری شناخته شد.

دلایل باز نشدن ایربگ تیگوآن

در حادثه واژگونی این خودرو ایربگ های پرده ای (جانبی) عمل نکرده اند، اما چرا؟

سنسور Rollover

برخی از خودروهای فول آفرود مانند تویوتا لندکروز دارای سنسور Rollover یا سنسور واژگونی هستند که در هنگام واژگون شدن خودرو عمل می کنند.

این سنسور حتی ممکن است در صورت جدا شدن دو چرخ از زمین هم عمل کرده و ایربگ ها را باز کند، اما نکته اینجاست خودروهای شهری با توجه به طراحی و شرایط استفاده شهری این سنسور را ندارند.

تیگوآن هم از این قاعده مستثنی نیست و این سنسور در آن تعبیه نشده است.

نظر کارشناس سیستم های ایمنی شرکت کروز

آقای پیاده کارشناس سیستم های ایمنی و ایربگ در شرکت کروز در این باره به بیت ران گفت: “عمل نکردن ایربگ های خودرو در یک تصادف لزوما ایراد محسوب نمی شود. چرا که ACU (کامپیوتر ایربگ) همزمان به تمام ایربگ ها فرمان عمل کردن می دهد.

این کامپیوتر در لحظه تصادف شتاب منفی وارد شده به خودرو را محاسبه می کند و در صورت نیاز، فرمان باز شدن ایربگ ها را صادر می کند.

بنابراین نوع تصادف، محل برخورد با خودرو و میزان ضربه وارد شده به خودرو بسیار مهم است و ACU براساس همین پارامترها تصمیم گیری می کند.

همچنین در اکثر خودروهای خارجی روز دنیا، طراحی خودرو به گونه ای است که در لحظه برخورد نیروی وارده به شاسی خودرو منتقل نمی شود و تمام نیرو صرف آسیب رساندن به محل برخورد می شود و ایربگ ها عمل نمی کنند.”

نظر کارشناسی ماموت خودرو

ماموت خودرو واردکننده این خودرو هم درباره دلایل باز نشدن ایربگ تیگوآن به بیت ران گفت: “تیگوآن یکی از ایمن ترین خودروهای دنیاست، اما بر اساس طراحی شهری آن مانند بسیاری از خودروهای دیگر سنسور Rollover در آن تعبیه نشده است و طبیعی است که در صورت واژگونی و شدت کم ضربه، این ایربگ ها عمل نکنند. هرچند که هنوز درباره نحوه تصادف و شدت ضربه هم اطلاعاتی در دست نیست، چرا که مالک تا کنون به نمایندگی مراجعه نکرده است.”

نکاتی که باید بدانیم

باز نشدن ایربگ های خودرو در تصادفات همواره محل مناقشه بوده است. برای مثال می توان به تصادف چند سال پیش علی دایی فوتبالیست سرشناس اشاره کرد که با یک خودروی تویوتا پرادو تصادف شدیدی کرد، اما ایربگ های خودرو عمل نکردند و این قضیه تا پای شکایت علی دایی از تویوتا پیش رفت.

اما آن چه مهم است رعایت نکات اصولی، ایمنی و مطالعه دفترچه راهنمای هر خودرو است.

ایربگ ها در صورت نبستن کمربند ایمنی عملکرد معکوس دارند و آسیب بیشتری را به سرنشینان وارد می کنند.

یکی دیگر از نکات حایز اهمیت جلوگیری از نشاندن کودکان روی صندلی معمولی خودرو یا روی پای سرنشینان است که به شدت آسیب زاست و موارد زیادی از حوادث غم انگیز در این زمینه گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

ACU ایربگ داخلی سازی شد / ایربگ خودرو چگونه عمل می کند؟

هوندا ایربگ جانبی مرکزی را معرفی کرد

نسل جدید ایربگ‌ های بدنه خودرو چگونه عمل می کنند؟

رانندگی پرخطر را با چه تصویری در ذهن دارید؟ + ۳۰ تصویر از رانندگان بی‌قانون




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط