گروه بهمن و کرمان‌موتور صدرنشین حباب قیمتی بازار / کدام خودروهای چینی گران شدند؟

از دست ندهید

صدرنشین حباب قیمتی بازار محصولات کرمان موتور و گروه بهمن هستند. «دینگیتی» و «فیدلیتی» دو خودرو جدید گروه بهمن در بازار آزاد به ترتیب جهش قیمتی ۳۵ و ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرده اند.

بیت ران – خرید خودرو در بازار ملتهب فعلی دغدغه اصلی مشتریان محسوب می‌شود. مشتریانی که قدرت خرید محصولاتی در بازه قیمتی ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان را دارند.

با توجه به ممنوعیت واردات، همکاری شرکت‌های خودروساز داخلی با شرکای چینی به سمت محصولات لوکس و نیمه لوکس سوق پیدا کرده است. تولیداتی که در بدو ورود به بازار آزاد جهش‌های قیمتی داشته و کنترل آن به نظر سخت است. از همین رو، قیمت آنها منجر به ایجاد حباب قیمتی در بازار شده است.

هر چند توجه به مشتریان در بازار آزاد معطوف به تولیدات داخلی به دلیل تیراژ بالا است، اما در همین میان خودروهای هستند که در سکوت خبری جهش قیمت غیر قابل تصوری پیدا می‌کنند و چندان به آن توجه نمی‌شود.

محصولات چینی که در یک بازه زمانی خاص مشتریان چندانی نداشتند، امروز با بها میلیاردی در بازاری به اصطلاح راکد معامله می‌شوند.

در این گزارش به بررسی قیمتی برخی از محصولات چینی مونتاژ داخل در ۲۰ روز گذشته پرداختیم تا بببینیم کدام یک بیشترین جهش قیمت و حباب قیمتی بازار را در آستانه شروع دولت جدید تجربه کرده اند.

دیگنیتی در ۲۸ تیرماه سال جاری دارای قیمتی معادل ۹۶۵ میلیون تومان در بازار آزاد بود. اما از ۱۲ مردادماه قیمت یک میلیارد تومان در نوردیده است.

افزایش قیمت بیش از ۳۵ میلیون تومان در بازار نشان از آن دارد که تمایل برخی از دلالان به خرید این خودرو برای کسب سودآنی بیش از گذشته است

افزایش ۳۵ میلیون تومانی دیگنیتی!

دیگنیتی به عنوان یکی از محصولات چینی خاص در بازار ایران که به تازگی عرضه شده معرفی می شود. هرچند این محصول با قیمت ۷۴۹ میلیون تومان از سوی گروه بهمن به بازار عرضه می‌شود، اما با این بها در بازار مورد معامله قرار نمی‌گیرد.

دیگنیتی در ۲۸ تیرماه سال جاری دارای قیمتی معادل ۹۶۵ میلیون تومان در بازار آزاد شد و در تاریخ ۱۲ مرداد ماه توانست از یک میلیارد تومان هم عبور کند.

افزایش قیمت بیش از ۳۵ میلیون تومان در بازار نشان از آن دارد که تمایل برخی از دلالان به خرید این خودرو برای کسب سودآنی بیش از گذشته شده است. از همین رو، حباب قیمتی بازار این خودرو نیز افزایش یافته است.

این افزایش افسار گسیخته قیمت و عدم تعادل عرضه و تقاضا این محصول، دسترسی مشتریان حقیقی به این محصول را سخت‌تر خواهد کرد.

هرچند بازار آزاد هوشمندانه به سمت کاهش بها این خودرو چینی بر اساس انتقاداتی که به خدمات پس از فروش آن وارد می شود حرکت خواهد کرد.

فیدلیتی هفت نفره در ۲۸ تیرماه سال جاری در بازار آزاد ۸۸۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما امروز، قیمت این خودرو در حدود ۹۳۰ میلیون تومان در بازار است

فیدلیتی در بازار ۵۰ میلیون افزایش یافت!

یکی دیگر از محصولات چینی پر هیاهو این روزهای بازار، خودرویی به نام فیدلیتی است. این خودرو که زیر مجموعه چری حساب می‌شود، در بازار کشور از بدو ورود توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

فیدلیتی در دو تیپ ۵ نفره و هفت نفره به ترتیب با قیمت ۶۵۵ و ۶۷۷ میلیون تومان توسط گروه بهمن به بازار عرضه شده است. هرچند این کراس اوور یکی از دو محصول جدید گروه بهمن محسوب می‌شود، اما از بدو ورود به بازار جنجال‌های قیمتی فراوانی را به پا کرده‌ است.

فیدلیتی هفت نفره در ۲۸ تیرماه سال جاری در بازار آزاد ۸۸۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما امروز، قیمت این خودرو با افزایش قابل توجهی در حدود ۹۳۰ میلیون تومان شده است.

این در حالی است که فیدلیتی با نسخه ۵ نفره در ۲۸ تیرماه سال جاری قیمتی در حدود ۸۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد داشت. اما اکنون قیمت این خودرو تازه وارد چینی ۸۹۰ میلیون تومان است.

البته مساله به همین جا منتهی نمی شود و با بررسی بازار می توان به این نتیجه رسید که فیدلیتی و دیگنیتی دو محصول جدید گروه بهمن همچنان در مسیر افزایش بها در بازار در حال حرکت است.

جک اس ۳ در ۲۸ تیرماه سال جاری بهای در حدود ۴۷۵ میلیون تومان در بازار آزاد داشته است. اما از آن روز شیب صعودی افزایش قیمت برای اس ۳ آغاز شد و اکنون در بازار آزاد بیشتر از ۴۸۵ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد

جک اس ۳ در شیب صعود قیمت

یکی از کراس‌اوورهای بازار ایران، جک اس ۳ دنده اتوماتیک است. این محصول با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری و گیربکس CVT توانسته در این بازار حضور داشته باشد.

جک اس ۳ یکی از کراس اوورهای چینی در بازار آزاد است. نگهداری از این خودرو به دلیل گران بودن لوازم یدکی، مالکان را به چالش می‌کشد.

این خودرو در ۲۸ تیرماه سال جاری بهای در حدود ۴۷۵ میلیون تومان در بازار آزاد داشته است. اما از آن روز شیب صعودی افزایش قیمت برای اس ۳ آغاز شد و اکنون در بازار آزاد بیشتر از ۴۸۵ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. احتمال افزایش بها این محصول در روزها آینده نیز در بازار آزاد دور از تصور نیست.

جک اس ۵ در ۲۸ تیرماه سال جاری قیمتی در حدود ۶۸۰ میلیون تومان در بازار آزاد داشت. اما اکنون بهای این خودرو به ۶۹۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. تحلیل‌های بازار نشان می‌دهد جک نیز به تبع سایر خودروهای چینی رشد قیمتی را در پیش گرفته است

جک اس ۵ گران‌تر شد

جک با محصول اس ۵ در بازار ایران به بهترین شکل ممکن جایگاه ویژه‌ای کسب کرد. هر چند این خودرو در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در نسخه مجهز به گیربکس دستی مشکلات عدیده‌ای داشته اما رفته‌ رفته کیفیت قطعات این محصول توانست بهبود نسبی پیدا کند. جک اس ۵ را می‌توان جز کراس‌اوورهای پر طرفدار بازار کشور به دلیل داشتن پیشرانه ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر معرفی کرد.

این محصول با پیشرانه ۲ لیتری مجهز به گیربکس اتوماتیک در ۲۸ تیرماه سال جاری قیمتی در حدود ۶۸۰ میلیون تومان در بازار آزاد داشت.

اما اکنون بها این خودرو به ۶۹۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. تحلیل‌های بازار نشان می‌دهد جک نیز به تبع سایر خودروهای چینی رشد قیمتی را در پیش گرفته است. افزایش بها خودروهای چینی به دلیل عدم تامین قطعات و تحریم‌ علیه صنعت خودرو بعید نیست.

افزایش بهای ۳ میلیون تومانی جک جی۴

جک جی ۴ را می‌توان سدان جایگزین جی۵ معرفی کرد. محصولی که در ابتدا عرضه به بازار با اقبال چندانی مواجه نشد اما با گذشت مدتی، این خودرو توانست نظر مثبت مشتریان به دلیل داشتن آپشن‌ها متعدد به خود جذب کند.

هرچند که این خودرو را می‌توان برخی از محصولات داخلی معرفی کرد، اما راه فراوان برای تسلط بیشتر به بازار خودرو کشور را در پیش دارد.

جک جی ۴ در ۲۸ تیرماه سال جاری با قیمت ۳۲۷ میلیون تومان در بازار آزاد مورد معامله قرار می‌گرفت. اما اکنون این خودرو بها ۳۳۰ میلیون تومانی را نیز رد کرده است.

به نظر می رسد مشتریانی که از خرید خودروهای داخلی بازمانده‌اند به سمت خرید محصولات چینی شرکت‌های خصوصی خودروسازی هدایت شدند. این مساله می‌تواند بیشتر از هر زمانی قیمت خودروهای چینی را در کشور افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

پیش فروش جدید سایپا بدون محدودیت و قرعه کشی! / جزئیات قیمت‌ها و زمان تحویل

چرا بنزین سوپر از برخی از جایگاه‌های سوخت حذف شد؟

چرا خودروسازان خصوصی از برنامه‌ ریزی وزارت صمت عقب ماندند؟

خرید خودرو در بورس با نصف قیمت! / طرح جدید کنترل قیمت خودرو

دهه عبرت در بازار خودرو / رفتار ۱۰ ساله بازار خودرو بررسی شد

نرخ نامه تعمیرکاران خودرو در سال ۱۴۰۰ مشخص شد / جدول شرح قیمت‌ها

۵ نشانه که می‌گوید خودرو شما نیاز به تعویض روغن موتور دارد

پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان تابستان / خودرو بخریم یا نخریم؟

منبع: بازار




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط