آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی ایران و افغانستان

از دست ندهید

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی ایران و افغانستان و مبادلات تجاری دو کشور توضیحاتی ارائه کرد.

بیت ران – در پی تحولات اخیر افغانستان و پیشروی طالبان در این کشور وضعیت مبادلات تجاری بین دو کشور با اختلالاتی مواجه شده که البته دو مرز مشترک هم اکنون به حالت عادی برگشته و دیگر پایانه‌ مرزی (میلک) نیز به نظر در روزهای آتی به روند سابق خود بازخواهد گشت.

جواد هدایتی – مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای – در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: در حال حاضر دو مرز شمالی یعنی پایانه‌های مرزی دوغارون در استان خراسان رضوی و ماهی رود در استان خراسان جنوبی بعد از تصرف توسط طالبان ظرف چند روز مبادلات مان شروع شد و الان به حالت قبل از تصرف رسیده و شرایط عادی است.

وی افزود: اما مرز میلک در سیستان بلوچستان چون اخیرا به تصرف درآمده و مقداری درگیری هم در آنجا وجود داشت به نوعی فعلا حالت عادی نیست و به نظر می‌رسد طی چند روز آینده با برقراری امنیت بیشتر به حالت عادی برخواهد گشت است.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: البته طرف مقابل یعنی طالبان برای بازگشایی مرز اعلام آمادگی کرده‌اند و ما هم شرایطی را به آن‌ها اعلام کردیم که باید امنیت برقرار شود و وضعیت پایانه‌های مرزی را مدیریت کنند و اگر این اتفاق بیافتد، تصمیم‌گیری‌های لازم در این خصوص از طریق مجاری داخلی اتخاذ خواهد شد و هم اکنون ترددهایی درحال انجام است و درحال ارزیابی برای برقراری تردد پایدار هستیم.

عدم امکان تردد از مرزها

به گزارش ایسنا، حدود یک ماه پیش پایانه‌های مرزی دوغارون و ماهی‌رود مانند مرز جنوبی با افغانستان به دلیل سقوط دولت با مشکلاتی مواجه شد و سازمان راهداری در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که «با توجه به تحولات مرزی به وجود آمده در مرزهای مشترک کشور افغانستان با جمهوری اسلامی ایران و ساقط شدن مدیریت مرزهای جاده‌ای ماهیرود و دوغارون از دولت مرکزی کشور افغانستان خواهشمند است دستور فرمایید اطلاع‌رسانی به تشکل‌های صنفی، شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان معمول نمایند.

شایان ذکر است با توجه به عدم امکان تردد از مرزهای مذکور، در صورت صدور سند حمل و اعزام ناوگان و سرگردانی رانندگان در مرز مذکور مسئولیت تبعات بعدی با شرکت حمل و نقل صادرکننده سند حمل می‌باشد. خاطرنشان می‌گردد در حال حاضر امکان تردد به افغانستان صرفا از پایانه مرزی میلک و با کسب اطلاع قبلی از وضعیت مرز امکان‌پذیر می‌باشد.»

اما این مشکلات در دو پایانه مرزی مذکور تا چند روز ادامه داشت و پس از آن هدایتی در این باره اعلام کرد که به دلیل بروز مشکلات امنیتی و جهت احتیاط این بخشنامه صادر شد اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده و جریان تجاری بین ایران و افغانستان برقرار شده است.

بیشتر بخوانید:

تایر خودرو را چگونه نگهداری و چه زمانی تعویض کنیم؟

تخلفات و تقلبات در مراکز معاینه فنی متخلف در حال انجام است

آخرین وضعیت کامیون دست دوم وارداتی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط