لوگوی شرکت های خودروسازی چه می گویند؟

از دست ندهید

با توجه به اهمیت علم ارتباطات در زمینه لوگو و برندسازی، نماد هر شرکت باید گویا و صریح با مشتری حرف بزند. لوگوی شرکت های خودروسازی چه می گویند؟

بیت ران – از دید کارشناسان علم تبلیغات، لوگو یک شرکت می‌بایست در اوج سادگی، انبوهی از ایما و اشاره‌ها را در پس خود داشته باشد؛ از نماد روی سربرگ یک شرکت ساده گرفته تا لوگوی رسمی یک شرکت بزرگ خودروسازی. اما بعضی از این نمادها جدای از زیبایی بصری، حاوی دنیایی از حرف‌های نگفته هستند.

BMW

خودروسازی محبوب باواریا خیلی وقت است که با آن نماد دایره‌ای مشکی و آبی‌اش دیده می‌شود. ب‌ام‌و پیش از آنکه یک خودروساز معتبر شود، یک هواپیماساز چیره‌دست بود. مسیری که هنوز رولزرویس انگلستان با ساخت پیشرانه‌های جت ادامه می‌دهد.

در حقیقت این نماد، حرکت ملخ سیاه‌ رنگ یک هواپیما را نشان می‌دهد که از لابه‌لای آن، آبی آسمان نمایان شده است. هنوز هم می‌توان روی هواپیماهای به جا مانده از جنگ جهانی دوم این نماد را پیدا کرد.

TOYOTA

تا پیش از وقایع اخیر، تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز دنیا بود. لوگوی این خودروساز نیز سرشار از ایهام است. در مرحله اول با یک نگاه کلی، حرف T انگلیسی دیده می‌شود که ابتدای نام شرکت است.

اما با کمی دقیق‌ شدن، می‌توان سه بیضی تو در تو را مشاهده کرد. آنها نماد سه قلب هستند. قلب مشتری، قلب تولید و قلب پیشرفت. باید دقت کرد که عنصری پیشرفت و تولید در یک راستا و مشتری در مرکز آنها قرار گرفته است.

AUDI

این حلقه‌های به هم متصل، کنایه‌ای به بازی‌های المپیک نیست. سال ۱۹۳۲ درست زمانی که بحران بزرگ اقتصادی سرتاسر اروپا را در می‌نوردید، چهار شرکت بزرگ خودروسازی تصمیم گرفتند با یکدیگر ادغام شوند و Auto Union را تشکیل دهند. این استراتژی حیاتی باعث شد تا از تمام طرفیت‌های بازار استفاده شود.

آئودی هم یکی از نمادهای اتو یونیون بود. سه برند دیگر، د.کا.و، وندرر‌ و هورش بودند. نام نهایی نیز از موسس اصلی یعنی آگوستو آئودی به ارث برده شد. جالب است که این چهار دایره هم‌خوانی عجیبی با چهار چرخ خودرو دارد.

FERRARI

داستان لوگوی معروف فراری به اواسط جنگ جهانی اول برمی‌گردد. در آن زمان نیروی هوایی ایتالیا به هر خلبانی که حداقل ۵ هواپیما را منهدم کرده بود، نماد Ace را اهدا می‌کرد. آس، اسب سرکش ایستاده روی دو پا بود.

خلبان فرانسیسکو باراکا نیز یکی از آس‌ها را از آن خود کرده بود. پس از کشته شدن او، این نماد برای حفظ یاد و خاطره‌اش به انزو فراری تحویل داده شد. در پس‌زمینه لوگوی فراری، رنگ زردی دیده می‌شود که آن نیز نماد شهر مارانلو، دفتر اصلی شرکت است.

Mercedes Benz

بر خلاف تصور همیشگی، این ستاره نقره‌فام از ابتدا در انحصار مرسدس‌بنز نبود. کارل بنز با سرمایه خودش شرکت بنز را تاسیس کرد. از آن سو گاتلیب دایملر هم‌وطنش، طی عقد قراردادی با یک تاجر اتریشی، متعهد شد که روی مدل‌های مسابقه‌ای خود، مرسدس نام دختر آن تاجر را ثبت کند.

پس از سال‌ها که بنز با مرسدس تلفیق شد، سه پره به معنای تسلط بر زمین و دریا و آسمان تکمیل طراحی شد. در سال ۱۹۳۷ این لوگو با اضافه شدن یک دایره به فرم نهایی خود رسید.

CITROEN

آیا این یک نماد نظامی به خاطر وجود ذات منظم این فرانسوی است؟ در حقیقت اینطور نیست. در پس این دو فلش رو به بالا که بیانگر پیشرفت  و اعتلای مهندسی دوچندان است، حرف ساده‌ای نهفته است.

در حقیقت آندره سیتروئن موسس این کمپانی از چرخ دنده‌های دستگاه‌هایش برای طراحی این لوگو الهام گرفته بود. او خود سال‌ها در ساخت موتورهای بزرگ کار کرده بود.

بیشتر بخوانید:

لوگو کیا تغییر کرد؛ در جستجوی هویتی تازه

لوگوی مرسدس بنز دیگر روی کاپوت نمی ایستد

جدیدترین لوگو بی ام و ، خوب یا بد؟

لوگوی شرکت های خودروسازی چه معنایی دارند؟ + تغییرات در گذر زمان

لوگوی بوگاتی را چه کسی طراحی کرد؟ تاریخچه طرحی که ۱۱۰ سال تغییر نکرده

منبع: شرق




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط