رنو قصد بازگشت به بازار خودرو ایران را دارد؛ تنها مانع بازگشت این برند چیست؟

از دست ندهید

رنو تمایل دارد مجدداً در بازار خودرو کشور حضور داشته باشند. زمزمه‌های بازگشت شرکت‌های خارجی به خصوص خودروسازان به ایران در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، این روزها بیش از گذشته به گوش می‌رسد و در این بین، عزم رنو برای برگشتن جدی‌تر از دیگر شرکت‌ها است.

بیت ران – در جلسه‌ای که چندی پیش بین سفیر فرانسه، نمایندگان شرکت‌های این کشور از جمله رنو و برخی قطعه‌سازان و طرف‌های ایرانی برگزار شده، طرفین بر سر فعالیت‌هایشان در ایران پساتحریم، بحث و گفت و گو کرده‌اند.

تنها مانع عدم فعالیت رنو در ایران چیست؟

در این بین، نماینده رنو تاکید کرده که تصمیم این شرکت برای بازگشت به ایران قطعی است. به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، نماینده رنو در این جلسه عنوان کرده تنها مانع بازگشت این شرکت به ایران، بلاتکلیفی برجام و تحریم است و اگر برجام احیا و تحریم لغو شود، رنو بلافاصله باز خواهد گشت.

در کنار این کمپانی فرانسوی، برخی قطعه‌سازان فرانسوی نیز برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، منتها مشکل آنها نیز بلاتکلیفی برجام و تحریم است. در واقع اگر تحریم‌ها به واسطه احیای برجام کنار بروند، برخی قطعه‌سازان فرانسوی نیز فعالیت خود را در ایران از سر خواهند گرفت.

در این بین اما آن طور که منبع آگاه حاضر در جلسه موردنظر می‌گوید، فعلا خبری از پژو سیتروئن و برنامه این شرکت در ایران در دوران پساتحریم نیست.

اما عزم جدی این برند فرانسوی برای بازگشت به ایران در شرایطی است که این شرکت در دوران برجام نیز برنامه‌ای خاص و وسیع برای حضور در صنعت و بازار خودروی کشور داشت. با این حال موفق به اجرای آن نشد.

برنامه حضور رنو در ایران چه بود؟

رنو می‌خواست به صورت مستقل در ایران فعالیت کند و حتی قراردادی نیز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یکی از شرکت‌های بخش خصوصی منعقد کرد.

رنو در این قرارداد دست بالا را داشت و از سهام اکثریت شرکت مشترک برخوردار بود. اما در نهایت نتوانست برنامه‌اش را در ایران عملی کند. یکسری کارشکنی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها اجازه نداد رنوی مستقل در ایران شکل بگیرد. سرانجام نیز با اعمال تحریم‌های سختگیرانه آمریکا، رنویی‌ها مجبور به ترک کشور شدند. بی‌آنکه سرمایه خاصی از خود به جا گذاشته باشند.

با وجود این تجربه ناخوشایند اما رنو همچنان هوس حضور در ایران را دارد. مخصوصا اینکه فعلا و تا مدت‌ها احتمالا خبری از هموطنش پژو سیتروئن در کشور نخواهد بود. از همین رو رنویی‌ها می‌توانند در مسیر تبدیل شدن به شریک استراتژیک و اصلی خودروسازی ایران قرار گیرند.

گفته می‌شود رنو با وجود تجربه ناخوشایند در دوران برجام، باز هم قصد دارد به صورت مستقل در ایران فعالیت کند. در برنامه‌ریزی قبلی رنو، تبدیل ایران به هاب صادراتی منطقه‌ای این شرکت نیز جای داشت.

گویا این بار نیز خودروساز فرانسوی این موضوع را در برنامه‌های خود گنجانده است. گفته می‌شود رنو قصد دارد وانتی مختص بازارهای منطقه تولید و آن را از مسیر ایران صادر کند، هرچند البته بازار داخل را نیز پوشش خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

منتظر تردد کدام خودروهای خاص در خیابان ها باشیم؟ / جزئیات اعلام شده از سوی گمرک

قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو رسماً اعلام شد / ویژه مرداد ماه ۱۴۰۰

بی‌وای‌دی تانگ در بازار ایران چه مشخصاتی خواهد داشت؟ / جزئیات قیمت احتمالی

منبع: دنیای اقتصاد




2 دیدگاه

  1. رنو قصد رفتن به بازار امریکا رو داشت. همچنین دنبال بازار کشور های عربی هم بود اما ترسید با تحریم های آمریکا علیه کمپانی خودش مواجه بشه و از ایران رفت. حالا در دبی و آمریکا به شکست خورده و میخواد به ایران برگرده

  2. خودرو های فرانسوی همیشه استهلاک بالایی داشتن. من ترجیح میدم بجای خودرو های بد فرم و بی کیفیت رنو . ژاپنی ها و یاحد اقل کره ای ها به بازار ایران بیان

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط