پژو ۲۰۷ اتوماتیک از مرز ۴۰۰ میلیون گذشت! / روند قیمت‌ها همچنان افزایشی است

از دست ندهید

چرا فروش فوق‌العاده خودرو از سوی خودروسازان متوقف شده است؟

از آخرین فروش فوق‌العاده خودرو سازان بزرگ کشور بیش از یک ماه می‌گذرد. این در حالی است که به...

قیمت خودرو همچنان نزولی است ؛ دنا پنج میلیون تومان ارزان شد

بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد. با کاهش خریداران و تا حدودی تحویل خودروهای ثبت نامی،...

۵ دلیل برای خرید مرسدس بنز S کلاس قدیمی

مرسدس بنز S کلاس اتاق W221، پر فروش‌ترین نسل S کلاس در بازار ایران است. این خودرو در کدهای...

پژو ۲۰۷ اتوماتیک در طول دو هفته گذشته پانزده میلیون تومان گران‌تر شده است و وضعیت سایر خودروهای موجود در بازار بهتر از آن نیست.

بیت ران – اگرچه بازار خودروی کشور به تبعیت از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از دیروز تعطیل شده اما بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازه زمانی دو هفته اخیر نشان می‌دهد که قیمت‌ها در این بازار همچنان روند صعودی دارد و نشانه‌ای از ثبات در بازار به چشم نمی‌خورد. حتی طی دیروز و امروز در فضای مجازی قیمت‌ها مجدداً دستخوش تغییر شده است.

قیمت محصولات ایران‌خودرو

به این ترتیب قیمت خودروهای پر تیراژ گروه پژو نسبت به دو هفته قبل بطور میانگین حدود ۲۰ میلیون افزایش یافته است. به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در ۹ مرداد ماه ۲۲۵ میلیون تومان معامله می‌شد به ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۲۶۶ میلیون تومان به ۲۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۳۹۵ میلیون تومان به ۴۱۵ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ GLX از ۲۱۶ میلیون تومان به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است.

سمند LX معمولی نیز از ۲۱۸ میلیون تومان به ۲۳۷ میلیون تومان صعود کرده است. اما قیمت رانا پلاس بیشتر از سایر خودروها دستخوش افزایش شده به طوری که با رشد ۳۷ میلیون تومانی تنها در ۲ هفته از ۲۳۳ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت رانا پلاس بیشتر از سایر خودروها دستخوش افزایش شده به شکلی که با رشد ۳۷ میلیون تومانی تنها در ۲ هفته از ۲۳۳ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت دنا معمولی نیز طی دو هفته از ۳۰۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۱۳۹ میلیون تومان به ۱۴۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۱۲۶ میلیون تومان به ۱۳۵ میلیون تومان و ساینا از ۱۴۷ میلیون تومان به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت محصولات سایپا

همچنین قیمت تیبا از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۵۴ میلیون تومان و تیبا ۲ از ۱۴۰ میلیون تومان به ۱۴۶ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کوییک دنده‌ای نیز که طی ماه‌های گذشته یکی از باثبات ترین ها در بازار خودرو بود متأثر از این هیجانات، رشد ۱۱ میلیونی یافته و از ۱۵۸ میلیون تومان به ۱۶۹ میلیون تومان رسیده است.

برنامه دولت جدید برای ساماندهی بازار خودرو چیست؟

اگرچه مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان دلیل افزایش بی رویه قیمت خودروها در بازار را ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات عرضه خودروسازان می‌داند اما فعالان بازار، جو روانی غالب، افزایش نرخ دلار و مشخص نبودن سیاست در بازار خودرو را که زمینه را برای نقش آفرینی دلالان و قیمت سازی در فضای مجازی مهیا کرده، عامل اصلی این افزایش معرفی می‌کنند.

به گفته فعالان بازار، ماه جاری ماه بی ثباتی بازار خودرو بوده است و خودروها به دلخواه دلالان قیمت گذاری شده است و همین موضوع مصرف کننده واقعی را از بازار خارج کرده است.

وضعیت فعلی بازار خودرو در حالی است که به صورت عرف، تابستان، فصل رونق خرید و فروش خودرو است و اغلب مصرف کنندگان در این فصل به دنبال خرید خودرو هستند؛ اما با شرایط فعلی خریدار واقعی توان حضور در بازار را ندارند.

قیمت گذاری دستوری خودرو، سالهاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و در حالی که خودروسازان ناچارند از قیمت‌های دستوری شورای رقابت برای خودروهای پرتیراژ تبعیت کنند.

همه چیز به نفع دلالان است

همین خودروها با حاشیه سود بالا توسط دلالان به مردم فروخته می‌شود و سود اصلی به جیب آنها می‌رود. مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت: «در حال حاصر رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۵۰ هزار میلیارد تومان است. کسانی که این رانت را در دست دارند مسلماً اجازه نمی‌دهند قیمت خودرو کاهشی شود و یا بازار به ثبات برسد. شبکه‌هایی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا می‌رود قیمت در بازار خارج از تصور بالا می‌رود. به نظر می‌رسد این شبکه‌ها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کرده‌اند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.»

رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو نیز با بیان اینکه تولید خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶، ۴۳ درصد کاهش یافته، گفته «فرایند معیوب تولید و عرضه در صنعت خودرو طی این سال‌ها فقط به نفع دلال و واسطه بوده است.»

به گفته وی، میزان تولید خودرو در سال ۹۶ حدود ۱.۶ میلیون دستگاه بود که این میزان در سال ۹۹ به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید که نشانگر کاهش ۴۳ درصدی تولید خودرو است.

همچنین نتایج بررسی صورت‌های مالی حسابرسی شده دو خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد که مجموع زیان انباشته این دو خودروساز از ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ به ۶۶ هزار میلیارد تومان در پایان ۶ ماه اول سال ۹۹ رسیده است. به عبارت دیگر میزان مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ در طول ۲.۵ سال تقریباً ۶ برابر شده است.

راه حل خروج از وضعیت موجود چیست؟

کارشناسان عرضه خودرو در بورس را یکی از راه حل های مؤثر برای این مساله می‌دانند.

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس هم دیروز صراحتاً به خودروسازان گرا داد که در جهت حمایت از منافع سهامداران خود، علیه شورای رقابت به دیوان عدالت شکایت کنند.

دهنوی گفته «مدیران صنعت خودرو نسبت به سهامداران مسئولیت دارند بنابراین در راستای صیانت از حقوق سهامداران و گذر از قیمت گذاری دستوری، باید اقداماتی جدی انجام دهند و لازم است برای رفع این چالش از طریق طرح شکایت به مراجع قانونی ازجمله دیوان عدالت، هیأت تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضائی در اسرع وقت اقدام کنند.»

اولین مطالبه وزیر صمت جدید چه خواهد بود؟

بر این اساس، با توجه به اینکه به احتمال زیاد کابینه دولت جدید تا اوایل شهریور ماه شکل می‌گیرد، به نظر می‌رسد اولین مطالبه از وزیر صمت، سر و سامان دادن به بازار خودرو باشد. البته آنطور که بیگلو گفته بود خودروسازان برنامه آزادسازی قیمت در قبال آزادسازی واردات را از دولت جدید نیز مطالبه خواهند کرد از این رو باید منتظر ماند و دید تا پایان تابستان بازار خودرو به چه سمت و سویی هدایت خواهد شد و دولت جدید چه برنامه‌ای برای ساماندهی این بخش دارد.

در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ در بازه زمانی دو هفته‌ای آمده است.

خودرو (مدل ۱۴۰۰) قیمت (۲۵ مرداد) قیمت (۹ مرداد)
سمند LX (ساده) ۲۳۷ میلیون تومان ۲۱۸ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ GLX ۲۲۵ میلیون تومان ۲۱۶ میلیون تومان
پژو پارس ۲۶۵ میلیون تومان ۲۵۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۴۵ میلیون تومان ۲۲۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۲۹۰ میلیون تومان ۲۶۶ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۱۵ میلیون تومان ۳۹۵ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۷۰ میلیون تومان ۲۳۳ میلیون تومان
دنا معمولی ۳۲۰ میلیون تومان ۳۰۰ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱ ۱۴۷ میلیون تومان ۱۳۹ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱ ۱۳۵ میلیون تومان ۱۲۶ میلیون تومان
ساینا ۱۵۵ میلیون تومان ۱۴۷ میلیون تومان
تیبا ۱۵۴ میلیون تومان ۱۳۵ میلیون تومان
تیبا ۲ ۱۴۶ میلیون تومان ۱۴۰ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۶۹ میلیون تومان ۱۵۸ میلیون تومان

 

بیشتر بخوانید:

پیش‌فروش یکساله ایران‌خودرو تمدید شد و موعد قرعه کشی تغییر کرد

پراید هر روز یک میلیون تومان گران‌تر می‌شود / قیمت پراید ۱۵۱ پلاس چقدر شد؟

فیلم بررسی تخصصی استون مارتین والکری اسپایدر ۱۱۶۰ اسب بخاری

آزاد شدن قیمت خودرو در پی رایزنی خودروسازان / دولت با قیمت خودرو چه می‌کند؟

قیمت خودرو در یک هفته ۵ تا ۵۰ میلیون تومان بالا رفت + قیمت های روز

نوبت اینترنتی معاینه فنی خودرو چند روز اعتبار دارد؟ / اطلاعیه ستاد معاینه فنی

بنتلی فلایینگ اسپر مولینر؛ لوکس‌ترین سدان بنتلی معرفی شد

تارا ایران‌خودرو با چند درصد داخلی‌سازی به دست مشتریان خواهد رسید؟

فاطمی امین در وزارت صمت تابو شکنی می کند؟ / پنج چالش خودرویی وزیر

ایران خودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

منبع: مهر




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

افزایش قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور + موتوری که شبانه ۹۰ میلیون گران شد!

قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور برای سومین بار در سه ماه گذشته گران شد. میانگین افزایش قیمت، ۲۰ درصد...

مجلس موافق واردات خودروهای دست دوم ؛ واردات خودروهای...

با موافقت مجلس برای واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از  پنج سال ، احتمال واردات خودروهای دست دوم به ایران قوت گرفت. بیت ران...

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

کیو جی موتور که برند لوکس‌تر بنلی است توسط کویر موتور وارد ایران شده و به زودی وارد بازار می‌شود. با سه محصول جدید...

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است. بیت ران -...

آئولوس یی شوئن مکس، سدان هیبریدی ۳۳۵ اسب بخاری...

آئولوس یی شوئن مکس به عنوان یک محصول وارداتی قرار است به زودی از سوی ایران خودرو به‌فروش برسد. ۴ هزار دستگاه این سدان...

پست‌های مرتبط