مشکلات واردات کامیون‌ های مانده در گمرک / چه تعداد کامیون ترخیص نشده اند؟

از دست ندهید

وزیر صنعت قول داد: کنترل و مدیریت قیمت خودرو تا سه ماه آینده

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با نمایندگان مجلس...

منصوری آئودی RS Q8 را تیونینگ کرد

منصوری آئودی RS Q8 را تیونینگ کرد. این برند معتبر تیونینگ خودرو در جهان به تازگی از این آئودی...

لوگوی شرکت های خودروسازی چه معنایی دارند؟ + تغییرات در گذر زمان

هر کدام از شرکت های خودروسازی برای شروع کار به دنبال یک نشان به منظور معرفی خود بوده اند....

مشکلات واردات کامیون‌ های مانده در گمرک از سوی دبیر کانون انجمن صنفی کامیون‌داران اعلام شد.

بیت ران – دبیر کانون انجمن صنفی کامیون‌داران گفت: کامیون‌های رسوبی مانده در گمرک تنها مشکل شفاف نبودن منشأ ارز را ندارند، بلکه مشکلاتی نظیر ناهماهنگی، بی برنامگی و مخالفت برخی برای تسریع روند نوسازی ناوگان بر سر راه این کامیون ها قرار دارد.

اخیرا گمرک اعلام کرده که حدود ۳۶۰۰ کامیون رسوبی در ۹ گمرک ایران هستند که مشکلات بسیاری سر راه ترخیص آن‌ها وجود دارد و در ادامه فرامرز مداح – قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای – در این باره گفت:‌ یکی از اصلی ترین عوامل ترخیص این کامیون‌ها شفاف نبودن منشأ ارزی است که واردکنندگان برای خرید این کامیون‌ها استفاده کردند و اگر این مشکل حل شود، می‌توان کامیون‌های رسوبی را ترخیص کرد و در اختیار کامیون‌داران برای نوسازی ناوگان قرار داد.

وی افزود: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه کد ساتا است و بسیاری از این کامیون‌ها را شرکت‌هایی وارد کردند که برای تأییدیه منشأ ارزی‌شان دچار مشکل است. از سوی دیگر برای بانک مرکزی باید ارزی که با استفاده از آن کامیون وارد شده اثبات شود که از کجا آمده است و بانک مرکزی می‌گوید نباید این ارز از کف خیابان خریداری شده باشد یا آنکه کامیون نباید با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و دارو وارد شده باشد.

مشکلات واردات کامیون‌ های مانده در گمرک
مشکلات واردات کامیون‌ های مانده در گمرک

همه مشکلات شفاف نبودن مشکل ارزی از سوی واردکنندگان  نیست

احمد کریمی – دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران – در این باره به ایسنا، گفت:‌ شاید برخی از کامیون‌های رسوبی مشکل شفاف نبودن مشکل ارزی از سوی واردکنندگان و ارائه نشدن مدارک معتبر در این زمینه را داشته باشند، اما همه مشکلات این نیست.

وی افزود:‌ بزرگترین مشکلی که در این راه وجود دارد ناهماهنگی، بی برنامگی و مقاومت برخی برای تسریع در نوسازی ناوگان است که در واقع این مقاومت از سوی برخی خودروسازان صورت گرفته که با انحصارطلبی طی سالیان گذشته هیچ رشدی نکردند.

کریمی با بیان اینکه وقتی توان تولید یک ناوگان (کامیون) استاندارد را نداریم نباید در برابر واردات آن مقاومت کنیم، ادامه داد:‌ واردکنندگان کامیون سه گروه هستند که قرار شده ۸۰ درصد تعهدشان را درقبال واردات کامیون عمل کنند تا بتوانند باقی کامیون‌های وارداتی‌شان را نیز ترخیص کنند، اما در زمینه اینکه تعریف عمل کردن به تعهد چیست بین مراجع مختلف و دستگاه‌های متولی اختلاف نظر وجود دارد.

پیشنهادهای حل مشکلات واردات کامیون‌ های مانده در گمرک

دبیر کانون انجمن صنفی کامیون‌داران گفت:‌ برای حل این مشکل پیشنهادی دادیم و آن اینکه اگر واردکننده‌ای شاسی خودرو را به نام خریدار کرد باید این گونه تلقی شود که به تعهدش عمل کرده است، چراکه از آن زمان انتقال مالکیت از واردکننده به خریدار قطعی می شود اما ممکن است تا زمان پلاک شدن کامیون چند ماه طول بکشد. ما نباید این زمان را از دست بدهیم.

وی تصریح کرد: مشکلات دیگری بر سر راه واردات کامیون و ترخیص آن‌ها وجود دارد و آن اینکه یک واردکننده کامیون دقیقا به اندازه هزینه‌ای که برای واردات یک دستگاه کامیون می کند باید در داخل کشور هزینه کند تا آن کامیون ترخیص شود و بیش از ۵۰ درصد این هزینه‌ها اضافی و قابل تعدیل است. به عنوان مثال چرا کامیونی که ۷۰ هزار یورو قیمت دارد گمرکی اش باید براساس قیمت ۱۴۰ هزار یورویی تعیین شود یا آنکه مالیات بر ارزش افزوده ای که سه درصد تعیین شده چرا تا ۱۳ درصد باید افزایش پیدا کند.

کریمی اعلام کرد:‌ هزینه‌های بسیار دیگری بر دوش واردکننده تحمیل شده که اتفاقا آن را بر گردن خریدار می اندازند اما چرا باید خریدار هزینه ضمانت نامه واردکننده را هم پرداخت کند.

وی گفت:‌امیدواریم با تغییر دولت رویکردها هم تغییر کند تا مشکلات موجود بر سر واردات کامیون حل شود.

بیشتر بخوانید:

واردات کامیون‌های دست دوم اشتباه است / اقدام قضایی مجلس علیه واردکنندگان

کامیون امپاور (EMPOWER) بهمن دیزل چه مشخصاتی دارد؟

آخرین وضعیت کامیون دست دوم وارداتی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

امن‌ ترین خط هوایی جهان + ایمن‌ترین خطوط هوایی ارزان قیمت در سال ۲۰۲۲

با بررسی سایت ایرلاین ریتینگ ، امن‌ ترین خط هوایی جهان و نیز فهرست ایمن‌ترین خطوط هوایی ارزان قیمت...

نمایشگاه موتورسیکلت و تجهیزات جانبی چگونه بود؟ + از...

نمایشگاه موتورسیکلت با نمایش موتورسیکلت‌هایی مانند طرح هارلی، وسپا، پیاجو و پژو بسیار جذاب بود اما چه شرکت هایی در این نمایشگاه حاضر بودند...

ایران خودرو از توقف تولید پژو ۲۰۶ خبر داد...

توقف تولید پژو ۲۰۶ در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است. اما خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶ کدام محصولات این شرکت خواهند بود؟ بیت ران...

ناوهای هواپیمابر قدرت‌های نظامی جهان را بشناسید

در این گزارش با ناوهای هواپیمابر قدرت‌های نظامی جهان آشنا شوید. چند ناوهواپیمابر فعال در جهان وجود دارد و متعلق به کدام کشورهاست؟ بیت ران...

ارسال ماهواره از دل آسمان به مدار زمین ؛...

شرکت هوافضای " ویرجین اوربیت "( Virgin Orbit )، تجربه هفت ارسال ماهواره از دل آسمان به مدار زمین را دارد که در ادامه...

پست‌های مرتبط