لوگوی شرکت های خودروسازی چه می گویند؟

از دست ندهید

تسلا چرا برتر است ؟ / دلایل و مقایسه با دیگر برقی سازان

مزیت‌های رقابتی شرکت تسلا در مقایسه‌ با سایر خودروسازان الکتریکی بسیار است. در این مطلب، بررسی می کنیم کتعدادی...

ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار خودرو داخلی، خارجی و مونتاژی

بررسی روز بازار خودرو داخلی، خارجی و مونتاژی حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها در مقایسه با هفته گذشته است. بیت...

کوییک آر اس / کوییک RS در سایپا معرفی می شود + مشخصات

کوییک آر اس / کوییک RS نام جدیدترین مدل از خانواده کوییک است که به زودی معرفی می شود. بیت...

با توجه به اهمیت علم ارتباطات در زمینه لوگو و برندسازی، نماد هر شرکت باید گویا و صریح با مشتری حرف بزند. لوگوی شرکت های خودروسازی چه می گویند؟

بیت ران – از دید کارشناسان علم تبلیغات، لوگو یک شرکت می‌بایست در اوج سادگی، انبوهی از ایما و اشاره‌ها را در پس خود داشته باشد؛ از نماد روی سربرگ یک شرکت ساده گرفته تا لوگوی رسمی یک شرکت بزرگ خودروسازی. اما بعضی از این نمادها جدای از زیبایی بصری، حاوی دنیایی از حرف‌های نگفته هستند.

BMW

خودروسازی محبوب باواریا خیلی وقت است که با آن نماد دایره‌ای مشکی و آبی‌اش دیده می‌شود. ب‌ام‌و پیش از آنکه یک خودروساز معتبر شود، یک هواپیماساز چیره‌دست بود. مسیری که هنوز رولزرویس انگلستان با ساخت پیشرانه‌های جت ادامه می‌دهد.

در حقیقت این نماد، حرکت ملخ سیاه‌ رنگ یک هواپیما را نشان می‌دهد که از لابه‌لای آن، آبی آسمان نمایان شده است. هنوز هم می‌توان روی هواپیماهای به جا مانده از جنگ جهانی دوم این نماد را پیدا کرد.

TOYOTA

تا پیش از وقایع اخیر، تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز دنیا بود. لوگوی این خودروساز نیز سرشار از ایهام است. در مرحله اول با یک نگاه کلی، حرف T انگلیسی دیده می‌شود که ابتدای نام شرکت است.

اما با کمی دقیق‌ شدن، می‌توان سه بیضی تو در تو را مشاهده کرد. آنها نماد سه قلب هستند. قلب مشتری، قلب تولید و قلب پیشرفت. باید دقت کرد که عنصری پیشرفت و تولید در یک راستا و مشتری در مرکز آنها قرار گرفته است.

AUDI

این حلقه‌های به هم متصل، کنایه‌ای به بازی‌های المپیک نیست. سال 1932 درست زمانی که بحران بزرگ اقتصادی سرتاسر اروپا را در می‌نوردید، چهار شرکت بزرگ خودروسازی تصمیم گرفتند با یکدیگر ادغام شوند و Auto Union را تشکیل دهند. این استراتژی حیاتی باعث شد تا از تمام طرفیت‌های بازار استفاده شود.

آئودی هم یکی از نمادهای اتو یونیون بود. سه برند دیگر، د.کا.و، وندرر‌ و هورش بودند. نام نهایی نیز از موسس اصلی یعنی آگوستو آئودی به ارث برده شد. جالب است که این چهار دایره هم‌خوانی عجیبی با چهار چرخ خودرو دارد.

FERRARI

داستان لوگوی معروف فراری به اواسط جنگ جهانی اول برمی‌گردد. در آن زمان نیروی هوایی ایتالیا به هر خلبانی که حداقل 5 هواپیما را منهدم کرده بود، نماد Ace را اهدا می‌کرد. آس، اسب سرکش ایستاده روی دو پا بود.

خلبان فرانسیسکو باراکا نیز یکی از آس‌ها را از آن خود کرده بود. پس از کشته شدن او، این نماد برای حفظ یاد و خاطره‌اش به انزو فراری تحویل داده شد. در پس‌زمینه لوگوی فراری، رنگ زردی دیده می‌شود که آن نیز نماد شهر مارانلو، دفتر اصلی شرکت است.

Mercedes Benz

بر خلاف تصور همیشگی، این ستاره نقره‌فام از ابتدا در انحصار مرسدس‌بنز نبود. کارل بنز با سرمایه خودش شرکت بنز را تاسیس کرد. از آن سو گاتلیب دایملر هم‌وطنش، طی عقد قراردادی با یک تاجر اتریشی، متعهد شد که روی مدل‌های مسابقه‌ای خود، مرسدس نام دختر آن تاجر را ثبت کند.

پس از سال‌ها که بنز با مرسدس تلفیق شد، سه پره به معنای تسلط بر زمین و دریا و آسمان تکمیل طراحی شد. در سال 1937 این لوگو با اضافه شدن یک دایره به فرم نهایی خود رسید.

CITROEN

آیا این یک نماد نظامی به خاطر وجود ذات منظم این فرانسوی است؟ در حقیقت اینطور نیست. در پس این دو فلش رو به بالا که بیانگر پیشرفت  و اعتلای مهندسی دوچندان است، حرف ساده‌ای نهفته است.

در حقیقت آندره سیتروئن موسس این کمپانی از چرخ دنده‌های دستگاه‌هایش برای طراحی این لوگو الهام گرفته بود. او خود سال‌ها در ساخت موتورهای بزرگ کار کرده بود.

بیشتر بخوانید:

لوگو کیا تغییر کرد؛ در جستجوی هویتی تازه

لوگوی مرسدس بنز دیگر روی کاپوت نمی ایستد

جدیدترین لوگو بی ام و ، خوب یا بد؟

لوگوی شرکت های خودروسازی چه معنایی دارند؟ + تغییرات در گذر زمان

لوگوی بوگاتی را چه کسی طراحی کرد؟ تاریخچه طرحی که ۱۱۰ سال تغییر نکرده

منبع: شرق

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گفت و گو با طراح خودرو ری را ؛ خطوط طراحی ایران خودرو در محصولات آینده

طراح خودرو ری را / خودرو ریرا با توضیح درباره طراحی ظاهری و داخلی این محصول درباره ایجاد یک...
در هم‌اندیشی ملی فعالان صنعت لجستیک ایران مطرح شد:

صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می‌برد؛...

یک فعال صنعت لجستیک با بیان اینکه یکی از ضعف های صنعت حمل و نقل کشور وجود نگاه سنتی به آن است، تاکید کرد:...

طراحی ریرا تغییر کرد ؛ همراه مشخصات فنی و...

شرکت ایران خودرو اعلام کرد که طراحی خودرو ریرا یکبار تغییر کرده تا مناسب با شرایط روز شود. بیت ران - گروه صنعتی ایرانخودرو در...

رالی اسکی‌شهیر ترکیه و اولین برد تیم ایرانی در...

رالی اسکی‌شهیر ترکیه با برد صابر خسروی و حامد مجد در کلاس R1-ST فورد فیستا رالی کاپ به پایان رسید. تیم ایرانی حاضر در...

وزیر در آستانه استیضاح خودرو ریرا را معرفی...

خودرو ریرا جدیدترین محصول ایران خودرو که روی پلت فرم پژو ۲۰۰۸ توسعه یافته و طراحی آن شبیه برخی خودروهای چینی  است در آستانه...

پست‌های مرتبط