23.4 C
Tehran
دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

جزییات حادثه ارشا اقدسی تشریح شد / رکوردشکنی در آخرین صحنه زندگی

از دست ندهید

شمع چند پلاتینه چیست؟

بیت ران - مخلوط سوخت و هوا در موتور برای روشن شدن نیاز به جرقه دارند. که ایجاد این...

کاهش قیمت‌ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی از 21 شهریور + جزئیات

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است: کاهش قیمت‌ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی از ۲۱ شهریور اعمال می شود. بیت...

نگاهی به مشخصات فنی لندرور دیسکاوری هیبریدی مدل 2021

لندرور برای سال ۲۰۲۱ مدل هیبریدی از لندرور دیسکاوری را روانه‌ی بازار خواهد کرد. بیت ران- حسین ریحانی: لندرور دیسکاوری...

در سومین روز پس از خاکسپاری بدلکار بین‌‎المللی کشورمان، جزییات حادثه پیش آمده برای ارشا اقدسی تشریح شد.

بیت ران – امیر میرآخورلی عضو تیم بدلکاران ۱۳ و از دوستان نزدیک ارشا اقدسی درباره حضور این بدلکار بنام ایرانی در بیروت اظهارکرد: قرار بود من به همراه سه نفر دیگر از بدلکاران گروه‌مان، ارشا را در سفر به لبنان همراهی کنیم. بنا به دلایلی مسئولان پروژه فیلم تعداد بدلکاران را کاهش دادند و حتی حضور من در آخرین لحظه هم کنسل شد. درواقع باید گفت که کاهش تعداد بدلکاران از سوی سرپرست تیم بدلکاری پروژه لبنان صورت گرفت.

وی در خصوص حادثه نیز بیان کرد: تمامی صحنه‌های بدلکاری مربوط به ارشا در پروژه انجام شده بود و تنها صحنه باقیمانده از فعالیت وی در این فیلم، مربوط به «چپ کردن» ماشین بود.

میرآخورلی ادامه داد: ارشا اقدسی عادت داشت که قبل از اجرای کار از گاردکشی‌ها و سایر موارد مرتبط اطمینان حاصل کند. در این کار هم با توجه به اینکه ارشا از نحوه گاردکشی رضایت کامل نداشت، نسبت به مقاوم کردن بهتر آن، تغییراتی به خواسته خودش در گاردکشی ماشین «فورد آمریکایی» لحاظ شد.

وی خاطرنشان کرد: ارشا اقدسی به دلیل محدودیت‎هایی که در ساخت فیلم‎های اکشن در ایران وجود دارد، قصد داشت که با توجه به امکانات گروه لبنانی و البته ماشینی که در این صحنه مورد استفاده قرار می‏‌گرفت، برای ثبت رکورد جدید خود (که تا به حال همه رکوردهای چپ کردن ماشین به نام وی ثبت شده) اقدام کند. گروه لبنانی هم مساعدت لازم را دراین زمینه با وی انجام دادند و البته او موفق شد که در آخرین صحنه بدلکاری‌اش این رکورد را نیز به نام خود ثبت کند.

آخرین رکورد ارشا اقدسی

عضو تیم بدلکاران ۱۳ در خصوص این رکورد هم گفت: در این صحنه، ارشا با ماشین ۵.۲ دور کامل روی هوا می‏چرخد و طول پرش حدود ۳۸ متری قبل از فرود آمدن بر زمین را ثبت می‎کند.

وی اضافه کرد: تنها مشکلی که در این حادثه پررنگ‏تر است به تفاوت وزن ماشین روی رمپ نسبت به سایر خودروهایی که ارشا با آن چپ کردن را تجربه کرده بوده بر می‌‏گردد. البته باید تاکید کنم که فرق ارشا با سایر بدلکاران در محاسبات دقیق بود و ارشا آن را پیش‌بینی کرده بود اما آن احتمال یک در میلیونی که برای هر نوعی خطا در نظر گرفته می‌‎شود متاسفانه این بار رخ داد.

همه چیز در کثری از ثانیه رخ داد

میرآخورلی با تاکید بر این موضوع که هیچ‏کدام از بدلکاران ایرانی و یا خارجی در صحنه حادثه حضور نداشته‌اند و تمام صحبت‎هایی که تاکنون مطرح شده بر اساس شنیده‏ ها بوده است، تصریح کرد: فیلم حادثه از لحظه تمرین برای چپ کردن تا اعزام به بیمارستان را ما (من، مهنوش مرادی و حسام وهابی که پس از حادثه در بیروت حضور داشتیم) دیدیم و موشکافی کردیم.

باید تاکید کنم که هم آمبولانس و هم ماشین آتش‎نشانی در صحنه بدلکاری ارشا حضور داشتند و ۱۰ ثانیه بعد از توقف ماشین و کات دادن کارگردان، تیم امداد وارد صحنه شده است. اما افزایش ارتفاع در پرش و همچنین افزایش سرعت، سبب شده بود که همه اتفاقات در کسری از ثانیه رخ دهد.

در فیلمی که در اختیار ما گذاشته شده کاملا مشخص است که هفت دقیقه زمان برای خروج او از ماشین طی شده که دلیل آن هم، فرود آمدن ماشین روی سقف، گاردکشی داخل ماشین و فضای محدودی – که طبیعتا در اتاقک ماشین ایجاد می‎‌شود – بوده است. اعزام او به بیمارستان هم در حدود ۱۵ دقیقه زمان برده است.

آماده سازی و تجهیزات استاندارد بودند

وی افزود: من، هم ماشین، هم لوکیشن وهم مسیر لوکیشن تا بیمارستان را دیدم. آماده سازی و تجهیزات ارشا همگی استاندارد بوده ولی ضربه به دلیل سقف کوتاه خودرو و تغییراتی که ارشا طبق خواسته خود در رمپ و سرعت ایجاد کرده بود، بیش از حد قوی بود. هرچند گاردکشی خودرو می‌توانست بهتر انجام شود.

میرآخورلی ادامه داد: اما بااین وجود و با تمام تلاش اورژانس، در لحظه ورود به بیمارستان، وی دچار ایست قلبی شده که البته بلافاصله احیا می‎‌شود. همین دلیل سبب شده که امکان جراحی فوری مهیا نشود و جراحی به زمان بعد از ثبات وضعیت وی موکول شود.

خارج کردن ارشا از خودرو ۳۵ دقیقه طول کشید؟

وی بااشاره به صحبت‏هایی مبنی بر اینکه ۳۵ دقیقه زمان طی شده تا ارشا از ماشین خارج و به بیمارستان منتقل شود هم تاکیدکرد: در گزارش‎های اولیه به اشتباه این زمان قید شده بود که البته با بازبینی فیلم، کاملا زمان مشخص است. متاسفانه در این حادثه ۴ مهره گردن دچار شکستگی شده که بعد از انجام ام.آر.آی وضعیت مهره ‏ها از نظر شکستگی کاملا مشهود است.

میرآخورلی درباره شرایط جراحی هم توضیح داد: بعد از حضور من در لبنان، با پزشکان و جراحان بنام ایرانی تماس گرفتم و پرونده ارشا را برای آنها ارسال کردم. متاسفانه روز دوشنبه قبل از امکان جراحی، سطح هوشیاری او به شدت کاهش یافت. ولی تا آخرین لحظه برخلاف تمامی شایعات مطرح شده، دچار مرگ مغزی نشده بود.

به همین دلیل پزشکان لبنانی بر این موضوع تاکید داشتند که تا زمانی که مغز و قلب ارشا در حال فعالیت است؛ هیچ‏گونه اقدامی مبنی بر اهدای عضو تا زمان حیات وی امکانپذیر نخواهد بود.

قصور پزشکی وجود نداشت

وی با بیان اینکه هیچ‎گونه قصور پزشکی صورت نگرفته و تمامی مدارک موجود است، یادآورشد: علی‏رغم همه صحبت‏های پزشکان و ریسک بالای جراحی برای همان یک درصد امید به زنده ماندن ارشا، یکی از پزشکان خوب کشورمان وارد لبنان شد. اما متاسفانه ساعتی پیش از ورود او به بیروت ارشا درگذشت.

همکار و دوست ارشا اقدسی در خصوص تیم فیلمبرداری لبنانی هم اظهار کرد: از لحظه ورودم به لبنان، با تهیه‏ کننده و کارگردان صحبت کردم. محل چپ کردن ماشین را دیدم. خوشبختانه از همان لحظه ورود من، تهیه ‎کننده و گروه، بیشترین همکاری را با ما داشت.

فیلم‏های داخل و خارج ماشین‏ را ارائه دادند ولی طبق قانون، مالک فیلم «تهیه کننده» آن است که تا زمان پخش سریال تقاضا داشته که هیچکدام از فیلم‏ها – حتی پشت صحنه – منتشر نشود.

رکورد ارشا وارد گینس می شود

همچنین به دلیل اینکه آنها قصد دارند رکورد خاصی که ارشا با چپ کردن ماشین در این فیلم به نام خود ثبت کرده، در کتاب رکوردهای گینس جهانی کنند؛ قرارست بعد از ثبت، فیلم آن منتشر شود.

ذکر این موضوع هم لازم است که تمامی هزینه‏ های بیمارستانی و سایر هزینه‏ های ارشا در بیروت از سوی آنها پرداخت شده است.

میرآخورلی با تاکید مجدد بر این که دخالت عمدی در حادثه و شایعات مرتبط با آن را تکذیب می‏کنم خاطرنشان کرد: اینکه شایعه شده ارشا به دلیل هزینه ‏های بیمارستانی به ایران فرستاده نشده، قطعا اینگونه نبوده است.

جدا کردن ارشا از دستگاه ‎ها امکانپذیر نبود و شرایط اهدای اعضا را تحت الشعاع قرار می‌داد. بنابراین بعد از اعلام رسمی خبر فوت، اهدای اعضای وی در لبنان صورت گرفت. باز هم تاکید می‏کنم ارشا تا لحظه فوت، دچار مرگ مغزی نشده بود.

بیشتر بخوانید:

پراید هر روز یک میلیون تومان گران‌تر می‌شود / قیمت پراید ۱۵۱ پلاس چقدر شد؟

فیلم بررسی تخصصی استون مارتین والکری اسپایدر ۱۱۶۰ اسب بخاری

آزاد شدن قیمت خودرو در پی رایزنی خودروسازان / دولت با قیمت خودرو چه می‌کند؟

قیمت خودرو در یک هفته ۵ تا ۵۰ میلیون تومان بالا رفت + قیمت های روز

نوبت اینترنتی معاینه فنی خودرو چند روز اعتبار دارد؟ / اطلاعیه ستاد معاینه فنی

بنتلی فلایینگ اسپر مولینر؛ لوکس‌ترین سدان بنتلی معرفی شد

تارا ایران‌خودرو با چند درصد داخلی‌سازی به دست مشتریان خواهد رسید؟

فاطمی امین در وزارت صمت تابو شکنی می کند؟ / پنج چالش خودرویی وزیر

ایران خودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

منبع: ایسنا

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کیسه هوای عابر پیاده چیست و چگونه عمل می کند؟ / دانستنی های خودرو

کیسه هوای عابر پیاده چیست و اولین خودروسازی که از آن استفاده کرد کدام است؟ بیت ران - در دو...

مکانیسم عملکرد سنسور باران در خودرو چیست؟ / دانستنی...

مکانیسم عملکرد سنسور باران که در خودروهای رده متوسط و لوکس وجود دارد، چیست؟ بیت ران - الهام زهره وند: در ماشین های معمولی و...

دلکو چیست؟ در سیستم جرقه‌زنی خودرو چه وظیفه‌ای برعهده...

دلکو چیست از چه اجزایی تشکیل شده است؟ و چه وظیفه‌ای در سیستم جرقه‌زنی خودرو برعهده دارد؟ بیت ران - دلکو یکی از مهم‌ترین قطعات...

جدیدترین نیسان GT-R با پیشرانه ای ۵۶۵ اسب بخاری...

جدیدترین نمونه‌ از نیسان GT-R با پیشرانه ای ۵۶۵ اسب بخاری و تغییراتی در ظاهر و باطن این خودرو با نام T-spec معرفی شد. بیت...

قیمت لوازم یدکی خودرو کوییک + جدول

قیمت انواع لوازم یدکی خودرو کوییک را در این گزارش بخوانید. بیت ران - خودرو کوییک محصول سایپا در انواع دنده ای، اتوماتیک و کوییک...

پست‌های مرتبط