تایر خودرو گران می شود + جزئیات زمان و میزان افزایش قیمت

از دست ندهید

بنا بر گفته سخنگوی انجمن تایرسازان ایران، تایر خودرو گران می شود. این افزایش قیمت چقدر است و از چه زمانی اعمال می شود؟ جزییات مصوبه ممنوعیت واردات تایر خودرو چیست و چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تایر خودرو در سالیان اخیر محل بحث و جدل بسیاری بوده است که مهمترین آن ها افزایش قیمت، نایاب شدن، مشکلات عرضه تایرهای دولتی و ممنوعیت ورود تایرهای خارجی برای برخی سایزهای تایر است.

تایر خودرو از جمله لوازم مصرفی هر خودرو است که با بحث ایمنی و کیفیت سواری ارتباط مستقیم دارد.

همچنین افزایش قیمت آن مالکان تاکسی ها، وانت ها، خودروهای کار و … که موعد تعویض تایرهایشان بسیار سریع تر از خودروهای شخصی فرا می رسد، را متحمل ضرر بیشتری می کند.

افزایش قیمت تایر

تایر خودرو گران می شود

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در ایران، به بیت ران گفت: “از شهریور ماه سال جاری (۱۴۰۰) قیمت تایر خودرو پانزده درصد افزایش خواهد داشت.”

مدتی است که درخواست افزایش قیمت تایر از سوی تایرسازان مطرح شده و ظاهرا حالا خواسته هایشان محقق شده است و قیمت تایر خودرو افزایش خواهد یافت.

تایر خودرو از جمله لوازم مصرفی استراتژیک در هر خودرو است، زیرا قیمت آن همواره قابل توجه بوده، همه خودروها دیر یا زود مجبور به تعویض آن خواهند شد و هر خودرو به چهار عدد از آن احتیاج دارد.

اگر افزایش قیمت تایر با افزایش نرخ کرایه های تاکسی، کرایه وانت ها، کامیون ها و… همراه نباشد  مالکان خودروهای مذکور دیرتر اقدام به تعویض تایر می کنند.

با توجه به اهمیت تایرهای خودرو در ایمنی خودرو و راه ها، تایرهای فرسوده باعث بروز فجایعی می شود که بارها شاهد آن بوده ایم.

قیمت لاستیک خودرو
تایر خودرو گران می شود
وضعیت فعلی بازار و ثبت نام تایر دولتی

به گفته مصطفی تنها، در حال حاضر بازار با انباشت مازاد تایر و افزایش عرضه مواجه شده است و بسیاری از فروشندگان تایر اجناس خود را زیر قیمت می فروشند تا پولشان نقد شود و مصرف کنندگان نیز بیشتر از همین طریق خرید خود را انجام می دهند و کمتر به دنبال تهیه تایر دولتی هستند.

اما برای ثبت نام و خرید تایر دولتی، متقاضیان باید با در دست داشتن اصل کارت ملی به نمایندگی های مجاز عرضه تایر دولتی مراجعه کنند.

راه دیگر، آن است که با مراجعه به وب سایت تایرسازان ثبت نام خود را انجام دهند و مدارک مورد نیاز را روی سایت شرکت آپلود کنند.

در حال حاضر قیمت لاستیک متعادل شده است و زیر قیمت هم می توان آن را خریداری کرد.

به نظر می رسد پس از اجرایی شدن مصوبه وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات تایرهای سایز ۱۳ تا ۱۵، تایرسازان تولید خود را افزایش داده اند.

از طرفی  هنوز هم تایرهای خارجی وارداتی که مربوط به قبل از مصوبه ممنوعیت واردات بوده است در بازار پیدا می شود، اما می توان پیش بینی کرد با اتمام موجودی تایرهای خارجی انحصار به دست تولید کنندگان داخلی می افتد و تایر خودرو گران می شود و پانزده درصد افزایش قیمت، احتمالا کوک کردن ساز آن است.

ممنوعیت واردات تایر برای سایز های ۱۳ تا ۱۵

چندی پیش دولت تصمیم گرفت تا واردات لاستیک های سایز ۱۳ تا ۱۵ که پر مصرف ترین گروه در میان تایرها هستند را ممنوع کند چرا که تایرسازان داخلی در زمینه تولید این سایزها به خودکفایی رسیده اند.

خودروهای خانواده پراید، پژو، سمند، دنا، وانت پیکان، وانت آریسان و اکثر خودروهای سدان چینی از این سایزها استفاده می کنند.

هرچند سطح کیفی تایرهای ساخت داخل نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته است، اما هنوز هم فاصله زیادی با برندهای مطرح جهانی وجود دارد.

به عبارت دیگر، اگر مصرف کننده ای قصد خرید تایر خارجی برای بالا بردن راندمان سواری خودروی خود در سایزهای فوق را داشته باشد، از این پس باید به تایرهای ایرانی بسنده کند که هنوز قابل قیاس با برندهای مطرح جهانی نیستند.

برخی از کارشناسان هم مدعی هستند تایرهای تولید ایران هنوز نمی تواند استانداردهای بین المللی را پاس کند.

لذا این ممنوعیت واردات برای این گروه های پر مصرف به زودی می تواند تبدیل به یک انحصار به نفع تایرسازان داخلی شود که قطعا خوشایند نیست.

توان تولید تایرسازان داخلی

مصطفی تنها می گوید: “در سال های اخیر صنعت تایرسازی ایران پیشرفت زیادی داشته است و در حال حاضر تایرسازان ما توان تولید انواع تایر سواری های سنگین، سبک و موتورسیکلت را دارند. حتی یک شرکت تایرسازی موفق به ساخت تایرهای سایز ۲۰ برای کراس اوورها یا SUV ها شده است که در حال حاضر با خودروسازان قرار داد دارد تا لاستیک های خودروهای صفر کیلومتر آنان را تامین کند. هر چند تحریم ها باعث ایجاد اختلال در واردات ماشین آلات، مواد اولیه و انتقال تکنولوژی شده است”

بیشتر بخوانید:

باد لاستیک خودرو خود را در تابستان کم کنید + دلایل

لاستیک رادیال چیست و چه کمکی به خودرو می کند؟

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰




2 دیدگاه

  1. دقیقا چه پیشرفتی کردن؟ کیفیت که همونه، فقط چون لاستیک شاسی بلند زدن شد پیشرفت، لاستیک خشک و بد قیافه تولید میکنن، انحصار هم که باشه دیگه نیازی به رقابت ندارن، این فرمولها و دستورالعمل ها مال کشورهاییه که اخلاق توشون نمرده باشه، متاسفانه در جامعه ما فساد و بی اخلاقی زیاد شده و همین باعت پسرفت و بی اعتمادی شده،

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط