بی‌وای‌دی F3 اتوماتیک بالاخره تولید می شود؟ با گیربکس دبل‌کلاچ یا CVT؟

از دست ندهید

تولید بی‌وای‌دی F3 اتوماتیک رویایی است که از سوی خودروسازی کارمانیا در سر پرورانده می شود. پس از آنکه «بیت‌ران» به عنوان نخستین رسانه خودرویی جزئیات قیمتی خودروهای تانگ و F3 را برای اولین بار منتشر کرد، حال مشخص شده است که کارمانیا چه نوع جعبه دنده ای برای این سدان اقتصادی خود انتخاب کرده است.

بیت ران – اگر بسیار خوش شانس باشید، شاید در طول عمر خود به طور اتفاقی یک یا دو بار بی‌وای‌دی F3 را بتوانید از نزدیک مشاهده کنید. چرا که خودروسازی کارمانیا در طول دورانی که این سدان اقتصادی را در خط تولید داشت، جمعاً ۳۳۴ دستگاه از این خودرو را به مشتریان خود تحویل داد. همچنین یک جستجوی ساده در فضای اینترنت کافیست که بدانیم کارمانیا از فروش ۳۲۶ دستگاه F3 در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۵۵/۲۰۶/۶۱۳/۱۳۷ میلیارد ریال فروش خالص بدست آورده است.

این خودروساز خصوصی در سال ۱۳۹۸ نیز تنها ۸ دستگاه از این خودرو را به دست مشتریان رسانده بود. براساس اطلاعات موجود در سایت‌های رسمی اطلاع‌رسانی کشور، تنها ۹۳ دستگاه از این خودرو زمانی که در سال ۱۳۹۷ به دست مشتریان رسیده بود، در سطح شهر تهران تردد می کنند. اگر ۸ دستگاه تحویل داده شده در سال ۱۳۹۸ را هم با ارفاق متعلق به تهران بدانیم، مجموع F3‌های در حال تردد در سطح شهر تهران به ۱۰۱ دستگاه می رسند.

براساس آمارهای منتشر شده، تعداد پلنگ‌های استان مازندران رقمی در حدود ۱۵۰ قلاده است. اگر تمامی پلنگ‌های جنگل‌های مازندارن را به استان تهران آورده و آنها را در سطح شهر رها کنیم، احتمال مشاهده یکی از آنها در این شهر از احتمال دیدن بی‌وای‌دی F3 بیشتر خواهد بود.

برنامه تولید نسخه اتوماتیک

حال به نظر می رسد خودروسازی کارمانیا در حال برنامه ریزی برای تولید نمونه اتوماتیک این سدان اقتصادی است. این خودروساز داخلی پیش تر بهای این خودرو را ۴۸۸/۵۰۰/۰۰۰ میلیون تومان اعلام کرده بود. این در حالی است که قیمت نمایندگی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، امروز ششم مرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹۰/۰۸۹/۰۰۰ میلیون تومان است. در مقام مقایسه، برلیانس H330 اتوماتیک در بازار ۴۱۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان قیمت می خورد.

ظاهراً قرار است اگر پروژه تولید بی‌وای‌دی F3 اتوماتیک اجرایی شود، جعبه دنده CVT بر روی آن نصب گردد. تنها سدان هایی که با گیربکس CVT در کشورمان حضور دارند؛ چری آریزو ۵ با قیمت ۵۳۵ میلیون تومانی و ساینا اتوماتیک ۱۹۰ میلیون تومانی هستند.

جالب است بدانید که کمپانی مادر یعنی BYD تاکنون گیربکس CVT را بر روی این سدان خود نصب نکرده است. مشخص نیست این گیربکس چگونه قرار است بر روی این خودرو قرار گیرد. اما کارمانیا اکنون با تولید چنین محتوایی احتمالاً رویاهایی در سر دارد.

قطع همکاری بی‌وای‌دی و کارمانیا

براساس سند رسمی منتشر شده در سامانه‌های اطلاع رسانی کشور، خودروسازی کارمانیا در سال ۱۳۹۸ به مراجع قانونی و بازرسان اعلام کرده بود که: «با توجه به اعلام شرکت BYD مبنی بر عدم امکان همکاری برای ارسال قطعات CKD خودروهای تولیدی بعلت تحریم اقتصادی اعمال شده بر صنایع خودروسازی، در حال حاضر امکان دریافت قطعات CKD وجود نداشته و تا اطلاع ثانوی خودروهای شرکت مذکور تولید نمی شود…»

کارمانیا در ادامه این سند متذکر شده است که به دنبال شریک تجاری جدید بوده و نمونه هایی از محصولات شریک تجاری جدید در حال ارسال به ایران است. کارمانیا همچنین عنوان کرده بود که در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ تولید خود را عملیاتی خواهد کرد.

حال در نیمه سال ۱۴۰۰ هستیم. برند SUDA با خودرو برقی بدون ایربگ آن را شریک تجاری جدید کارمانیا بدانیم یا “کیتون” که سر از یک خودروساز دیگر درآورد؟ کارمانیا بارها اظهار کرده بود که BYD از ایران نرفته است. اما براساس این سند BYD سالهاست که نام و نشان خود را از کشورمان جمع آوری کرده است.

البته ورود دو دستگاه تانگ جدید را باید به فال نیک گرفت. خودروهایی رویایی که امید است روزی به دست مشتریان واقعی برسد.

بیشتر بخوانید:

مراکز تعویض پلاک چه زمانی بازگشایی می شوند؟ / جزئیات روند نوبت‌دهی

طرح پیش فروش یک ساله ایران‌خودرو با عرضه پنج محصول آغاز شد

قیمت بی‌وای‌دی تانگ و F3 از سوی کارمانیا مشخص شد / تعیین تکلیف حواله‌داران




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط