واردات کامیونهای دست دوم به هیچ وجه تأیید شده نیست. رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره نوسازی ناوگان از محل واردات کامیون های دست دوم اروپایی اظهار کرد: «در حال حاضر تعدادی از این کامیونها وارد شده است.»
عزتالله اکبری تالارپشتی افزود: «ما دستاندرکاران واردات کامیون های دست دوم را تحویل مقامات قضایی خواهیم داد.» وی با بیان اینکه واردات کامیونهای دست دوم کار غلطی است، تاکید کرد: «وقتی در داخل ظرفیت تولید داریم، واردات خیانت به کشور است.»
وی ادامه داد: «حتی اگر هم ظرفیت تولید داخل نداریم، باید کامیون نو وارد میشد نه دستدوم؛ محصولات نو، خدمات پس از فروش دارند و آلایندگیشان کمتر است. ضمن آنکه رانندگان نیز با آنها راحتترند.»
اکبری ادامه داد: «باید شرکت های خودروساز داخل را موظف کنیم که طی سه سال، ساخت داخل را به ۱۰۰ درصد برسانند.» وی گفت: «اینکه کشنده، تریلی، کامیون، اتوبوس و مینی بوس را به صورت دست دوم و بدون هیچ خدماتی وارد کردهاند، فقط یک رانت محض و آلایندگی محیطزیستی به همراه دارد.»
قدرت خرید کامیون نو پایین است
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره پایین بودن قدرت خرید کامیون اروپایی نوساز از سوی رانندگان تصریح کرد: «این توان را دولت باید ایجاد کند. دولت باید رانندهای که پول خرید کامیون نو را ندارد، به بانک معرفی کند و خودش هم ضامن شود.»
وی ادامه داد: «با واردات کامیون دستدوم، راننده اسیر بیابانها میشود. قطعه نیست، خدمات پس از فروش ندارد، کسی هم به فریادش نمیرسد.»
یک سال از شروع مجوز نوسازی ناوگان باری گذشته است
اظهارات رئیس کمیسیون صنایع مجلس در حالی است که دقیقا یک سال است سامانه ثبتنام و ارائه مجوز نوسازی ناوگان باری جادهای فعالیت خود را آغاز کرده است. قرار بود کامیونهای با عمر حداکثر سه سال ساخت از کشورهای اروپایی، کره و ژاپن وارد شوند.
این طرح حاشیههای زیادی داشت و تاکنون تعدادی از نمایندگان در نطقهای میان دستور خود نسبت به واردات کامیون دستدوم به وزیر راه تذکر دادهاند. ضمن اینکه طرح سوال از وزیر راه در کمیسیونهای مربوطه (عمران و صنایع) در مجلس انجام شده و نمایندگان مجلس در این زمینه شنونده توضیحات وزیر راهوشهرسازی بودهاند.
با این حال سازمان راهداری معتقد است واردات کامیون دست دوم اروپایی بر اساس بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامههای پنج ساله توسعه بوده و به هیچ وجه خارج از چارچوب قانون انجام نشده است.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز سال گذشته در تشریح جزئیات نوسازی ناوگان جادهای گفته بود که چهار گروه سازندگان خودرو، شرکتهای حمل و نقل، شرکتهای واردکننده و اشخاص حقیقی شامل طرح واردات خودروهای با سه سال ساخت میشوند که میتوانند با ثبتنام در سامانه سازمان راهداری، نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند.
به گفته وی در مرحله اول افزون بر ۸۰۰ کامیون بالای ۵۰ سن نوسازی میشوند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده بود برای واردات خودروی با سه سال عمر باید خدمات پس از فروش خودروها تضمین شود. وی این را هم گفته بود که منشأ ارزهایی که برای واردات کامیونهای دستدوم مورد استفاده قرار میگیرد نیز باید به تایید بانک مرکزی برسد.
منبع: دنیای اقتصاد
بیشتر بخوانید:
خیانت تولید یا بستن پیچ های قطعات چینی و قالب کردن آن به مردم ذلیل کشور است.ننگ بر رشوه گیرندگان از چین .خدا سزای اعمالشان را بدهد