میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان کشور چقدر است؟

از دست ندهید

میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان همواره در سال های اخیر موضوعی مهم و قابل توجه بود. هر سال به میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان افزوده می شود. در حال حاضر اقتصاد خودروسازی در کشور ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منفی است.

بیت ران – یک فعال قطعه ساز با بیان اینکه خودوسازی کشور نیازمند یک ایده و برنامه جدید برای طی مسیر آینده است، گفت: «قطعه‌سازان ۴۰ هزار میلیارد تومان از شرکت‌ های خودروساز طلب دارند.

رضا رضایی در مورد آخرین وضعیت مطالبات قطعه‌ سازان از شرکت خودروسازی کشور، اظهار کرد: «خودروسازی یک صنعت استراتژیک در کشور است.»

رضایی با بیان اینکه خودروسازی به دلیل ارزآوری مورد توجه دولت‌ های زیادی در دنیا است، افزود: «متاسفانه این صنعت در ایران دچار گرفتاری‌ ها و پیچیدگی‌ هایی است. به‌گونه‌ ای که بحث قیمت‌ گذاری خودرو و از طرفی حضور دلال‌ ها بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد کرده است‌.»

وی در ادامه میزان بدهی ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازان را بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: «به عبارتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اقتصاد خودروسازی کشور منفی است.»

پرداخت مطالبات عقب افتاده است

رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو استان البرز عنوان کرد: «تاخیر و عقب‌ ماندگی در پرداخت مطالبات قطعه‌ سازان از ۴ به ۷ ماه و از سویی پرداخت هزینه‌ های نقدی مانند تامین ارز، هزینه‌ های پتروشیمی دیگر موارد از مشکلات قطعه‌سازان است.»

وی توضیح داد: «معضلات و مشکلات بروز قطعه‌ سازان و گروه‌ های خودروسازی به شدت  روی توسعه بهره‌ وری و کیفیت تولیدات داخلی در این بخش موثر است.»

رضایی با بیان اینکه زمانی که  خودروی داخلی تولید می‌ شود مصرف کننده واقعی از طریق ثبت‌ نام‌ نمی‌ تواند وارد شود، به همین دلیل مجبور به خرید خودرو از طریق واسطه‌ ها می‌ شود، گفت: «امیدوارم ساختار صنعت خودرو و مدیریت و نوع نگرش در آن تغییر کند. این بخش نیازمند ورود مجلس و دولت است.»

این قطعه‌ساز در مورد ادعای خودروسازان مبنی بر زیان در برخی از خودروهای تولیدی عنوان کرد: «چون بحث قیمت‌ گذاری خودرو به صورت دستوری اجرایی می‌ شود، خودروسازان عمدتا در تولید خیلی از محصولات خود دچار زیان شده‌اند.»

وی ادامه داد: «در بحث تامین  نقدینگی هم از سوی بانک‌ ها با تسهیلات دارای بهره ۲۳ درصدی مواجه هستیم.»

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانید:

طرح ساماندهی خودرو از سوی شورای نگهبان به تأیید نرسید

«یوآن» در خودروسازی ایران رکورد مصرف ارز را شکست




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط