خودرو پرنده Air Car با اولین پرواز بین‌ شهری تاریخ‌ساز شد

از دست ندهید

خودرو پرنده Air Car وسیله نقلیه‌ ای است که علاوه‌ بر رانندگی در جاده، قابلیت پرواز هم دارد. این خودرو پرنده اولین پرواز بین شهری خود را با موفقیت انجام شد.

بیت ران – استفان کلین، مؤسس و مدیر شرکت کلین ویژن (Klein Vision)، با پرنده تجاری‌ اش به‌ نام «ایرکار (AirCar)» تا فرودگاه بین‌المللی نیترا در اسلواکی رانندگی کرد. او سپس با همان وسیله در باند فرودگاه از سطح زمین بلند شد. کلین مسیری ۳۵ دقیقه‌ ای را به مقصد براتیسلاوا پرواز کرد و پس از فرود در فرودگاه این شهر، با این خودرو پرنده دو‌ سرنشین به‌مدت سه دقیقه تا مرکز شهر رانندگی کرد.

کلاین در بیست سال گذشته مشغول کار روی خودرویی پرنده بوده است. خودرو او بیش از ۱۴۰ پرواز آزمایشی انجام داده است. اما پرواز اخیر جاه‌ طلبانه‌ ترین تلاش تیم او تاکنون بوده است. با فشار ساده یک دکمه، این خودرو دو‌حالته تنها در ۱۳۵ ثانیه با باز و بسته کردن بال‌ها و دم خود می‌تواند در آسمان پرواز یا در جاده رانندگی کند.

موتور به‌ کار‌ رفته در ایر کار بنزینی ساخت BMW است. این موتور از ملخی ثابت استفاده می‌ کند. حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر‌برساعت (۱۱۹ مایل‌بر‌ساعت) است و تا ارتفاع ۲،۵۰۰ متر (۸،۲۰۰ فوت) از سطح دریا پرواز می‌کند.

از نسخه بعدی این وسیله انتظار می‌ رود سرعتش حداکثر ۳۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت (۱۸۶ مایل‌بر‌ساعت و ۱۶۲ گره) باشد. همچنین مسافتی برابر با هزار کیلومتر را با یک باک پُر طی کند.

بیشتر خودرو های پرنده تنها می‌ توانند پرواز کنند و نمی‌توان با آن‌ها رانندگی کرد. در سال‌ های اخیر علاقه به این وسایل نقلیه افزایش فزاینده‌ ای پیدا کرده است. بیشتر خودرو های پرنده‌ برخلاف ایرکار قابلیت برخاست و فرود عمودی دارند. به‌همین‌دلیل، برای استفاده در مناطق شهری مناسب هستند. همچنین، این خودروها برقی هستند. این در حالی‌ است که ایرکار در‌ حال‌ حاضر به بنزین نیاز دارد.

داشتن گواهینامه رانندگی و خلبانی برای این خودرو پرنده لازم است

با‌ این‌ همه، تمرکز کلین همچنان بر ساخت وسیله‌ ای است که شایسته نام خودرو پرنده باشد. مخترع ایر کار درباره این پرواز این‌گونه توضیح داد: «این پرواز سرآغاز دوره جدیدی در صنعت خودروهایی با قابلیت حمل‌و‌نقل دوگانه است. این خودرو پرنده با معرفی شکل جدیدی از جا به‌ جایی، آزادی‌ ای را به فرد باز می‌ گرداند که زمانی به خودر وها نسبت داده شده بود.»

کلاین برای تبدیل این اختراع منحصر‌ به‌ فرد خود به خودرویی متداول در بازار، ابتدا باید نهادهای نظارتی را درباره ایمنی و دوام آن متقاعد کند. علاوه‌ بر‌ این، داشتن هر دو گواهینامه خلبانی و رانندگی برای استفاده‌‌ همه‌ جانبه مالکان ایرکار لازم خواهد بود.

روی‌ هم‌ رفته باید بگوییم مشاهده خودرو پرنده کلین چه در جاده و چه در آسمان ممکن است به‌زودی امکان‌پذیر نباشد. اما می‌ توانیم با اطمینان بگوییم این محصول خودرویی جذاب و زیبا و دستاوردی مهم است.

منبع: زومیت

بیشتر بخوانید:

طرح واردات خودرو چیست؟ / جزئیات طرح تصویب شده در کمیسیون صنایع




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط