اگر پس از خرید متوجه شدیم خودرو معیوب است، چه کارهایی می توان انجام داد؟

از دست ندهید

خودرو معیوب قطعاً دردسر های خاص خود را دارد. گاهی اوقات از روی اطمینان به حرف فروشنده، خریدار جهت کارشناسی خودرو به مراکز معتبر مراجعه نمی کند. اغلب زمانی متوجه یک خودرو معیوب می شویم که یا قصد فروش آن را داریم، یا معامله انجام شده و دیگر از فروشنده خبری نیست.

بیت ران – محمود منصوری رضی کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی گفت: مطابق ماده ۴۲۲ قانون مدنی، اگر عیب و نقص خودرو پس از انجام معامله کشف شد، خریدار می‌ تواند سه اقدام انجام دهد.

او ادامه داد: این سه اقدام این است که باید یا خودرو را به شکل معیوب بپذیرد، یا تفاضل قیمت خودروی سالم و معیوب را به عنوان خسارت دریافت کند. خریدار همچنین می تواند معامله خودرو را فسخ کند.

منصوری افزود: برای دریافت تفاضل قیمت خودرو، خریدار می‌ تواند دادخواست حقوقی به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارائه کند. خریدار می تواند با این کار فروشنده را ملزم به پرداخت خسارت کند.

او گفت: برای فسخ نیز اگر فروشنده همکاری نکرد و مبلغ قرارداد را به خریدار پس نداد خریدار می‌ تواند ابتدا با ارسال اظهار نامه فسخ معامله مزبور را اعلام و پس از ابلاغ اظهار نامه، دعوی حقوقی تنظیم کند و ضمن فسخ، مبلغ پرداختی معامله را دریافت کند.

منصوری گفت: در واقع راهکار طرح دعوی حقوقی از فروشنده برای دریافت خسارت یا مبلغ قرارداد همواره برای خریدار وجود دارد.

بهترین راه حل برای جلوگیری از خرید یک خودرو معیوب، کارشناسی خودرو قبل از انجام معامله است. این کار البته هزینه هایی را هم به دنبال دارد. اما قطعاً هزینه های آن از ارقامی که بعد ها صرف ثبت شکایات و… خواهد شد کمتر است.

بیشتر بخوانید:

هر فرد در طرح ساماندهی صنعت خودرو چگونه می تواند اقدام به واردات خودرو کند؟

تنها یک خودرو در گزارش ارزشیابی کیفی خودرو پنج ستاره شد!




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط