خودرو برقی بوگاتی با همکاری Rimac تولید خواهد شد یا خیر؟

از دست ندهید

خودرو برقی بوگاتی احتمالاً هیچ گاه تولید نخواهد شد. اما بوگاتی برنامه ویژه ای دارد تا محصولی منحصر به فرد به بازار معرفی کند. اما سوال اینجاست که برند بوگاتی دو جنگ جهانی را دوام آورده، آیا می‌تواند از دوره گذار به خودرو های برقی هم جان سالم به در ببرد؟

بیت ران – روندهای صنعت خودرو و سیاستگذاری‌های دولت‌ها به سمت گذار از خودروهای بنزینی به برقی است. یعنی قرار است موتور درون سوز، توربوشارژر و به طور کلی قوای محرکه فسیلی کنار گذاشته شود و غرش و زوزه و سر و صدای موتورهای درون سوز به خاطره بپیوندد!؟ قطعا به این زودی اتفاق نخواهد افتاد.

بوگاتی که اکنون در سبد برندهای گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن به حساب می‌آید، از سال ۱۹۰۹ تا به حال به این شهرت دارد که خودروهای قدرتمند،‌ پرشتاب و پرسرعت می‌سازد. درست است که گروه خودروسازی فولکس واگن در سیاست کلی خود در حال افزایش محصولات برقی است و شاید هم در آینده تصمیم داشته باشد که برند بوگاتی را در معرض فروش بگذارد. اما آیا موتور ۸ لیتری تشنه بنزین بوگاتی در استراتژی‌های گذار به خودروهای برقی جایگاهی دارد؟

مشتریان بوگاتی به دنبال خودرو برقی نیستند

سدریک دیوی Cedric Davy مدیر ارشد عملیاتی بوگاتی در آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری ای‌بی‌سی گفته است: «مشتریان بوگاتی اصلا دنبال خودروی برقی نیستند. ما با موتور ۱۶ سیلندر نفس می‌کشیم و زندگی می‌کنیم. خیلی از مشتریان ما می‌گویند این آخرین فرصتی است که یک خودروی W۱۶ داشته باشم و اصلا معلوم نیست که بعد چه اتفاقی می‌افتد.»

در ماه ژوئن امسال بوگاتی شیرون سوپراسپرت۹/ ۳میلیون دلاری خود را به رخ کشید که آخرین مدل از خانواده شیرون است. شیرون اسپرت با موتور ۱۲ سیلندر با گنجایش موتور ۸ لیتری می‌تواند توان‌ ۱.۵۷۷اسب بخار ایجاد کند و به سرعت حداکثر ۲۷۳ مایل در ساعت [۴۳۶ کیلومتر در ساعت] برسد.

سال گذشته بوگاتی از شیرون پُر اسپرت رونمایی کرد، خودرویی که توان آن ۱.۴۷۹ اسب بخار بود. بوگاتی فقط ۳۰ عدد سوپراسپرت Super Sports و ۶۰ عدد پُر اسپرت Pur Sport تولید کرد.

بوچ لایتزنگر از کهنه کاران تست خودرو در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز می‌گوید: «پُر اسپورت راکت روی چهار چرخ نیست. قرار است که به خیابان‌ها بیاید و کار واقعی انجام دهد. من آنقدر می‌توانم از خوبی‌های آن صحبت کنم که کبود شوم و اینکه رانندگی با آن چه قدر آسان است. ولی کسی باور نمی‌کند،‌ نباید هم باور کند.»

رکورد سرعت ۳۰۰ مایل در ساعت

اولین خودرویی که به سرعت ۳۰۰ مایل در ساعت [۴۸۰ کیلومتر در ساعت] رسید و از آن گذشت، شیرون سوپراسپرت بود که در سال ۲۰۱۹ راننده‌ای به نام اندی والاس به این رکورد رسید. با اینکه دنیا با شیوع جهانی کرونا روبه‌رو شد، بوگاتی در اولین فصل سال ۲۰۲۱ بالاترین رکورد فروش خود را به جا گذاشت و مدل Pur Sport بیشترین نقش را در این رونق داشت.

جیسن کامیسا از خودرونویسان معروف می‌گوید: شیرون اگر به موتور الکتریکی و قوای محرکه هیبریدی مجهز شود، از اینکه هست پرهیبت‌تر و باشکوه‌تر می‌شود.

او می‌گوید: «شیرون فرصت هایی را هم از دست داده است. اگر بوگاتی کمی به جلوتر نگاه می‌کرد، برقی‌سازی خودرو گاهی به معنی بیشتر شدن شتاب خودرو هم هست. به دلیل قانون گذاری‌ها و سیاستگذاری‌ها، موتورهای بنزینی رو به انقراض هستند و به نفع بوگاتی است که برقی شود.»

کامیسا می‌گوید: تسلای مدل اس با قیمت ۱۳۰ هزار دلار به شتاب صفر تا ۱۰۰ کمتر از دو ثانیه رسیده است، و این نشان می‌دهد بوگاتی باید به مسیر بازگردد. می‌توان روی شتاب و قدرت و سرعت تاکید داشت، بدون آنکه روی بنزینی ماندن قوای محرکه پافشاری کرد.

رین میناف متخصص قوای محرکه در بونهمامس در نیویورک نیز می‌گوید هر صنعتی «لحظه وحشت» دارد. خودروسازی مثل بوگاتی اصلا قرار نیست به مردم با ثروت عادی خودرو بفروشد. حتی قرار نیست تعداد زیادی خودرو بفروشد.

میناف می‌گوید: «انگیزه‌های بوگاتی با فورد فرق دارد. حتی با مرسدس بنز و رولز رویس هم متفاوت است. هیچ‌کس بوگاتی را به خاطر مقرون به صرفه بودن و پایین بودن مصرف سوخت نمی‌خرد. اصلا به بوگاتی به عنوان وسیله نقلیه نگاه نمی‌شود. بی تردید هواداران محیط‌زیست مشتری بوگاتی نیستند.»

روی کارول سردبیر جالوپنیک نیز می‌گوید شک دارد که بوگاتی خود را با سیاست‌های دولت‌ها (مبنی بر برقی شدن قوای محرکه) وفق دهد.

همکاری با Rimac

بوگاتی برنامه ویژه ای برای تداوم حضور در بازار هایپرکارها دارد و آن هم همکاری با کمپانی Rimac است. برند Rimac را تقریباً دیگر کسی نیست که نشناسد. این کمپانی این روزها یکه تاز عرضه خودروهای برقی با عملکرد بالا است. حال، قرار است بوگاتی و Rimac در یک همکاری منحصر به فرد خودرویی خاص را به بازار ارائه کنند.

قوای محرکه این خودرو خاص احتمالاً یک ۱۶ سیلندر W شکل با ۸ لیتر حجم خواهد بود. شاید این سوال بوجود آید که بوگاتی همین حالا هم از این نیروگاه استفاده می کند. پس تفاوت چیست؟

در حقیقت Rimac قرار است سامانه الکتریکی این خودرو جدید را طراحی و تولید کند. در واقع سامانه الکتریکی Rimac و نیروگاه قدرتمند بوگاتی تواماً توان استخراج نیرویی برابر با ۲۰۰۰ اسب بخار خواهند داشت. اما چرا بوگاتی خودرو برقی تولید نمی کند؟

بهتر است بپرسیم چرا اصلاً بوگاتی باید خودرو برقی تولید کند؟ آنها در طول پنج سال گذشته حدود ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده اند. حال چرا باید این برند را تبدیل به عرضه کننده خودروهای برقی کنند؟ به غیر از این، تولید خودرو بنزینی در دوران خودروهای الکتریکی بوگاتی را خاص تر از گذشته می کند. به غیر از این! تولید یک خودرو ۱۶ سیلندر بوگاتی را در دوران خودروهای برقی منحصر به فرد تر خواهد کرد.

کمپانی Rimac خودرویی با نام Nevera تولید می کند که ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد. پس تولید یک خودرو برقی با چنین نیرویی برای بوگاتی چندان هم خوشایند نخواهد بود.

بوگاتی به تازگی سرمایه گذاری زیادی در بخش گیربکس مدل Pur Sport کرده است. به نظر می رسد تمرکز این کمپانی فرانسوی بیشتر بر روی توسعه این جعبه دنده و بازگشت سرمایه از طریق تولید خودروهای سریعتر باشد، تا تولید یک خودروی تماماً برقی.

بیشتر بخوانید:

خودروهای بدون معاینه فنی توسط دوربین ها رصد و جریمه می شوند

صورت‌های مالی خودروسازان بررسی شد / دخل‌و‌خرج خودروسازان در برجام و تحریم

خودرو ارزان قیمت ایران خودرو چقدر به واقعیت نزدیک است؟

نتایج قرعه‌ کشی هجدهمین فروش فوق‌ العاده ایران خودرو اعلام شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط