جزئیات خرید اتوبوس‌ برقی برای تهران از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام شد

از دست ندهید

اتوبوس برقی سال هاست که قرار است وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. همزمان با رونمایی از نخستین اتوبوس برقی تولید داخل، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران جزیئات خرید اتوبوس های برقی برای شهر تهران را تشریح کرد.

بیت ران – محمود ترفع با اشاره به رونمایی از نخستین اتوبوس برقی تولید داخل، اظهار کرد: این اتوبوس که سه مجموعه نهاد علمی ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و یکی از کارخانه‌های خودروساز وابسته به وزارت دفاع در تولید آن دخیل هستند، باید استاندارد های لازم را اخذ کند تا قابل شماره گذاری و خرید شود.

وی ادامه داد: در سالی که رهبر معظم انقلاب به عنوان حمایت از تولید، پشتیبانی‌ها و رفع موانع نامگذاری کرده اند، شهرداری تهران حمایت خود را از این اقدام بسیار ارزنده و مهم با امضای تفاهم نامه تولید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی اعلام کرده است. در صورت شماره گذاری آن، از محل تفاهم نامه مذکور قراردادهایی برای خرید منعقد خواهد شد.

تأمین از محل بودجه

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصریح کرد: روز گذشته شهردار تهران از رئیس جمهوری درخواست کرد ۵۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه سال جاری برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پیش بینی شده، به تولید اتوبوس‌های برقی اختصاص یابد. مکاتبات این امر انجام شده است و امیدواریم رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور مساعدت بدهد تا این رقم دراختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

وی درباره هزینه تمام شده اتوبوس‌های برقی، اظهار کرد: حدود ۷۵ درصد این اتوبوس داخلی و تنها ۲۵ درصد از قطعات آن وارداتی است به همین دلیل در مقایسه با نمونه‌های خارجی هزینه تمام شده بسیار پایین تری خواهد داشت اما هنوز قیمت نهایی به ما داده نشده است با این حال شهردار تهران قول داده در راستای حمایت از پروژه و توسعه حمل و نقل پاک، این اتوبوس‌ها را خریداری کند.

زمان بهره بردای

ترفع درباره پیش بینی زمان بهره برداری از این اتوبوس ها، خاطرنشان کرد: اخذ استاندارد برای خودرو تا حدودی زمان بر است ضمن اینکه استاندارد اتوبوس‌های برقی در ایران تدوین نشده و لازم است موسسه استاندارد ضوابط آن را تدوین یا خودروی ساخته شده را برای اخذ استاندارد به خارج از کشور ارسال کند. این روند اگر با جدیت انجام شود به حدود ۶ الی ۷ ماه زمان نیاز دارد بنابراین میتوان گفت در صورت تأمین منابع و طی روند مذکور، پیش از پایان سال شاهد بهره برداری این اتوبوس‌ها خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: از محل تبصره ۱۹ بودجه دولت، مناقصه‌ای برای واردات ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به کشور انجام و یک دستگاه اتوبوس به عنوان نمونه وارد شده است ولی با توجه به اینکه دو کارخانه داخلی طی یک ماه اخیر از اتوبوس برقی تولید داخل رونمایی کرده اند و مجوز واردات برای کالاهایی که مشابه داخلی دارند، صادر نمی شود ممکن است این پروژه دستخوش تغییر و برنده مناقصه مجبور به واردات اتوبوس به صورت ککد شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته نمونه داخلی یک اتوبوس برقی که محصول مشترک نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تهران و شرکت زرین‌خودروی اصفهان است، در بوستان گفت‌وگو رونمایی شد و تفاهم‌نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تمام برقی به امضا رسید.

با توجه به اینکه تهران و تهرانی‌ها سال هاست با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و نیمی از اتوبوس‌های تهران سهم بسزایی در تولید ذرات ناشی از مصرف گازوئیل دارند، بکارگیری اتوبوس‌های برقی به ویژه در مسیرهای پرتردد می‌تواند به کاهش سهم اتوبوس‌ها در آلودگی‌ها منجر شود از این رو باز شدن پای اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی روزنه امیدی برای شهروندان تهرانی است.

بیشتر بخوانید: 

هر فرد در طرح ساماندهی صنعت خودرو چگونه می تواند اقدام به واردات خودرو کند؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط