۱.۵ لیتری های توربو بازار ایران / از شاهین تا تی۵ ایوو!

از دست ندهید

۱.۵ لیتری های توربو پیشرانه هایی هستند که این روزها در بازار کشورمان حکم رانی می کنند. چینی های بازار ایران عمدتاً با این حجم از موتور پا به خیابان های کشور می گذارند و تنها در بخش جعبه دنده اندک تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در این لیست تنها یک نماینده از ایران حضور دارد. بقیه خودروها محصول کشور دوست و برادر، چین هستند!

بیت ران – مهدی درفشی: پیش تر خودروسازان، برای قدرت نمایی از پیشرانه هایی حجیم و با تعداد سیلندرهای زیاد در محصولاتشان استفاده می کردند. اما امروزه، بسیاری از خودروسازان، از حجم پیشرانه و تعداد سیلندرها کاسته و این کمبود را با یک توربوشارژر جبران کرده اند! به لطف این فناوری، می توان قدرت یک پیشرانه ۲ لیتری را از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری استخراج کرد. به لطف شرکت های چینی، انبوهی از خودروها (عمدتا کراس اوور) با موتور ۱.۵ لیتری توربو راهی بازار ایران شدند. به برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

سایپا شاهین، ضعیف ترین توربوی بازار

در جال حاضر، ضعیف ترین خودرو در باشگاه ۱.۵ لیتری های توربو بازار ایران، شاهین است. سایپا با تجهیز پیشرانه m15 به توربوشارژر، قدرت آن را به حدود ۱۰۵ اسب بخار رساند و در نهایت، آن را روی شاهین نصب کرد. قدرت این پیشرانه توربوشارژ تقریبا با پیشرانه تنفس طبیعی TU5 برابر است.

طبق اعلام کارخانه، پیشرانه مورد استفاده در شاهین توان تولید حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر را دارد. در حال حاضر، شاهین فقط با جعبه دنده دستی به بازار عرضه می شود. این جعبه دنده، پنج سرعته است و نیروی پیشرانه را به محور جلو، منتقل می کند.

ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۴۴۴۶، ۱۷۷۱ و ۱۴۹۰ میلی متر می باشد. طبق اعلام کارخانه، وزن خالص سایپا شاهین، ۱۲۷۶ کیلوگرم است. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو حدود ۱۶ ثانیه است.

ام جی ۳۶۰ توربو

حداکثر توان تولیدی پیشرانه‌ام جی ۳۶۰ توربو، ۱۳۰ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو به واسطه گیربکس شش سرعته خودکار، به محور جلو منتقل می شود. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۴۵۷۹، ۱۸۰۴ و ۱۴۹۰ میلی متر می باشد. طبق اعلام کارخانه، وزن خالص‌ام جی ۳۶۰ توربو، ۱۳۳۰ کیلوگرم است. شتاب صفر تا ۱۰۰‌ ام جی ۳۶۰ توربو ۹.۵ ثانیه اعلام شده است.

هاوال H2

هاوال H2 که مدتی توسط بهمن موتور در ایران مونتاژ شد، دارای توانی بالغ بر ۱۴۱ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور است. جعبه دنده این خودرو شش سرعته خودکار است و نیروی پیشرانه را به محور جلو منتقل می کند. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۴۳۳۵، ۱۸۱۴ و ۱۶۹۵ میلی متر است. طبق اعلام کارخانه، وزن خالص هاوال H2، حدود ۱۴۹۵ کیلوگرم بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ هاوال ه۲ حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده است.

ام وی ام تیگو۵ توربو

به تازگی، مدیران خودرو نسخه توربو ام وی ام تیگو ۵ را معرفی کرد. ام وی ام تیگو ۵ توربو، همانند برخی دیگر از محصولات مدیران خودرو نظیر ایکس ۵۵، آریزو ۶ و تیگو ۷، مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با کد E4T15B است. حداکثر توان این پیشرانه، ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است.

طبق اعلام مدیران خودرو، توان پیشرانه به واسطه اتصال به جعبه دنده ۹سرعته CVT، به محور جلو منتقل می شود. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع،به ترتیب ۴۵۰۶، ۱۸۴۱ و ۱۷۴۰ میلی متر بوده و این خودرو هنوز وارد بازار نشده است. اما می توان احتمال داد که شتاب صفر تا ۱۰۰‌ ام وی‌ام تیگو ۵ توربو چیزی در حدود ۱۰ ثانیه باشد.

بهمن دیگنیتی

دیگنیتی از محصولات جدید گروه بهمن است که به تازگی، وارد بازار شد. بهمن دیگنیتی، مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با کد فنی SFG15T است. حداکثر توان این پیشرانه، ۱۴۸ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور می باشد. توان پیشرانه به واسطه اتصال به جعبه دنده CVT، همانند سایر رقبا، به محور جلو منتقل می شود. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۴۶۸۵، ۱۸۶۵ و ۱۶۴۵ میلی متر می باشد. وزن خالص دیگنیتی ۱۵۷۰ کیلوگرم اعلام شده است.

بهمن فیدلیتی

فیدلیتی از دیگر محصولات جدید گروه بهمن است. البته فروش آن هنوز آغاز نشده است. اما علاقمندان می توانند با ارسال اطلاعات به دایرکت اینستاگرام بهمن موتور، در تست درایو فیدلیتی ثبت نام کرده و آن را آزمایش کنند.

فیدلیتی مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با کد فنی E4T15C است. این پیشرانه، ۱۵۵ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. جعبه دنده فیدلیتی، شش سرعته دوکلاچه خودکار است و نیروی پیشرانه را به محور جلو منتقل می کند.

ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۴۷۳۵، ۱۹۰۰ و ۱۷۱۰ میلی متر می باشد. بهمن موتور وزن این خودرو را ۱۵۷۵ کیلوگرم اعلام کرده است. با توجه به حجم ۱.۵ لیتری پیشرانه و وزن ۱۵۷۵ کیلوگرمی، فیدلیتی شتاب صفر تا ۱۰۰ قابل قبولی دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ بهمن فیدلیتی حدود ۱۰ ثانیه است.

هایما اس۵ پلاس

هایما اس۵ پلاس، محصول جدید ایران خودرو است که در سایت خراسان مونتاژ می شود. این کراس اوور چینی پیش تر با گیربکس CVT به بازار عرضه می شد. اما حالا گیربکس اتوماتیک جایگزین آن شده است. پیشرانه هایما اس۵ توربو، همانند سایر خودروهای موجود در لیست، ۱.۵ لیتر حجم دارد.

کد فنی این پیشرانه HMA GN15-TF و حداکثر توان تولیدی آن، ۱۶۱ اسب بخار و ۲۲۳ نیوتن متر گشتاور است. جعبه دنده شش سرعته خودکار هایما اس ۵ پلاس، نیروی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۴۳۵۸، ۱۸۲۳ و ۱۶۳۰ میلی متر می باشد.

سوئست DX3

سوئست DX3 از جمله خودروهای جدیدی است که بزودی، وارد خیابان ها خواهد شد. این کراس اوور کامپکت، به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر مجهز است. جعبه دنده سوئست DX3، از نوع CVT و هشت سرعته است. نیروی موتور نیز به چرخ های جلو منتقل می شود. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۴۴۰۶، ۱۸۴۰ و ۱۶۸۰ میلی متر می باشد.

این خودرو نیز همانند برخی دیگر از خودروهای موجود در لیست، هنوز وارد بازار نشده است. بنابراین نمی توان عددی دقیق برای شتاب صفر تا ۱۰۰ آن اعلام کرد. اما انتظار می رود با توجه به مشخصات، عددی بین ۱۰ تا ۱۱ ثانیه را تخمین زد.

جک اس۵ توربو فیس لیفت

اخیرا کرمان موتور، نسخه فیس لیفت جک اس۵ را به سبد محصولات افزود و پیش فروش آن را آغاز کرد. جک اس۵ فیس لیفت به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDi) مجهز است. کد فنی این پیشرانه، HFC4GC1.6D است. حداکثر توان آن نیز ۱۷۱ اسب بخار و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور اعلام شد.

ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۴۴۷۵، ۱۸۴۰ و ۱۶۸۰ میلی متر می باشد. کرمان موتور وزن خالص این خودرو را ۱۵۰۵ کیلوگرم اعلام کرده است. همچنین این شرکت با انتشار یک کلیپ در صفحه اینستاگرام خود، ادعای شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۷.۷ ثانیه‌ای را برای جک اس۵ توربو فیس لیفت دارد.

دانگ فنگ T5 ایوو؛ قدرتمندترین عضو باشگاه ۱.۵ لیتری های توربو بازار ایران؟

طبق برخی از اخبار واصله، دانگ فنگ T5 ایوو از ۱.۵ لیتری های توربو جدید است که بزودی توسط آرین موتور وارد بازار خواهد شد. دانگ فنگ T5 ایوو مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به کد فنی ۴A95TD با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر است. جعبه دنده این خودرو هفت سرعته دو کلاچه است و نیروی موتور توسط آن به محور جلو منتقل می شود. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۴۵۶۵، ۱۸۶۰ و ۱۶۹۰ میلی متر است.

بیشتر بخوانید:

فیدلیتی پرایم به نمایندگی های منتخب بهمن موتور آمد

مشکلات سایپا شاهین پس از هشت هزار کیلومتر!

نگاهی اجمالی به سوئست DX3 / با محصول جدید دیار خودرو آشنا شوید




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط