هدف از طراحی مگا پلتفرم سایپا چیست؟ / جایگزین پراید چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟

از دست ندهید

مگا پلتفرم سایپا از جمله پلتفرم های جدید، مدرن و ایمن است که خودرو شاهین روی آن ساخته شد. با خروج پراید از خط تولید، سایپا در خطر از دست دادن سگمنت قیمتی خودروهای ارزان در بازار قرار گرفت. جایگزین پراید چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟

بیت ران – گروه خودروسازی سایپا با استفاده از مگا پلتفرم خود، خودروی شاهین را طراحی و تولید کرد. سایپا موفق شد با مگا پلتفرم SP سه ستاره ایمنی از یورو ان کپ دریافت کند. دیگر محصولات مگا پلتفرم سایپا بزودی رونمایی خواهند شد. در مورد مگا پلتفرم سایپا و محصولات جدید با مجید باقری، قائم مقام سایپا مصاحبه کردیم.

مگا پلتفرم سایپا چگونه است؟

بیت ران – سایپا در حال حاضر پلتفرم های SP100 و SP0 را دارد. محصول SP0 چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟

قائم مقام سایپا در مورد پلتفرم جدید سایپا گفت: ابتدا پلتفرم طراحی شد. سپس بر آن محصول ساخته شد. قبلا در کشور با استفاده از پلتفرم های خارجی، خودرو ساخته می شد. سایپا با استفاده از این مگا پلتفرم، قابلیت های زیادی در طراحی و ساخت محصول دارد. ساخت شاهین به عنوان اولین محصول روی پلتفرم SP100 فال نیک گرفته شد. علاوه بر خودروهایی که پس از شاهین، قرار است رونمایی شوند، چند طرح پیشنهادی دیگر ارائه شد که روی هر دو پلتفرم، تمام کلاس های خودرویی و سگمنت های قیمتی قابل عرضه باشند.

بیت ران – پلتفرم شاهین مدرن تر از پلتفرم تیبا است. چرا پلتفرم تیبا از رده خارج نمی شود؟

باقری گفت: ما پیش تر از دو فیس لیفت محصولات خانواده X200 رونمایی کردیم. ساینا S و کوئیک S این دو خودرو هستند. ساینا S نسبت به نسخه معمولی، تنها در ظاهر دچار تغییرات نشد. بلکه پلتفرم الکتریکال آن نیز تغییر یافت. خودرو وجود دارد که در آن، حدود ۴.۵ کیلومتر سیم در سیم کشی آن استفاده شده است. این امر زمینه ای شد تا بعضی از پلتفرم ها توسط سایپا کنار گذاشته شود. ساینا S و کوئیک S از لحاظ الکتریکال تفاوت بسیاری با نسخه های معمولی دارند. قابلیت نصب آپشن های بسیاری بر این خودروها ایجاد شد.

اگر چه، هنوز پلتفرم سازه این خانواده تغییر نکرده است. مراحل کنار گذاری پلتفرم های قدیمی و جایگزین کردن پلتفرم های جدید، گام به گام صورت می گیرد. زمانی پلتفرم X200 از رده خارج خواهد شد که سایپا، توان تولید محصولات ارزان قیمت روی پلتفرم های SP100 و SP0 را داشته باشد.

بیت ران – برنامه سایپا برای بدست آوردن مجدد بازار پراید چیست؟ چه زمانی خودرو جایگزین آن خواهد شد؟

او ادامه داد: تهدیدی که برای سایپا وجود دارد، از دست دادن سگمنت خودروهای ارزان قیمت با خروج پراید از خطوط تولید است. سایپا برای ساخت خودروی ارزان و جایگزین پراید، برنامه دارد تا از همین مگا پلتفرم استفاده کند. البته هنوز هم آن بازار تا حدودی در دست سایپا است. تیبا صندوق دار ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر کشور است که تولید می شود. سایپا روی این قضیه به شدت حساس است و نمی خواهد بازار سنتی خود را از دست دهد.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم گفت و گو: مهدی درفشی

جایگزین پراید در راه بازار / هر آنچه از خودرو ارزان ایران خودرو می‌دانیم

بیشتر بخوانید:

مالیات خودروهای میلیاردی چگونه اخذ خواهد شد؟ / گام نخست برداشته شد

ضربه سنگین موزه به خودروهای ارزشمند / ماجرای تغییر رنگ پورشه ۹۳۴ چیست؟

تحویل ندادن ساینا اس به مشتریانی که ماه هاست تکمیل وجه کرده‌اند‌

ستاره کیفی وانت های تولید داخل + قیمت خودرو وانت در بازار و کارخانه

طرح اختصاص بنزین به هر فرد؛ از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط