قوانین و نحوه دریافت گواهینامه رانندگی خودرو در ترکیه / جزئیات هزینه ها

از دست ندهید

قوانین و نحوه دریافت گواهینامه رانندگی در کشور ترکیه در مقایسه با کشورمان تقاوت هایی دارد. پروسه دریافت گواهینامه رانندگی در کشور ترکیه مشابه ایران است، اما هزینه‌های اخذ گواهینامه بسیار بالاتر از ایران است. اگر قرار است در تعطیلات تابستانی به ترکیه سفر کرده و آنجا خودرویی را جهت رفت و آمد خود اجاره کنید، این مطلب به پرسش های شما پاسخ می دهد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی: همانطور که عنوان شد، قوانین و نحوه دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه با ایران متفاوت است. اما این تقاوت به معنای آن نیست که قوانین رانندگی در ترکیه با ایران متفاوت است. قوانین رانندگی در تمام کشورهای جهان یکسان است، اما نحوه اخذ گواهینامه در هر کشور جزئیات خاص خود را دارد.

کم کم به روزهای تطعیلات تابستانی مشاغل در کشورمان نزدیک می شویم. تصور کنید به یکی از فرودگاه های ترکیه رسیده اید و قرار است خودرویی را جهت رفت و آمد روزمره خود براساس میزان اقامت خود در این کشور اجاره کنید. در این مرحله پرسش هایی مطرح می شود که قرار است پاسخ درستی برای آنها ذکر کنیم.

من گواهینامه رانندگی ایرانی دارم، برای اجاره خودرو در ترکیه باید گواهینامه رانندگی ترک داشته باشم؟

سه پاسخ متفاوت برای این پرسش می توان بیان کرد. در حقیقت شما برای رانندگی در کشور ترکیه سه راه دارید. اول، ترجمه گواهینامه رانندگی ایرانی خود در ترکیه (از طریق NOTER). دوم اقدام برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی از طریق کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سوم دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه (به شرط داشتن اقامت).

اگر مدت زمان اقامت شما در ترکیه کمتر از ۶ ماه است، می توانید پیش از سفر به این کشور از طریق کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنید. این کار را می توان به دو روش حضوری یا غیر حضوری انجام داد. در روش حضوری شما می توانید به آدرس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واقع در تهران خیابان آزادی،بین خوش و بهبودی، نبش خیابان شهید قانعی، پلاک ۲۳۱ مراجعه کرده و گواهینامه بین المللی خود را در همان روز دریافت کنید.

در روش غیر حضوری با مراجعه به پایگاه اینترنتی کانون و ارائه مدارک بصورت آنلاین، ظرف ۷ روز گواهینامه بین المللی خود را درب منزل از طریق پست دریافت کنید. کافیست یک عکس و تصویر گواهینامه رانندگی ایرانی و تصویر پاسپورت خود را بصورت آنلاین در سایت کانون بارگذاری کنید.

اما اگر پیش از سفر فراموش کرده اید که گواهینامه رانندگی بین المللی بگیرید، می توانید با مراجعه به دفاتر NOTER گواهینامه ایرانی خود را ترجمه و ثبت کنید. دفاتر NOTER مانند دفاتر ثبت اسناد در ایران به کار ثبت رسمی، ترجمه و… مشغول هستند. با گواهینامه رانندگی ایرانی که در ترکیه ترجمه شده باشد می توان شش ماه رانندگی نمود. آخرین روش یعنی دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه مخصوص افرادی است که در این کشور سکونت و اقامت داشته باشند.

من در کشور ترکیه زندگی می کنم، قوانین و نحوه دریافت گواهینامه خودرو در این کشور چگونه است؟

اگر در کشور ترکیه زندگی می کنید حتماً اقدام به افتتاح حساب بانکی کنید. برای افتتاح حساب می بایست به بانک Ziraat مراجعه کنید. در حال حاضر تنها بانکی که به ایرانی های مقیم ترکیه اجازه افتتاح حساب می دهد، همین بانک است. برای افتتاح حساب براساس قوانین جدید می بایست رقمی بیش از ۳۰/۰۰۰ لیر (حدود ۹۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان) در حساب شما وجود داشته باشد.

پس از افتتاح حساب با مراجعه به یکی از شعبه های Sürücü Kursu (آموزشگاه رانندگی) می بایست ۱/۵۰۰ لیر (حدود ۴/۵۰۰/۰۰۰ تومان) برای ثبت نام هزینه کرد. به فرد ثبت نام کننده در آموزشگاه رانندگی اطلاع دهید که در آزمون آیین نامه به زبان فارسی شرکت خواهید کرد.

پس از واریز این مبلغ به حساب شعبه آموزشگاه رانندگی محل زندگی‌تان، آموزشگاه به شما کتاب آیین نامه را تحویل می دهد. این کتاب به زبان ترکی استانبولی، انگلیسی و عربی بوده و حدود ۴۰۰ صفحه است.

پس از اینکه در آموزشگاه رانندگی ثبت نام کردم باید چه کارهایی انجام بدهم؟

اگر به زبان ترکی استانبولی مسلط نیستید، نگران نباشید. چرا که شما می توانید در آزمون رانندگی فارسی زبان شرکت کنید. برای ثبت نام در آزمون آیین نامه هم می بایست از طریق عابر بانک، مبلغ ۱۱۰ لیر (حدود ۳۳۰/۰۰۰ تومان) را به حساب دولتی واریز کرده و فیش واریزی خود را به آموزشگاه تحویل دهید.

سپس آموزشگاه رانندگی برای شما نوبت آزمون رانندگی تعیین می کند. البته می توانید با توجه به محل زندگی خود، نزدیک ترین شعبه برای آزمون آیین نامه را انتخاب کنید.

آزمون فارسی آیین نامه در ترکیه چگونه است؟

سعی کنید یک ساعت زودتر در محل آزمون آیین نامه رانندگی حضور داشته باشید. پیش از آنکه به اتاق محل برگزاری آزمون وارد شوید می بایست کلیه وسایل خود را تحویل بدهید. تلفن همراه، ساعت، دست بند، گردن‌بند و… تماماً وسایل ممنوعه در جلسه آزمون هستند. برای ورود به جلسه آزمون فقط می بایست کارت آزمون (که آزموشگاه به شما تحویل می دهد) و کارت اقامت خود را به همراه داشته باشید.

آزمون بصورت آنلاین برگزار می شود. رو به روی شما یک دوربین است که در هر دقیقه بیش از ۵۰ تصویر از شما ثبت می کند. این تصاویر بصورت مداوم با عکس آزمون شما مطابقت داده می شوند تا جلوی هرگونه تقلب گرفته شود. پس اگر در فکر آن هستید که فرد دیگری به جای شما آزمون آیین نامه بدهد، باور داشته باشید که چنین امری امکان ندارد.

شما ۴۵ دقیقه وقت دارید و باید به ۵۰ سوال ۲ نمره ای پاسخ بدهید. سوالات به زبان ترکی به شما نمایش داده می شوند. اما زیر هر سوال کلمه «فارسی» نوشته شده است که با لمس کردن آن، متن ترکی استانبولی سوال به فارسی تغییر پیدا می کند.

البته انتظار نداشته باشید که با یک ترجمه روان و خوانا رو به رو هستید. بعضاً سوالات ترجمه شده دارای غلط های املایی نیز هستند. اما در ۹۹ درصد از مواقع هدف از سوال را می توان فهمید.

پس از آنکه امتحان آیین نامه تمام شد، نتیجه آزمون را می توانید از سایت تعیین شده بصورت آنلاین مشاهده کنید. نتایج آزمون ۱۰ دقیقه پس اتمام آزمون آیین نامه شما در سایت قابل مشاهده است.

حداقل نمره قبولی در آزمون آیین نامه ۷۰ است. اگر نمره ای که کسب کرده اید کمتر از این عدد باشد، می بایست مجدداً برای آزمون آیین نامه نوبت گرفته و فیش واریز کنید.

آزمون آیین نامه را قبول شدم، باید چه کارهای دیگری انجام بدهم؟

پس از قبولی در آزمون آیین نامه، باید مبلغ ۱۳۰ لیر (حدود ۴۰۰/۰۰۰ تومان) برای آزمون رانندگی شهری به حساب دولتی واریز کنید. این واریزی مشابه مبلغ واریزی آزمون آیین نامه از طریق دستگاه عابر بانک انجام خواهد شد.

آموزشگاه رانندگی براساس نیازتان به شما درس رانندگی می دهد و روز آزمون از سوی آموزشگاه تعیین خواهد شد. در روز آزمون می بایست مانند آزمون رانندگی در کشورمان پارک دوبل، پارک L و… را به خوبی انجام داده و با رعایت تمامی نکات ایمنی خود را در محل تعیین شده مجدداً پارک کنید.

چه هزینه های دیگری برای دریافت گواهینامه ترکیه وجود دارد؟

پس از اینکه تمامی آزمون های تعیین شده را با موفقیت پشت سر گذاشتید، می بایست به اداره نفوس مراجعه کنید. مراجعه به اداره نفوس (ثبت احوال) به این دلیل است که اول از همه آدرس شما در سامانه کشور ترکیه ثبت شود. سپس شما به عنوان فردی که در این کشور زندگی می کنید، در سرشماری مورد شمارش قرار بگیرید.

مراجعه به اداره نفوس و انجام مراحل اداری هیچ هزینه ای برای شما ندارد. تنها می بایست یک قبض آب، گاز یا برق که به نام شماست همراهتان باشد و سند اصلی منزل محل سکونت خود را به همراه داشته باشید. این مدارک از سوی مامور اداره نفوس احتمالاً چک خواهد شد.

پس از مراجعه به اداره نفوس آخرین مرحله واریز مبلغ ۱۰۵۰ لیر (حدود ۳/۱۵۰/۰۰۰ تومان) به عنوان مالیات گواهینامه به حساب دولتی است. این واریز نیز بصورت غیر حضوری به بانک و از طریق عابر بانک انجام خواهد شد.

هزینه دریافت گواهینامه ترک بصورت کلی چقدر است؟

همان طور که گفته شد؛ ۱/۵۰۰ لیر (۴/۵۰۰/۰۰۰ تومان) برای ثبت نام در آموزشگاه، ۱۱۰ لیر (حدود ۳۳۰/۰۰۰ تومان) برای آزمون آیین نامه، ۱۳۰ لیر (حدود ۴۰۰/۰۰۰ تومان) برای آزمون رانندگی شهری، ۱۰۵۰ لیر (حدود ۳/۱۵۰/۰۰۰ تومان) هم برای مالیات. یعنی بصورت کلی دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه برای شما حدود ۸/۴۰۰/۰۰۰ تومان هزینه دربر خواهد داشت. این مبالغ براساس لیر ۳ هزار تومانی محاسبه شده اند.

بیشتر بخوانید:

در فستیوال سرعت Goodwood امسال چه خودروهایی برای اولین بار دیده شدند؟

خودروهای برقی مرسدس بنز از سال ۲۰۳۰ جایگزین تمامی مدل‌ها خواهند شد

مالیات خودروهای میلیاردی چگونه اخذ خواهد شد؟ / گام نخست برداشته شد

پیشرانه هیدروژنی عملکرد بهتری در مقایسه با موتور احتراقی دارد؟




2 دیدگاه

  1. درود به جز این روش می‌شود مبلغ ۲۰۰۰ لیر به دفتر نوتر(محضر) پرداخت کرد و معادل گواهینامه شما گواهینامه ترک صادر شود ضمن اینکه اگر در گواهینامه شما امکان استفاده از موتور را نداشته باشید در گواهینامه ترک موتور برقی(استوار) و زیر ۵۰ سی سی بدون پلاک اضافه می‌شود

    • درود فراوان، سپاس از اطلاع رسانی شما. لطفاً مدت زمان گواهینامه ای که با این روش دریافت می شود رو هم اینجا عنوان کنید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط