سه خودروساز بزرگ کشور بر تولید محصولات کم تیراژ و کم زیان تمرکز کرده‌اند؟

از دست ندهید

سه خودروساز بزرگ کشور در اوایل هر سال برآوردی از تولید و فروش محصولات خود در سایت کدال منتشر می‌کنند‌. بر این اساس پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۱۴۰۰ سه خودروساز بزرگ کشور در مقابل تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو، ۹۶۰ هزار دستگاه فروش خواهند داشت. این در شرایطی است که سال گذشته خودروسازان با تولید ۹۰۰ هزار دستگاه فروشی ۸۵۰ هزار دستگاهی داشتند که نسبت به برآوردها، با افت ۱۲ درصدی روبه‌رو بودند.

آیا برآوردهای تولید و فروش در سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد؟

بیت ران – در پاسخ به این سوال عملکرد بهاره تولید‌کنندگان را مورد بررسی قرار دادیم‌. سه خودروساز بزرگ کشور در خرداد‌ماه ۲۰۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کردند که به نسبت برنامه وزارت صمت مبنی بر تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاهی تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود ۲۷ درصد از برنامه عقب مانده‌اند.

همچنین آمارها از افت ۲۲ درصدی فروش سه خودروساز بزرگ کشور در بهار سال جاری حکایت دارد. بنابراین آمارهای تولید و فروش بهاره خودروسازان بیانگر آن است که سه تولید‌کننده بزرگ کشور همچنان در این دو حوزه از برنامه‌ریزی وزارت صمت عقب مانده‌اند.

خودروسازان بی انگیزه شده اند؟

آنچه مشخص است خودروسازان در دوماهه اول سال به دلیل عدم تعیین تکلیف قیمت از سوی شورای رقابت، انگیزه چندانی برای تولید و عرضه خودرو نداشتند. به همین دلیل در این دوماه تاخیر زیادی برای رسیدن به برنامه‌ریزی وزارت صمت دیده می‌شود.

شورای رقابت ۱۳ اردیبهشت ماه قیمت محصولات خودرویی را تعیین کرد. این در شرایطی است که تصمیمات قیمتی این شورا با انتقادهای زیادی از سوی خودروسازان و مسوولان صنعتی کشور همراه شد. در نهایت نیز با افزایش میانگین ۱۵‌درصدی قیمت‌ها موافقت شد و خودروسازان با ابلاغیه وزارت صمت از خرداد ماه نسبت به افزایش قیمت محصولات خودرویی اقدام کردند.

اما آنچه به‌طور غیررسمی از سوی برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو اعلام شده، ظاهرا خودروسازان با توجه به زیان انباشته و زیان تولید بسیاری از محصولات پرتیراژ، تصمیم به افزایش تولید محصولاتی دارند که کمتر با زیان همراه است‌.

تمرکز بر تولید محصولات کم تیراژ و کم زیان حقیقت دارد؟

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در سال جدید تمرکز تولید بر محصولات کم تیراژ و کم زیان باشد. اگر این موضع به‌طور رسمی از سوی خودروسازان اجرا شود، به احتمال زیاد برنامه‌ریزی تولید و فروش در سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد. چرا‌که تمرکز بر محصولات کم‌زیان می‌تواند از حجم ضرردهی در خودروسازی‌های کشور بکاهد و تیراژ را در این شرکت‌ها صعودی کند‌.

از سوی دیگر اما رشد محصولات کم‌تیراژ با چالش جدی روبه‌رو است‌.‌ آنچه مشخص است بسیاری از محصولات کم‌تیراژ وابستگی زیادی به قطعات خارجی دارند. بنابراین عدم تامین برخی قطعات داخلی و وارداتی در‌راستای رشد تیراژ این محصولات می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

اما طبق آمارهای ارائه شده از سوی سایت کدال خودروسازان در برنامه‌ریزی خود، فروش محصولات مونتاژی را کلا حذف کردند؛ به این معنا که پیش‌بینی از فروش خودروهایی همچون چانگان، سراتو، رنو، سوزوکی و دانگ‌فنگ در آمارهای مذکور نشده است.

جزئیات پیش‌بینی فروش خودروسازان

بررسی اطلاعات شرکت‌های خودروساز در سایت کدال سازمان بورس در ارتباط با برآورد فروش آنها تا پایان سال جاری نشان می‌دهد بیشتر بار فروش روی دوش ایران‌خودرو قرار دارد. ایران‌خودرویی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند تا پایان سال جاری در مجموع ۴۹۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه از انواع خودروهای سواری خود را به بازار عرضه خواهند کرد.

این تعداد فروش به آن معناست که طی سال جاری آبی‌های جاده مخصوص به تنهایی بیش از ۵۲ درصد فروش سال را بر عهده دارند.

بعد از ایران‌خودرو، خودروسازی سایپا در جایگاه دوم قرار دارد. نارنجی‌های جاده مخصوص برآورد کرده‌اند طی سال جاری در مجموع ۳۴۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه از محصولات خود را برای فروش به بازار عرضه کنند. بنابراین این خودروساز سهمی حول و حوش ۳۶ درصدی از فروش را در بازار خواهد داشت. همچنین پارس‌خودرویی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند ۱۱۶ هزار و ۶۶۰ دستگاه خودرو تا پایان سال عرضه خواهند کرد. به عبارت دیگر سهم این خودروساز از برآورد فروش خودروسازان در سال جاری حدود ۱۲ درصد خواهد بود.

جزئیات فروش سه خودروساز بزرگ کشور

حال سراغ جزئیات فروش تا پایان سال ۱۴۰۰ می‌رویم‌. از ایران‌خودرو شروع می‌کنیم. این خودروساز در مقایسه با سال گذشته رشدی حدود ۷ درصدی را در عرضه محصولاتش به بازار پیش‌بینی کرده است. در میان محصولات حاضر در سبد محصولاتی این خودروساز بیشترین سهم فروش برای گروه پژو برآورد شده است.

آبی‌های جاده مخصوص برآورد کرده‌اند طی سال جاری حدود ۲۸۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه از محصولات خود با برند پژو را به فروش برسانند. این به آن معناست که بیش از ۵۶ درصد فروش ایران‌خودرو در سال جاری به فروش محصولات حاضر در سبد این گروه اختصاص دارد.

اما مقایسه برآورد فروش ایران‌خودرو برای این گروه خودرویی در مقابل فروش محقق شده گروه پژو در سال گذشته حکایت از افت حدود ۱۶ درصدی محصولات این گروه خودرویی دارد. براساس برنامه پیش‌بینی شده آبی‌های جاده مخصوص در سال ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۵۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه کمتر از محصولات تولیدی با برند پژو را به فروش می‌رسانند.

محصولات پژو در ایران خودرو با ضرر تولید شدند

آنچه مشخص است در طول سه سال گذشته همراه با افزایش هزینه‌های تولید و قیمت‌گذاری دستوری، بیشتر محصولات پژو در شرکت ایران‌خودرو با ضرر و زیان تولید شده است‌. بر این اساس سال گذشته نیز که شورای رقابت در سه مرحله مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داد باز هم محصولات گروه پژو با زیان تولید به بازار عرضه می‌شد‌.

با توجه به برنامه غیررسمی تولید که از سوی برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو فاش شده، در سال جاری خودروسازان بنا دارند بیشتر بر تولید محصولات کم زیان متمرکز شوند. بنابراین کاهش تولید محصولات پژو تا پایان سال ۱۴۰۰ می‌تواند در همین راستا باشد.

اما آن‌طور که در صورت‌های مالی ایران‌خودرو آمده این خودروساز برنامه فروشی برای تنها محصول تجاری سبک خود یعنی وانت آریسان در سال جاری ندارد. البته مشخص نیست غول آبی جاده مخصوص به دنبال رونمایی از یک محصول تجاری سبک دیگر است یا اینکه دیگر انگیزه‌ای برای ادامه تولید این خودروی تجاری سبک ندارد.

افزایش فروش ۲۱۵ درصدی رانا

در حالی‌که تولید گروه پژو در برآورد ایران‌خودرویی‌ها با افت همراه است مشاهده می‌شود که فروش رانا طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته رشدی در حدود ۲۱۵ درصد را تجربه خواهد کرد. آبی‌های جاده مخصوص برنامه‌ریزی کرده‌اند تا پایان سال جاری در مجموع ۳۹ هزار دستگاه رانا به فروش برسانند.

فروش این تعداد رانا در حالی پیش‌بینی شده است که بررسی صورت‌های مالی این خودروساز نشان می‌دهد فروش رانا در سال گذشته حول و حوش ۱۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است.

رشد ۲۱۵ درصدی فروش رانا که در برنامه فروش آبی‌های جاده مخصوص پیش‌بینی شده است کاملا نشان می‌دهد که این خودروساز به دنبال این است که از عرضه محصول ضرردهی مانند گروه پژو بکاهد و تمرکز خود را روی تولید محصولی مانند رانا قرار دهد که از ناحیه آن زیانی متوجه شرکت نمی‌شود.

بررسی صورت‌های مالی ایران‌خودرو در سال گذشته گویای این نکته است که این شرکت در تولید رانا نه تنها زیانی را در صورت‌های مالی خود ثبت نکرده است که توانسته از ناحیه فروش این خودرو سود نیز کسب کند.

با توجه به این مساله مدیران ایران‌خودرو در تلاش هستند در سال جاری عرضه رانا را تا جایی که امکان دارد افزایش دهند تا سود بیشتری را به حساب خود واریز کنند.

پیش‌بینی رشد فروش سمند

اما پیش‌بینی فروش گروه سمند هم از رشد حکایت دارد. آبی‌های جاده مخصوص برآورد کرده‌اند که در سال جاری ۸۱ هزار دستگاه انواع سمند تولیدی خود را در بازار عرضه کنند. چنانچه ایران‌خودرویی‌ها بتوانند فروش این تعداد سمند را در سال جاری محقق کنند به نسبت سال گذشته فروش سمند را حدود ۴۷ درصد افزایش داده‌اند. آبی‌های جاده مخصوص طی سال ۹۹ در مجموع ۵۵ هزار دستگاه انواع محصولات حاضر در گروه سمند را به بازار عرضه کردند.

از آنجا‌ که ایران‌خودرو یک عضو جدید به نام سمند سورن پلاس را در سال گذشته به این گروه خودرویی اضافه کرد و به نظر می‌رسد از ناحیه فروش این محصول جدید نیز زیانی متوجه این خودروساز نشود. بنابراین رشد فروش گروه سمند را باید به دلیل تمرکز ایران‌خودرویی‌ها روی تولید سمند سورن پلاس دانست.

بنابراین این خودروساز در تلاش است فروش سمند را در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶ هزار دستگاه افزایش بدهد که بخش عمده آن می‌تواند به دلیل تولید سمند سورن پلاس باشد (این محصول جدید در تمامی فروش‌های فوق‌العاده ایران‌خودرو در سال جاری حضور داشته است‌).

دنا هم رشد فروش را تجربه خواهد کرد؟

طبق برنامه‌ریزی ایران‌خودرو فروش دیگر محصول این خودروساز یعنی دنا نیز در سال جاری قرار است با رشد همراه شود. آبی‌های جاده مخصوص سال گذشته توانستند حدود ۵۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه دنا را به بازار عرضه کنند.

اما امسال ایران خودرویی‌ها فروش ۷۰ هزار دستگاه دنا را هدف‌گذاری کرده‌اند. در میان محصولات دنا در حال حاضر شاهد حضور دنا پلاس توربو شارژ با گیربکس اتومات هستیم.

این محصول نیز جزو محصولات سودده ایران‌خودرو محسوب شده و رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای نیز به خود دیده است. بنابراین رشد فروش دنا نیز به واسطه تولید عرضه این خودرو در سال جاری رقم خواهد خورد.

بنابراین این خودروساز به دنبال تحقق رشدی در حدود ۳۸ درصدی در فروش دنا است. ایران‌خودرویی‌ها به طور مشخص اعلام نکردند در سال جاری فروش چه تعداد از محصول نوبرانه خود یعنی تارا را هدف‌گذاری کرده‌اند.

پیش‌بینی رشد فروش ۱۵ درصدی از سوی سایپا

حال سراغ خودروسازی سایپا می‌رویم. نارنجی‌های جاده مخصوص طی سال جاری در قیاس با سال گذشته برای خود رشد فروش حدود ۱۵ درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند.

این خودروساز به دنبال این است که طی سال ۱۴۰۰ فروش محصولات خود را به ۳۴۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه برساند. این در‌حالی‌ است که سایپایی‌ها سال گذشته نزدیک به ۲۹۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه از انواع محصولات خود را به فروش رساندند.

نگاهی به برآورد فروش این خودروساز برای سال جاری نشان می‌دهد عمده تمرکز این خودروساز در بخش فروش روی محصولات حاضر در خانواده X۲۰۰ یا همان تیبا است.

غول نارنجی جاده مخصوص پیش‌بینی کرده طی سال جاری در مجموع ۲۴۸ هزار دستگاه از اعضای حاضر در خانوادهX۲۰۰ را به بازار عرضه کند. چنانچه این خودروساز بتواند این هدف‌گذاری خود را محقق کند می‌تواند فروش خانواده X۲۰۰ را در سال جاری به نسبت سال گذشته حدود ۱۷ درصد رشد دهد.

پراید ۱۵۱ تنها عضور خانواده X۱۰۰

خانواده خ۱۰۰ نیز در حال حاضر تنها با یک عضو یعنی پراید ۱۵۱ یا همان وانت پراید در صورت‌های مالی این خودروساز حضور دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد برآورد فروش خانواده X۱۰۰ در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته افتی حول و حوش ۶۶ درصدی را تجربه می‌کند.

دلیل این امر هم مشخص است، زیرا دیگر اعضای سواری حاضر در این خانواده، تولید نمی‌شوند. نارنجی‌های جاده مخصوص در هدف‌گذاری خود برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده‌اند که ۶۵ هزار دستگاه از محصول نوبرانه خود یعنی شاهین را به فروش برسانند.

پیش‌بینی‌ها در مورد پارس خودرو

حال سراغ ریز برآورد فروش سومین خودروساز بزرگ کشور یعنی پارس خودرو می‌رویم. این خودروساز پیش‌بینی کرده که فروش خود در سال جاری را به نسبت سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش دهد.

بررسی صورت‌های مالی پارس‌خودرو نشان می‌دهد در حالی که برنامه‌ریزی شده تا فروش محصولات حاضر در سبد گروه Q۲۰۰ یا همان کوئیک رشد حدود ۸۰ درصدی را ثبت کند در مقابل فروش گروه S۲۰۰ یا همان ساینا ۴۲ درصد کاهش یابد.

پارس‌خودرویی‌ها هدف‌گذاری کرده‌اند که طی سال جاری حدود ۲۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه از محصولات گروه Q۲۰۰ را به بازار عرضه کنند.

مجموع فروش این گروه طی سال گذشته حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده است. اما پارس‌خودرویی‌ها طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که تا پایان امسال به نسبت سال گذشته حدود ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کمتر از محصولات گروه S۲۰۰ را به فروش برسانند. سال گذشته در مجموع حدود ۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه از محصولات گروه S۲۰۰ به فروش رسید.

بیشتر بخوانید:

بالارفتن قیمت خودرو در تعطیلات کرونایی / دلیل افزایش قیمت خودروها چیست؟

سامسونگ حسگرهای دوربین Cybertruck تسلا را می‌سازد

خودروهای برقی در اسپانیا رکوردهای فروش را شکستند / سرمایه‌گذاری برای تولید EVها

پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟

منبع: دنیای اقتصاد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط