همزیستی خودروهای برقی و بنزینی می تواند همچنان ادامه داشته باشد

از دست ندهید

خودروهای برقی و بنزینی می توانند همچنان به همزیستی ادامه دهند؛ این گفته نظر مدیرعامل هیتاچی آمریکا است. پیش از آنکه خودروهای برقی در سرتاسر دنیا فراگیر شوند، قطع به یقین دوره‌ ای سپری خواهد شد که در آن، این محصولات و بنزینی‌ها در کنار هم به حیات خود ادامه می‌ دهند.

بیت ران – «هشام عبدالصمد» رئیس هیات‌‌مدیره و مدیرعامل هیتاچی آمریکا اعتقاد دارد ما دوره‌ای را پشت سر خواهیم گذاشت که این خودروهای برقی و بنزینی «همزیستی» خواهند داشت. ظرف ۱۵ سال آینده بخش خودروهای تجاری سبک و تجاری، ناوگان‌های حمل و نقل و اتوبوس‌های برقی فراگیر خواهند شد.

دوره گذار از خودروهای بنزینی پانزده سال است

اما دوره گذار در آمریکا بیشتر از ۱۵ سال طول خواهد کشید. عبدالصمد می‌گوید: «این را می‌دانیم که گذار به برقی‌ها صد در صد و یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. این سفر ۲۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد.»

هیتاچی آمریکا از شرکت‌های زیرگروه هیتاچی ژاپن است که از سال ۱۹۴۸ در آمریکا دفتر تأسیس کرد. عبدالصمد که در ماه مه امسال به عنوان مدیرعامل هیتاچی آمریکا منصوب شده، در مورد پیشه و کسب‌وکار این شرکت در زیرساخت‌های فناوری‌های خودروهای برقی با یاهو فایننس مصاحبه کرده و همچنین اطلاعاتی در مورد همکاری با شرکت تاوی استاک Tavistock درخصوص شهرهای هوشمند در فلوریدا در اختیار گذاشته است.

شهر هوشمند Lake Nona

در ایالات فلوریدا، شهر هوشمندی در «لیک نونا» Lake Nona در حال شکل گیری است که بیشترین سرعت رشد را در جوامع آمریکایی دارد. در این شهر هوشمند بزرگ‌ترین ناوگان خودران [خودروهای بدون نیاز به راننده] با طولانی‌ترین مسافت‌ها در مقایسه با سایرناوگان‌ها در حال خدمت‌رسانی به مردم این شهر است.

همچنین این شهر هوشمند زودتر از سایر شهرهای دیگر به نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی موسوم به ۵G مجهز شده است. هیتاچی آمریکا به تازگی سامانه توزیع برق ABB ABB Power Grids خود را در این شهر هوشمند راه‌اندازی کرده که امکان پیاده‌سازی حمل و نقل نوین الکترونیکی e-Mobility در مقیاس بزرگ را فراهم آورده است.

عبدالصمد می‌گوید: «آنچه سامانه توزیع برق ABB به ارمغان می‌آورد مدیریت توزیع برق و انرژی است به طوری که امکان استفاده همزمان از انرژی‌های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر به وجود می‌آید و دوران گذار با مدیریت بهتر سپری می‌شود. با این سامانه با ایجاد تعادل، هزینه‌ها و مصرف انرژی پاک بهینه خواهد شد.»

برای استفاده بهینه از این فناوری‌های جدید طوری که آثار زیست محیطی هم داشته باشد، لازم است تعادلی در تمام اکوسیستم به وجود آید. این سامانه باید بتواند خود را برای زمانی آماده کند که همه خودروهای برقی به طور همزمان به پریزهای شارژ متصل هستند بدون آنکه فشاری به شبکه‌های توزیع وارد شود.

لیک نونا آینده شهر های بزرگ است

اطلاعات به دست آمده از شهرهای هوشمندی مثل «لیک نونا» می‌تواند در آینده برای مقیاس‌های بزرگ‌تر و در کلان‌شهرها مورد استفاده قرار گیرد. از مهم‌ترین اهداف این شهرهای هوشمند، رفت و آمد بدون اصطکاک بین خودروها، پیاده‌ها و دوچرخه‌سواران است. یکی دیگر از اهداف این شهرهای هوشمند، درک چگونگی کارکرد خودروهای برقی به عنوان خدمات شهری در مقیاس بزرگ است.

به گفته مدیرعامل هیتاچی آمریکا، گسترش خودروهای برقی، مسیری کاملا منطقی است و شروع آن با خودروهای تجاری سبک فرصت بسیار مناسبی به وجود می‌آورد.

عبدالصمد می‌گوید: «وقتی صحبت از خودروهای برقی می‌شود اولین چیزی که به ذهن مردم می‌رسد خودروهای برقی شخصی مثل تسلا است. در حالی که خودروهای تجاری بهترین نقطه شروع هستند. چون پیمایش آنها در طول روز بیشتر در داخل شهر و برای مسافت‌هایی است که باتری‌های کنونی از پس آن بر می‌آیند.

برای مثال اتوبوس‌های مدرسه، خودروهای تجاری که بسته‌های پستی را به مقصد می‌رسانند و از این قبیل موارد، در روز کمتر از ۲۰۰ مایل [۴۸۰ کیلومتر] طی می‌کنند و شب‌ها به راحتی می‌توان آنها را در پارکینگ شارژ کرد.

البته وی اذعان دارد که تبدیل تمام ناوگان به خودروهای برقی اکنون از لحاظ اقتصادی امکان‌پذیر نیست و برای انجام آن در بلندمدت نیاز به سرمایه‌گذاری هم در تولید هم در زیرساخت است.

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانید:

آلفارومئو برقی می شود؟ / جزئیات حرکت آلفا به سوی تولید مدل های برقی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط