ضربه سنگین موزه به خودروهای ارزشمند / ماجرای تغییر رنگ پورشه ۹۳۴ چیست؟

از دست ندهید

اخیرا در فضای مجازی، تصاویری از یک دستگاه پورشه ۹۳۴ منتشر شده است. در این تصاویر، مشخص است که رنگ پورشه ۹۳۴ موجود در موزه خودرو که پیش تر مشکی بود، به نارنجی تغییر کرده است. در مورد بازسازی های انجام شده توسط موزه خودرو و بنیاد مستضغفان، با برزو سپاسی، پژوهشگر تاریخ اتومبیل و حمل و نقل گفت و گو کردیم.

بیت ران – مهدی درفشی: موزه خودرو اقدام به بازسازی غیراصولی برخی از خودروهای کلاسیک و ارزشمند کرده است. در این اقدام، به خودروهای ارزشمندی همچون پورشه ۹۳۴، آلفارومئو ۶c، لامبورگینی میورا و ام پی وی خسارت وارد شده است.

ورود پورشه مسابقه ای به ایران

داستان پورشه ۹۳۴ چیست؟

برزو سپاسی در مورد پورشه ۹۳۴ گفت: پورشه ۹۳۴ مشکی موزه خودرو، در اصل یک نمونه مسابقه ای در رقابت های مطرح اروپایی در سال های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ میلادی بود. در سال ۱۹۷۸، آقای فیروز سعید انصاری که به دربار وابسته بود، این پورشه ۹۳۴ را خریداری کرد. پورشه ۹۳۴ برای تیم مکس موریتز در مسابقات شرکت می کرد. یک شرکت نوشابه سازی آلمانی اسپانسر تیم مکس موریتز بود. برچسب های تبلیغاتی این شرکت روی پورشه ۹۳۴ قرار داشت. سرانجام، فیروز سعید انصاری رنگ پورشه را از نارنجی به مشکی تغییر داد. همچنین اسم خود را روی درب های خودرو نوشت.

وی افزود: این ماشین در زمان خود، اعجوبه ای بود. پورشه ۹۳۴ مورد بحث یک بار در پیست آریا مهر نیز مسابقه داد. البته با نقص فنی مواجه شد و مسابقه را نیمه تمام گذاشت. ولی از لحاظ توانایی، این ماشین دو تا سه برابر قدرتمندتر از خودروهای شرکت کننده در مسابقه بود.

مصادره پس از انقلاب و تغییر رنگ مجدد

سپاسی گفت: پس از وقوع انقلاب، این خودرو مصادره و به بنیاد مستضعفان منتقل شد. این پورشه چند بار در موزه خودرو نیز به نمایش درامد. اخیرا، چند تصویر منتشر شد که در آن، مشخص بود که رنگ پورشه ۹۳۴ از مشکی به نارنجی تغییر یافته است. برخی معتقد هستند که رنگ اصلی این پورشه نارنجی بوده و با تغییر رنگ، موافق هستند.

برخی هم مثل من، معتقدند که تاریخ این پورشه ۹۳۴ پس از ورود به ایران شروع می شود. ما باید حافظ داستان و تاریخچه این خودرو پس از ورود به ایران باشیم. موزه خودرو هم باید حافظ تاریخچه ایران این پورشه بود! اگر چه متاسفانه رنگ این خودرو از مشکی به نارنجی تغییر یافت.

کیفیت رنگ جدید چگونه است؟

او افزود: انتقادهایی از نحوه ی رنگ آمیزی و کیفیت رنگ شد. باید کارشناس ها در این مورد نظر دهند. چرا که هنوز، هیچ کس این خودرو را از نزدیک ندیده است. این نظرها صرفا از روی تصاویر است.

نداشتن تخصص در بازسازی خودروهای کلاسیک

سپاسی گفت: مشکل اصلی موزه خودرو، نداشتن مشاور مناسب است‌. مسئولین موزه از افراد با تخصص کافی کمک نگرفته اند. مشکل بعد، سطح پایین بازسازی خودروها است. همچنین از مواد باکیفیت در بازسازی استفاده نشده است.

فاش شدن بازسازی خودروهای دیگر در تیزر تبلیغاتی موزه

وی افزود: موزه خودرو پس از مدتی اقدام به انتشار یک تیزر تبلیغاتی کرد. در این تیزر، مشخص شد که چند خودروی دیگر موزه نیز مورد بازسازی قرار گرفتند. لامبورگینی میورا موجود در موزه خودرو نیز بازسازی شده است. چیزی که از روی تصاویر مشخص است، کیفیت بازسازی اصلا رضایت بخش نیست. رنگ آلفارومئو ۶C هم برداشته شده و ظاهرا تغییر یافته است. این خودروها، دارای ارزش جهانی هستند. با این کیفیت، به هیچ وجه نباید اقدام به بازسازی این خودروها می کردند. باید منتظر ماند تا موزه باز شود. اگر این اتفاق ها افتاده باشد، اولا که یک ضرر مالی هنگفت به کشور خورده است.

نصف شدن قیمت خودروهای ارزشمند کلاسیک

سپاسی ادامخ داد: اگر رنگ فابریک یک خودرو، تغییر کند، قیمت آن نصف می شود. این یک قانون در زمینه خودروهای کلاسیک است. از جمله خودروهای نام برده، رنگ لامبورگینی میورا فابریک بود. اگر چه رنگ آن خودرو دارای ایراداتی از جمله ترک بود. اما تغییر رنگ باعث لطمه بیشتری شد. باید متخصصان، بجای بازسازی کامل، ایرادهای رنگ میورا را برطرف می کردند. اما چون متخصصی در کار نبوده است، آن ها ترجیح دادند که از پایه بازسازی کنند.

جایگزینی قطعات اصلی با نمونه ایرانی

وی افزود: در بسیاری از موارد، قطعات اصلی خودرو از آن جدا شده و قطعات ایرانی جایگزین شده است. در مورد بعضی از خودروها، این کار ضربه ای جبران ناپذیر است. تو دوزی های فابریک برخی از خودروها با پلاستیک یا چرم ایرانی تعویض شدند. ام پی وی نارنجی رنگ ولیعهد محصول مشترک مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است که در موزه خودرو قرار دارد.

صندلی های این خودرو به خاطر نگهداری غیر اصولی آسیب دیده بود. حال صندلی های این خودرو با نمونه های داخلی تعویض شده است. تفکر حفظ تاریخ در بازسازی این خودروها وجود نداشته است. تنها تفکر این بوده که خودرو چشم نواز باشد. شیوه بازسازی این خودروها را می توان به سبک آرایش خلیجی تشبیه کرد. همه چیز پررنگ و بولد است. در حالی که هیچ اصالتی در بازسازی ها وجود ندارد. باز هم می گویم، هنوز نمی توان نظر قطعی داد. اما اگر این اتفاق ها افتاده باشد، موزه ملی خودرو نابود شده است.

خودروهای آلفارومئو ۶c، لامبورگینی میورا و پورشه ۹۳۴ سر جمع چقدر قیمت دارند؟

سپاسی گفت: لامبورگینی میورا بخاطر فابریک بودن رنگ بدنه حدود یک و نیم تا دو میلیون دلار، آلفارومئو ۶C حدود ۵۰۰ هزار دلار و پورشه ۹۳۴ حدود یک میلیون دلار قیمت داشت. البته تنها این خودروها نیستند که به صورت غیر اصولی بازسازی شدند. بزودی فاش خواهد شد که چند دستگاه خودرو نابود شدند! ما چیزهایی را از دست دادیم که دیگر بدست نخواهیم آورد.

بیشتر بخوانید:

قطعه سازان ۶۰ هزار میلیارد تومان طلب دارند / ارزبری خودروسازان چقدر است؟

۱.۵ لیتری های توربو بازار ایران / از شاهین تا تی۵ ایوو!

خودرو صفر کیلومتر با پلاک شهرستان چه ریسک هایی برای خرید دارد؟




2 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر بنده خودرو پورشه ۹۳۴ و همه خودرو ها را از نزدیک مشاهده و بررسی کردم نگارنده مطلب بدون منبع و ملاحظه ای فقط تخریب کرده و قصد سیاه نمایی دارند.بنده از نزدیک تک تک این خودرو ها را دیدم با بهترین کیفیت رنگ و قطعات جانبی و یدکی ارجینال بازسازی شده اند و در معرض نمایش قرار داده شده اند.کاش یکبار تشریف ببرید موزه بعد قضاوت کنید.
    فرهاد رنجی تکاب

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط