اطلاعیه کارمانیا برای حواله‌داران / تکلیف قرارداد کیتون و کارمانیا چه شد؟

از دست ندهید

اطلاعیه کارمانیا برای حواله‌داران خودروهای BYD منتشر شد. خودروسازی کارمانیا در این اطلاعیه از مشتریان خودروهای معوق خود درخواست کرده است که در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۰۲ برای تعیین تکلیف قراردادهای خود به نمایندگی‌های مجاز این شرکت مراجعه کنند. اما ماهیت اطلاعیه کارمانیا چیست و این شرکت چه هدفی را در سر دارد؟

بیت ران – قبل از هر چیز اطلاعیه کارمانیا را خط به خط مرور کنیم. کارمانیا در ابتدای اطلاعیه خود از صبر و بردباری مشتریان خود تشکر می‌کند. مشتریانی که در طول این سال ها، بارها در تجمعات خود خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده اند، اما هنوز جواب قانع کننده ای از کارمانیا دریافت نکرده اند.

کارمانیا در ادامه اطلاعیه خود عنوان کرده است که :«از زمان آغاز تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ایجاد مسائل خارج از کنترل دست اندر کاران صنعت خودرو، تمامی تلاش خود جهت ایفای تعهدات معوق خود به مشتریان گرامی بکار بست، اما بنابر دلایل مختلف و پستی و بلندی های موجود در مسیر پر پیچ و خم فعالیت با وجود تحریم، انجام وظیفه و ایفای تعهدات شرکت خودروسازی کارمانیا تا به امروز به طول انجامید.»

اگر همین چند سطر از متن اطلاعیه کارمانیا را یکبار دیگر مطالعه کنیم، این پرسش بوجود خواهد آمد که کارمانیا در طول دوران تحریم چه تلاشی برای ایفای تعهدات خود کرد؟

تلاش در خودروسازی کارمانیا

در طول تحریم های ظالمانه، همسایه خودروسازی کارمانیا یعنی شرکت مرتب دو برند متفاوت بیسو و SWM را به بازار خودرو کشور معرفی کرد. هرچند شرکت مرتب در بحث تیراژ و تولید افت و خیزهایی در برندهای عرضه شده توسط خود دارد. اما بحث این است که در دوران تحریم درب‌های فعالیت همچنان باز بود.

در همان دوران تحریم که کارمانیا از آن در متن اطلاعیه خود نام برنده است، کرمان موتور بر روی پروژه K7 خود تمرکز کرد. حال، با وجود آنکه تحریم‌های ظالمانه هنوز در صنعت خودروسازی وجود دارد، کرمان موتور از عرضه این کراس اوور جدید خود خبر داد و قیمت قطعی آن را اعلام کرد.

در همین دوران تحریم، S5 فیس‌لیفت شده از سوی کرمان موتور عرضه شد. فردا موتورز مدل‌های SX5 و SX6 را معرفی کرد. گروه بهمن فیدلیتی و دیگنیتی را به بازار آورد. تمامی این خودروها از کشور چین به ایران رسیدند، حتی یوآز پاتریوت روسی اکنون در کشورمان تردد می کند!

خودروهایی که در دوران تحریم (که هنوز در آن حضور داریم) به کشورمان وارد، مونتاژ و تولید شدند، کم نیستند. پس می توان نتیجه گرفت که «تمامی تلاش کارمانیا جهت ایفای تعهدات معوق خود» یعنی هیچ تلاشی صورت نگرفته است.

خودروهایی که کارمانیا رونمایی کرد

پیش از اعمال تحریم‌های وضع شده بر صنعت خودروسازی کشورمان، کارمانیا مدل‌های S7 و سانگ BYD را در نمایشگاه‌های مختلف کشور رونمایی کرد. خودروهایی که می توانستند در بازار داخلی خودرو کشورمان حضور داشته باشند.

اگر سانگ را به عنوان یک خودرو نمایشی کنار بگذاریم، باید پذیرفت که شرایط برای حضور S7 در ایران فراهم بود. کارمانیا به مشتریان خود اعلام کرد که S7 های این شرکت خودروسازی روی آب هستند و در مسیر ورود به ایران حرکت می کنند. تاکنون S7 ها به ایران نرسیدند و اگر احتمال بدهیم که مسیر را گم کرده‌اند باید گفت که این کراس اوور BYD هیچ گاه به دست مشتریانش نخواهد رسید.

بعد ها تردد BYD تانگ نسل اول در تهران از سوی کارمانیا منتشر شد. خودرویی که پلاک گذر موقت داشت و احتمال داده می شد شاید در خط تولید کارمانیا حضور داشته باشد. اما صرفاً چند تصویر از آن در خیابان ها منتشر شد و امیدها مجدداً نقش برآب شد. کارمانیا اگر در مورد تانگ نسل اول برنامه ای جهت تولید داشت، می توانست همسو با انتشار اخبار تردد یک دستگاه از این خودرو در تهران، خبر مربوط به حضور چندین نمونه (با تصاویر) را جهت تست و دریافت مجوزهای مربوطه اعلام کند. اما موردی از سوی واحد روابط عمومی این شرکت منتشر نشد.

از بی وای دی به eK1

پس از آنکه ماه ها در نمایشگاه مرکزی کارمانیا حتی محصولات BYD نیز دیده نمی شد، این خودروساز خبر از تولید خودرو برقی داد. خودرویی به نام EK1 که حقیقت همان سودا SA01 بود. کارمانیا در مورد این خودرو ابتدا ادعا کرد که SA01 در بازار آلمان حضوری موفق دارد.

سپس مشخص شد کمپانی مادر یعنی سودا، این محصول را به نحوی در آلمان ثبت کرده که نیازی به انجام تست های تصادف نداشته باشد. نکته مهم این بود که پس از انتشار تصاویر مربوط به تست های تصادف این خودرو، مشخص شد EK1 کارمانیا اصلاً ایربگ ندارد!

کارمانیا مجدداً عنوان کرد که این خودرو در بازار کشورمان با ایربگ راننده و سرنشین کناری حضور خواهد داشت. احتمالاً کمپانی مادر در طول ماه‌های اخیر مشغول طراحی مجدد مجموعه داشبورد، فرمان، پاس کردن تست های ایمنی مربوطه و… برای بازار ایران است. چرا که چنین مواردی را برای حضور در بازار آلمان انجام نداده بود. شاید هم این موارد از سوی کارمانیا و قطعه‌سازان داخلی در حال انجام بوده که در آن صورت باید تیراژ بسیار خوبی را از آن در ماه‌های آتی شاهد باشیم.

از eK1 به کیتون!

در حالی که همگان منتظر افتتاح خط تولید eK1 از سوی کارمانیا بودند، ناگهان تصاویری از خودروهای کیتون بر روی سایت رسمی کارمانیا نقش بست. خودروهایی که کارمانیا بصورت غیر مستقیم اعلام کرد قرار است شرایط تبدیل قراردادها را براساس آنها اعلام کند.

اما کیتون ها سر از ایساتیس موتور کارا مدرن درآوردند. پس از هفته‌ها بحث و جدال در مورد اینکه آیا کارمانیا نماینده رسمی کیتون است یا ایساتیس موتور کارا؟ ظاهراً کارمانیا به آرامی از ادامه این ماجرا عقب کشیده است. چرا که نتوانست هیچ مدرکی دال بر رسمی بودن قرارداد خود با کیتون ارائه دهد.

کیتون ها هم ظاهراً قرار است در ایساتیس موتور کارا تولید شوند و امید است کارمانیا حداقل هم زمان با رونمایی از خط تولید کیتون ها در ایساتیس موتور، محصولی را مجدداً به خط تولید خود بیاورد.

کارمانیا در ماه‌های گذشته BYD تانگ جدید را به محوطه کارخانه خود آورده است و باید دید استراتژی احتمالی این خودروساز در آینده چیست؟

اطلاعیه کارمانیا
اطلاعیه کارمانیا

برنامه احتمالی کارمانیا

کارمانیا در بخش دیگری از اطلاعیه ای که منتشر کرده است، عنوان کرد: «ساز و کار تأمین و تحویل محصولی به روز و با کیفیتی مشابه خودروهای ثبت نامی» ترتیب داده است. اگر این فرضیه به حقیقت بپیوندد، منتظر موعد تعیین شده در اطلاعیه کارمانیا هستیم تا جزئیات آن را بیشتر در اختیار شما قرار دهیم.

فرض کنیم روز موعود رسیده است. کارمانیا خودرویی در نظر گرفته که با نمونه ثبت نامی قبلی مشابه است. مبالغ ثبت نام قبلی هم به روز شده است. خودرو مورد نظر از لحاظ آپشنی چیزی از خودرو ثبت نامی قبلی کم ندارد. همچنین خودرو اعلام شده هم سگمنت خودرو ثبت نامی گذشته نیز است.

احتمالات

مشتریان شاکی این خودروساز هم همگی این خودرو اعلامی از سوی کارمانیا را تحویل گرفته اند. حال برای چند پرسش باید پاسخ مناسب یافت. اینکه تکلیف خدمات پس از فروش این خودرو جایگزین با کارمانیا است؟ این خودرو در بحث تأمین قطعه با مشکل مواجه نخواهد شد؟ فرض کنیم تیراژ تحویلی دو هزار دستگاهی (براساس تعداد مشتریان شاکی کارمانیا) این خودرو جایگزین از مجموع تعداد خودروهای SWM، بیسو، دامای، جیلی و… بیشتر است.

اگر تصور کنیم که چهار هزار دستگاه BYD (سدان و کراس اوور) در بازار کشورمان حضور دارند باید گفت تعداد خودروهای تحویلی احتمالی به مشتریان شاکی نیمی از کل تعداد تولید کارمانیا از ابتدای تولید تا به امروز است. حال با توجه به شرایط روز، اگر بازار دست دوم، تأمین قطعات، تعداد نمایندگی های فعال در کشور و… وضعیت مساعدی دارد، باید گفت که خودرو جایگزین کارمانیا که نصف این رقم قرار است در بازار کشور حضور داشته باشد هم وضعیت مساعدی خواهد داشت.

مگر آنکه کارمانیا خودروی جایگزین اعلامی را در تیراژ بالاتری تولید کند. در غیر این صورت اگر خودرو جایگزین محصول تولیدی از شرکت های دیگر باشد که قیمت تمام شده آن بسیار بیشتر از رقم هایی است که کارمانیا از مشتریان دریافت کرده است.

پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که خودرو جایگزین احتمالی کارمانیا از تولیدات سایر شرکت های خودروساز نیست. اگر هم قرار است از برندی ناآشنا باشد، در صورت تمام و کمال بودن هم به تیراژ بالایی برای ثبات بازار دست دوم در کشورمان نیاز دارد.

به روز رسانی وجوه دریافتی همان تمدید قرارداد است؟

کارمانیا در اطلاعیه خود ذکر کرده است که :«به روزرسانی وجوه دریافتی مطابق با نوسانات ارز» را در برنامه دارد. این پروژه در سال های گذشته نیز از سوی کارمانیا انجام شد. کارمانیا در سال های گذشته عنوان کرد که مشتریان می توانند قراردادهای خود را به روز (تمدید) کنند. براساس قراردادهایی که در شهریور ماه ۹۸ از سوی کارمانیا به مدت یک سال تمدید شد، اکنون مشتریانی که قرارداد خود را تمدید کرده‌اند در حقیقت قراردادی ندارند.

پیشنهاد تمدید قرارداد کارمانیا در آن سال بدین ترتیب بود. اصل پول + سود مشارکت در قرارداد S7 + جریمه ۱۲ درصد + سود ۱۳ درصدی اضافه. قرارداد جدید یکساله هم با سود مشارکت ۱۸ درصدی امضاء شد که جریمه تأخیر یک درصد بصورت ماهانه داشت.

در دوم مرداد ماه اتفاق جدیدی خواهد افتاد؟

در اطلاعیه کارمانیا ذکر شده است که مشتریان در دوم مرداد ماه می توانند با مراجعه به نمایندگی های کارمانیا از چگونگی تمدید، انصراف یا دریافت وجه خود مطلع شوند. این اتفاق دقیقاً مشابه شهریور ماه ۹۸ است. در آن سال نیز مشتریان همین انتخاب ها را پیش رو داشتند. یا تمدید یک ساله قرارداد، یا انصراف که ۹۰ روز بعد وجه خود را دریافت می‌کردند! یا خودرو جایگزین که وجود خارجی نداشت.

اینکه خودرو احتمالی و جایگزین کارمانیا چیست؟ قطعاً در دوم مرداد ماه مشخص خواهد شد. اما آنچه مسلم است، عدم حضور برند کیتون در کارمانیاست. چرا که ظاهراً هنوز این خودروساز خصوصی با تمام قوا آمادگی لازم را جهت شفاف سازی قرارداد خود با کیتون بدست نیاورده است.

بیشتر بخوانید:

خودروهای دپو شده در دولت بعدی تکلیفشان مشخص خواهد شد؟ 

سه خودروساز بزرگ کشور بر تولید محصولات کم تیراژ و کم زیان تمرکز کرده‌اند؟

بالارفتن قیمت خودرو در تعطیلات کرونایی / دلیل افزایش قیمت خودروها چیست؟

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط