آدرس اشتباه التهاب بازار خودرو / مجلس به دنبال مقصر دم‌دستی است؟

از دست ندهید

بهترین خودروهای سال ۲۰۱۸ از نگاه جرمی کلارکسون

جرمی کلارکسون ، مجری مشهور برنامه‌ی گرندتور پنج خودروی اروپایی را به‌عنوان بهترین مدل‌های سال ۲۰۱۸ انتخاب کرد. بیت ران...

نقل و انتقال خودرو بدون نیاز به دفترخانه نهایی می شود؟ + جزئیات

آیا طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران برای نقل و انتقال خودرو نیاز به دفترخانه هست یا خیر؟ قوانین برای...

مرسدس بنز GLA 45 جدید با قدرت ۳۸۲ اسب بخار

مرسدس بنز از مدل ۲۰۲۱ خودروی GLA 45 پرده برداری کرد. این خودرو در حقیقت یک هاچ بک ۳۸۲...

نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روزها به دنبال دلایل التهاب بازار خودرو هستند. آنها تحقیق و تفحصی جدید از خودروسازان بزرگ کشور با محوریت تولید را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد از عوامل اثرگذار بر رشد تیراژ غافل مانده و تنها به دنبال یافتن مقصری برای التهاب بازار خودرو می‌گردند. در حال حاضر بازار خودرو همچنان با حباب قیمت مواجه است و گویا به زعم نمایندگان مجلس، خودروسازان مقصر آن هستند، زیرا به وعده‌های خود درباره افزایش تولید عمل نکرده‌اند.

تیراژ عامل اصلی رشد قیمت خودرو است؟

بیت ران – هرچند با در نظر گرفتن برنامه تولید امسال وزارت صمت برای خودروسازان، آنها در سه ماه نخست امسال از این برنامه عقب بوده‌اند، بنابراین ضعف تولید داشته‌اند. شاید در نگاه نخست، این موضوع دلیل التهاب بازار خودرو باشد. اما با بررسی دقیق‌تر اوضاع اقتصادی کشور و اتفاقات رخ داده در بازارهای مختلف، مشخص می‌شود تیراژ عامل اصلی رشد قیمت خودرو نیست.

به عبارت بهتر، هرچند کمبود تولید قطعا نظام عرضه و تقاضا را دچار مشکل می‌کند و به افزایش قیمت می‌انجامد. اما آنچه حداقل طی سه سال تحریم در بازار خودرو رخ داده، انفجار و التهاب قیمتی در نتیجه انتظارات تورمی و نوسان ارزی بوده است.

بازار خودرو در این دوران تحت تاثیر انتظارات تورمی و نوسان ارز، گاهی افت را تجربه کرد و گاهی خیز. هرگاه انتظارات تورمی فروکش کرد و قیمت ارز پایین آمد، بازار خودرو هم عقب نشست. هر وقت آن دو عامل صعودی شدند، قیمت خودرو نیز بالا رفت.

نکته دیگر اینجاست که اختلاف بین قیمت خودرو در بازار و کارخانه، ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد و به نظر می‌رسد تحقیق و تفحص اصلی بهتر است از شورای رقابت به عنوان مجری این سیاست، به عمل بیاید.

این را هم نباید فراموش کرد که صنعت خودرو درگیر تحریم و کمبود نقدینگی (ناشی از قیمت‌گذاری دستوری) است و در این شرایط خودروسازان نیز توان چندانی برای رشد تولید ندارند.

مجلسی ها به دنبال مقصر دم‌دستی هستند؟

بنابراین به نظر می‌رسد اینکه نمایندگان مجلس به جای ریشه‌یابی عوامل اصلی التهاب قیمتی در بازار خودرو، تنها به دنبال یافتن مقصری دم‌دستی هستند. دردی از مشتریان دوا نخواهد کرد و تحقیق و تفحص جدید نیز در لیست اقدامات به اصطلاح پوپولیستی قرار خواهد گرفت.

مساله دیگر اینجاست که تا به امروز چندین تحقیق و تفحص از خودروسازان توسط مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند چراغ راه صنعت خودرو باشند و به نوعی بایگانی شده‌اند.

حتی تخلفاتی نیز که در دل این تحقیق و تفحص‌ها فاش شد نیز مورد پیگیری قرار نگرفت. در بین تحقیق و تفحص‌های انجام شده اما گزارشی که مجلس دهم تهیه کرد، به زعم کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو، منصفانه‌ترین و بهترین بوده، زیرا به ریشه‌های ناکارآمدی در صنعت خودرو پرداخته است.

با این حال گزارش موردنظر کنار گذاشته شده و کسی به آن توجه نمی‌کند و از همین رو انتظار می‌رود نمایندگان مجلس به جای صرف وقت و هزینه برای تحقیق و تفحصی جدید، گزارش قبلی را از بایگانی بیرون کشیده و روی آن تمرکز کنند.

بیشتر بخوانید:

اصول صحیح تعویض دنده خودرو؛ چگونه دنده کشی کنیم؟

ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو از پژو پارس LX سبقت گرفت

منبع: دنیای اقتصاد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

Ami ارزان‌ترین خودرو برقی ترکیه، در یک هفته ۱۹۸ میلیون گران شد

Ami از سوی سیتروئن به تازگی در کشور ترکیه رونمایی و قیمت فروش آن تعیین شد. این خودرو برقی...

توافق تولید مشترک خودرو ایران و روسیه در ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از توافق با مقامات روسی برای تولید مشترک خودرو ایران و روسیه در ایران خبر داد. بیت ران - علیرضا...

سقوط اف ۱۴ / تام کت در اصفهان

صبح ۲۸ خرداد یک فروند جنگنده اف ۱۴ / تام کت در نزدیکی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان دچار سانحه شد و سقوط کرد. بیت...

زمزمه‌ی فروش پارس خودرو ؛ ایران خودرو مالک قدیمی‌ترین...

این روزها بیش از هر زمان دیگری زمزمه‌ی فروش پارس خودرو به گوش می‌رسد. براساس اخبار رسیده آیا ایران خودرو مالک قدیمی‌ترین خودروساز ایران...

خودروهای برقی در ترکیه و هزینه شارژ آنها طبق...

خودروهای برقی در ترکیه در حال تثبیت جایگاه خود در بین خریداران هستند. تنها در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۰۷۳ خودرو برقی...

پست‌های مرتبط