۱۰ راننده پولدار تاریخ فرمول یک را بشناسید

از دست ندهید

فرمول یک محلی است که بالاترین گردش های پولی در رشته موتور اسپرت در آن انجام می شود. به این حقیقت واقف هستیم اما در این لیست قرار است ۱۰ راننده پولدار تاریخ فرمول یک را بشناسیم.

بیت ران – محمد فتح اللهی: رانندگان فرمول یک بسیاری در طول تاریخ این ورزش در پیست های گوناگون به رقابت پرداخته اند. تعدادی از آنها بدون کسب حتی یک برد با این ورزش خداحافظی کردند. برخی هم تبدیل به ورزشکارانی بزرگ شدند که اکنون فرمول یک از آنها برای برندسازی خود استفاده میکند. در این لیست نگاهی خواهیم داشت به دو دسته از رانندگان فرمول یک. دسته اول رانندگانی هستند که اکنون هم شاهد رقابت آنها هستیم. دسته دوم اما افرادی هستند که پس از بازنشستگی توانسته اند سرمایه خود را چند برابر کنند.

لیست ده راننده پولدار تاریخ فرمول یک را از انتها به ابتدا آغاز می کنیم:

نیکو روزبرگ
نیکو روزبرگ قهرمان فصل ۲۰۱۶ فرمول یک و راننده اسبق تیم مرسدس بنز AMG

۱۰ – نیکو روزبرگ

دهمین راننده پولدار تاریخ رقابت های فرمول یک نیکو روزبرگ است. روزبرگ در فصل ۲۰۱۶ همراه با تیم مرسدس بنز به عنوان قهرمانی جهان رسید. این راننده آلمانی تنها فردی در تاریخ حضور تیم مرسدس بنز در مسابقات فرمول یک است که توانسته لوئیس همیلتون را به عنوان هم تیمی شکست دهد. او پس از کسب عنوان قهرمانی خود اعلام بازنشستگی کرد. نیکو ۱۰ سال در رقابت های فرمول یک حضور داشت. دوران حرفه ای او در این مسابقات با تیم ویلیامز شروع شد و پس از آن به مرسدس بنز AMG پیوست.

روزبرگ ۳۵ ساله اکنون ثروتی بالغ بر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار دارد. او در موناکو زندگی میکند و گفته می شود در مونت کارلو فعالیت های تجاری بسیاری دارد. نیکو علاوه بر این در مسابقات Extreme E مالک تیم Rosberg X Racing نیز است. او گاهی اوقات در شبکه Sky Sports به عنوان تحلیلگر در کنار کارشناسان این رشته حضور دارد و در کانال یوتیوب خود ویدئوهای جذابی از خودروها به اشتراک می گذارد.

سباستین فتل
سباستین فتل قهرمان چهار دوره رقابت های فرمول یک

۹ – سباستین فتل

سباستین فتل قهرمان ۴ فصل رقابت های فرمول یک است. او پس از کسب این عناوین قهرمانی شش سال راننده تیم فراری بود. روند کسب عناوین قهرمانی بیشتر برای این راننده آلمانی با فراری مسیر نشد و او در انتهای فصل گذشته از این تیم ایتالیایی جدا شد. سباستین ۳۳ ساله اکنون نخستین فصل خود را با تیم استون مارتین (ریسینگ پوینت سابق) می گذراند.

فتل نه تنها در تیم استون مارتین به عنوان راننده حضور دارد بلکه یکی از سهام داران اصلی این تیم است. ثروت او در حال حاضر ۴۵.۰۰۰.۰۰۰ دلار است.

دیوید کولتارد
دیوید کولتارد در طول ۱۵ فصل حضور در فرمول یک ۱۳ بار برنده گرندپری ها شد

۸ – دیوید کولتارد

دیوید کولتارد بریتانیایی دوران حرفه ای خود در فرمول یک را در ۱۹۹۴ با تیم ویلیامز آغاز کرد. او سپس در ۱۹۹۶ به مکلارن پیوست و هم تیمی میکا هاکینن فنلاندی شد. کولتارد در فصل ۲۰۰۱ در رقابت با مایکل شوماخر ناکام ماند و پس از او فصل را در رده دوم به اتمام رساند. بهترین نتیجه کسب شده توسط دیوید کولتارد در تمام طول دوران حرفه ای او در فرمول یک هم همان رده دومی در جدول قهرمانی رانندگان بود. کولتارد پس از مکلارن راننده تیم ردبول شد و در فصل ۲۰۰۸ با این تیم اعلام بازنشستگی کرد. صندلی او در ردبول را سباستین فتل دراختیار گرفت.

کولتارد در طول پانزده سال حضور در فرمول یک سیزده بار برنده گرندپری های مختلف شد. او اکنون در شبکه BBC به عنوان تحلیلگر مسابقات فرمول یک حضوری مستمر دارد. این راننده بازنشسته فرمول یک در لندن، سوئیس و موناکو مالک هتل های مجللی است. ثروت کولتارد ۵۰ ساله اکنون ۷۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار است.

جنسون باتن
جنسون باتن در فصل ۲۰۰۹ به عنوان قهرمانی جهان دست یافت

۷ – جنسون باتن

جنسون باتن در فصل ۲۰۰۹ با تیم Brawn GP به عنوان قهرمانی جهان دست یافت. این راننده بریتانیایی همانند بسیاری از رانندگان فرمول یک دوران حرفه ای خود را با تیم ویلیامز آغاز کرد. او پس از ویلیامز برای تیم هایی چون بنتون، رنو، BAR و هوندا رانندگی کرد. اما با خداحافظی هوندا از فرمول یک و خرید تیم توسط روس برآون او راننده این تیم شد. این تیم با استفاده از یک خلا قانونی توانست پای دیفیوزرهای دو طبقه را به فرمول یک باز کند. دانفورس فوق العاده اتومبیل های برآون باعث شد هیچ تیمی توان رقابت با آنها را نداشته باشد و در نهایت باتن با این اتومبیل به قهرمانی جهان رسید.

مقصد بعدی جنسون تیم مکلارن بود. او در سال ۲۰۱۶ همراه با این تیم اعلام بازنشستگی کرد. جنسون یکی از فوق العاده ترین استایل رانندگی خود را در گرندپری ۲۰۱۱ کانادا به نمایش گذاشت. رقابتی که بیش از چهار ساعت به دلیل شرایط بارانی به طول انجامید و طولانی ترین مسابقه فرمول یک تاریخ نام گرفت.

جنسون باتن پس از خداحافظی با فرمول یک در سری های دیگر موتور اسپرت حضور داشت. او حالا مالک تیم خود یعنی JBEX است و ۱۰۵.۰۰۰.۰۰۰ دلار ثروت دارد.

ادی ارواین
ادی ارواین در ۱۴۵ گرندپری حضور داشت و تنها ۴ بار برنده شد

۶ – ادی ارواین

ادی اروان شاید برای خوانندگان این لیست کمی ناشناخته باشد. او در دهه نود میلادی در تیم هایی چون جردن، فراری و جگوار حضور داشت. ارواین تا فصل ۲۰۰۲ در مسابقات فرمول یک حضور داشت.

او پس از اعلام بازنشستگی از فرمول یک شروع به سرمایه گذاری های بسیاری نمود. از جمله آنها می توان به شهرک ویلایی لوکس در فلوریدا آمریکا اشاره کرد. ادی ایرواین اکنون در کارائیب مالک یک خانه مجلل است و با Yat (کشتی تفریحی) ۱۸ میلیون دلاری خود گاهاً برای تماشای گرندپری موناکو به مونت کارلو سفر می کند.

ثروت او ۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار عنوان شده است.

الن پروست
الن پروست چهار بار به عنوان قهرمانی جهان دست یافته است

۵ – الن پروست

الن پروست که با لقب پروفسور در میان طرفداران فرمول یک شناخته می شود، چهار بار به عنوان قهرمانی جهان دست یافته است. پروست ۶۶ ساله زمانی که در تیم مکلارن حضور داشت یکی از سرسخت ترین رقبای آیرتون سنای افسانه ای به شمار می رفت.

او اکنون در تیم فرمول یک Alpine به عنوان مشاور ارشد حضور دارد. او در عین حال یکی از سهام داران اصلی این تیم فرانسوی است. این راننده فرانسوی اسبق تیم های مکلارن، رنو، فراری و ویلیامز اکنون ثروتی به میزان ۱۸۵.۰۰۰.۰۰۰ دلار در اختیار دارد.

کیمی رایکونن
کیمی رایکونن آخرین قهرمان تیم ایتالیایی فراری است که اکنون برای آلفارومئو رانندگی می کند

۴ – کیمی رایکونن

کیمی رایکونن یا مرد یخی مسابقات فرمول یک آخرین قهرمان تیم فراری در این رقابت ها است. او که عنوان با تجربه ترین راننده حاضر در مسابقات را از آن خود ساخته است  تیم فرمول یک فراری آخرین بار با این راننده فنلاندی در سال ۲۰۰۷ عنوان قهرمانی را در بخش رانندگان بدست آورد.

رایکونن برخلاف سایر رانندگان حاضر در مسابقات فرمول یک علاقه ای به جمع آوری خودروهای لوکس و تجملی ندارد. او بارها اعلام کرده که رانندگی فقط یک شغل و منبع درآمد اوست. کیمی که در فصل ۲۰۰۹ پس از تایگر وودز دومین ورزشکار پر درآمد سال معرفی شد اکنون با ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار در رده چهارم جدول رانندگان پولدار فرمول یک است.

فرناندو آلونسو
فرناندو آلونسو راننده فعلی تیم آلپین تاکنون دو بار به عنوان قهرمانی جهان دست یافته است

۳ – فرناندو آلونسو

در جایگاه سومین راننده پولدار تاریخ فرمول یک فرناندو آلونسو حضور دارد. او دو بار با تیم رنو در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به عنوان قهرمانی فصل دست یافت و مانع کسب هشتمین قهرمانی مایکل شوماخر در آن سال شد. روند کسب عناوین قهرمانی او البته از سوی رایکونن، همیلتون و فتل قطع شد. این راننده اسپانیایی تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۸ از رقابت های فرمول یک کناره گیری کند.

او که پس از بازنشستگی از فرمول یک در سری هایی چون ایندی کار نیز حضور داشت سرانجام در فصل ۲۰۲۱ همراه با تیم آلپین (رنو قبلی) مجدداً به فرمول یک بازگشت. ثروت فرناندو آلونسو اکنون ۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار است.

لوئیس همیلتون
لوئیس همیلتون راننده تیم مرسدس بنز AMG و خودرو پاگانی زوندا LH او که بصورت سفارشی ساخته شده است

۲ – سِر لوئیس همیلتون

لوئیس همیلتون راننده تیم مرسدس بنز AMG که بتازگی برای موفقیت های بیشمار ورزشی خود لقب سِر را دریافت کرده، رکورد شکن این سال های مسابقات فرمول یک است. او تاکنون ۷ بار به عنوان قهرمانی دست یافته است. لوئیس در فصل جاری برای کسب هشتمین عنوان قهرمانی جهان خود با مکس فرشتاپن راننده تیم ردبول در حال رقابت است.

او تنها در فصل جاری مسابقات فرمول یک درآمدی به میزان ۸۲ میلیون دلار داشته است. این رقم مجموع دریافتی های او از تیم مرسدس و اسپانسرهایش است. همیلتون به غیر از رانندگی در فرمول یک همانند نیکو روزبرگ و جنسون باتن در مسابقات Extreme E مالک تیم خود است. سباستین لوب قهرمان افسانه ای مسابقات رالی جهانی (WRC) برای تیم او در این مسابقات رانندگی میکند.

ثروت سِر لوئیس همیلتون ۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار است و او مالک چندین اتومبیل خاص از برندهای گوناگون است. در مجموعه شخصی او اتومبیل هایی چون پاگانی زوندا LH، فراری لافراری کوپه، فراری لافراری آپرتا، مکلارن P1 و… دیده می شود.

مایکل شوماخر
مایکل شوماخر قهرمان هفت دوره رقابت های فرمول یک

۱ – مایکل شوماخر

مایکل شوماخر به عقیده بسیاری از بزرگان این رشته ورزشی مهمترین و تأثیرگذار ترین راننده تاریخ فرمول یک است. او که با کسب هفت عنوان قهرمانی نه تنها باعث آوازه تیم فراری در این رقابت ها شد، بلکه موجب شد ورزش فرمول یک بیشتر از گذشته در محافل گوناگون شناخته شود.

گرچه این روزها به دلیل آسیب وارد شده به او در نتیجه حادثه اسکی آلپ خبری از این قهرمان افسانه ای مخابره نمی شود، اما به عنوان پولدار ترین راننده تاریخ فرمول یک شناخته می شود. ثروت او ۷۸۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار عنوان شده است.

شوماخر در سال ۲۰۰۶ تصمیم به کناره گیری از رقابت های فرمول یک کرد. او البته در سال ۲۰۱۰ با تیم مرسدس بنز به این مسابقات بازگشت. گرچه موفقیت های این راننده آلمانی همانند سال های دور تکرار نشد اما بسیاری مایکل شوماخر را معمار نسل نخست از اتومبیل های فرمول یک تیم مرسدس بنز می دانند.

شوماخر سه فصل با این تیم آلمانی در فرمول یک حضور داشت و سپس مجدداً اعلام بازنشستگی کرد. او در سال ۲۰۱۳ زمانیکه در آلپ به اسکی مشغول بود دچار حادثه شد. در نتیجه این حادثه او دچار آسیب مغزی شد و از آن زمان تاکنون تحت مراقبت های ویژه است. خانواده شوماخر مایل به انتشار اخبار از وضعیت جسمانی این راننده موفق نیستند.

میک شوماخر فرزند او، در این فصل همراه با تیم Haas در فرمول یک اولین فصل خود را پشت سر می گذارد.

بیشتر بخوانید:

مکس فرشتاپن راننده تیم ردبول برنده گرندپری فرمول یک موناکو شد

مرسدس بنز خودرو فرمول یک ۲۰۲۱ را رونمایی کرد + مقررات جدید فرمول یک

نیکلاس لطیفی راننده فرمول یک ایرانی تبار کیست؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط