کمبود تراشه در خودروسازی کشور بحرانی جدی است. بحران کمبود تراشه های نیمه رسانا که از سال میلادی گذشته آغاز و رفته رفته به بحرانی جهانی تبدیل شد، حالا دامن خودروسازان ایران را نیز گرفته است. تقریبا یک سال پیش بود که نشانه های اولیه کمبود تراشه در جهان بروز و صنایع مختلفی بهخصوص خودرو را گرفتار کرد. اصل مشکل کمبود تراشه در خودروسازی، مربوط به قطعه ای ارزان به نام «دیسپلی درایور» است که وظیفه ارسال دستور العمل های ابتدایی برای نورانی کردن صفحه در تلفن، مونیتور یا دستگاه ناوبری را بر عهده دارد.
بیت ران – در این سال ها سهم لوازم و قطعات الکترونیکی در خودروها بسیار بیشتر از گذشته شده است تا صنعت خودرو وابستگی بسیار بیشتری به تراشهها پیدا کند. خودروسازان جهان میگویند: تراشه های موردنظر به حد کافی وجود ندارند و شرکت های سازنده آن قادر به پاسخگویی به تقاضای رو به رشد نیستند. بنابراین قیمتها افزایش پیدا کرده است.
بحران جهانی کمبود تراشه سبب شده است برخی خودروسازان بزرگ دنیا ناچار به کاهش تولید شوند. از جمله شرکت هایی مانند فورد و جنرالموتورز، نیسان و فولکس واگن. گفته میشود بهدلیل خانه نشین شدن مردم دنیا در عصر پاندمی کرونا، تقاضا برای خرید لوزام الکترونیکی بهخصوص تبلت و لپ تاپ افزایش پیدا کرده است. بنابراین عرضه کافی برای تامین نیاز صنایع مختلف بهخصوص خودروسازی وجود ندارد.
بحران جدید کمبود تراشه
این بحران حالا به خودروسازی ایران نیز رسیده و سبب شده است تولید با مشکلی جدید مواجه شود. خودروسازی کشور در سه سال گذشته بهدلیل تحریم، درگیر کمبود قطعه بود و حالا بحرانی جهانی نیز گرفتاری جدیدی برای این صنعت ایجاد کرده است. کمبود تراشه گویا در دو بخش بر روند تولید خودرو های داخلی اثر گذار بوده است.
بخش نخست، ایجاد اختلال در روند کلی تولید است و بخش دیگر نیز به کاهش سرعت تکمیل خودروهای ناقص مربوط می شود. درمورد نخست، کمبود تراشه سبب شده است خودروهای ناقص بیشتری به تولید برسند و روانه انبار شوند. آن هم در حالی که مشکلات کلی مربوط به تامین قطعات کماکان پابرجا هستند.
طی حدودا سه سالی که خودروسازی ایران تحریم شده، پدیده خودرو های ناقص باز هم بروز پیدا کرده و سبب شده است روند عرضه خودرو به بازار از سرعت مناسبی برخوردار نباشد. خودرو های ناقص با کمبود قطعات مختلفی مواجه هستند و تا تکمیل کاری صورت نگیرد، امکان عرضه آنها به بازار نیست.
حالا که بحران تراشه هم پدیدار شده، تکمیل خودرو های ناقص با سرعت پایینی در جریان است. گفته می شود کمبود تراشه سبب شده است برنامه ریزی روزانه و هفتگی خودروسازان برای تکمیل محصولات ناقصشان مختل شود. به عنوان مثال یکی از خودروسازان بزرگ هفته گذشته برنامه تکمیل ۱۰۰ دستگاه محصول ناقص را داشت. اما بهدلیل کمبود تراشه، تنها ۱۰ دستگاه از خودروی موردنظر را تکمیل کرده است.
خودروسازی ایران در مساله تراشه کاملا وابسته به واردات است. بنابراین تا مشکل جهانی کمبود این قطعه حل نشود، گرفتار این بحران خواهد بود. در حال حاضر آمار دقیقی از خودروهای ناقص داخلی وجود ندارد. اما در گذشته رقم ناقصیها از ۲۰۰ هزار دستگاه (تقریبا یکپنجم کل تولید سالانه خودروسازان) نیز عبور کرده بود.
منبع: دنیای اقتصاد
بیشتر بخوانید: