دو خودروساز بزرگ کشور با برنامه ریزی برای تولید محصولات دو رنگ به دنبال ایجاد تنوع در سبد محصولات خود هستند. خودروسازان داخلی به تازگی به فکر تولید محصولات دو رنگ افتاده اند. خودروسازان خارجی سال هاست که تولید خودروهای دو رنگ را در دستور کار خود قرار داده اند. پیشتر سایپا کاشان تولید C۳ سیتروئن و پارس خودرو نیز تولید کوییک به صورت دو رنگ با نام تجاری کوییک R را در دستور کار داشتند.
بیت ران – ایران خودرو روز گذشته از اولین محصول دو رنگ خود رونمایی کرد. بر این اساس آبی های جاده مخصوص به دنبال این هستند تا پژو ۲۰۷ را به صورت دو رنگ با دو گیربکس اتومات و دستی تولید کنند. همان طور که عنوان شد تولید محصولات دو رنگ در خطوط تولید خودروسازان بزرگ کشور قدمت زیادی دارد. اما اینکه چه شد شرکت های خودروساز به فکر تولید محصولات دو رنگ افتادند سوالی است که پاسخ آن روشن است. آنچه مشخص است ریشه این مساله را باید در محدودیتهای ناشی از تحریم جست و جو کرد.
بازگشت تحریم ها سبد محصولات خودروسازان را خالی کرد
بازگشت تحریم های صنعت خودرو سبب خروج خودروسازان بین المللی از خطوط تولید شرکای داخلی شد. این اتفاق سبب شد تا سبد محصولاتی خودروسازان خالی تر از همیشه شود. مدیران خودروساز برای جبران این مساله مسیرهای متفاوتی را مدنظر قرار دادند. شاید تولید محصولات با داخلی سازی بالا اولین برنامه ای بود که مدنظر خودروسازان قرار گرفت. تولد دو محصول «تارا» و «شاهین» را میتوان ناشی از این نوع نگاه برای ایجاد تنوع در سبد محصولاتی دو خودروساز بزرگ کشور دانست.
در کنار تولید محصولات با داخلیسازی بالا، بازی با آپشنهای نصب شده روی محصولات نیز مورد توجه خودروسازان قرار گرفت. طی نزدیک به سه سالی که از بازگشت تحریم های صنعت خودرو می گذرد شاهد اضافه شدن محصولاتی هستیم که پسوند «پلاس» را یدک میکشند. البته بودند محصولاتی که پسوند های دیگری مانند «S» را در ادامه نام خود داشتند.
رانا پلاس، سمند سورن پلاس در سبد محصولاتی ایران خودرو دیده می شوند. همچنین تیبا پلاس و سانیا S از جمله محصولاتی هستند که توانستند جای خود را در سبد محصولاتی سایپا باز کنند. در واقع این نوع محصولات آپشن های بیشتری را به نسبت مدل پایه خود داشتند. یا اینکه به نوعی فیس لیفت مدل های پایه خود محسوب میشدند.
خودروهای دو رنگ تنوع حداقلی در محصولات خودروسازان ایجاد می کند
مسیر سوم هم که به تازگی مورد توجه مدیران خودروساز قرار گرفته تولید برخی از محصولات به صورت دو رنگ است. به نظر میرسد در آینده گشایش هایی در ارتباط با بحثهای تحریمی در حوزه خودرو اتفاق بیفتد. کارشناسان پیشنهاد می کنند خودروسازان مسیر های ذکر شده را رها نکنند
زیرا تولید محصولات داخلی، محصولات آپشنال و همچنین محصولات دو رنگ به خودروسازان کمک فراوانی می کنند. تولید آنها علاوه بر تنوع در سبد محصولاتی خودروسازان، باعث می شود آنها بتوانند دایره پاسخ گویی به مشتریان خود را گسترش دهند. طبیعتاً از این طریق هم رضایت آنها را بیش از پیش جلب کنند.
منبع: دنیای اقتصاد
بیشتر بخوانید: