قوانین و شرایط خرید خودرو از کارخانه و شرایط خرید ماشین برای اتباع خارجی چیست؟

از دست ندهید

قوانین و شرایط خرید خودرو در شرکت‌های خودروسازی همواره متفاوت است. خودروسازان از انواع روش های مختلف فروش استفاده می کنند و خریداران بر طبق شرایط خود در آن شرکت خواهند کرد. اما این قوانین و شرایط چیست؟
بیت ران – برای خرید خودرو از کارخانه در ایران شما می توانید خودروهای شرکت‌های خودروسازی سایپا، ایران خودرو، بهمن موتور، کرمان موتور و پارس خودرو را بخرید. در بین این شرکت‌ها سایپا و ایران خودرو بیشتر تولیدکننده هستند اما بقیه شرکت‌ها معمولا به واردات خودرو پرداخته‌ اند.
روش‌ های کاربردی در شرکت‌های خودروسازی روش مشارکت در تولید، پیش فروش، و فروش فوق العاده را شامل می‌ شوند. از طرفی شما می‌ توانید خارج از شرکت خودرو را به صورت کارکرده و اقساطی نیز خریداری کنید.

برای اینکه بتوانید خودرو را مستقیم از کارخانه خریداری کنید باید در یکی از سه طرح فروش مشارکت در تولید، پیش فروش، و فروش فوق العاده خودروسازی‌ ها شرکت کنید. این طرح‌ها به صورت ثبت‌نامی هستند. پس از اعلام زمان افراد برای خرید ثبت‌نام می‌ کنند سپس به دلیل محدودیت تعداد، در قرعه‌ کشی نام افراد برای خرید و تحویل خودرو مشخص می‌ شود.

بنابراین برای خرید خودرو از کارخانه می‌توانید از روش فروش فوق العاده استفاده کنید که در آن قیمت خودرو بر عکس روش مشارکت تولید و پیش فروش عادی، مشخص است.

قوانین و شرایط خرید خودرو

تحویل خودرو در فروش‌ های فوق‌ العاده معمولا زیر سه ماه است. در حالی که در روش مشارکت فروش ممکن است این زمان سه ساله باشد.

در روش مشارکت در تولید خودرو در حقیقت شرکت‌ های تولید کننده خودرو نقدینگی خود را با پرداختی‌ های مردم کامل می‌کنند و به تولید خودرو می‌ پردازند. این روش معمولا برای افرادی مناسب است که هیچ عجله‌ ای برای تحویل خودروی خود ندارند.

روش پیش فروش قطعی نیز برای افرادی مناسب است که عجله‌ زیادی دارند از طرفی معتقدند که باید قیمت خودرو از ابتدا مشخص باشد. در این روش افراد قیمتی مشخص را پرداخت می‌ کند و نهایتا پس از ۹ ماه خودرو را تحویل می‌ گیرند.

اما روش پیش فروش عادی از تمام روش‌های دیگر در ایران معمول‌تر است و در آن افراد خودرو را با محدوده زمانی حدود یکسال تحویل می‌گیرند.

یکی از نکات پیچیده نوع خرید تغییر قیمت خودرو از لحظه پیش فروش تا زمان تحویل است که به دلیل تغییرات قیمت ارز و تحریم‌ها ممکن است زیاد باشد.

برای ثبت نام و خرید خودرو از کارخانه می‌توانید به سایت‌های خودروسازان به مراجعه کنید.

قوانین خرید خودرو از کارخانه

شرکت‌های خودروسازی قوانینی برای پیش فروش خودرو در ثبت‌نام‌های خود وضع کرده‌اند که رعایت آن‌ها در خرید خودرو از کارخانه الزامی است.

از ابتدایی‌ترین این قوانین داشتن حداقل سن ۱۸ سال و همچنین داشتن گواهینامه رانندگی حداقل پایه سه است.

از طرفی خریدار حق دارد هر ۴ سال یکبار در این پیش فروش‌ها ثبت نام کند. خریدار نمی‌تواند به طور همزمان در دو شرکت مانند سایپا و ایران خودرو ثبت نام کند.

تمام اطلاعاتی که متقاضی وارد می‌کند مانند شماره کارت ملی و شماره موبایل همگی باید به نام یک نفر آن هم به نام متقاضی باشد.

توجه کنید که در این نوع فروش‌ها حق هیچ گونه انتقال یا صلحی وجود ندارد. اگر به نام متقاضی پلاک انتظامی فعال باشد متقاضی حق ثبت نام ندارد.

قوانین شرایط خرید خودرو برای اتباع خارجی

اتباع خارجی در ایران بنا به شرایط و قوانینی می‌ توانند خودرو بخرند و پلاک آن را تعویض کنند. اما اتباع بدون پاسپورت ایرانی حق معامله ملک را در ایران ندارند.

اولین مدرکی که برای خرید و تعویض پلاک خودرو نیاز است ارائه گواهینامه است که الزامی محسوب می‌‌ شود.

از طرفی اتباع باید با مدارک اثبات کنند که مقیم ایران هستند و به جز وکالت‌نامه محضری برای اقامت آن‌ها در ایران باید کارت اقامت دائم یا موقت خود را نیز ارائه دهند.

اگر اتباع کارت اقامت نداشته باشند می‌ توانند با مجوز کار این موضوع را ثابت کنند اما در نهایت حتما باید پاسپورت خود را نیز ارائه دهند.

قیمت خودرو سال ۱۴۰۰

قیمت خودرو در سال‌های اخیر سیر صعودی داشته است و با اجرایی شدن تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز، قیمت خودرو نیز بالا رفته است. این افزایش قیمت در تمام جهان به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع نیز رخ داده است.

در حقیقت بالا رفتن ارزش ارز در داخل کشور ایران باعث تغییرات زیادی در اکثر بازارها مانند بازار سکه و طلا هم شده است. ولی تاثیر آن در بازار خودروسازی بسیار زیاد و مشهود بود.

اما واقعیت این است که در سال‌های اخیر فقط مذاکرات سیاسی و قیمت ارز بر بازار خودرو تاثیر نداشته است. در حقیقت در سه سال گذشته به دلیل اتفاقات مربوط به برجام و نوسانات بازار همیشه انتظار می‌رفت که قیمت ارز و به نسبت همان قیمت کالاهایی همچون خودرو نیز بالاتر رود.

بنابراین افراد عادی از ترس اینکه مجبور شوند بعدا با قیمت‌های بالاتری مجبور به خرید خودرو بشوند تقاضای خرید می‌دادند و در نهایت خودرو می‌ خریدند.

در بازاری که تقاضا بسیار زیاد بود دلالان نیز فرصت سرمایه‌گذاری و کسب سود زیاد در بازار خودرو را غنیمت شمردند و شروع به خرید خودرو کردند.

در مرحله بعدی این خودروها با قیمت‌های بسیار زیادی به خریداران فروخته شدند و همین امر قیمت‌ها را با سرعت بیشتری بالا برد.

قیمت ارز تأثیر گذار است

در حقیقت قیمت ارز همیشه بر روی قیمت‌ها در بازار خودرو سازی تاثیر داشته است چراکه بیشتر مواد اولیه خودروها از خارج از ایران تامین می‌ شوند.

در گذشته به دلیل نبود تحریم‌ها و فاصله کمتر ریال و دلار این مواد راحتر و با قیمت‌های مناسبتری تامین می‌شدند. اما اکنون تولیدکننده برای حفظ اقتصاد و شرایط خود چاره‌ای جز توجه به ارزش ارز و بالا بردن قیمت‌ها ندارد.

تمام این موضوعات باعث شده بود که در سال‌های اخیر خودرو نیز در ایران تبدیل به محصولی سرمایه‌ای شود و دلالان به آن علاقه‌مند شوند.

اما در ماه‌های اخیر دولت تلاش کرد با تعیین قوانین جدیدتر برای پیش فروش خودرو از کارخانه‌ها و همچنین پیشنهاد طرح «تحول صنعت و بازار خودرو» از دلالی در این صنعت جلوگیری کند.

در این طرح خودرو ها از این پس باید در بازار بورس کالا عرضه شوند. احتمالا با انجام این کار از افزایش قیمت‌های زیاد و دلالی جلوگیری شود. یکی از مهم‌ترین قوانین خرید خودرو در این بازار نیز امکان خرید فقط یک خودرو با هر کد ملی است.

بیشتر بخوانید:

محدودیت های ثبت نام خودرو از سوی گروه خودروسازی سایپا برداشته شد

 




4 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط