خودرو های دنده اتوماتیک را می توان با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان خریداری کرد. در مطلب زیر نگاهی داریم به خودرو هایی که می توان از آنها به عنوان گزینه های خرید نام برد.
بیت ران – تعویض دنده اتوماتیک یکی از امکانات فنی مهم و محبوب در خودرو های امروزی است. این سیستم انواع مختلفی دارد. اما با یک هدف کلی برای آسودگی راننده از فرایند تعویض دنده در موقعیت های مختلف رانندگی عرضه می شود. امروزه، تقاضا برای خودرو های دنده اتوماتیک آنچنان زیاد است که بسیاری از سازندگان مشهور دنیا تولید جعبهدندههای دستی را متوقف کردهاند.
در ایران برخلاف روند کلی در بازار جهانی، عرضه خودرو های دنده دستی با تیراژ بسیار بیشتر از مدل های خودکار ادامه دارد. حتی در نمونه های ارزان قیمت چینی که به جعبهدنده CVT مجهز هستند، هزینه ساخت از جعبهدنده دستی ساده مشابه مدل های ایرانی بیشتر است.
تولید گیربکس دستی هزینه کمتری دارد
علاوهبراین، فناوری ساخت انواع جعبهدنده های خودکار CVT یا چندسرعته برای خودروسازان ایرانی حالتی بسیار ابتدایی و پرخرج دارد. درحالیکه مدل دستی با هزینه کمتر از چند دهه قبل تولید می شود. همچنین، نباید فراموش کنیم که ایران خودرو و سایپا، برنامه جامع و سریع برای پیشرفت فنی و توسعه محصولات با امکانات روز دنیا را دنبال نمی کنند.
مجموع عواملی که ذکر شد، جعبه دنده خودکار را برای خریدار ایرانی به آپشنی لوکس و مناسب خودرو های گران قیمت تبدیل کرده است. حتی معدود تولیدات ایران خودرو و سایپا با جعبه دنده خودکار تیراژ تولید بسیار اندک و قیمتی نامتعارف درمقایسه با مدل استاندارد دارند. این خودرو های دنده اتوماتیک خریدار را به پرداخت ۲۰ تا ۴۰ درصد پول بیشتر وادار می کنند. در این مطلب، تعدادی از خودرو های دنده اتوماتیک موجود در ایران را با اولویت قیمت معرفی کردهایم. این محصولات با مدل صفر کیلومتر در بازار آزاد وجود دارند.
ساینا و کوییک اتوماتیک
باتوجه به مشابهت فنی ساینا و کوییک، تفاوت خاصی بین مدل دنده اتوماتیک این خودروها دیده نمی شود. در بازار آزاد، کوییک و ساینا خودکار حدود ۱۸۰ میلیون تومان قیمت دارند و ارزان ترین خودرو های ایران هستند که نیاز به تعویض دنده دستی را رفع می کنند.
وزن خالص کوییک و ساینا مجهز به جعبهدنده CVT حدود ۱،۱۰۰ کیلوگرم است. پیشرانه آن ۱٫۵ لیتر با قدرت ۸۷ اسببخار، سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را به ۱۵ ثانیه می رساند. ساینا دنده خودکار از نظر امکانات داخل کابین، تفاوت خاصی با مدل دنده دستی ندارد. اما کوییک اتوماتیک از آپشن اضافی مثل نمایشگر لمسی برخوردار است.
پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ اتوماتیک
تولید پژو ۲۰۶ اتوماتیک به نام تیپ ۶ حدود دَه سال پیش آغاز شد. اما تا امروز ادامه پیدا نکرد. نمونه های صفرکیلومتر این محصول کمیاب هستند. اما بهدلیل بهرهگیری از پیشرانه ۱٫۶ لیتری برای خودرویی با وزن خالص ۱،۱۰۰ کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک بهترین گزینه برای افرادی است که ۲۰۶ تیپ ۶ را تجربه کردهاند. البته بسیاری از کارشناسان عملکرد فنی این خودرو را معادل ۲۰۶ تیپ ۶ نمیدانند. چراکه استهلاک و هزینه نگهداری ۲۰۷ دنده اتوماتیک بیشتر است. پیشرانه و جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک در این خودروها مشابه است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت را در ۱۲ ثانیه فراهم می کند. در بازار آزاد، ۲۰۷ دنده اتوماتیک با قیمتی حدود ۳۵۰ میلیون تومان معامله میشود.
پژو پارس اتوماتیک
هزینه خرید پارس اتوماتیک در مقایسه با ۲۰۷ اتوماتیک کمتر است. اما این خودرو نیز به تعداد محدود تولید شده و نسبتا گران است. پژو پارس اتوماتیک به قیمت ۳۰۰ تا ۳۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد فروخته میشود. درحالیکه مدل دنده دستیاش با پیشرانه TU5، حدود ۲۵۰ مییون تومان قیمت دارد.
پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 قدرت ۱۰۵ اسببخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر فراهم میکند تا این خودرو ۱،۲۰۰ کیلوگرمی برای رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت، به ۱۵ ثانیه زمان نیاز داشته باشد. پارس اتوماتیک با جعبهدنده چهار سرعته AL4 تولید می شود که از دید رانندگان، عملکردش ضعیف و سرعت تعویض آن کُند است.
امویام ۳۱۵ اتوماتیک
در سال های اخیر، واردات خودرو های چینی به ایران محدود شده است. با توقف مونتاژ انواع برلیانس بهدست سایپا، حالا ام وی ام ۳۱۵ مدیرانخودرو ارزان ترین مدل دنده اتوماتیک ساخت چین در بازار کشور محسوب می شود. هم اکنون، مدیران خودرو این محصول را با قیمت ۴۲۲ میلیون تومان و موعد تحویل ۳۰ روزه بهصورت شرایط نقد و اقساط پیش فروش می کند.
برخلاف محصولات ایران خودرو و سایپا، تفاوت زیادی بین ام وی ام ۳۱۵ اتوماتیک با مدل دنده دستی وجود دارد. علاوه بر سپر جلو و ظاهر بیرونی متفاوت، داشبورد و طراحی داخلی ۳۱۵ اتوماتیک نیز فراتر از نسخه ساده است. داشبورد این محصول جدید به X22 بسیار شبیه است و نمایشگر لمسی ۸ اینچ آن امکانات بهروزی دارد.
مثل ناوبری ماهوارهای فارسی، رابط بلوتوث، حسگر عقب و دوربین پارک. پیشرانه ۳۱۵ اتوماتیک مشابه مدل دنده دستی و از نوع ۱٫۵ لیتر تنفسطبیعی با قدرت ۱۰۷ اسببخار است. این مدل ۱۲٫۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد و میانگین مصرف سوختش ۷٫۵ لیتر در صد کیلومتر است.
امویام X22 لاکچری اتوماتیک
کوچک ترین کراساور بازار ایران که هنوز روی خط مونتاژ باقی مانده، امویام X22 است. این محصول با نسخه های مختلف مجهز به جعبه دنده دستی نیز تولید شد. اما از سال ۱۳۹۹ به بعد، فقط با مدل اسپرت لاکچری و جعبهدنده اتوماتیک عرضه می شود. مدیران خودرو این محصول را با قیمت ۴۹۸ میلیون تومان پیش فروش میکند.
امویام X22 از پیشرانه ۱٫۵ لیتر با قدرت ۱۰۵ اسببخار استفاده میکند. بههمیندلیل، چندان پرشتاب و قدرتمند نیست. این کراساور کوچک ۱۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت آن ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر است.
جک S3
کراس اور اندازه کوچک جک با نام S3 در ایران عرضه میشود. این محصولِ مونتاژ کرمانموتور فقط با جعبهدنده اتوماتیک CVT در بازار ایران حضور دارد و به پیشرانه ۱٫۶ لیتر تنفس طبیعی مجهز است. این خودرو ۱۰۷ اسببخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید می کند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت جک S3 تقریبا ۱۴ ثانیه و میانگین مصرف سوختش ۷ لیتر در صد کیلومتر است.
مونتاژ جک S3 در سال ۱۴۰۰ محدود شده است. کرمان موتور این خودرو را فروردین ۱۴۰۰ به قیمت ۵۰۹ میلیون تومان با موعد تحویل ۴۵ روزه پیشفروش کرد. البته نمونههای صفر کیلومتر این خودرو در بازار آزاد حدود ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارند.
امویام X33 اتوماتیک
در سال ۱۴۰۰، مدیران خودرو دو مدل X33 مونتاژ می کند. نسخه ارزانتر مشابه سال های قبل به جعبهدنده CVT مجهز است. اما مدل جدید با جلو پنجره و ظاهر متفاوت، از جعبهدنده اتوماتیک پنج سرعته بههمراه سیستم مدیریت تعادل اضطراری و تقسیم ترمز (ESP) بهره میبرد. قیمت مصوب مدیرانخودرو برای تحویل ۳۰ روزه این خودروها، بهترتیب ۵۶۴ و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.
در سالهای اخیر، X33 پرفروشترین خودرو چینی بازار ایران لقب گرفته است. این محصول با سابقه حضور دَهساله در کشورمان، مشکل خاصی از نظر تأمین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش ندارد. پیشرانه دو لیتری تنفسطبیعی با ۱۳۴ اسببخار قدرت و جعبهدنده CVT نیز نیاز خانواده را به کراساور مناسب رانندگی روزانه و سفرهای بینشهری پاسخ می دهد.
سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت X33 حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه و میانگین مصرف سوختش ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است. مدل جدید X33 با جعبهدنده اتوماتیک پنجسرعته شتابگیری بهتری از مدل CVT دارد. اما کمی افزایش مصرف سوخت به مالک تحمیل میکند. احتمالا تولید نسخه CVT از X33 در ماههای آینده متوقف خواهد شد.
چری آریزو ۵ اتوماتیک
آریزو ۵ یکی از معدود خودروهای سدان چینی موجود در ایران است که ازنظر فنی، کیفیت راضیکنندهای دارد. این محصول با پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربوشارژ، ۱۴۷ اسببخار قدرت تولید می کند. جعبهدنده CVT آریزو ۵ را در ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت میرساند تا یکی از خودروهای چینی پرشتابِ بازار ایران باشد. ناگفته نماند میانگین مصرف سوخت این خودرو ۸ لیتر در صد کیلومتر است.
قیمت ۶۲۷ میلیون تومان مهمترین نکته منفی چری آریزو ۵ اتوماتیک است. این موضوع بسیاری از خریداران را بهسمت کراساورهای چینی مثل X33 هدایت میکند که با پیشرانه ضعیفتر، فضا و راحتی بیشتر فراهم میکنند.
جک S5 اتوماتیک
اولین نمونههای وارداتی جک S5 به پیشرانه تنفسطبیعی و جعبهدنده دستی مجهز بود. اما خیلی زود مدل توربوشارژ با جعبهدنده اتوماتیک به تنها گزینه خریدنی در ایران تبدیل شد. این محصول بهدلیل بهرهگیری از قدرت مناسب و شتابگیری رضایتبخش و ابعاد مشابه کراساورهای کرهای، فروش زیادی در بازار کشورمان تجربه کرده است.
در ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۰، برنامه پیشفروش برای جک S5 انجام نشده است. این محصول احتمالا بهزودی با پیشرانه توربوشارژ ۱٫۵ لیتر تولید خواهد شد و ضمن استفاده از جلوپنجره و ظاهر جدید، ۱۷۴ اسببخار قدرت و ۲۵۱ نیوتنمتر گشتاور تولید خواهد کرد.
ازنظر توانایی فنی، تقاوت خاصی بین جک S5 جدید و مدل قبلی با موتور دو لیتر وجود ندارد؛ اما مصرف سوخت نسخه ۱٫۵ لیتری کمتری خواهد بود. زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت جک S5 حدود ۱۲ ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن ۱۱ تا ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است که با قیمتی حدود ۸۰۰ میلیون تومان در بازار ایران معامله میشود.
چری تیگو ۷
گرانترین محصول مدیران خودرو در بازار ایران لوکسترین کراساور چینی کشورمان محسوب میشود. شرکت عرضهکننده چری تیگو ۷ را ۹۹۲ میلیون تومان قیمتگذاری کرده است. این محصول با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ، ۱۴۷ اسببخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت تیگو ۷ حدود ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوختش ۷ لیتر در صد کیلومتر است.
علاوهبر ظاهر زیبا و کیفیت نسبتا مناسب ادوات داخل کابین، پیشرانه متناسب با وزن خودرو و جعبهدنده ششسرعته دبل کلاچ، چری تیگو ۷ را به کراساوری با کیفیت درمقایسه با دیگر خودرو های چینی بازار ایران تبدیل کرده است. این محصول البته با قیمتی نسبتا گران برای بخش بزرگی از مردم ایران دست نیافتنی بهنظر می رسد. اما ثابت می کند که خودروسازی چین محصولات نزدیک به استاندارد جهانی نیز دارد.
در این مطلب به خودروهای دنده اتوماتیک با سابقه و تولید انبوه موجود در بازار ایران اشاره کردیم که هنوز شرکتهای معتبر آنها را مونتاژ میکنند. گفتنی است با هدف جلوگیری از زیادهگویی، در مقاله حاضر محصولات جدید و تازهوارد، مثل دیگنیتی بهمن خودرو و SWM سیف خودرو و چری آریزو ۶ در نظر گرفته نشدند.
منبع: زومیت
بیشتر بخوانید: