مکس فرشتاپن راننده تیم ردبول برنده گرندپری فرمول یک موناکو شد

از دست ندهید

مکس فرشتاپن راننده تیم ردبول توانست در پنجمین مرحله از رقابت‌ های فرمول یک فصل ۲۰۲۱ در رده نخست از خط پایان گرندپری فرمول یک موناکو عبور کند. کارلوس ساینز راننده تیم فراری در رده دوم ایستاد. لندو نوریس از تیم مک لارن هم جایگاه سوم را از آن خود کرد.

گرندپری موناکو - سکوی قهرمانی
سکوی قهرمانی گرندپری فرمول یک موناکو

بیت ران – محمد فتح اللهی: گرندپری موناکو با سورپرایز تیم فراری و کسب Pole Position (رده اول در استارت) توسط چارلز لکرک راننده این تیم آغاز شد. البته این راننده اهل موناکو در گرندپری خانگی خود نتوانست رقابت را آغاز کند. اما نبود لوئیس همیلتون در رده های ابتدایی، نوید یک رقابت تمام عیار را بین ردبول، مرسدس، فراری و مک لارن می داد.

شنبه در رده اول، یکشنبه در گاراژ!

گرندپری موناکو - تصادف لکلرک در زمانگیری
تصادف لکلرک در زمانگیری گرندپری فرمول یک موناکو

روز شنبه در زمان گیری های گرندپری موناکو، چارلز لکلرک راننده تیم فراری توانست رده اول در استارت را از آن خود کند. اما این راننده موناکویی تیم فراری کمتر از دو دقیقه مانده به اتمام زمان گیری با برخورد به موانع کناری مسیر مسابقه به اتومبیل خود آسیب نسبتاً شدیدی وارد کرد.

لکلرک در نتیجه یک اشتباه ابتدا در ورودی پیچ پانزدهم به تایر و سیستم تعلیق جلو فراری خود آسیب وارد کرد. در نتیجه تصادف چارلز و برخورد بخش انتهای اتومبیل او به موانع، این پرسش ایجاد شد که آیا گیربکس اتومبیل آسیب دیده است یا خیر؟ تصادف لکلرک با موانع کناری در شرایطی اتفاق افتاد که سایر رانندگان مشغول ثبت زمانهای سریع خود بودند.

در نتیجه تصادف لکلرک پرچم قرمز به نشانه توقف زمان گیری به نمایش درآمد. این راننده موناکویی پیش از تصادف سریعترین دور را به ثبت رسانده بود. اما رده اولی در روز شنبه در روز یکشنبه تداوم نیافت. لکلرک در دور ورود به پیست متوجه ایراد گیربکس خودرو شد. او از طریق ارتباط رادیویی این مشکل را با تیم درمیان گذاشت.

فراری تا پیش از استارت گرندپری موناکو اعلام کرده بود که بررسی های انجام شده نشانگر عدم وجود ایراد در گیربکس اتومبیل لکلرک است. اما در روز مسابقه به دلیل اشکال در شفت محور عقب، لکلرک نتوانست در جایگاه نخست رقابت خود را آغاز کند.

با اعلام رسمی عدم حضور لکلرک در رده اول از سوی تیم فراری، مایکل مسی (Michael Massi) مدیر مسابقات فرمول یک عنوان کرد که رده اول خالی خواهد ماند. از همین رو، رانندگان براساس ترتیب قبلی خود در روز شنبه گرندپری موناکو را استارت زدند.

پیشتازی فرشتاپن در نبود همیلتون و بوتاس

گرندپری فرمول یک موناکو - مکس فرشتاپن در رده اول
لحظه استارت گرندپری فرمول یک موناکو

فرشتاپن از ابتدا تا انتهای گرندپری موناکو توانست موقعیت اولی خود را تا پایان مسابقه حفظ نماید. او با پیروزی در این مسابقه توانست برای اولین بار در رده اول جدول قهرمانی فصل حضور داشته باشد. با این برد تیم ردبول نیز رده اولی را در جدول قهرمانی تیمی از تیم مرسدس بنز گرفت.

بوتاس دیگر راننده تیم مرسدس بنز نیز در نخستین پیت استاپ خود با مشکل مواجه شد. مکانیک های تیم نتوانستند تایر جلو اتومبیل بوتاس را تعویض کنند. والتری به همین دلیل به خط پایان گرندپری موناکو نرسید. با خروج بوتاس رده دومی به کارلوس ساینز از فراری رسید.

کارلوس ساینز هم در تمرینات و زمانگیری عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته بود. این عملکرد خود در روز مسابقه نیز ادامه یافت. البته فاصله او با مکس فرشتاپن هیچ گاه به زیر یک ثانیه نرسید. با حضور ساینز در رده دوم گرندپری موناکو، فراری باری دیگر به سکوی قهرمانی این گرندپری بازگشت. این تیم ایتالیایی آخرین بار با سباستین فتل در فصل ۲۰۱۹ در سکوی قهرمانی گرندپری موناکو حضور داشت.

رده سوم اما از آن لندو نوریس شد. این راننده ۲۱ ساله به تازگی قراردادی بلند مدت با تیم مکلارن به امضا رسانده است. لندو برای اولین بار حضور در سکوی قهرمانی گرندپری موناکو را تجربه کرد. نوریس در طول این مسابقه عملکرد خیره کننده ای از خود به نمایش گذاشت. او نه تنها توانست رده سومی را برای مکلارن به ارمغان آورد بلکه در تمام طول مسابقه پرز از ردبول را نیز پشت سر خود نگه داشت. البته نباید از یاد برد که هم تیمی او یعنی دنیل ریکاردو یک دور عقب از این گرندپری را به پایان رساند. ریکاردو نخستین فصل خود با مکلارن را تجربه میکند.

همیلتون؛ بدشانسی یا استراتژی اشتباه؟

گرندپری فرمول یک موناکو - لوئیس همیلتون
لوئیس همیلتون دور از سکوی قهرمانی گرندپری فرمول یک موناکو در رده هفتم

همیلتون در رده هفتمی تا انتهای رقابت پشت اتومبیل آلفاتائوری پیر گسلی گیر کرده بود. این راننده بریتانیایی نتوانست خود را به رده های بالاتر برساند. همیلتون امیدوار بود بتواند با مدیریت مصرف تایرها، مدت بیشتری در پیست حضور داشته باشد. اما تیم مرسدس بنز با استراتژی اشتباه لوئیس را زودتر به پیت فراخواند. از همین رو همیلتون زمانیکه مجدداً به مسیر مسابقه بازگشت نتوانست رده های بالاتری را بدست آورد.

فتل امتیاز گرفت

گرندپری فرمول یک موناکو - سباستین فتل
سباستین فتل در رده پنجم و کسب اولین امتیازات خود برای استون مارتین

سباستین فتل نخستین فصل خود را با تیم استون مارتین پشت سر میگذارد. این راننده آلمانی در گرندپری فرمول یک موناکو توانست برای اولین بار با تیم جدید خود امتیاز دریافت کند. البته فتل به دلیل عملکرد درخشان خود از سوی بینندگان این مسابقه نیز به عنوان راننده روز معرفی شد.

باکو میزبان مرحله ششم

گرندپری فرمول یک باکو
والتری بوتاس از تیم مرسدس بنز در گرندپری موناکو فصل ۲۰۲۰

ششمین گرندپری این فصل ۱۶ خرداد ماه در شهر باکو و در کشور آذربایجان برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مرسدس بنز خودرو فرمول یک ۲۰۲۱ را رونمایی کرد + مقررات جدید فرمول یک

پیت استاپ چیست؟ نبرد ثانیه ها در فرمول یک

نیکلاس لطیفی راننده فرمول یک ایرانی تبار کیست؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط