شتاب تسلا Plaid رسماً از سوی نشریه موتورترند تست شد. موتورترند توانست در نخستین آزمایش صفر تا صد کیلومتر تسلا Plaid به عدد خیره کننده ۱.۹۸ ثانیه برسد. یعنی ۰.۰۰۱ ثانیه سریعتر از شتاب اعلام شده از سوی تسلا!
بیت ران – محمد فتحاللهی: نشریه موتورترند آمریکا عموماً تست های شتاب خود را در پیست Auto Club Speedway در Fontana کالیفرنیا انجام می دهد. این نشریه در مسیر درگ پیست توانست به شتاب خیره کننده صفر تا صد ۱.۹۸ ثانیه برسد. این شتاب در حالی از سوی این نشریه ثبت شد که پیش تر شتاب تسلا Plaid از سوی این کمپانی ۱.۹۹ ثانیه اعلام شده بود. ایلان ماسک در مراسم رونمایی از این اتومبیل گفت :«هیچ خودرو تولید انبوه دیگری در جهان وجود ندارد که بتواند شتاب صفر تا صد کیلومتر زیر ۲ ثانیه ثبت کند.»
کمپانی تسلا به نشریه موتورترند اجازه داد تا نخستین آزمایش شتاب را بر روی این خودرو انجام دهد. از همین رو، می توان گفت نخستین باری است که شتاب تسلا Plaid در جهان رسماً آزمایش می شود. این تست در شرایطی انجام شد که هنوز مشتریان خودروهای خود را تحویل نگرفته اند.
نشریه موتورترند پیش تر در سال ۲۰۱۳ مدل S را خودرو سال اعلام کرده بود. این خودرو باری دیگر در سال ۲۰۱۹ موفق شد عنوان خودرو سال را از موتورترند دریافت کند. حال با معرفی مدل Plaid احتمال آن وجود دارد که این اتومبیل به عنوان خودرو سال در سال ۲۰۲۱ دست پیدا کند.
چسبندگی در مسیرهای درگ چگونه است؟
تاریخ ۷۲ ساله نشریه موتورترند نشان می دهد که مسیر درگ پیست Auto Club Speedway تنها دو بار ترمیم شده است. یک بار در سال ۱۹۶۹ و باری دیگر در سال ۲۰۰۲. چرا؟ به جهت اینکه تست های انجام شده در این مسیر با دنیای واقعی هم خوانی داشته باشد. مسیر پیست های درگ عموماً چسبندگی بالاتری نسبت به آسفالت های معمولی دارند. چرا که مسابقات بسیاری در این مسیر برگزار می شود و خرده های تایر در لا به لای آسفالت دفن شده است.
اما دلیل مهم تر این است که سطح مسیرهای درگ با رزین فرمول شده پوشانده می شود. این رزین فرمول شده در گذشته VHT نام داشت که مخفف Very High Throughput یا توان عملیاتی خیلی زیاد بود. حال اما با نام تجاری PJ1 TrackBite شناخته می شود. این ماده زمانی که بر روی سطح آسفالت ریخته می شود، مانند چسب سطح تایر را به آسفالت متصل می کند. از همین رو، شتاب های ثبت شده در مسیرهای درگ سریعتر از دنیای واقعی هستند.
شتاب تسلا Plaid اما در پیست مشهور موتورترند انجام نشد. تسلا به موتورترند اعلام کرده بود که از امکانات عادی خود برای ثبت این آزمایش استفاده نکنند. به همین منظور، کارشناسان موتورترند یا می بایست به پیست Famoso Raceway در نزدیکی Bakersfield کالیفرنیا می رفتند، یا کل این ماجرا را فراموش می کردند!
شتاب تسلا Plaid چگونه آزمایش شد؟
در روز انجام تست شتاب تسلا Plaid، این کمپانی به کارشناسان موتورترند اعلام کرد که راننده آنها فقط می تواند در مسیر درگ اتومبیل را آزمایش کند. یعنی مسیری که سطح آن با ماده VHT پوشیده شده است. موتورترند پیشنهاد داد که این خودرو هم در مسیر درگ تست شود و هم در مسیر آسفالت معمولی. تسلا اما به یک چیز اعتقاد داشت، یا حرکت در مسیر درگ یا هیچ.
موتورترند چاره ای جز قبول کردن شرایط تسلا را نداشت. اما قرار شد پس از انجام تست شتاب تسلا Plaid در Famoso این خودرو برای تست های دیگر به پیست Fontana هم برود. موتورترند از این پیست برای آزمایش خودروهای اکونومی تا هایپرکار ها استفاده می کند.
تسلا Plaid چه تفاوت هایی با مدل S قبلی دارد؟
درب موتور (بخوانید درب محفظه بار جلو!) جدید، گلگیرهای باز طراحی شده، بال عقب فیبر کربنی و دیفیوزر قرار گرفته در سپر عقب مهمترین وجه تمایز این خودرو با نمونه قبلی هستند. اما از این موارد که بگذریم، فرمان «شاخ گاوی» این خودرو یک پدیده جدید در دنیای اتومبیل است. شاید با دیدن تصاویر منتشر شده از داخل کابین این خودرو سوال کنید پس خروجی هوای سیستم تهویه کجاست؟ آنها بصورت پنهانی در داشبورد قرار گرفته اند. یکی در بالای محفظه داشبورد و دیگری در بالای فرمان.
اما مهمترین تغییرات در زیر پوسته این خودرو صورت پذیرفته است. تسلا Plaid برای نخستین بار از موتور جدید سه گانه این کمپانی استفاده می کند. سه موتور الکتریکی قرار گرفته در این خودرو توانایی تولید ۱۰۲۰ اسب بخار را دارند. گشتاور این موتورها هم به رقم فوق العاده ۱۴۲۴ نیوتن متر می رسد.
یک موتور الکتریکی در جلو و دو موتور الکتریکی قرار گرفته در محور عقب این خودرو، در واقع نمونه های به روز شده موتورهای مدل Y و مدل ۳ هستند. استفاده از فیبرکربن در ساختار این موتور ها باعث شده است تا ۲۰.۰۰۰ دور در دقیقه دوران داشته باشند.
تسلا می گوید نهایت توان خودرو از سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده است. این توان هم تا سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت ثابت می ماند. به شرط آنکه ۴.۵۰۰ دلار هزینه تایرهای ویژه آن کرده باشید و نرم افزار آن را برای رسیدن به حداکثر به روز کنید. بطور عمومی تسلا برای این خودرو محدودیت سرعت ۲۶۰ کیلومتر را در نظر گرفته است.
بهبود عملکرد باتری ها
پک باتری مدل S همواره پاشنه آشیل این خودرو بود. باتری های مدل S در حقیقت ۱۰۴ کیلووات بود. اما در Plaid از باتری های ۱۰۰ کیوواتی استفاده شده است. به جای افزایش گنجایش باتری ها، تسلا تمام تمرکز خود را بر روی سیستم خنک کننده باتری ها گذاشته است. هدف نهایی تسلا از این کار تحمل حرارت بیشتر است. این باتری ها اکنون به تسلا اطمینان خاطر می دهند که نه بیش از اندازه گرم شوند، نه افت توان به همراه داشته باشند.
چطور سریعترین شتاب را با این خودرو ثبت کنیم؟
برای تجربه شتاب تسلا Plaid سطح مسیر اهمیتی ندارد. باید ابتدا به بخش سرگرمی خودرو بروید و Drag Strip mode را انتخاب کنید. خودرو در طول ۸ تا ۱۵ دقیقه موتورها برای شتاب گیری سخت گرم می شوند. سامانه خنک کردن یا گرم کردن باتری ها هم به صورت آماده باش در می آیند.
حدود ۹ ثانیه هم طول می کشد که محور جلو (دماغه) به حالت «یوزپلنگ» یا cheetah stance درآید. پس از تمامی این اتفاقات می توانید ترمز را رها کرده و برا یک شتاب گیری فوق العاده آماده شوید.
تسلا Plaid در مسافت چهارصد متر به سرعت ۲۴۵ کیلومتر در ساعت می رسد و قادر است این مسیر را در زمان باورنکردنی ۹.۲۵ ثانیه طی کند. برای مقایسه جالب است بدانید که Mat Watson از نشریه CarWow در روزهای گذشته مسیر چهار صد متر را با خودرو Rimac Nevera در زمان ۸.۶۲ ثانیه طی کرده بود.
البته ریمک نورا هایپرکار دنیای خودروهای الکتریکی است و تسلا Plaid یک خودرو خانوادگی با چهار درب! اما شتاب صفر تا صد ثبت شده برای Rimac Nevera دقیقاً ۲.۰۸ ثانیه بود. این یعنی تسلا Plaid سریعتر از ریمک نورا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد.
کارشناسان موتورترند به ثبت رکورد صفر تا صد کیلومتر اکتفا نکردند. آنها آزمون ۰-۱۰۰-۰ را نیز بر روی این خودرو انجام دادند و نتیجه خیره کننده بود. ۸.۲ ثانیه! و این یعنی تسلا Plaid سریعتر از مک لارن سنا به سرعت صد کیلومتر رسیده و سپس متوقف می شود.
تست شتاب در دنیای واقعی
براساس گفته های سردبیر نشریه موتورترند، تسلا Plaid در جاده های واقعی به شتاب زیر ۲ ثانیه نرسید. در حقیقت عدد تست شده توسط موتورترند در دنیای واقعی ۲.۰۷ ثانیه برای شتاب صفر تا صد این خودرو بود. اما باید در نظر داشت این یک خودرو خانوادگی با ظرفیت پنج سرنشین است. نه یک موشک چند میلیون دلاری از فیبرکربن.
بیشتر بخوانید: