19.8 C
Tehran
سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰

خودروسازان خارجی قصد بازگشت دارند؟

از دست ندهید

یک شرکت خودروسازی، مالک احتمالی پدیده

مدیرکل ورزش وجوانان خراسان رضوی از واگذاری احتمالی باشگاه پدیده به یک شرکت خصوصی خودروسازی خبر داد. بیت ران -...

کلاهبرداری شرکت رامک خودرو از هفت هزار نفر چگونه انجام شد؟

وکیل مالباختگان توضیح می دهد که کلاهبرداری شرکت رامک خودرو از هفت هزار نفر چگونه انجام شده است؟ بیت ران...

رنو کپچر به‌روز رسانی می‌شود + همراه با عکس

رنو برای سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفته تا مدل کپچر را در بخش طراحی داخلی به‌روز رسانی کند. همچنین پیشرانه...

احتمال لغو تحریم ها و بازگشت خودروسازان خارجی همزمان با مذاکرات برجامی ایران، اروپا و آمریکا وجود دارد. اگر چنین شرایطی ایجاد شود، فضا برای حضور متفاوت خودروسازان خارجی به کشور فراهم خواهد شد. تا جایی که بناست تولید و مونتاژ جایگزین واردات شود. خودروسازان خارجی با شیوه‌های مختلفی قصد بازگشت یا حضور در ایران پساتحریم را دارند.

احتمال لغو تحریم ها و بازگشت خودروسازان خارجی همزمان با مذاکرات برجامی ایران، اروپا و آمریکا وجود دارد.
احتمال لغو تحریم ها و بازگشت خودروسازان خارجی همزمان با مذاکرات برجامی ایران، اروپا و آمریکا وجود دارد.

بیت ران – برخی خودروسازان خارجی که پیش‌تر صرفا واردکننده بوده‌اند، به دنبال تولید و مونتاژ در ایران هستند. حتی بخشی از زیرساخت‌های لازم را نیز ایجاد کرده‌اند. همچنین برخی شرکت‌هایی که پیش‌تر به عنوان نماینده رسمی خودروسازان خارجی در ایران فعالیت می‌کردند، قصد دارند به سمت تولید و مونتاژ بروند.

با توجه به اینکه هنوز برجام احیا نشده و تحریم‌ها نیز پابرجا هستند، برخی شرکت‌های واردکننده درشرایط کنونی نیم نگاهی به خودروسازان چینی نیز دارند. به این دلیل که اگر شرایط برای همکاری با بزرگان اروپایی و آسیایی فراهم نشد، حداقل چینی‌ها را کنار خود داشته باشند.

خودروسازانی هم هستند که در گذشته با شرکت‌های ایرانی همکاری داشتند. این خودروسازان مشترکا محصول تولید می‌کردند و حالا قرار است به صورت مستقل در کشور فعالیت کنند. در نهایت اینکه برخی خودروسازان خارجی دیگر نیز سراغ بخش خصوصی رفته‌اند.این خودروسازان قصد دارند تحت همکاری با آنها، محصولاتشان را در ایران تولید کنند.

واردکنندگانی که می‌ خواهند تولید کنند

تا پیش از ۳۱ خرداد ۹۷، واردات انواع خودرو به ایران رونق داشت. شرکت‌های خارجی به واسطه نمایندگی‌های رسمی خود هم محصولات‌شان را به کشور صادر می‌کردند. از انتهای خرداد در راستای مدیریت منابع ارزی، دولت واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد. چه آنکه آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام خارج شده بود و برای کشور به‌خصوص در بخش فروش نفت برنامه تحریم داشت. دولت می‌دانست که در آینده با کمبود منابع ارزی مواجه می‌شود. از همین رو واردات خودرو را به بهانه لوکس بودن آن، ممنوع کرد.

در پی این ممنوعیت، کسب ‌و کار بسیاری از نمایندگی‌های واردکننده خودرو تعطیل شد. آنهایی که دوام آوردند، تمرکز خود را روی خدمات پس از فروش و محصولات دست دوم گذاشتند. این موضوع نمایندگی‌ های واردکننده خودرو را سرخورده کرد. زیرا به نوعی یک شبه کسب‌وکارشان هوا شد. بی‌آنکه کسی پاسخگوی این اتفاق باشد. گذشته از مساله ممنوعیت واردات که نمایندگی‌های رسمی را زمین زد، در گذشته اتفاقات دیگری نیز رخ داد. این اتفاقات ثابت کرد پروسه واردات خودرو در ایران تا چه حد می‌تواند متزلزل و درگیر قوانین ناگهانی باشد.

خودروسازان خارجی به فکر تولید افتادند

یک روز اعلام می‌ شد واردات خودرو توسط شرکت‌ های متفرقه ممنوع است و روز دیگر این ممنوعیت به نوعی برداشته می‌ شد. در نهایت اینکه نوسان‌های وقت و بی‌وقت قیمت ارز نیز به نوبه خود واردات خودرو را چالش‌برانگیز کرد. با توجه به این چالش‌ها، برخی شرکت‌های مادر خارجی، در اوج دوران پسابرجام (سال ۹۶) به فکر تولید در ایران افتادند. به دلیل اینکه از دردسرهای خاص واردات عبور کنند.

یکی از این شرکت‌ها، میتسوبیشی موتورز ژاپن بود. این کمپانی سال ۹۶ سهام سایپا خمین را خرید. حتی گفته می‌شود بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای تولید محصولاتش را در آن نصب کرد. میتسوبیشی در آن مقطع توسط نماینده رسمی خود (آرین موتور) اقدام به صادرات خودرو به ایران می‌کرد. اما تصمیم گرفت روش خود را تغییر دهد و به سمت تولید برود. با این حال مجموعه حواشی و سنگ‌اندازی‌های داخلی از یکسو و تحریم از سوی دیگر، اجازه تولید خودرو در ایران را به این شرکت ژاپنی نداد.

حالا اما با توجه به مذاکرات برجامی و احتمال لغو تحریم‌ها در آینده‌ای شاید نه چندان دور، گویا میتسوبیشی پرونده تولید در ایران را از بایگانی بیرون کشیده تا دوباره روی آن کار کند. اگر میتسوبیشی این بار موفق به پیاده‌سازی پروژه‌اش شود، تبدیل به اولین شرکت ژاپنی خواهد شد که خود راسا اقدام به تولید یا مونتاژ خودرو در ایران کرده است.

احتمال حضور کره ای ها و ژاپنی ها

پیش‌تر محصولات ژاپنی مانند نی‌سان در ایران مونتاژ شده‌اند. اما آنها همه تحت لیسانس و میهمان شرکت‌های خصوصی و دولتی داخلی بوده‌اند. این در حالی است که میتسوبیشی می‌خواهد خود به تنهایی یا نهایتا با مشارکت بخش خصوصی غیر خودروساز، اقدام به تولید محصول در ایران کند. این کار موجب می شود تا عملا یک خودروساز خصوصی دیگر در کشور متولد شود.

میتسوبیشی اما تنها شرکتی نیست که قصد دارد به جای صادرات محصول به ایران، تولید (مونتاژ) را در دستور کار خود قرار دهد. در کنار این شرکت، از رامک خودرو (نماینده رسمی سانگ یانگ کره جنوبی) نیز خبر هایی می‌رسد. این شرکت هم قصد دارد به سمت مونتاژ محصولات سانگ یانگ در ایران برود. پیش‌تر مسوولان رامک خودرو خبر از تجهیز کارخانه موردنظر خود برای تولید محصولات سانگ یانگ دادند. پروژه‌ای که البته به تحریم خورد و متوقف شد و اگر برجام احیا شود، آن نیز از سر گرفته خواهد شد.

بازگشت فولکس به بخش خصوصی ایران

در دوران پسابرجام خبرهای مختلفی درباره حضور فولکس واگن در ایران به گوش رسید. تا جایی که حتی گفته شد این شرکت می‌خواهد با ایران‌خودرو وارد همکاری مشترک شود. بحث حضور فولکس در ایران به حدی جدی بود که محمدرضا نعمت زاده وزیر وقت صمت نیز به آلمان رفت و با  فولکسی‌ها مذاکره کرد.

با این حال اما فولکس قسمت ایران‌ خودرو نشد و یک شرکت بخش خصوصی به نام ماموت را به عنوان همکار ایرانی خود برگزید. کارهای فولکس و ماموت ابتدا خوب پیش رفت. تا جایی که طرف ایرانی اقدام به احداث کارخانه‌ای جدید برای تولید محصولات فولکس کرد. این در حالی بود که تحریم از راه رسید و ارتباط دو طرف را به مو رساند. اما ظاهرا پاره نکرد.

گفته می‌شود کارخانه موردنظر مراحل نهایی تجهیز خود را می‌گذراند. اگر چینی‌ها مهمان آن نشوند، میزبان محصولاتی از فولکس واگن خواهد شد. در این صورت، فولکس پس از ۱۲ سال به ایران باز خواهد گشت. این بازگشت باعث خواهد شد تا مانند اواسط دهه ۸۰، فولکس واگن اقدام به تولید محصول در بخش خصوصی کشور کند.

رنو مستقل می آید؟

مدل دیگری که خودروسازان خارجی قصد دارند در ایران پساتحریم پیاده کنند، حضور مستقل است. پرچمدار این تغییر بزرگ در خودروسازی ایران، رنو فرانسه است. شرکتی که تجربه حضور در کشور را به واسطه پلت‌فرم مشترک ایکس ۹۰ دارد. اما این بار می‌خواهد خودش باشد و خودش.

رنو در پسابرجام هم قصد داشت حضور مستقلی را در ایران تجربه کند. اما سنگ اندازی‌های داخلی مانع شد. با این حال خودروساز فرانسوی ظاهرا بی خیال نشده و قصد دارد در صورت لغو تحریم‌ها به ایران برگردد و کار نیمه تمامش را تمام کند. در قراردادی که رنو در پسابرجام با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امضا کرد، قرار شد سایت بن رو (متعلق به سایپا و واقع در شهرستان ساوه) به این شرکت واگذار شود. این کار باعث می شد رنویی‌ها محصولات خود را در آن تولید کنند.

با این حال مسوولان وقت سایپا بن رو را به رنو ندادند و با وقوع تحریم، این شرکت مجبور به ترک ایران شد. گفته می‌شود در صورت بازگشت رنو، این بار بن رو به این خودروساز واگذار خواهد شد. بدین ترتیب اولین شرکت مستقل خارجی در خودروسازی ایران فعالیتش را آغاز می‌کند. همین چندی پیش مسوولان استان مرکزی اعلام کردند در صورت لغو تحریم‌ها، پروژه تولید محصولات رنو در ایران احیا و از سر گرفته خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانید:

بازگشت خودروسازان اروپایی به ایران و بررسی احتمالات

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

باارزش‌ترین نشان صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

تویوتا برای سومین سال پیاپی باارزش‌ترین برند خودروسازی جهان شد. ارزش برند این شرکت در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ موسسه...

تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی در...

ایران خودرو قصد دارد تولید تندر ۹۰ را با موتور EF7 آغاز کند. بیت ران - امین آزاد:  ایران خودرو در حال آزمایش خودرو تندر...
گفتگو اختصاصی بیت ران با سرطراح ب ام و

می خواهیم سلیقه طراحی خودرو را تغییر دهیم

در سال‌های اخیر طراحی های شرکت ب ام و عجیب شده است و بسیاری از هواداران این شرکت می‌گویند که طراحی‌های جدید را دوست...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی برگزار شد. این همایش روز جمعه و در میان انبوه جمعیت مشتاقان و مالکان انواع...

تولید انبوه خودرو تارا اتوماتیک آغاز شد

تولید انبوه تارا اتوماتیک آغاز شد این خودرو از گیربکس اتوماتیک مشابهی با دنا اتوماتیک بهره می‌برد اما موتور آن با دنا متفاوت است. بیت...

پست‌های مرتبط