سرویس دوره ای خودرو شامل چه مراحلی می شود؟

از دست ندهید

با توجه به اهمیت سرویس دوره ای خودرو که می تواند از افزایش هزینه نگهداری خودرو در دراز مدت کم کند، مراحل این سرویس را بشناسید.

بیت ران – همه مالکان خودرو موظفند تا حداقل با برخی قطعات مهم خودرو آشنا شوند تا از خرابی‌های احتمالی و هزینه‌های خرابی آن‌ها جلوگیری کنند.

در کل باید گفت، رانندگی و استفاده از خودرو تنها بخشی از مقوله‌ خودرو محسوب می شود و بخش دیگر و شاید مهم‌تر از آن، نگهداری صحیح از خودرو است.

یکی از اقداماتی که برای نگهداری صحیح خودرو باید انجام داد، انجام سرویس دوره‌ای خودرو است.

اما سرویس دوره‌ای خودرو چگونه است؟

سرویس دوره‌ای خودرو چیست؟

در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو نکات زیادی وجود دارد که باید به تمام آن‌ها توجه داشت. این نکات می‌توانند به شما کمک کنند تا با تعدادی ابزار ساده و کمی تجربه خودروی خود را همواره در شرایط خوب نگه دارید. با رعایت این نکات می‌توانید خودروی خود را همواره سالم نگه دارید و از هزینه‌های احتمالی جلوگیری کنید.
مهمترین عامل نگهداری صحیح خودرو انجام سرویس دوره‌ای است که از خرابی‌های خودرو جلوگیری می‌کند. موارد زیر به سرویس دوره‌ای نیاز دارند.
انواع روغن موتور سرویس دوره ای خودرو

روغن موتور خودرو

از مهمترین اولویت‌های نگهداری صحیح خودرو، سرویس دوره‌ای روغن موتور است که توصیه می‌شود مقدار آن به صورت تداومی بازدید شود. در زمانی که سطح روغن موتور پایینتر از min بود، باید مقداری روغن به آن اضافه شود تا سطح روغن بین دو علامت روی گیج قرار گیرد.
زیاد بودن روغن هم می‌تواند آسیب رسان باشد. توجه داشته باشید که اگر از خودرو برای مدتی استفاده نکنید امکان فاسد شدن روغن وجود خواهد داشت و باید با توجه به توصیه‌های شرکت سازنده، به حداکثر زمان بین تعویض روغن موتور خودرو توجه داشت.
سرویس دوره ای خودرو
قطعات سازنده فیلتر روغن

فیلتر روغن

طبق توصیه اکثر شرکت‌های خودروسازی، در هر دوبار تعویض روغن موتور خودرو، باید یک بار فیلتر روغن هم تعویض شود. یعنی به صورت یک درمیان که روغن تعویض می‌شود، فیلتر آن هم تعویض شود. این کار می‌تواند منجر به افزایش شتاب خودرو و کاهش مصرف سوخت هم شود.

سرویس دوره ای خودروفیلتر هوا

اگر عمل فیلتراسیون هوای خودرو به خوبی انجام نگیرد، سیستم سوخت رسانی خودرو منجر به نارسایی می‌شود. همچنین رینگ‌های پیستون مورد تخریب قرار می‌گیرند، شتاب خودرو کم می‌شود، مصرف سوخت بالا می‌رو و همچنین آلاینده‌های خروجی از اگزوز هم بیشتر می‌شوند. به همین دلیل تعویض فیلتر هوای خودرو از مهمترین مراحل سرویس دوره‌ای خودرو محسوب می‌شود.
تقویت خودرو سرویس دوره ای خودرو
خرابی تسمه تایم موجب آسیب به دیگر قطعات موتور می شود

تسمه تایم خودرو

منظور از تایم، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها است و برای انتقال نیروی میل لنگ به میل سوپاپ از تسمه تایم خودرو استفاده می‌شود. برای جلوگیری از پاره شدن تسمه تایم باید آن را در زمان‌های مشخصی که کارخانه تولید کننده خودرو مشخص کرده است، تعویض کرد.
اصلی‌ترین عواملی که منجر به پارگی تسمه تایم می‌شود، دور موتور‌های بالا بخصوص بالای ۴۰۰۰ است که استهلاک قطعات خودرو را بالا می‌برد.
انواع شمع خودرو سرویس دوره ای خودرو

شمع‌های خودرو

شمع‌ها وظیفه مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا را در موتور به عهده دارند. نوک شمع‌ها باید همواره تمیز و سفید باشد و اثری از دوده و چربی در آن دیده نشود. از نشانه‌های خرابی شمع خودرو می‌توان به، جرقه‌های نامنظم، استارت نامناسب، شتاب کم و لرزش در دور پایین موتور اشاره کرد.
توجه داشته باشید که گاز دادن‌های بیش از حد و یا کمتر از حد (دنده مرده) عمر موتور را کاهش می‌دهند. شمع‌ها را باید در صورت خرابی به سرعت تعویض کرد.
سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

ضد یخ

از مهمترین مواردی که در خودرو باید رعایت کرد میزان ضدیخ خودرو است. ضدیخ خودرو در تابستان از جوش آوردن خودرو و در زمستان از یخ زدگی موتور خودرو جلوگیری می‌کند و مشخصا از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشت. مایع خنک کننده خودرو را باید همواره چک کنید.
البته این کار را باید در زمانی که دمای موتور پایین است انجام دهید، زیرا در زمان داغ بودن موتور، سطح آب بالا بوده و معیار دقیقی نیست و هرگز نباید در زمان داغ بودن موتور، درب مخزن رادیاتور را باز کنید، زیرا آب داغ روی صورت شما پاشیده می‌شود. اهمیت ضد یخ در خودرو بسیار بالا بوده و همواره باید میزان آن را بررسی کنید.
روغن ترمز سرویس دوره ای خودرو

روغن ترمز

روغن ترمز هم از مهمترین قسمت‌های سرویس دوره‌ای خودرو محسوب می‌شود. این مایع معمولا پس از ۲ سال رطوبت را به خود جذب می‌کند و پس از این مدت، ۳ درصد این مایع آب است. این آب موجود در ترمز‌های شدید به بخار تبدیل می‌شود و از قدرت ترمزگیری می‌کاهد. به همین دلیل باید پس از طی کردن حداکثر ۶۰ هزار کیلومتر، روغن ترمز را تعویض کرد.
همچنین لنت‌های خودرو هم در زمان‌های معینی که در کاتالوگ خودرو (دفترچه راهنمای خودرو) نوشته شده است، باید تعویض شود.
باتری خودرو سرویس دوره ای خودرو

باطری خودرو

در زمان‌هایی که موتور خودرو خاموش است و تجهیزات برقی خودرو روشن هستند، تخلیه سنگین باطری خودرو انجام می‌شود. این مورد اگر زیاد تکرار شود، منجر به فرسودگی و خالی شدن شارژ باطری خواهد شد. توجه داشته باشید که شارژ کم یا بیش از حد دینام به باطری خودرو آسیب می‌رساند.
همچنین گرما و سرمای زیاد هم می‌تواند به باطری خودرو آسیب برساند. توجه داشته باشید که بررسی کردن باطری و تعویض آن در صورت لزوم از مهمترین بخش‌های سرویس دوره‌ای خودرو محسوب می‌شود.
نرخ تایر خودرو سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

چرخ‌ها و لاستیک‌های خودرو

جلوگیری از سایش تایر‌های خودرو بسیار مهم است. یکی از عوامل موثر بر سایش لاستیک ها، فشار باد داخل لاستیک است. کم باد بودن لاستیک‌ها و افزایش تماس و بالارفتن اصطکاک آن‌ها باعث افزایش سایش قسمت‌هایی از تایر که در تماس بیشتری با زمین هستند، می‌شود.
از دیگر عوامل مصرف سوخت و افزایش گرمای تولید شده و افزایش مصرف سوخت از دیگر عواقب کاهش باد تایر‌ها است. دانستن عمر مفید تایر‌های خودرو می‌تواند به سرویس دوره‌ای خودرو در بخش تایر‌ها کمک زیادی کند.
از دیگر مواردی که حتما در سرویس دوره‌ای خودرو باید رعایت کنید، بررسی کردن چراغ‌های خودرو است.
موارد زیادی را باید در مورد چراغ‌ها بررسی کنید، مانند میزان نور چراغ‌های جلو و عقب، قطعی چراغ‌ها و کیفیت نور آن‌ها که می‌توانند اتلاف کننده انرژی باشند و همچنین در صورت تنظیم نبودن نور چراغ‌ها امکان اذیت شدن راننده‌های دیگر به وجود می‌آید.
همچنین سرویس دوره‌ای سیستم تعلیق و برف پاک کن‌ها از مهمترین موارد سرویس دوره‌ای خودرو است.
بیشتر بخوانید:
منبع: خبرگزاری صدا و سیما



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط