مشخصات مریخ‌نورد جدید ناسا ؛ هشت مشخصه کاوشگر «پشتکار»

از دست ندهید

مریخ‌نورد «پشتکار» که از پایگاه فلوریدا به فضا پرتاب شد، بزرگترین، سنگین‌ترین و پیشرفته‌ترین کاوشگری است که تا کنون ناسا به سطح سیاره سرخ فرستاده است.

ماموریت این خودروی کاوشگر چیست و قرار است روی مریخ چه کاری انجام دهد؟

در امتداد کاوشگران پیشین

کاوشگرهایی که تا سال ۱۹۹۷ میلادی به مریخ فرستاده شدند، نمی‌توانستند از جای خود حرکت کنند. در این سال برای اولین بار ربات‌های متحرک به مریخ فرستاده شد؛ ربات‌هایی که توانایی پیمودن سطح مریخ را داشتند. این کار انقلابی در اکتشافات فضا بود.

اولین کاوشگر ناسا که توانست در سال ۱۹۹۷ میلادی روی سطح مریخ به حرکت درآید، کاوشگر «سوجورنر» بود. از آن زمان تا کنون دو کاوشگر «روح» و «فرصت» در سال ۲۰۰۴ میلادی و کاوشگر «کنجکاوی» در سال ۲۰۱۲ میلادی روی مریخ فرود آمده‌اند.

آزادی حرکت مریخ‌نوردها بر سطح سیاره سرخ دانشمندان را قادر ساخته است به اطلاعات محیطی بیشتری از سطح این سیاره دست یابند و دانش خود را از وضعیت این سیاره گسترده‌تر کنند.

کاوشگر «پشتکار»

هدف مریخ‌نورد پشتکار چیست؟

این کاوشگر علاوه بر اینکه در مرحله نخست می‌بایست درست و سالم روی سطح مریخ می‌نشست، روی هدف‌های علمی متعددی کار خواهد کرد؛ نظیر جستجو برای حیات میکروسکوپی در گذشته بسیار دور مریخ، تعیین وضعیت آب و هوای سیاره، جمع آوری با دقت سنگ‌ها و نمونه برداری از آن‌ها و همینطور هموار کردن مسیر برای اعزام انسان به کرات آسمانی. مطالعات اختر زیست‌شناسانه، هسته اصلی ماموریت کاوشگر «پشتکار» را تشکیل می‌دهد.

کاوشگر «پشتکار»

کاوشگر کجا فرود آمد؟

دانشمندان ناسا ماه‌ها بر سر اینکه کاوشگر «پشتکار» را در کدام نقطه از سطح مریخ می‌نشاندند با یکدیگر بحث کردند. در نهایت گودال «جزرو» برای محل فرود انتخاب شده است.

این گودال حدود ۲۵۰ متر عمق دارد و از برخورد یک شهاب سنگ آسمانی به وجود آمده است. دانشمندان این ناحیه را منطقه خوبی برای جستجو در خصوص حیات میکروسکوپی تصور می‌کنند، چرا که حدس می‌زنند سه تا چهار میلیارد سال پیش در این مکان یک دریاچه وجود داشته است.

ناسا
گودال جزرو روی سطح مریخناسا

جمع آوری داده از تغییرات آب و هوایی مریخ

ماهواره‌هایی که در مدار مریخ مستقر هستند، می‌توانند از فاصله ۳۲۰ کیلومتری، سطح و جو مریخ را بررسی کنند اما برای یافتن نشانه‌های حیات لازم است نزدیک‌تر رفت تا بتوان درک بهتری از شرایط اقلیمی قدیم مریخ به دست آورد.

این امر امکان پذیر نیست مگر با فرود مریخ‌نورد و جمع آوری و تحلیل سنگ‌های روی سطح مریخ تا از طریق بررسی لایه‌های زمین شناسی موجود در سنگ‌ها، وضعیت آب و هوایی در دوره های باستانی مریخ را برآورد کرد.

کاوشگر «پشتکار»

اولین سفر رفت و برگشتی به مریخ

«پشتکار» نخستین کاوشگر نشسته بر سطح مریخ است که قرار است نمونه‌های جمع آوری شده‌اش به زمین بازگردند. ماموریت برگرداندن نمونه‌ها را ناسا و آژانس فضایی اروپا در پروژه‌ای مشترک انجام خواهند داد. نمونه‌ها پس از انتقال به زمین به آزمایشگاه‌های مجهز منتقل خواهند شد تا دانشمندان بتوانند با کار بر روی آن‌ها تشخیص دهند آیا در مریخ حیات میکروسکوپی وجود داشته است یا نه؟

برخورداری از بیش از ۲۰ دوربین

مریخ‌نورد «پشتکار» با برخورداری از ۲۳ دوربین مختلف، بیشترین تعداد دوربین را در میان تمامی کاوشگران تاریخ ناسا دارد. این تعداد پنج عدد بیشتر از تعداد دوربین‌های کاوشگر «کنجکاوی» است.

پس از نشستن «پشتکار» روی سطح مریخ در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ میلادی، تصاویر این دوربین‌ها به مهندسان و دانشمندان امکان خواهند داد تا با جزییاتی بالا همچنین بصورت رنگی و حتی سه بعدی به سطح مریخ نگاه کنند.

کاوشگر «پشتکار»

پهپاد-هلی‌کوپتری که در مریخ به پرواز درخواهد آمد

ناسا در اقدامی بی‌سابقه یک هلی‌کوپتر کوچک را نیز همراه مریخ‌نورد پشتکار کرده است که در جو مریخ به پرواز در خواهد آمد. بر روی این هلی‌کوپتر کوچک که نبوغ (Ingenuity) نام دارد شش سال کار شده است. پرواز در سطح مریخ به لحاظ تکنیکی با پرواز روی سطح زمین متفاوت است و به دلیل دشواری‌های موجود تا کنون امکان پذیر نبوده است.

کاوشگر «پشتکار»

اتمسفر مریخ حدود صد برابر از اتمفسر زمین رقیق تر است و جاذبه نیز یک سوم چیزی است که روی کره زمین احساس می شود. هرچند این جاذبه کم به هلی‌کوپتر کمک می کند آسان تر از سطح مریخ بلند شود، اما در مقایسه با زمین رقت هوا به گونه‌ای است که انگار هلی‌کوپتر وارد ارتفاع ۳۰ هزار متری از زمین شده است. هیچ هلی‌کوپتری در سطح زمین تا کنون نتوانسته است در چنین ارتفاعی پرواز کند.

این ارتفاع از اوج ارتفاعی که جت‌های جنگنده می توانند بگیرند دو برابر بیشتر است. به همین علت دانشمندان ناسا مجبور شده اند طراحی تیغه‌های پرواز هلی‌کوپتر را به طور کامل عوض کنند و در مهندسی آن تغییرات ویژه ای بدهند.

جیم بریدنستاین، مدیر ناسا، دربار این پروژه می گوید: «بگذارید به شما بگویم چیزی که بیشتر از همه چیز برای من به عنوان مدیر ناسا هیجان انگیز است این است که آماده می شوم تا پرواز یک هلی‌کوپتر را در یک جهان جدید تماشا کنم.»

 

مشخصات فنی هلیکوپتر فضایی

«نبوغ» ۴ کیلوگرم وزن دارد و بدنه آن به اندازه یک توپ تنیس است، در حالی که طول آن با چهار عدد پایه به حدود ۵۰ سانتی متر می رسد. قرار است دو ماه پس از فرود کاوشگر «پشتکار» بر سطح مریخ در ماه فوریه سال آینده، ماموریت هلی‌کوپتر «نبوغ» آغاز شود.

برای این کار نخست کاوشگر «پشتکار» زمینی مسطح می یابد تا هلی‌کوپتر بتواند از آنجا بلند شود. دانشمندان ناسا می گویند اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هلی‌کوپتر با شارژ باطری‌ها و اوج گیری به ارتفاع ۵ متر می تواند یک دقیقه و نیم پرواز کند و ۱۵۰ متر را بپیماید.

میمی آنگ، مدیر پروژه در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، که از سال ۲۰۱۴ به تیم مدیریت این پروژه اضافه شده است می گوید به پرواز درآوردن این وسیله در اتمسفر مریخ چیزی است که در حدود ۲۰ سال پیش قابل تصور نبود و عملی شدن آن مدیون پیشرفت ریاضیات است.

وی می افزاید مینیاتوری شدن قطعات الکترونیکی، افزایش توان باطری‌های خورشیدی و ابزارهایی که بتوانند روی چنین ابزار سبکی سوار شوند رویای پرواز در سطح کرات دیگر را به حقیقت بدل کرده است.

هموار کردن راه فرود انسان بر سطح ماه و مریخ

کاوشگر «پشتکار» برای فرود بر سطح مریخ از دو سامانه فوق پیشرفته بهره گرفت؛ یکی به طور خودکار مریخ‌نورد را در مقابل حوادث احتمالی موقع فرود محافظت کرد و دیگری اطلاعاتی حساس از وضعیت جوی مریخ به هنگام ورود فضاپیما روی آن تهیه کرد. همچنین این کاوشگر مجهز به سامانه‌ای است که می‌تواند از دی اکسید کربن موجود در اتمسفر مریخ، اکسیژن تهیه کند.

کلیه این ابزارها و سامانه‌ها در نهایت کمک خواهند کرد تا انسان بتواند با امنیت بیشتری روی سطح کره مریخ فرود بیاید و در آن محیط به حیات ادامه دهد.

کاوشگر «پشتکار»

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط